Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Det här med laddström och undehåll av ackar!

  1. #1

    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    242
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Unhappy Det här med laddström och undehåll av ackar!

    Jo, nu har man varit en riktig latmask och bara lämnat mina kära ackar vind för våg. Fick en smärre ångestattack och såg min plånbok tömmas för att man inte har underhållsladdat sina ackar i vinter. Nu ska jag göra det tänkte jag och har lite frågor

    Har en Swalllow ac 2 laddare som man kan cycla (stavning?) ackarna med. Med vilken laddspänning ska jag ladda respektive ur ladda ackarna med?

    Ackarna som ska ladda är som följer:

    Sändar acke: åttacells acke bestående av GP 2700 mAh (åtta stycken) Varder är på 1,2 volt, så det torde ju bli 9,6 volt eller hur?
    När jag matade in dem i min swallow så stod det per automatik inställt på laddning 0,6 och urladdning 0,10. Låter detta vettigt? den har stått och urladdat i 170 min nu, och då var acken helt död när jag startade sändaren. Apropå det här med 9,6 volt så står det 7.837v på displayen, inne bär det att en cell är död?

    Mottagar acke: samma som ovan fast bara 5 cells. Har inte börjat cycla dessa.

    Ackarna är utav NIHM typ.

    Nu kommer min fråga!

    Med vilken laddström respektive urladdningström ska jag använda? Det här med volten, vad betyder det egentligen?

    Bör säga att jag är helt rudis på allt med ström och watt och spänning och sånt, så bessewiserkommentarer undanbedes! Hoppas ni fattar vad jag menar!

    tack på förhand!

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Magoozi Visa inlägg
    Jden har stått och urladdat i 170 min nu, och då var acken helt död när jag startade sändaren. Apropå det här med 9,6 volt så står det 7.837v på displayen, inne bär det att en cell är död?
    Du borde kanske ha laddat acken innan du laddade ur. 8 celler ska man dra ner som lägst till 8,8V (dvs. 1,1V per cell) annars finns risk att du förstör den cell som har lägst spänning (polreversering). Det kan väl hända att en cell i din sändarack är förstörd.

    Har du en väggladdare till sändar- och mottagarbatteri? Jag skulle rekommendera en lång "balanseringsladdning". Dvs. du laddar batterierna långsamt till 140% (det är vissa energiförluster då du laddar ett batteri).

    Ex. om du har en väggladdare som laddar sändaracken med 100mAh (0,1Ah) ska acken teoretiskt laddas 27 timmar. (2700/100). Den låga laddströmmen skadar inte cellerna trots att du kör över tiden. 140% blir då ca 38 timmar.

    Fördelen med lång laddning (låg strömstyrka) är att cellerna blir balanserade. Jag skulle alltså inte cykla batterierna i ditt fall utan ladda länge med väggladdare för att balansera cellerna.

    Väggladdarna brukar vara gjorda för 8-cellers sändarack och 4-cellers mottagarack. Så ditt 5-cells mottagarbatteri bör du ladda med Swallow-laddaren. Börja inte med att ladda ur, börja med att ladda i.

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    NiMH batterier ska inte cyklas!!!
    Dina 9,6V sändar accar laddas med fördel med den långsamladdare du fick med när du köpte radion (50-150mAh).

    Annars ställer du in din snabbladdare på tiondelen av batteriets kapacitet (ex ett 2300mAh batteri = ladda med 230mah...cirka alltså!!...så noga är det inte!).
    Att snabbladda NiMH batterier funkar inte bra då de notoriskt "falsk-peakar"! Det är därför det är bättre att bara koppla på långsamladdaren (50-150mAh) och ladda 12-30 timmar, det är ju inte så noga att laddaren står på lite extra lång tid när strömmen är låg.

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    NiMH batterier ska inte cyklas!!!
    Varför?

    Brukar inte hänga upp mig på småsaker, men hur menar du nu? Jag har en Simprop-laddare (NC-Master PRO) och med den cyklar jag ALLA batterier jag använder och det är aldrig några problem (kör inge LiPo) Jag har gjort så i ca 5 år nu (sen jag köpte den laddaren) o aldrig haft några problem med att mina NiMH batterier inte skulle vara fulladdade. Utveckla gärna *inge påhopp, bara nyfiken*

    I övrigt håller jag med dig i det du skrev Jaka!
    Våga vägra Powerbox!

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vad jag menar förstås är att NiMH celler inte behöver cyklas! De har inget inbyggt minne som måste/bör tas bort.
    Inte heller NiCad celler har något minne nuförtiden , det var förr det (för 25-30 år sedan)!

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Ahaa.....minnesförlust kanske eller....??

    Mvh Kent

  7. #7
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Vad jag menar förstås är att NiMH celler inte behöver cyklas! De har inget inbyggt minne som måste/bör tas bort.
    Inte heller NiCad celler har något minne nuförtiden , det var förr det (för 25-30 år sedan)!
    Ok. Då är jag med på hur du menar. Jag cyklar oftast mina batterier för då tycker jag mig ha bättre koll på hur mycket kapacitet det är i dem =)
    Våga vägra Powerbox!

Liknande ämnen

  1. Lipo-laddare och laddström
    Av all_b_in i forum Batterier och Laddare
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-08-12, 23:38
  2. laddström tilll sändaracken
    Av senmathal i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-01-06, 16:13
  3. RX Ackar
    Av Denke i forum Batterier och Laddare
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-21, 12:44
  4. Olika ackar på UH.
    Av DaEk i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-03-28, 09:40
  5. Ackar
    Av Dalmasen i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-09-23, 12:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •