Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Kolfiberlamminering.

  1. #1
    Rossos avatar
    Reg.datum
    Jan 2008
    Inlägg
    179
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard Kolfiberlamminering.

    Kolfiberlamminering av balsadetaljer.

    Tänkte på begäran visa lite hur jag går tillväga när jag kolfiberlamminerar balsadetaljer eller liknade.
    Detta tillvägagångssätt är hur JAG gör och vill inte på något sätt påstå att det är rätt och alla andra sätt är fel.

    När balsabiten är klar så är det bara att klippa ut bitar av kolfiberväven. Var inte för snål, det blir bara svårare då. Det utklippta biten på bilden ovan är i snålaste laget.


    Gör i ordning 2 st overheadfilmsbitar som är lite större än detaljen som skall lammineras.


    Utrustning som behövs:
    2 st. plana och fina marmorplattor el. dyl.
    En noggrann våg.
    Blandningskopp.
    Någon form av skrapa(tex. Ett gammalt kreditkort)
    Andningsmask
    Skyddshandskar.
    Lammmineringsepoxy.


    Nu är det bara att börja blanda epoxyn. Var noggrann, både med mängderna och att blanda den ordentligt, så att epoxyn härdar som den skall.


    Lägg på en liten mängd på detaljen innan kolfibern läggs på. Detta för att verkligen blöta upp kolfiberväven ordentligt.


    Nu är det bara att lägga på väven.


    Nu är det bara att lägga på väven.


    På med mer epoxy. Om man vill ha en mycket fin finnish så går det åt en del epoxy, tänk bara på att ju mer epoxy desto tyngre blir det.


    Använd skrapan för att fördela ut epoxyn ordentligt, nu gäller det att mätta väven ordentligt.


    Nu är det dags att vända på plattan. Lägg den på den ena Overheadfilmsbiten.


    Efter att ha applicerat väv och epoxy på andra sidan är det bara att lägga på den andra Overhearfilmen. Stryk bort så mycket luft som går.


    Lägg på nästa marmorplatta försiktigt…


    ...och så lite mer vikt för att få ordentligt tryck.


    Dagen efter kan man se resultatet.


    Undvik att ta på den fina ytan just nu. Den är nämligen lite kladdig och man lämnar jättelätt fula fingeravtryck på den.


    Låt plattan hänga på tork någon timme så slutar den vara kladdig och man kan börja jobba med den.


    Efter lite renskärning/slipning får man detta resultat. Just denna skall tjänstgöra som mottagar-acc.hållare i min stora Yak 55:a.


    Ett annat exempel på lamminerad balsa.

    Lycka till, Jocke!
    Senast redigerat av administrator den 2009-03-17 klockan 08:32.
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  2. #2

    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlägg
    76
    Jobb
    Tekniker på fullskalaflyg
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Du har inte tänkt på att använda "avrivningsväv"? Visserligen blir det en grov yta men du kan få ut överskottet av plast så att du får ett optimalt förhållande mellan vävvikt och plastvikt.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •