Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ska bygga mitt första depron [hjälp]

  1. #1

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard Ska bygga mitt första depron [hjälp]

    Hej

    Tänkte bygga mitt första depron-plan, och tänkte fråga om lite hjälp. Jag kan berätta lite om min bakgrund, så vet ni vad jag kan:

    Flög ganska mycket när jag var 10-15 år, sen föll planet i glömska, och såldes tyvärr. Nu mer än 10 år senare köpte jag mig en liten esky-helikopter, och det är skitskoj.

    Dock har jag blivit sugen på att flyga planka igen, och med tanke på att jag har radio och mottagare (Hitec Eclipse 7) så behöver det inte bli så dyrt.

    Jag är sugen på ett 3D-plan som jag kan flyga på ganska liten yta (typ fotbollsplan) och funderar på att bygga den här:
    http://www.svensktmodellflyg.se/ritningar.asp?plan=16

    Jag har beställt den här motorn/prop/esc-kombon
    http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...idProduct=4707

    Tre hxt900-servon är beställda från hc också. Jag har ett 800 mAh 3s lipo till min heli som jag tänkte använda

    Depron tänkte jag köpa från hornbach (6-millimeters ska finnas där).

    Vad tror ni om den kombinationen? Finns det någon annan ritning som kanske är bättre?

    Var kan man köpa kolfiberrör i göteborg, och vad kostar det? Kan jag använda balsa som förstärkning istället, blir kanske lite billigare?

    Sedan undrar jag hur man fixar smådetaljer i bygget, som hur fixar man bäst stötstänger, och hur fäster man de i roderytorna? Vad använder man för lim (smältlim har jag hört att man kan använda, kanske inte väger minst, men det har jag hemma redan), hur fäster man kolfiberförstärkningarna etc. Finns det kanske någon depron för dummies-sida någonstans?

    Ska nog börja bygga lite smått i helgen, är riktigt sugen

  2. #2
    oestlings avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    120
    Jobb
    Grafiker / 4-färgstryckare
    Klubb
    W-059 Södra Dalarnas RFK

    Standard

    Jag skrev en byggmanual till "The Flying Smile", en modell jag konstruerade till Svenskt Modellflygs treårsjubileum (har jag för mig) och byggsättet kan nog modifieras till att passa din modell.
    Manualen hittar du på den här adressen: http://www.svensktmodellflyg.se/imag...ile_manual.pdf
    Hoppas den kan räta ut några frågetecken iaf?

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej..
    Motorn är kanske i våldsammaste laget för den modellen tror det skulle räckt med en motor som väger 19-25 gram. Någon av dessa skulle nog funka bra till den modellen

    hexTronik 24gram Brushless Outrunner 1700kv

    TURNIGY 2204-14T 19g Outrunner

    Men eftersom du redan köpt så kanske du skulle leta efter något större modell i depron att bygga.

    Hobbycenter i Göteborg borde väl ha kolfiber
    http://www.hobbycenter.se/

    Men det fungerar även med balsa och grillpinnar eller vad man har hemma. roderhorn kan du bygga av plywood, klippa ut ur en glasskartong eller någon annan plast burk. till stötstänger kan du använda kolfiber med en bit pionotråd i var ända som går genom roderhornen. Du samanfogar kolfibern och pianotråden med en bit krympslang.

    Vill du ha större roderutslag så limma på en bit kolfiber på servo oket och sedan tar du krympslang från servo ok till stötstång.
    se denna bild så förstår du nog principen



    Här är en bild på hur du förstärken depronet på undersidan

    Man kan även sätta dubbla förstärkningar på undersidan men då korsar man dem på mitten under vingen så blir de ännu styvare. Hittade dock ingen bra bild på detta just nu men kan leta upp en om du inte förstår hur jag menar.

    Hoppas detta kan hjälpa dig framåt med ditt depronbygge
    mvh Martin

  4. #4

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Tack för hjälpen. Jag hänger med lite bättre nu.

    Är det någon som har tips på en lite större, lättbyggd modell kanske?

  5. #5

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    Din modell verkar vara ca 940mm och skulle nog kräva en motor i 30 -60 grams klassen.
    En 24grammare blir nog lite för liten.
    Jag har en meijer-models SU-29 i 6mm depron i ungefär samma storlek, kanske lite störrre. http://www.meijer-models.se/index.ph...d=10&Itemid=64

    I den sitter en 60grams RCS Simplex 1200 morot med en 10x3.8 snurra, drar nästan 30A WOT. Otroligt skojig, accelererar vertikalt.
    Med mera normala gaspådrag får jag ut ca 6-8min flygning ur en 800mAh ack, vilket tyder på ca 6 -8A medelörbrukning.

    Om du vill gå ner lite i storlek och ha en 19-25grams motor kan jag bara rekomendera ngn av Hr Oestlings kreationer. Sally är helt underbar. http://oestling.net/
    /A

  6. #6

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Ok. Motorn jag har är ju 65g, så då tycker jag att den borde funka för planet som jag tänkte först. Jag vill gärna ha så stort som möjligt och samtidigt ha vettiga flygtider med mitt 800 mAh acke, så kanske 3dx'en är en bra kompromiss?

  7. #7
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Om du bygger den i 6mm:s depron så blir den lite mer utomhus anpassad med, och då funkar det nog med motorn också.

    /Martin

  8. #8

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Jo, 6mm var allt planen, som jag skrev i första inlägget =)

  9. #9

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Funkar nog bra med den motorn, kanske inte det vassaste i klassen, 13A/104W/840KV.
    Men det räcker nog och med en 9x6 E (ser ut som en SF på bilden ?) blir det nog bra.
    Med så lågt KV kan det kanske behövas lite större prop-diameter för att det ska dra ordentigt.
    Jag skulle nog prova en 10x4.7 SF också, men se upp så den inte drar för mycket ström.
    Prova o Mät !
    /A

  10. #10

    Standard

    Tjena! Jag bor också i Göteborg och har byggt en 3Dbatix Extra i 6mm depron från Hornbach. Lite grått, lite fult, lite sprött, men det funkar fint ändå. Lätt att laga med smältlim också Hade "panik" att fixa kolfiberrör en helg förra sommarn så jag köpte kolfiber på Toys Leksaker & Hobby på frölunda torg. Var kanske onödigt dyrt men vad gör det i det långa loppet, var inte många spänn det handlade om ändå...

  11. #11

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    3Dx i 6 mm depron och det combopacket du visar fungerar alldeles förträffligt i vår klubb.
    Komplettera med att par "fingerdioder" i vingspetsar och lite varstans på planet så kan du flyga mitt i natten ;-)
    Lite bilder finns på http://www.mfksnobben.se/images/gall.../snobb0902.htm nästan längs ner på sidan.
    3Dx mini i 3mm depron kör vi med inomhus med 24 grams motor.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  12. #12

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Det låter ju bra. Nu har bygget börjat, alla delar är utskurna. Jag ska nog vänta tills att servon och motor kommer innan jag fortsätter dock.

    Är det någon som har ett bra tips på hur man sätter ihop höjdroderhalvorna? Som jag fattar det står det i ritningen att man kan använda pianotråd böjt till ett eller kol-rör.

    Pianotråden sticker man in rodret och limmar fast antar jag? Hur gör man om man vill använda röret? Jag har nämligen lite spillbitar, men ingen pianotråd hemma.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag har ibland använt en hård balsalist för att sätta ihop höjdhalvorna - det fungerar antagligen på ditt depronplan också. Visserligen är det i mitt fall på inomhusflax av depron men jag ser ingen anledning till att det inte borde funka.
    Visst går det med pianotråd också men med tanke på att det är ett depronplan tror jag knappast att det krävs pianotråd för att få det att fungera/hålla.
    Om du tänker använda tejp som rodergångjärn så stryk gärna ett tunt lager kontaktlim på depronytan som tejpen skall sitta på - då kommer den att sitta avsevärt bättre (UHU Por t ex- alltså ett lim som fungerar på depron).
    Om du har någon EPP-bit liggande (kan bl a hittas i vissa emballage) så kan du använda den i motorfästet - då blir det lite flexiblare vilket är snällt mot både plan och motor. Dessutom gör flexibiliteten att inte lika mycket vibrationer fortplantar sig in i kärran så den blir helt enkelt tystare.
    Kolla denna byggtråd - http://www.svensktmodellflyg.se/foru...ntMainTopic=11
    Långt ner i den hittar du ett inlägg från Aeroparts - daterat 2008-10-28 23:17:41 - där kan du se ett exempel på hur du använder EPP i motorfästet.
    Men det finns även andra mycket användbara byggtips i tråden.
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2009-03-16 klockan 09:29.

  14. #14
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Bild på motorfäste i EPP från SMF här


  15. #15

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    150
    Jobb
    Programmerare
    Klubb
    Trollhättan

    Standard

    Så, nu är den klar, dock blåser det alldeles för mycket för provflygning nu =(

    På en kass köksvåg får jag flygvikten till ca 350g, det borde väl vara ok?

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om den väger 350 gram, så får du en vinglast på 15 gram/dm2 (med ytan 23 dm2), alldeles perfekt för utomhusflyg på en fotbollsplan eller liknande
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Mitt första FPV flyg
    Av nestergaard i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 22:39
  2. Mitt första el plan QQ Yak
    Av js_ i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-05-29, 21:12
  3. hej jag är 8 år o ska bygga mitt första plan
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-01-26, 20:03
  4. Mitt första flygplan...
    Av Zekee i forum Bensinmodeller
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2008-01-01, 23:28
  5. Nu har jag flygit för första gången i mitt liv.
    Av Strömquist i forum Elmodeller
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-11-20, 22:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •