Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 44

Ämne: Det var en gång..

  1. #21
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Ja här kommer min lite suddiga bild av starten inför modellflygkarriären..Fick bolla lite minnen med mina
    flygvänner om vad som hänt då jag inte minns
    alltihopa på grund av att jag både flög o levde i dimman

    lite i texten är offtopic men jag vill ändå ha
    med lite nyktra funderingar

    Hej jag heter Magnus även kallad wesse efter

    mitt efternamn westrin..

    min modellflygar karriär startade vid ca
    18-19 års ålder minns inte exakt..

    Var tillsammans med en tjusig dam som hade
    en far som var bilmekaniker så han o jag
    talade samma språk då vi va lite micklare
    bägge två..

    Denna svärfar hade ett modellflygplan på
    väggen det va rött o kallades för kadett
    tror jag.. radion till detta va en multiplex
    plåtlåda..frågade honom om vi kunde åka o
    testa detta flygplan vid tillfälle...yehhh
    tänkte jag...

    Dubbelkomandot vi körde med i hultsfred va
    helt enkelt att kasta över radion till en
    annat så fort det gick och det va inte
    alltid vid hann med detta..LOL jag klarade
    inte mer än en högersväng sen bar det i väg
    neråt o dom andra grabbarna sa bakom ryggen
    utan att jag hörde...
    "jag tror inte Magnus kommer greja detta"


    Denna kadett behövde full gas i ca 60 meter
    för att ens kunna lyfta o svängde man för
    snävt första svängen då föll den rackarn ner
    igen...loping va o ta fart ända oppe från
    molnen om det skulle gå...de va riktiga
    grejer det....ha ha

    Det tog mig två sommrar att starta o landa
    på egen hand jag va nog lite tröglärd antar
    jag ...LOL minns min helt ensamna första
    tur! Jag körde ett varv o landade perfekt
    packade in planet i bilen så fort det gick och
    njöt av att för första gången få ta med modellen
    hel hem...
    Vid den nöjdrika hemfärden satt jag
    o njöt så mycket att jag glömde fälla opp
    bommen som är över vägen till fältet
    och pang sa det med dunder o brak så kom jag
    förbi bommen utan att öpna den.. det blev
    snabbryck efter en svets o fixa detta o
    svärfar fick lacka om motorhuven...yehhh
    blev ofta så senare jag flög bara en kort
    flygtur o va så nöjd att allt va helt att
    jag inte vågade ta en tur till...ha ha goa
    minnen

    Hobbex o söders hobby va vad jag kände till
    om modelflyg o så goda råd från Klavins o
    Torgny sen hade jag en man vid namn Bosse
    som hjälpte mig att bygga alla flygetygen..

    Åkte ofta opp till fältet ca 4 på morgonen o
    väntade in solen sen flög jag en runda o
    efter det bar det i väg till jobbet kl
    7...hände vid några tillfällen att jag
    krashade o la allt i en plastsäck hos min
    gode vän Bosse varefter han ringde mig
    senare o undrade vad det va för skit som
    stod på trappen hos honom...jag frågade
    honom så där ynkligt snällt om han kunde
    fixa ihop planet igen ... han brukade sucka
    lite o mumla något om att det bara va pulver
    kvar som inte går laga men han ställde
    alltid opp o lagade mina kärror i bland va
    dom grejade redan samma dag så det kunde
    blir en kvällstur oxå...många gånger när jag
    satt på fältet o väntade in solen så dök det
    opp dimma så morgonturen blev inställd men
    vid ett tillfälle lyckades jag flyga i dimma
    oxå ...nästan.... så min far som jobbade på
    smålands kraft kom med stolpskorna o
    klättrade opp i en tall långt in i skogen o
    hämtade ner kaddetten igen o den va hel..yehhh

    Jag hamnade i tablettmissbruk under min
    ungdom på grund av en olycka o mitt humör
    blev inte o leka med...Hände i bland att jag
    skällde ut snälla Bosse för modellerna inte
    flög ordentligt hmm va ju bara mitt eget
    fel...vid ett tillfälle när jag crashade så
    sa jag till honom att han kan ju fasen inte
    bygga ordentligt o åkte därifrån utan honom
    vet än i dasg inte hur han tog sig hem den
    gången...Köpte även någon kärra av
    Torgny(Tomten i skogen) o skällde senare ut
    honom för att hans plan inte flög bra o
    ville lämna tillbaka dom hmm va ingen rolig
    skit på den tiden... sen tog droger,sprit
    och övertidsarbete o egen firma all min tid
    o modellflyget fick ligga på is... mitt
    hemska humör som framkallades av
    sinnesförändrade substanser gjorde ändå mig
    olämplig som modellflygare...

    Körde hårt med firma o droger sprit ända
    tills jag va 30 år och va nära att sluta
    jordelivet då sökte jag hjälp o hamnade på
    världens bästa plats på jorden NORRLAND där
    jobbade jag med mig själv och köpte ett hus
    i byn Ramsele (Vindels komun) ... Flygplanen
    jag hade kvar låg i en stor
    flyttkartong..försökte vid ett tillfälle o
    sälja alltihopa men fick bara skambud så det
    fick ligga kvar i en låda i många år...

    Efter att blivit Pappa ville min sambo o jag
    flytta närmre släkt o vänner så då drog vi
    ner till småland igen hamnade i mönsterås o
    där sökte jag opp flygklubben för att börja
    modellflyga igen blev då dags att ta fram
    denna jättelåda för o se o allt fungerade o
    det gjorde det...jag hade inte glömt detta
    helt men hu va ringrostigt o nervöst det va...

    Ordförande i Mönsterås skulle visa mig hur
    man gick in i spinn o jag stod brevid o
    trissade honom att inte gå ur för tidigt o
    den tredje spinnen gick alldrig ur o då
    skrattade jag gott galen som jag är... här i
    denna klubb fann jag Per,Slammis,Kurt,Goran
    som gav mig många skratt vindstilla kvällar

    Via nätet blev det enklare o få tag i prylar
    som jag inte visste fanns o Slammis o jag
    såg någon modellflygarfilm o sa att en sån
    kärra ska vi ha då kan vi oxå flyga sådär..
    hmm allt gick fan i backen hur jag än
    bar mig åt...

    Efter ganska många crasher så lekte jag mest
    hemmavid med små elplan o va på vippen att
    sluta men efter att Per visade mig Bokis o
    Hankefilmer (a Väg) så hittade jag en ny
    värld via rc-flyg.se och det blev superkul
    att toka på film o njuta av andras
    komentarer..efter ett besök hos Bokis där
    dom tvingade på mig en Calmato o även
    tvingade på mig att köra med expo så kände
    jag modellflygGudens sällsamma kraft åter
    komma in i mitt hjärta yehh... Efter det så
    blev det film flyg o usa men det vet ni en
    del om redan antar jag..lol

    Det bästa i detta för mig är att jag i dag
    inte blir så arg längre men jag går
    regelbundet på AA där jag bygger opp min
    styrka i att leva nyktert att tänka nyktert
    att handla nyktert o.s.v vid ett tillfälle
    slutade jag gå på AA i ett halvår o vipps va
    alkoholdjävulen där o jag tog mig ett
    återfall en lördag och det kändes bra att ha
    det avklarat oxå
    jag är ju fullblodsalkoholist o måste va rädd
    om min nykterhet genom att ladda mina glasade
    batterier på AA regelbundet..skulle ni märka
    att jag blir ilsk och börja bete mig hetsigt
    så ring då för fasen o säg till mig att gå
    på AA...yehhhhh

    Mitt gamla heta o oresonliga jag finns med
    mig än i dag men jag håller denna surWesse
    kort o låter inte den fan o komma till tals
    speciellt ofta ....ha ha Hoppas vi får en
    härlig nykter glad och kramig sommar med
    flyg o skratt..


    Varje dag är en sällsam gåva om vi vill tänka Nyktert
    och bete oss Nyktert

    //Magnus Wesse Westrin

    Get high with hovering
    not drugs

  2. #22

    Standard

    wow dina berättelser är lika sällsama som din livsstil

  3. #23
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Att komma till självinsikt Wesse är den största segern av dem alla. De som vågar göra det är dem modigaste och klokaste människorna här på jorden.

    Du är en av dem !
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  4. #24
    jhbs avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    7
    Klubb
    brännebrona fk

    Standard

    underbart trevlig läsning detta. ja du wesse kan bara säga, skam den som ger sig.( rock on). en liten snabbfråga till wulfman. 0m jag fattat det rätt så bygger du cmp:s stora p-40 jag tycker hjulen ser väldigt små ut på bilderna, hur verkar det i verkligheten? jag har köpt den lilla modellen men är lite sugen på den större. döljs motorn du valt under kåpan? skulle det funka att dölja en t.ex 40cc bensinmotor under kåpan? anledningen till frågan är att jag till mitt ziroli bygge vilket kommer att bli min första bensinmodell skulle vilja ha en bra modell att träna med som inte tar åratal att bygga. om bokis berättelse kan man väl bara säga att när jag dör hoppas jag att jag har testat allt han har gjort till dags datum. och jag hoppas på ett lång liv
    jens

  5. #25
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Bygger den store

    Har en OS 200 (32 cc) som utan problem ryms under kåpan, så direkt kan jag säga att en 40 cc bensinare skulle man kunna klämma in, men det finns ett "men" är inbyggd motorbock så om du ska klämma in en bensinare krävs det en hel del ombyggnad.

    Se bild i påbörjade monteringstråden

    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=19040

    Haf överseende med off-topic....
    Senast redigerat av Wulfman den 2009-03-17 klockan 21:37. Anledning: off
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  6. #26

    Standard

    Ja nu har jag suttit och skrivit på detta några dagar, det kan förekomma felaktigheter men det är så här jag minns det och då är det så det var

    Min rc-modellflygkarriär började 1996 då jag och svågern skaffade varsin precedent electra-fly. Vi byggde hela vintern i ett rum hemma hos mig. Broder Lars fick en Blue Phoenix som han byggde samtidigt.

    Jag hade lusläst Bosse Gårdstads radioflygskolan några varv och första kastet med min 2,2m el-seglare (bakom huset förstås= alldeles för trångt) så upprepade jag i tanken "ge lite höjdroder då modellen ligger i sväng annars hamnar du i störtspiral" eller nåt sånt. Den stora ganska tunga segelmodellen gled majestätiskt framåt men sjönk inte alls så fort som jag hade trott, jag inser nu att om jag inte försöker styra undan så kommer den att flyga ut över landsvägen och in i skogen på andra sidan så jag ger sidoroder och drar höjd som en galning men seglaren svängde bara långsamt långsamt och krockade sedan med Sno-tric dubbelbandaren som stod så lugnt bakom uthuset. Sno-tricen klarade av smällen utan skador men seglaren fick ett avtryck i vingframkanten från skoterns kofångare

    Men skam den som ger sig jag lagade vingen och begav mig till en större åker för nästa försök och denna gång skulle jag använda motorn så att jag skulle kunna nyttja kunskaperna från Bosse Gårdstads bok (konstigt att jag råpluggade avsnittet om hur man styr men missade på nåt konstigt sätt avsnittet "Gå med i en klubb och få hjälp så slipper du laga mer än du flyger") Nu skakade knäna och huvudet susade av nervositet men svågern var med och stöttade mig, Igång med motorn och kasta iväg mina ögon följer modellens färd i 2sekunder innan det tar stopp i gräset. Jag står som en fågelholk och kan inte fatta vad som hänt. Då jag kastade på gården utan motor så ville den inte sluta flyga men nu med den mäktiga mabucci 540 motorn på fullskaft så flög den 4meter sjunkande.
    Då jag började kunna röra benen igen så hade svågern dragit upp den ur myllan och säger "den är nästan hel bara lite jord i spinnern" Vi plockar bort vingen för att se hur det ser ut och konstaterar att krocken med sno-tricen hade gjort så att servobryggan lossnat därav den sjunkande flykten. Då lärde vi oss att alltid kolla rodren innan start, det står givetvis i radioflygskolan men det är ju inte lika intressant att läsa som "hur du styr din modell".

    Några dagar senare far jag iväg själv till den stora åkern, det är kväll så vinden är svag, jag knatar längst ner på åkern(syns ju inte från vägen då jag gör bort mig då) och hjärtat bankar men tillslut så kastar jag iväg och nu sjunker den en aning innan proppen fått grepp i luften så hjärtat hinner upp i halsgropen men lugnar ner sig då modellen så sakta börjar stiga, jag är efter några sekunder helt rusig av lycka, modellen stiger mot skyn och det är jag som håller i sändaren. Jag har ingen aning om hur länge jag flög den gången men den goa känslan minns jag än, känslan av att styra sin egenhändigt byggda modell som är klädd med skinande vit klädselfilm den känslan hoppas jag att fler får uppleva.

    Detta var sommaren 1997 och på hösten köpte jag mig en MR Wellstick från Gotland, Jag tror firman hette CAWmodellteknik. Den byggdes snabbt ihop och utrustades med en gammal glidlagrad 25motor.

    Wellsticken skulle jag försöka flyga på åkern men det slutade i en gran efter en vansinnesflygning över vägen, jag hade noll koll modellen flög mer upp och ner än rätt väg det kanske skulle gått bättre om jag kommit ihåg att dra av gasen (står också mycket tydligt beskrivet i radioflygskolan) men förmodligen hade det slutat i granen ändå
    Nu resonerade jag som så att kaststarta modellen är för stressigt jag måste hitta ett flygfält, jodå jag hittade flygfältet men ingen var ju där, broder Lars hade lyckats träffa Tomas L på fältet den hösten och fått inbetalningskort så han var ju medlem och hade redan hunnit testa flygfältet (men det får han skriva om själv) så jag tänkte att testa måste jag ju få göra (nä jag tordes inte ringa nåt av numren som fanns på anslagstavlan det är ju skämmigt att som 26 åring ringa och fråga om hjälp) nu hade det hunnit bli vinter men den gamla motorn startade snällt och jag bar ut modellen på banan och gav järnet den rullade rakt o fint och steg sen med hjälp av höjdroder nu börjar den lustiga dansen igen den flyger hur som helst jag drar o sliter i spakarna men modellen rollar o loopar sig bort över en väg och då jag drar av gasen (eller om motorn stannade) ramlar den snällt ner på en åker ca 500meter bort. Det är bara sätta sig i bilen och sen pulsa i snön för att rädda modellen och den är hel. Tillbaka till fältet för ett nytt försök, den här gången dansar sig wellsticken över klubbstugan och parkeringen för att slutligen landa på nosen nära vägen.
    Nu slog jag o brodern våra kloka huvuden ihop och bestämde att jag måste ta hem planet för att verkligen kolla igenom det.
    Vid byggbordet hemma så konstaterar jag att tyngdpunkten ligger i bakkant på vingen, hur den hamnat där är en gåta för i byggbeskrivningen är det mycket tydligt beskrivet hur man väger av kärran= stoort misstag av byggaren flyttade TP på rätt ställe men nu var självförtroendet inte det bästa så lite diskreta (kom ihåg att de är skämmigt att behöva hjälp som 26åring) frågor så fick jag veta att mitt på dagen nästa lördag skulle det flygas på fältet.

    Med skakande ben bar jag ut modellen till depån och ställde tyst ner den på snön, Nu chockas jag av att en av storfräsarna kommer fram med ett leende och säger "Hej jag heter Leif vill du ha hjälp" Stammande säger jag att jo jag har försökt själv några gånger men det har inte gått så bra, Leif frågar om det är min första kärra och jag säger att jag har flugit ganska mycket med en el-seglare på en stor åker. Leif säger då att "det är bra träning, jag ska kolla igenom din modell så att allt är okej sen hjälper jag dig att starta och landa om du vill"
    Det här var ju inte så farligt, ingen av dom rutinerade flygarna har pekat finger och skrattat åt mig, nu slappnar jag av det här verkar ju vara ett trevligt gäng.

    Efter en besiktning så hjälper han mig att starta modellen och TAXAR ut med den (Jag bara gapar för kärran har inget styrbart noshjul så jag hade burit den vid tidigare försök då jag inte lyckades svänga med den på backen) Sen vänder han till och med på banan och gasar, jag står bredvid med stora ögon då kärran snyggt o elegant stiger upp i det blå, Leif trimmar in den och testar looping och roll sen är det min tur och han räcker över radion
    och jag flyger, försiktigt men fullt kontrollerat och samma känsla kryper fram som vid första lyckade flygningen med electra-flyen efter några varv så frågar Leif om jag vill ha hjälp att landa och jag säger "ja tack", han tar över sändaren och landar kärran.
    Lyckan är total min lilla wellstick taxar tillbaka till depån i samma skick som då den lämnade depån nu vet jag att kärran flyger det är piloten som behöver träna.

    Ja sen har det rullat på, jag har inte haft nåt egentligt uppehåll mer än den vecka jag inte kunde gå på grund av ryggskott

    Det slog mig då jag läste det Hans Crispin skrev i AoH och det Mona skrev i en annan tråd här på rcflyg att jag känner inte alls igen mig i det dom beskrev med sura gubbar som bara kritiserar, Jag kände direkt att jag var välkommen i PMFK trots att jag hade ett flygplan med wellpappvinge och en gammal thunder tiger motor och jag önskar att alla modellflygare får ett leende och ett glatt hej istället för klagomål.


    Mvh Mats Jonsson Piteå ModellFörarKlubb
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  7. #27
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Jahopp.... Hur började det här då? Ok, jag försöker lite får vi se var det slutar.
    När jag var liten höll min bror på med modellflyg, o jag som knappt nådde upp till skrivbordet tyckte att det såg häftigt ut. Brorsan slutade givetvis o modellflyga (flyger igen nu kan tilläggas) o jag glömde bort modellflyget helt. Flygintresset ligger i släkten, o min Pappa är väldigt intresserad av flyg, så det blev ju en hel del av försvarets flygdagar. Jag var EXTREMT flygintresserad runt 15-årsåldern, o var som en svamp vad gällde all information om flyg som jag kom åt.
    En kväll på väg hem från Blomstermåla passerade vi klubbens dåvarande modellflygfält, o det var flygskola den kvällen, o vi såg flygplanen från vägen. Jag bad Pappa att köra ut dit så vi kunde titta.
    Väl där så träffade jag bland annat Kurt P, o jag ställde alla de här klassiska klumpiga frågorna som de flesta ställer när de kommer ut till ett fält första gången, typ "Vad hände om bensinen tar slut".... Det här var -95, o i vår klubb var det inte någon som flög med bensinmotor då (en 91a var en STOR motor.... *suck*) Kurt skrattade till lite o sa en fras som etsats fast i huvudet på mig "-Om du säger BRÄNSLE, så kan du aldrig säga fel".... Ligger ju faktiskt en del i det =)
    Resten av den sommaren cyklade jag till fältet varenda tisdag (skolflygkvällarna) och på flygdagen i Oskarshamn det året köpte jag min trainer, en Yamamoto.
    I födelsedagspresent det året fick jag min första motor, en Enya 40X helt utan kompression... Men gick som fan gjorde den o utan nitro också =) Julklappen blev en Hitec Flash5.

    Jag tog mitt cert tidigt sommaren 96 och sen flögs det för fullt hela sommaren.

    -97 var det dags o skaffa sig en ny lite vassare modell. Jag köpte en TT Champion 45L med en SuperTigre 45a i av en klubbkompis. Det absolut främaste med den här modellen var att han antagligen vänt vingbalken uppochner, så det var ingen V-form på vingen, den var helt rak LÄNGS UNDERSIDAN.... Så i låga farter var den så att säga lite intressant att flyga. Har ni flugit något riktigt baktungt så vet ni hur det är Detta i kombination med att motorj***ln stannade på låg höjd gjorde att den fick ett eget kors i form av en staketstolpe till den intilliggande krossbanan...

    Sen gick det några år o hit o dit, man flög o härjade o hade kul.
    -00 flyttade klubben till ett nytt fält. Jag hade då en Laser med en Os 120 surpass-E i. Radion hade blivit utbytt mot en Graupner MC-15... fattar inte varför jag köpte en sån, jag är ju tumflygare men men.
    En vacker dag var jag ute o skulle visa några kompisar hur fränt det är med modellflyg, o demonstrationssyndromet lät inte vänta på sig. Jag gjorde en lågsniff som hette duga med Lasern, o gick sen rollandes rätt upp. När jag sen skulle dra av gas för o hjula över o vända, så hände inget... Jag provade lite allt möjligt, men radion var DÖD... Modellen flög lååångt upp innan den fick hemlängtan. Den kom på full speta rätt ner. Bitarna flög åt alla möjliga håll, o motorn fick vi gräva upp ur backen
    Som fattig student o nybliven körkortsinnehavare var det ju inte så lätt o få ihop till en ny modell (pga andra prioriteringar, ja, jag erkänner) så det blev inge mer flygandes det året. Radion såldes mycket billigt till en elektronikkunnig kille som fixade den (var mottagarkristallen som hade pajat) Kommer ALDRIG någonsin att äga någon Graupner-radio igen. Köpte senare min första Futaba, o det är bland det klokaste jag gjort inom modellflyget

    Kommer inte riktigt ihåg när det var, men en o annan fin smäll har man ju stått för, en going var på en flygdag då jag slängde iväg min Sting-pylon o antagligen inte tryckt i sladden till skevroderservot tillräckligt, för den började rolla, sen slutade den inte förrän den bromsades upp av marken

    Det flögs rätt mycket sen några år, och ett par veckor efter flygdagen -05 kom det ut en kille till fältet. Hade aldrig sett han innan, men han sa att han hette Stefan o att han ville börja flyga. Jag lärde upp killen, men jag tror att om Slammis skriver något i den här tråden så får han skriva detaljerna själv =)

    Framemot slutet på sommaren -06 kom det ut ännu en kille till fältet som jag aldrig sett innan. Magnus Westrin hette han o han var en glad prick med huvudet fullt av skit Alla förstår nog vem det var/är...


    När jag började med modellflyg var det 3st modeller som jag hade som mål att jag någon gång skulle ha. Helst skulle de vara lite större än snittet i klubben också. En Ultimate, en Piper Cub och en Spitfire. Jag har idag alla 3, o jag njuter av varje sekunde jag flyger dem. Tycker detta är den bästa hobbyn man kan ha
    Trodde inte jag efter så många år kunde bli mållös över något flygplan. Trodde jag sett det mesta, men när jag kollade igenom ESMs produktregister i somras o såg deras F7F Tigercat tappade jag hakan. Hade aldrig sett en Tigercat innan.... Den var ju så formskön så jag fastnade vid skärmen. De 3 modellerna jag ville ha ökade med en, så imorgon åker jag till RCMaffian o köper min Tigercat =)

    Skriver inte så mycket mer.... men så började det o här är vi nu =)
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  8. #28
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Fy fabian va trevlig läsning! Tack allihopa! (hittils!)
    Hoppas på mera!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #29

    Standard

    Riktigt roligt att läsa alla som har skrivit tycker jag mer vill jag se
    //Micke B

  10. #30
    MonaHMFKs avatar
    Reg.datum
    Nov 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Personlig assistent.
    Klubb
    Hallstahammars modellflygklubb (bil/båt/heli/flyg)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    yehhh Mona Mona Mona Mona Mona Mona

    wesse älskar Mona på ett sätt o Anneli på ett annat o tur är väl det..yehhhh
    vad glad man blir av att vara omtyckt av självaste Wesse
    en riktig idol.


    Läste hur du började flyga, intressant läsning,och jag tycker det är starkt gjort att ändra dig till det bättre.
    Flygartant nr 1.

    varje start är frivillig, varje landning obligatorisk.

  11. #31
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    yehhh denna trån va härlig för hjärtat man blir så kramsjuk av sån här läsning.....

    Get high with hovering
    not drugs

  12. #32
    DennanHMFKs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 140
    Blogginlägg
    4
    Jobb
    hobbytroll
    Klubb
    Hallstahammars MFK

    Standard

    mja.. då är det väl min tur att berätta om hur jag hamnade i denna goa gryta.

    Namnet är Dennis och kallas för Finnen eller Dennan helt enkelt.
    är medlem och flyger för Hallstahammars MFK

    min väg kanske var(?) enklare än för dom flesta.
    då både min mor, far och morbror lekte med flygplan innan jag ens var född..så fick jag ju metanolen direkt i blodet, går rykten om att jag till och med föddes med en trogen Ko-digage(stavas väl så?) sändare i näven en julafton 1983.

    kommer ihåg att man var med på fältet/träffar/isar när man var riktigt liten och jobbigt. ett speciellt minne finns till och med på videoband från VM i Skalaflyg som var i Norge, fanns en kille ~17år som gick runt med en godisvagn på den tävlingen och jag var ju ganska snabb med att störa honom så mycket att jag fick mig en påse segagubbar om jag bara gick iväg.

    första flygplanet jag fick provflyga var min fars Limbo med OPS .60 i, den var röd, snabb och kantig.
    jag var nog inte speciellt gammal då, skulle tippa på kanske 7år.
    det var den modellen som flög längst utan vingar engång också, planet passerade 100m och hamnade på andra sidan vårat fält. hehe

    mitt egna första riktiga flygplan var en SK78B som jag fick från Åke Palm (en av dom äldre herrarna i klubben), min ålder hamnar nog på ca 12år där.
    den modellen gjorde allt för att få vara i luften, skulle man landa, ja då fick man verkligen tvinga ner den.

    med den modellen så lärde jag min kompis att flyga, också utan dubbelkommando.
    vi kastade sändren mellan varandra när det krisade sig. haha
    kom på att jag själv aldrig lärde mig att flyga med d-k heller, utan pappa och jag körde samma taktik, fast inte med SK78:an utan med hans Limbo.
    med SK:n gjorde jag första starten och landningen. wow!

    efter SK:n så har det blivit ett gäng olika modeller.
    allt från Kyoshos Agwagon (fick bara ca 30min flygtid tills vi fick inbrott i klubblokalen och kroppen till modellen försvann ), hade en Precedent FunFly också, den flögs med en Enya 25 XTV men senare så fick den en Enya 40 och då vart det lite skjuts i prylarna... den modellen slutade på en klubbtävling för en 5 år sedan, vi skulle flyga limbo och jag hann bara under stången 3-4gånger innan vänster vinge tog i ena stolpen modellen klarade sig med ett jack i vingen bara och stolpen gick av.
    i med en ny stolpe och jag fortsätter, hinner väl med 2vändor denna gången innan samma vinge åker in i stolpen, vingen säger adjö till kroppen och stannar så fint vid limbon, medans kroppen hamnade kanske 50m bort.
    vart grillved av modellen

    om jag ska berätta något om alla modeller så blir jag nog bannad pga slöseri av tråd.

    så jag övergår till dagsläget då.

    träffade min tjärring/fruga/pilotinna för ca 6år sedan, hon var intresserad av flygplan sedan tidigare, så då var det ju bara att ösa på med rc-flyg också, jag och Per (gammal kompis) hade fyllt klubbstugan med div modeller kvällen innan.
    så när vi alla 3 kommer ut så är det ju bara att plocka fram allt och flyga, men vill minnas att det var rätt mycket strul, så hon fick flyga min FunFly direkt... om jag nu minns rätt. haha

    sedan var hon fast i denna goa gryta av delar och glädje.

    nu på senare har man blivit gubbe också, och varför undrar ni då kanske?
    jo, jag gick och köpte mig en 1:4 Super Cub av en äldre herre i Hallstahammar.
    modellen var oflugen med en knappt använd Saito FA120, medföljde även en gammal Sanwa 27mhz sändare och dess 2kg servon.
    så enligt kompisar så är man "gubbe" när man har skaffat sig en Cub. hehe

    finns det något skönare att flyga?
    en stor, lätt och snygg Cub med 4stånk glidande sakta över fältet och försöka sig på snygga svängar och landningar

    Cuben, E-Starter och min Speedster400 är det roligaste jag har flugit än så länge.

    så nu sitter jag här och väntar på att fältet ska tina och torka lite så man kan få komma ut och lufta Cuben liten.
    måste hinna med det innan den 25Maj varjefall, för då ska jag och frugan till Norbergs-träffen och flyga, och där vill man ju inte vara ringrostig heller

    samt måste ju hinna träna lite inför Vallentuna också, när det kommer så många kändisar (Wesse, Slammis, Bokis, DrHanke, Hempel medflera) så måste man ju visa att denna unga Gubbe också kan Cubba

    sen håller man på med rc-bilar också, det är också sedan barnsben.
    så det är ju båtar och elvispar som saknas.

    ja vi ses på Vallentuna sen!
    Mycket saft och bullar ska det bli då!

  13. #33

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    88
    Jobb
    Byråkrat
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Förhistorisk tid:
    Det var en gång för länge sedan (slutet av sjuttiotalet) i en stad lång långt borta (Östersund) som jag som snorig 10-åring, usel på fotboll och skridskor för första gången kom i kontakt med modellflyg. Det var en grannspoling som hette Bobo som hade en linkontrollmodell (getingen) och en KB motor. Vi fick upp den i luften och där och då blev man biten för livet. Det blev egna linkontrollflygplan (vill minnas att det blev getingen, nån stuntmaskin, combatvingar mm. Motorerna var webra diesel (1.5 cc), Cox BB (0.8). Polarn bobo hade ett veritabelt monster i sin ärvda KB 40 (6.5 cc) i en stunt modell. Vi var väl en lös samling grannungar som i princip hade flygplan och motorer tillsammans, vi flög i parker och på gamla fyrvalla-området (där ATS sedan byggdes). Vi byggde egna linkontrollplan på slöjden (i annat träslag än balsa) och hade genuint kul. Vill också minnas att vi byggde "Svalan" (en seglare från Wenzells)

    Äldre stenåldern:
    På högstadiet (1979-1982 typ) så blev det extra kul eftersom en slöjdlärare (H Eldh, han var modellflygare) på skolan tog sig an oss och inspirerade till att börja snegla på radioflyg som på den tiden tedde sig väldigt häftigt. Jag och en polare (Lars, vars pappa var arkitekt) satte oss ned med millimeterpapper och konstruerade ett flygplan, ett fackverksbygge med spryckelvinge och allt under överinseende av vår slöjdlärarmentor. Det var ju lite knapert rent ekonomiskt på den tiden, så jag stod för motor, en OS 15 (2.5cc) och polarn Lars stod för Radio (en futaba om jag inte missminner mig) Lösvirke och klädsel mm delade vi på. En vårdag (tror det var i åttan) så fick vi följa med slöjdlärarn till F4 och prova på att flyga(modellflygklubben kunde flyga där på nån herculesuppställningsplats tror jag). Han hade en limegrön Svensson Fly-boy med en tiokubikare. Den var nåt i hästväg och jag och polarn blev om möjligt än mer hänförd, det var ju första gången vi såg radioflyg, vi fick prova att spaka (på säker höjd). Helgen därpå, var det dags för provflygning av vårt egna flygplan, denna gång på på ordinarie klubbfält på optand (låg i andra banänden då). Naturligtvis kraschade planet direkt, analysen vittnade om att att planet hade för liten vinge och stabbe. Nåväl vi satte igång med reparationer mm. men det planet kom aldrig upp i luften igen.

    Yngre Stenåldern:
    Med blodad tand och utebliven moppe (finansaspekt), så inhandlades ett nytt flygplan, radio och motor denna gång. (en midvingad semimulti med en OS 40). Det blev några flygningar med slöjdläraren vid spakarna, men jag flög bara nån gång. startade aldrig, landade aldrig. I nian så blev det viktigare med ett socialt utåtriktat liv och modellflyget kom på undantag. En väldigt viktig aspekt på det tappade intresset var att det var relativt dyrt, svårbemästrad logistik och svårt utan dubbelkommando mm. Mina päron var inte så sugna på att skjutsa, pröjsa och dammsuga balsaspån mm.

    Mörka medeltiden:
    Sen hände ingenting

    Upplysningen:
    förrän år 2000 när den nyblivne familjefadern, efter slutförd militär karriär och påbörjad civil motsvarighet flyttade till Timrå och hittade sig i en situation med familj och jobb, men inga vänner i närheten. På inrådan från hustrun som sade " du borde skaffa dig en hobby" (för övrigt ett yttrande hon möjligen ångrat då och då). Så slog det mig att jag borde ta upp modellflyget igen, sagt och gjort, den betydligt mer bestyckade familjefadern, med herrgårdsvagn, kapital och energi införskaffade en radio, motor och flygplan som byggdes i Timrå på helger kvällar och nätter. (QB 40 S). Lite kul var att allt fanns kvar i skallen, hur man impregnerade motorspant med rödsprit och epoxi, vikten av byggplatta och nålar mm. När det var dags för provflygning, så packade jag bilen och åkte till ett modellflygfält som jag visste om (nära e4 utanför s-vall), jag var ensam och startade upp för provflygning. Då dök det upp en lite äldre man som kom emot mig och väldigt tydligt klargjorde att tvåtaktsmotorer var strängeligen förbjudet på fältet, fältet var vigt till 4-takt. Jag surnade till och åkte iväg. (såhär i efterhand förstår jag honom, han hade ju e4 i närheten och okänd flygare med tveksamt flygplan och yttre måste ju ha larmat säkerhetsmedvetandet) På vägen hem längs den så kallad timmervägen såg jag en skylt "modellflyg" och svängde in och hittade ett annat fält (ännu närmare till timrå). Ensam även på det fältet från början och även där dyker det upp en person, precis före start som presenterar sig. Den här personen (Erik) erbjöd sig att provflyga planet, trimma det. Han gjorde det och efteråt informerade han om klubbens skolflyg, flygtider mm.

    Nutid:
    Sen var man hemma i en klubb, med vänliga och hjälpsamma personer. En glad och uppsluppen stämning där i princip ingenting är omöjligt. Sedan dess har det blivit mycket flygning, föreningsliv, mer flygning osv. Jag tror på balans mellan jobbet, familjen och jaget. Det går att vara utan nån del i denna treenighet, men precis som den gamla sovjetstaten (KGB, Armen och Partiet) så måste det balansera för att fungera i längden. Modellflyget representerar hos mig jaget. Det har ju debatterats tidigare i detta forum kring ungdomsrekrytering och när jag tänker efter så var det nog egentligen min gamla slöjdlärare som gjorde att jag kom tillbaka till hobbyn. Han stöttade oss grabbar på ett sätt som då var anpassat till oss. Jag hade bra erfarenheter från modellflyget, därför valde jag att komma tillbaka till det istället för att börja med golf eller fiske eller nåt annat.
    Ju mer man flyg!

  14. #34
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Min rc-karriär inleddes, som så många andras, i tonåren.
    Jag och en klasskompis importerade varsin Mardave-rcbil med 3.5 cc motor i skala 1:8 från England.
    Dessa kördes frekvent på skolgården nära hemmet, men även på 30-vägen där jag bodde.. Det var rätt kul att köra under bilarna som kom åkande i 30, med lilla F1-kärran i 70 blås, förarna av bilarna kunde se både roade och arga ut...

    Blev även någon buggy i bilsvängen, en Joker 19 i båtsvängen, också den med en 3.5 cc:are vill jag minnas, innan intresset för tjejer, mc mm tog över.

    Paus i 30 år.....

    Går på Hobbymässan i Frescati hösten -07, upptäcker att elflyget gått framåt med stormsteg !
    Lagom till jul dyker en "Formosa-kopia" upp på det lokala postkontoret, med en avi till just lilla mig...

    Denna flögs bara 1 gång med original-borst-motorn, "landade" så att motorn grävde ner sig en decimeter i Ekerömyllan, en hel del lim gick åt för att laga kärran..sen beställdes en borstlös motor med tillhörande esc från HobbyCity.
    Hittade i samma veva även en nästan ny Futaba 6Ex 2.4 billigt på Tradera.
    Under tiden jag väntade på motorn, insåg jag att det där med att träna i simulator kanske inte var så dumt, trots allt..
    Köpte den billiga simulatorn på Clas Olson, men insåg att det sunkiga program som följer med, inte var något att hänga i julgran.
    Hittade då ett billigt nerladdningsbart sim-program, Clearview, som jag lärde mig hyfsat snabbt i...trots att man är en "gammal hund"
    När motorn väl anlänt och var monterad, hade det flugits en hel del i simmen, och premiären med nya motorn gick galant !

    På den vägen är det, och nu är jag väl uppe i 10-15 plan, mest depronkärror, både kit- och ritningsbyggen, men även en hyfsat stor Sukhoi 26, spännvidd 1.25 m, alla eldrivna.

    Har alltid gillat att bygga modeller, blev många Airfix-flygplan i tidig ungdom, så halva nöjet för mig är nog att bygga kärrorna, fnula på små fiffiga lösningar i konstruktioner osv..
    Köpte nyligen en obyggd Blue Phoenix-byggsats, ska bli kul att pyssla med när jag får klart mitt hobbyrum ute i garaget.
    Har även börjat dräggla efter Fullkontrolls AboveAll-kombo med Extra 300:an med bensinmotor för drygt 4 lapp....
    Den får nog vänta ett tag till, då vi nyligen köpt hus.
    Tror att gumman (och jag) uppskattar att ha lite fler möbler än flygplan inne i huset. En mjuk soffa är nog skönare och tåligare än en ARF att sitta på framför tv:n...

    Har dessutom dragit ner flera kollegor på jobbet i rc-flygträsket.
    De började med små leksaksplan och piccoZ-helis i vår gympahall här på jobbet, när jag flög depronflak. Nu har en kille köpt en Align 450-heli och en Futaba 2.4G 7-kanalare, 2 andra har köpt depron-kit-kärror och tillbehör, och varsin dx6i, som de tar sina första stapplande steg med. Samtliga har även köpt simulatorer på min bestämda inrådan.
    Senast redigerat av jocke1963 den 2009-03-18 klockan 14:14. Anledning: Grammatiken....
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #35

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard Det var en gång...

    Hovhas !

    Det var trevlig läsning. Jag ser att du flyger i MFK Skvadern. Första veckan i juli ska tanten och jag upp till Matfors. Vi ska skjuta svartkrutstävling på Blå Berget och eftersom bensinen är så rysligt dyr nu för tiden så tänkte vi stanna kvar däruppe mellan två tävlingar. Då tänkte jag ta med mig min stora Stampe och flyga lite på ert fält. Hoppas att vi träffas då och får prata gamla modellflygarminnen. Det får bli den muntliga varianten !
    Kay krut i Svedala

  16. #36

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    88
    Jobb
    Byråkrat
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Kay krut!

    Du är hjärtligt välkommen!
    Ju mer man flyg!

  17. #37

    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    564
    Jobb
    Glad pensionär.Oförbätterlig optimist.
    Klubb
    SMFF/Trelleborgs Modellflygklubb/Malmö Radioflygsällskap

    Standard MFK Skvadern/Hovhas

    Det tackar vi för. Klipp fältet kort och skoga i ravinen så kommer vi.
    Vi hörs av lite längre fram.

    Kay krut

  18. #38

    Standard

    Mitt äventyr inom modellflyget tog sina första stapplande steg någon gång när 80-talet var ganska ungt med en Cessna i orange plast från Hobbex.
    Tillhörande ThunderTiger motor spenderade mycket tid på en planka i garaget där jag tillbringade många kvällar slåendes på propellern innan motorn ville ge ifrån sig något ljud.
    När planet till slut stod färdigt så vågade varken jag eller min far ta upp den i luften så efter en massa taxande utan vinge på en stor parkering såldes den iväg till en annan intresserad som inte heller fick upp den i luften trots att han verkligen försökte. Det visade sig att propellern som följde med var alldeles för liten för att orka dra upp planet i luften men det hade man ju ingen aning om då.

    Skaffade sen en 1:8 touring metanolbil som kördes på parkeringen brevid vårt hus där jag var tvungen att bannlysa min far efter ett antal kamikazekörningar där hans hjärna låste sig i funderingar kring om vänster verkligen var vänster eller kanske höger och han fick ta till både jämfotaskutt och träd för att undgå allvarliga men. När sen även det intresset dog ut så blev det ett uppehåll från modellhobbyn på ca 20år.

    Efter ett par års tjat så övertalades jag 2005 av en gammal polare att skaffa en 1:8 buggy vilket han också skulle göra men det blev aldrig av så där stod jag med bil och ingen bana eller någon att köra med.
    Fick dock nys om en bana som skulle byggas bredvid ett modellflygfält så jag började vara där och hjälpa till och en kväll föll det sig inte bättre än att jag provade lite skolflyg vilket visade sig gå riktigt bra och sen var det kört för det var ju hur kul som helst.

    Första kärran jag köpte var faktiskt en 2m Katana vilket kanske var lite väl ambitiöst och som aldrig heller kom i luften, även om det var nära, innan jag sålde den vidare inte alltför länge sen.
    Efter den så har det passerat en massa modeller inom alla möjliga kategorier och fler lär det säkert bli framöver då det fortfarande finns områden att utforska som kan vara hur roliga som helst.
    För ett par år sen prövade jag t.ex på sjöflyg som jag trott skulle vara ganska tråkigt men visade sig vara helt trollbindande och första gången tror jag att jag hade ungefär 6 timmar flygtid med min E-Starter innan jag var tvungen att sluta för att planet inte längre syntes utan man fick mest lyssna efter var kärran var för att sen tillfälligt skymta den lite lätt mot platsen på himlen där solen gått ned.

    Förutom flygandet så är det helt klart den sociala biten med diskussioner, skämt och allmänt skönt umgänge som gör att jag tycker det här med modellflyg är en underbar hobby som jag vill fortsätta med.

    Så tack till alla som hjälpt/inspirerat/utmanat/glatt mig i mina äventyr både lokalt i klubben och på nätet med tips, glada tillrop, videos och andra sätt.
    Senast redigerat av QatHome den 2009-03-18 klockan 23:17.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  19. #39

    Standard

    För min del började modellflyget vid 16 års ålder, strax efter julen 1996 så fick jag en Blue Phoenix i julklapp, den byggdes under vintern hos min bror och kläddes solarfilm. Jag hade då ingen flygradio och ingen inkomst att köpa någon för så jag skulle flyga min seglare med en två-kanals bilradio, efter ett antal provkast så skulle den dras upp med hjälp av lina och trissa, min svåger springer för allt vad benen bär och planet stiger bakom linan och kopplar loss. Jag försökte styra så gott det gick men seglaren levde sitt eget liv, gjorde loopingar och konstiga krumelurer hela tiden och avslutar sin flygning med ett avbrutet vingöra och en lite smått besviken Lars.

    När vingen var reparerad så var det dags igen, upp med linan och samma visa, loopingar av sig själv och det hela slutar med en spiral från höjd så vingörat går av än en gång. När nu vingen var reparerad för andra gången börjar Mats, min svåger och jag fundera på var felet kan ligga, när vi sedan kollar tyngdpunkten så visar det sig att den gick knappt att hitta på vingen, nåt så baktungt har jag aldrig mer varit med om.
    Under tiden mina första flygförsök pågick så fick jag ihop pengar till en ny sändare, en häftig svart Hitec Flash 4 blev min.

    Med den nya sändaren och reparerat plan åkte vi ut till en stor åker i en närliggande by och drog ut linan, en bekant sprang som en kanin och min Blue Phoenix steg som en raket mot skyn, den kopplade loss och wow, nu gled den faktiskt rakt fram av sig själv, gjorde några svängar, det blev lite skillnad att flyga med en radio avsedd för ändamålet istället för bilradion.
    Allt gick bra tills jag höll sidoroder för länge vid en sväng och seglaren gick i spiral, den här gången slutade det faktiskt inte med en smäll i backen, den stannade högst upp i en rejält stor tall...

    Hem och försöka få tag i något långt att peta med, ett 6 meters metspö följde med och vi åkte tillbaka, jag kunde riktigt höra tallen hånskratta åt mig för metspöt nådde ju knappt halvvägs. Lite ledsen åkte jag hem igen och dagen efter åkte jag och min svåger tillbaka till den hemska besten till tall, nu skulle han få, beväpnade med en stege och det sex meter långa metspöt lyckades vi till slut peta på vingen och min Blue Phoneix lyckades på något sätt undvika alla andra träd i skogen och landade några meter bort, oskadd.

    Stoppade in nya batterier till mottagaren direkt eftersom de förra var tomma efter drygt 24 timmars trädkramande med ryckande servon, ut med linan och upp med kärran, nu var det som om allt släppte, på en gång förstod jag hur man gjorde, jag kunde flyga. Flög säkert 3-4 minuter och landade på åkern, lyckan var total.
    Det är konstigt hur man liksom helt plötsligt bara kan komma på hur man ska göra och nu är det som att cykla, man faller ibland men det blir mest skrapsår.

    Nu när man var en erfaren pilot med säkert 2 timmars flygtid med sin seglare var det ju dags att titta på ett annat flygplan, köpte en Mr Wellstick från CAW Byggteknik samt skevrodersats till denna, motorn jag skulle använda var en LEO 28 (som förmodligen är det sämsta som tillverkats).

    Åkte ut till en stor åker, startade upp motorn och var nervös som aldrig förr, nu kastades planet iväg och jag flög, rakt fram, lite längre rakt fram och lite längre rakt fram, hur jag än försökte svänga så vickade den bara vingen, den la sig inte i en sväng av sig själv som seglaren gjort. Det slutade med en riktigt lång promenad i djupsnö för att få hem planet igen. Ett par försök senare och med hjälp av erfaren pilot hos modellflygklubben kom planet i luften, jag tyckte dock att det här med markstarter var för svårt så jag kastade iväg planet varje gång, lyckades nog inte landa på banan de första 10 flygningarna, inte ens i närheten av banan, det har nog aldrig varit så många spår i snön på fältet som den vintern.

    Fick en Precedent Fun Fly i julklapp 1997 och den byggdes under vintern samtidigt som Mr Wellstick flögs flitigt, jag och min far åkte förbi hobbyhandlaren en kväll och jag visade upp min nya Fun Fly, han tyckte den såg fin ut men förmanade mig att inte använda en batterihållare med lösa batterier eftersom de kunde orsaka problem. Givetvis lyssnade jag ju inte på råd från han som flugit under 25 års tid utan jag tyckte att det skulle räcka bra med den tejp och de gummiband jag dragit runt batterihållaren.

    Det gick bra, flera månader, tills dagen före en klubbtävling när jag ensam på fältet stod och gjorde kvickroll på kvickroll, en manöver som jag nyligt lärt mig av en annan erfaren flygare, det riktigt rasslade i spakarna när jag kvickrollade, oj vad roligt jag hade, stoppade dit en propeller med ännu större stigning och rollarna blev ännu brutalare. Problemet var bara att i en av kvickrollarna så ville den inte sluta rolla, den gick på fullgas från hög höjd rakt ner i backen, var bara att ta fram en påse och plocka delar, dagen före tävling och jag var utan plan. Allt för att jag några månader tidigare inte lyssnat på förmaningen "använd inte den där batterihållaren", ett batteri hade helt enkelt kommit ur hållaren vid en av mina vildsinta kvickrollar, man lär så länge man lever.

    Tror allt lossnade för mig när jag byggde en Bosse G Lift i lösvirke, den kärran flög jag med i otroligt många timmar, hovrade över åkern så gräset vek sig under den, byggde extra stort sidoroder för att göra min första loop i knivegg, en riktigt bra kärra helt enkelt.

    Sedan dess har jag hunnit med en hel del olika plan, en Zlin 526AS som klippte varje gång jag försökte få upp den, en P51D Mustang som gick i spinn vid varje sväng, en SF121 Delta som gick i flatspinn vid toppen av en loop, har provat på att tävla i aircombat, flugit med helikopter och många olika typer av flygplan, varit skolflyglärare under 10 år och den här hobbyn är fortfarande lika rolig.

    En sak som varit densamma hela tiden och som jag tycker är fantastiskt är gemenskapen i klubben, vänner som delar samma intresse och som man kan sitta och prata med i timmar över några koppar kaffe, ofta utan att ens ta med ett flygplan
    Lars Jonsson

  20. #40
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    NICE...härliga roliga o varma känslor dessa storys ger...kanske bäst o printa ut en bok om detta

    Get high with hovering
    not drugs

Liknande ämnen

  1. Ny Futaba 8J på gång.
    Av bem i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:03
  2. Ny FPV plattform på gång.
    Av kajakmannen i forum Allmänt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 22:20
  3. Det var en gång...
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 17:19
  4. Nya DL motorer på gång
    Av Sigun i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 20:43
  5. Har'u vare' me' om de' nån gång?
    Av JerryD i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •