Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Långsamt långsamt 3D plan

  1. #1

    Standard Långsamt långsamt 3D plan

    Tjena, jag är en nygammal-rc flygare. Har flugit en hel del men det var en 15 år sen. Tack vare de nya LiPo batterier och outrunners så började jag med elflyg igen förra sommaren. Fantastiskt roligt

    Har en 25-size Above-All extra och en liten depron Aito, men nu har suget efter metanol kommit tillbaka... Har som sagt flugit en hel del tidigare, den modell jag gillade bäst då var en Super-Hots fun flyer med en rossi .60 i nosen. Nu letar jag dock efter något långsammare. Helst superlångsamt... Och gärna med en fyrtaktare i

    Är det någon som har nåt tips på ett lite större 3D plan som flyger supersakta? Jag har ju ingen aning om vad som gäller nuförtiden

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Twist 3D med sin tjocka breda vinge flyger verkligt långsamt. Här flyger jag modellen i 40-storlek. En lätt motor (som OS LA 46) är bra för att få tyngdpunkten tillräckligt långt bak, ja den flyger långsammare då.

    Twisten finns i 40, 60 och 150 storlek.

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=Cm6lqZF4BqM"]YouTube - Twist[/ame]

  3. #3

    Standard

    Tack för tipset! Twist alltså. Den påminner faktiskt lite om min gamla Super-Hots med sin breda, tjocka rektangulära vinge. Hade väl hoppats att flygetygen hade blivit lite snyggare med åren bara

    Jag kommer nog att satsa på något i .60 storlek eller lite större, tyckte att det var ett jättelyft att gå från .40 till .60 storlek när det begav sig. Mycket stabilare och mindre känsligt för vind. Är dock lite rädd för de där stora 50cc bensinplanen som verkar populära nu. Tycker de känns skrämmande stora, blir ju såna krafter... så .60 eller lite större är nog rätt för mig. Trodde faktiskt att det skulle vara dubbeldäckare som gällde om man ville flyga riktigt sakta... Tar tacksamt emot fler tips. Och de får ju gärna vara snygga också

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Har inget tips men superlångsamt och vindtåligt rimmar nog tyvärr lite illa...
    Vill du flyga riktigt långsamma kärror så lär dom bli vindkänsliga. Visst är en större långsam lite mindre känslig än en liten och lätt långsam men ändå...
    Tyvärr så blir de större jobbigare att hantera vid frakt, montering och rengöring...
    Det finns många mindre kärror som fungerar ypperligt idag - inte minst p g a att dom är mycket lättare än "förr i tiden".
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    Jo, jag vet lätta saker har ju en tendens att kastas runt av vinden... Fast för mig är långsamt viktigare än vindtåligt. Så länge som planet är .60 size eller större så tål det med all säkerhet mer vind än min 180 grams Aito

    Och storleken ska nog gå bra, jag har ju en pick-up! Där är nog sambon det stora hindret som måste övervinnas

  6. #6
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Twist 3D med sin tjocka breda vinge flyger verkligt långsamt. Här flyger jag modellen i 40-storlek. En lätt motor (som OS LA 46) är bra för att få tyngdpunkten tillräckligt långt bak, ja den flyger långsammare då.

    Twisten finns i 40, 60 och 150 storlek.


    Jag har kollade upp det fanns inte med 150 storlek det fanns bara är 46 och 60 ja stämmer men inte 150 var har du sett den ???
    jag hittade barra är 46 och 60 hos Hangar gäller det där

    MVH Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  7. #7

  8. #8

    Standard

    Jaha, ny-gammal och nyfiken som man är så halkade jag visst in på Bensin delen av det här forument... Ja ja, jag vet inte hur det gick till Blir kanske så att jag försöker ruska liv i nån gammal glödmodell jag har stående uppe på päronens vind i därhemma i norrland och flyger med den i sommar. Och satsar på en 25cc bensinare till nästa år. De där EG-models från fullkontroll ser ju helt otroligt fina ut till en vettig peng Får åka och titta på nån live och se om även den sizen känns för stor. Vem vet nästa år kanske fyrtaktarbensinarna kommit ner lite i pris också...

    Har en träfärdig Se5a från flair därhemma. Den borde ju flyga lungt och stilla med en OS 48Surpass, så får jag 3D:a med mina el-modeller istället. Fast jag ska nog hålla koll på beg-marknaden också, kanske dyker upp nåt spännande med finanskris-pris

  9. #9

    Standard

    Jag vet att jag sa att jag skulle ta det lugnt med inköpen men nu såg jag nåt spännande i köp och sälj delen. Är detta ett långsamt långsamt 3D plan: Pitts Python med OS Alpha 110? Har dock sett att nån lirare som hette mikassa eller något sådant sålde samma modell men med en saito 125:a, ombordglöd och tankventil för samma pris. Kanske borde vänta ändå...

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Inte riktigt superlångsamtflygande men bra 3d-modeller som fixar och flygas hur långsamt som helst utan att klippa är sebarts katana S50 E. Väldigt lätt och mäter 146x146 cm.

    Jag körde min med el men det finns metanolkonverteringssats att köpa. Tvivlar på att du kommer bli missnöjd med denna kärra faktiskt. Landar hur lätt som helst. Av sig själv nästan.

    Inte riktigt av den typen som jag tror du söker efter, med supertjock vinge. Men kan inte låta bli att rekomendera den!
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

  11. #11

    Standard

    håller med DaEk, har inte flugit sebarten själv men det finns många liknande kärror som flyger suveränt. De ser u som ett plan ska o kan flygas både rätt fort men även i gångfart.

  12. #12

    Standard

    Jo, de är riktigt snygga! Tittade på SebArt, 3DHobbyShop och Extremeflight planen förra sommaren när jag skulle köpa el-kärra. Satt och dreglade över alla videosnuttar och önskade jag kunde flyga lika bra

    Blev som sagt en "25-size" AboveAll-extra till slut, misstänkt lik 3DH's när man ser på hur den är uppbyggd och jämför med 3DHs nerladdningsbara manual... Den flyger fint, men jag har haft lite problem med radiostörningar. Har aldrig haft kolfiber i nån modell innan så jag tänkte inte på att det kanske inte var en så bra ide att dra antennen alldeles vid kolfiber röret man sätter ihop vingarna med. Såna moderniteter det finns nuförtiden... Kolfiber...

    Hade väl bara hoppats det fanns nåt som både var snyggt och flög riktigt sakta och kunde 3D'a. Av nån anledning har jag fått för mig att dubbeldäckare brukar kunna flyga lite långsammare men vad vet jag.

    Får väl sätta ut en annons under köpes, "Långsamt långsamt 3d plan sökes"

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Min begränsade erfarenhet av dubbeldäckare är att dom inte nödvändigtvis flyger långsammare utan i många fall kräver dom t o m lite högre fart. För jämför du kärror för samma motorstorlek så är spännvidden avsevärt mycket mindre för dubbeldäckaren och även om man når upp till samma yta med 2 vingar så är antagligen monoplanet med samma vingyta lättare. Nu har jag aldrig haft en dubbeldäckare som passat mig trots flera försök men det kan ju till slut faktiskt bero på mig själv också... Men det är avsevärt mycket enklare med monoplan så jag skulle rekommendera ett sådant i första hand - om vi talar om 3D-kapabla kärror och inte skalakärror...
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av TheGreatBoo Visa inlägg
    Tjena, jag är en nygammal-rc flygare. Har flugit en hel del men det var en 15 år sen. Tack vare de nya LiPo batterier och outrunners så började jag med elflyg igen förra sommaren. Fantastiskt roligt

    Har en 25-size Above-All extra och en liten depron Aito, men nu har suget efter metanol kommit tillbaka... Har som sagt flugit en hel del tidigare, den modell jag gillade bäst då var en Super-Hots fun flyer med en rossi .60 i nosen. Nu letar jag dock efter något långsammare. Helst superlångsamt... Och gärna med en fyrtaktare i

    Är det någon som har nåt tips på ett lite större 3D plan som flyger supersakta? Jag har ju ingen aning om vad som gäller nuförtiden
    Hej,

    Jag tycker en UCD 60 med en Saito 125 i nosen blir lagom stor och flyger mycket sakta. Även topmodels funflyer i 60 storlek typ Diabolic, Rebelove osv är kanonsnälla.

  15. #15


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    En kompis hade en UCD 60 med Saito 125 (vill jag minnas) - men vingen var ju stor som en lagårdsdörr.. Skulle tro att den mindre UCD-modellen - heter den möjligen UCD 46 - troligen räcker bra och det är definitivt mindre att transportera, montera och tvätta rent..
    Sen är väl inte kvaliteten den allra bästa - men antagligen inte heller sämre än annat i den prisklassen. Det borde finnas en hel del skrivet om UCD på diverse forum om du är intresserad av att läsa om andras erfarenheter.
    Dock får man ta det lugnt - inga "fullfartstryckare" för det var den inte byggd för.. Men det gäller nog många s k 3D-kärror.
    Hälsningar
    Roger

  16. #16
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag har beställt en Frenzy 100 ARF (Hangar 9) och en Saito 125. Min premiär kommer nog inte att ske inom de närmaste månaderna, men jag antar att planet kan flyga mycket långsamt med den breda vingen.

    www.rcuniverse.com finns recension och film.

  17. #17

    Standard

    Ja, jag har kollat på Frenzy videon. Det såg ju grymt trevligt ut. Förutom snön då Tyvärr blir det inte som planerat för mig. Hade ju tänkt mig en stor och lätt peakmodel med en liten men effektiv bensinare, men det visade sig bli för dyrt... Har nu inhandlat en "begagnad" Christen Eagel (tror det är en 61" Cmpro) men ingen vet riktigt. Den är oflugen med en nästan ny Moki 2.10 med servon och allt. Ska bara fixa ny mottagare och nån slags "drivning" till servon mottagare och annat. Hade tänkt mig en sån här mottagar acc http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idproduct=8979 och en sån här glöd och ström levererar mojäng http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=6696 tror ni rc överdängare att 6A räcker till 6 servon i en så pass stor aerobatic-modell?

  18. #18
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Wink

    Hej
    Vill inte vara tråkig, men, du går från en mindre el-kärra, du vill flyga långsamt, tro mig en Christen Eagle med en Moki 2,10 (ca 35cc) är inte en kärra man bara tar ut och flyger, detta paket bör nog flygas av en erfaren pilot, sorry. Vad gäller din acc, det är en LiPo acc, kolla med din mottagare om den klarar 7,4V 2LiPo, det vanligaste är NiMh 4,8 eller 6V. Hoppas du tar detta på det viset jag önskar, välkommen efter 15år..
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  19. #19

    Standard

    Jo, visst ska man ha respekt för en så stor kärra. Har ju dock flugit en hel del tidigare, började 1984 med en Blue Fenix och har väl gått igenom en 10-15 modeller sen dess av olika slag, Chipmunk, Curare, Super Hots, Extror av olika slag hemmabyggda deltavingar och andra mysko modeller så det är ju inte som jag aldrig flugit förr. Har ju bara haft ett litet uppehåll...(typ de senaste 10 åren...) men nog ska väl 15års flygerfarenhet räcka för en Christen Eagle? Menar du verkligen att jag måste ha 15års erfarenhet till... 30år låter hårt att måste flyga innan man får ta upp den, finns risk att jag tröttnar innan i så fall...

    Och iMAX prytteln levererar 4.8 / 6V till mottagare och servon, ställbart med en liten dip-switch på sidan tror jag.
    Senast redigerat av TheGreatBoo den 2009-04-23 klockan 16:49.

  20. #20

    Standard

    Jag skulle faktiskt läsa det sista i Corsairs inlägg som att han välkomnar dig tillbaka till hobbyn efter 15års uppehåll
    Powered by Joy and a LiPo pack

Liknande ämnen

  1. PNP plan
    Av Brandt i forum Elmodeller
    Svar: 50
    Senaste inlägg: 2012-05-29, 23:10
  2. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-05-15, 23:39
  3. Vad är det för plan?
    Av Toye i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-12-15, 17:56
  4. plan
    Av per i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-12-05, 20:22
  5. Omröstning - Tycker du forumet är långsamt?
    Av AM i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-10-17, 06:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •