Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 44

Ämne: Det var en gång..

  1. #1
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard Det var en gång..

    Och i begynnelsen så var det dystert..Inte ett flygetyg i sikte..Fru,barn o en fritid som inte räckte nånvart tyckte man..Sedan skådade jag ljuset: på en sjöflygträff för en inte så många år sen som jag var på som åskådare så träffade jag Dr Hanke o Henry som var rutinerade flygare redan då,de hade hållit på med detta i säkert ett år!
    Ivrigt påhejad av den nya kvinnan i mitt liv(kodnamn:gullan) så fick man sig en Graupnercub i present komplett med motor.Kravet var:ska du flyga så gör du det hemma!
    Och devisen hemma är. -en lydig karl är en lycklig karl..
    Såg ut en plätt på tomten o började klippa..på den vägen är det!
    Mina trogna vapendragare upptäckte fördelen med att vara i närheten av en kocka i världsklass så de flyttade sitt pick o pack hem till mig o där flygs det numera flitigt när vädret o andan faller på..
    Jag vet att jag är lyckligt lottad med en egen liten gräsplätt o flyga ifrån och det har gjort att det monteras en del ARF:er där som man annars borde undvika p.g.a logistikproblem..
    Har alltid varit flygintresserad men det här med RC kom som sagt sent,40+ när jag började.
    Vurmar för allt där orginalet är byggt innan1960 och det gör att högen av kärror från den perioden stundtals har varit stor,allt måste prövas!
    Några favoriter har dykt upp genom åren: Cub, som för mig är den största utmaningen att flyga vackert.
    Tiger Moth är en annan ljuvlig kärra..Utmaningarna har varit div Warbirds o tvåmotorigt,den roligaste(men samtidigt hemskaste) DH88 Comet,DC3or i div olika skepnader,KMP:s är den bästa tvåmotorflygaren jag har flugit.
    En kärra som jag tycker är helt outstanding är Calmaton,är väl inne på nr 3 o 4 nu,den som har varit hos mig har nog flugit en sån!
    Kvadder har det varit många minnesvärda,en del pga S.B.S,andra mer åt "misslyckatbygge" hållet.
    Några etsar sig fast,en Ziroli AT 6 där ett servo gick ut till ändläge direkt efter start,passande nog sidrodersevot o högen med flisor var imponerande!
    En annan var en TF DC 3 där skevservona gav upp p.g.a en Y-koppling,lyckades flyga den skevandes åt höger med sidrodret i ca 1 min innan den försvann längst upp i en björk..
    En tredje var en B-25 med hydrauliska ställ där pumpen störde ut radion fullständigt när jag tog in ställen,den flög av sig själv utan o störas av yttre påverkan i kanske en minut,jag vrålade åt Henry o Hanke att:-DUCKA!!
    Delarna som var kvar efter smällen gick nog att lägga i en hink,vill minnas att vi har en film när vi grillar korv på resterna.
    För att glädja Ivve så har givetvis en P-38 återgått till sina beståndsdelar:Efter start så gick en vevstake av i ena motorn o det kröntes med en hysterisk flatspinn från 75 m höjd följt av det där speciella ljudet som blir och endast kan upplevas när ett modellflygplan går i backen..Bitarna spred sig över en rejäl bit åker..
    DH 88:a gick åt i Norrtelje när skeven på ena vingen la av,den visade sig ha halvtaskiga lågfartsegenskaper och en halvtaskig pilot o det belönades med en rekorderlig smäll i asfalten..Rönkarns vrål: -DU HAR FLUTTER!! överröstades 30 sek senare av ljudet när den slog i det svarta hårda..
    På nästa kärra bara! tänkte jag o tog upp en H-9 cessna som flög snällt ett par varv tills en glad farbror beslöt sig för o testa sin kärra i depån,att vi hade samma frekvens var inget som bekymrade så den försvann i ett moln av glasfiber den med..
    Sa jag att det är en fakirhobby man sysslar med?
    Men garvena jag har fått via polare i den här hobbyn räcker en livstid,Henrys krascher som alltid är något extra,Hankes problem med glitchar,Warbens onda öga när saker inte uppför sig som han har tänkt,mest minnesvärt 2 st calmatos,en silade han genom en björk,de som stod under björken(byrådirektören o Henry) gjorde sitt bäst för o undvika regnet av delar med nån ny svensk folkdans,nr 2 genom att författaren o chauffören inte förstod hur smarta Futaba var med att ha en failsafe som drog ner gasen när accen var slut,vi bytte trottelservo o kärran for iväg,efter 30 sek så dog allt..
    Henry(finns på film!) när han skulle följa efter mig i en lågsniff,hans fnitter när den nådde backen har etsat sig fast i minnet. Roliga meetings är ju oxå såna man tar med sig och Arvika är för mig toppen på evolutionen..
    Där hörde jag en egenkomponerad sång i korridoren i fallskärmspojkarnas barack en natt,tror den hette nummervisan som endast nyligen har överträffats i schlagersammanhang av "snällasnällasnälla"..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  2. #2

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    oj,,,, många smällar har det blivit bokis ! ..
    **tillägg* min första kontakt med flyget var då jag som 9-10 åring fick en liten lila kärra lin kontrollerad med en liten cox motor i .. glömmer aldrig känslan första starten av den motorn,, dock så flögs den aldrig det var mest motorn som lockade mig sedan blev det några "friflygande segel modeller typ gladan om jag inte minns fel ?? hette dom så ? nåväl det vart många löpningar med lina med dom med tveksamma resultat i flygtid****

    min första kärra var en "arf" från hobbex tiden var runt 89-90 nånting ... en högvingad trainer komplett med magnum gp 40 och en hitec focus 4 de första försöken gjordes på en fotbolls plan i närheten där man bodde ... inte en chans att man kom upp i luften .. många kuller byttor blev det men kärran höll ihop ...

    tog mig sedemera ut till akmg i göteborg och fick riktigt bra med hjälp av en stor vuxen man som om jag inte minns helt fel hette krister! .. ett härligt gäng på den tiden trainern flögs flitigt ... och höll ihop hela första sommaren utan större missöden ..nu kunde man ju detta med flygning ! .. eller ?? inhandlades en ny lite större lågvingad sak som påminde mycket om calmaton hej å hå ... denna flögs i mina ögon då mycket hårt ... och gränserna testades ordentligt ... då de "stora" pojkarna hetsade varandra med låg sniffar i hög fart over asfalts banan så .. jajjemän detta kunde väl jag med !??? det skulle ju vara ett VRRRRR från hjulen när man var riktigt lågt !!! tror jag satte nog rekordet i lågt den sommaren .. såpass så att ställen vek sig bakåt med gummi märken i vingen som följd .. nåväl lite för lågt för at räknas vart det ... näst följande varv slutade i ett ving brott i luften och ett rejält brak i gräset bredvid banan ... det vart inte många bitar kvar resterna samlades ihop och intresset svalnade efter detta ! låg sedan i dvala fram tills för ca 3 år sedan då man torskade igen .. och jag kan säga att jag ångrar inte en sekund att man återföll i brott ! ... det enda som man kan ojja sig över är möjligen hålet i plånboken ... då det fortfarande är hysteriskt roligt att höra VRRRRR från landställen
    och för lågt är som regel dyrt ! ...dock så tycker jag fortfarande att det är fruktansvärt tråkigt att bygga eller ens montera ihop en arf ... så det tar tid att få ihop den enklaste av kärror .. i detta hus ... skulle nog behöva en byggare /montör
    Senast redigerat av kenneth67 den 2009-03-16 klockan 17:54. Anledning: la till hur allt började
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Hoppas fler har nån anekdot på lager,det skulle vara kul o veta hur folk här halkade in i det här!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  5. #5

    Standard

    Jag började som en glad liten 14-15 åring. År 1979-80 Min kompis pappa höll på med olika radio projekt. Segelbåtar segelflyg och vanligt flyg. Jag kommer väl ihåg hans Cessna hans ögonsten som skulle flygas på barkarby. Det blev en fin liten pinnhög av den. Jag byggde hopp en trainer med en liten o.s 2.5 cc motor. En vinter dag var det så dags. Nere på Isen vid F2 skulle det ske. Ful gas upp ner över ena vingen och Boom så var den borta. Efter det blev det bilar och båtar ett tag. Skam den som ger sig. Några år senare Helikopter. Fina crasher med dom. I Farsans staket bland annat. Kalt baroner en 30 och en 60 och en Excell. Lyckades till sist flyga dom. Kommer ihåg en sommar i Dalarna när motorn blev lite het, Sakta mäjestätiskt sänkte den sig i en hög åker. Oj vad skev och sne den blev. Efter det Uppehåll tills nu. Jag flög min trainer för första gången i år. Det gick hyffsat så nu är jag fast i träsket igen. Tråden om dessa bravader. http://www.rcflyg.se/forum/showpost....34&postcount=2
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Även jag har dokumenterat lite men eftersom jag är lat så får ni länkarna till min hemsida där det finns ett par anekdoter....
    * Hur allt började - http://www.mcregor.se/Huralltborjade.htm
    * Så kan man också landa - http://www.mcregor.se/Sakanmanocksalanda.htm
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Mitt första intresse startade när jag var 13 år farsan tog mig med och tittade på radiostyrda flygplan. Dem flög på ett litet modellflygfält i Grytnäs Avesta. Byggde några linstyrda kärror efter det, men sen kom moped och kärrorna lades på hyllan.

    Drog igång igen runt 96-97 bodde då utanför Västerås, jag har alltid varit envis som en åsna och alltid varit självlärd. Så jag läste mig till så mycket jag kunde köpte en "Arising star" (högvingad ARF trainer) åkte ut till Västerås modellflygfält själv. Startade motorn och lyfte enda problemet var att jag hade gjort det "klassiska" felet skevrodren gick åt fel håll. Så det blev en snabb flygning, upp som en sol ner som en pannkaka.

    Förbannad åkte jag till hobbyaffären igen i Västerås och köpte ännu en "Arising star" gissa om dem *skrattade*. Sen hade jag 1,5 "Arising star" och flög ett bra tag med den och blev någorlunda flygsäker efter 10-15 hårda landingar, gissade om den var lagad den kärran, efter varje flygning blev det några gram extra epoxy. Tillhörde då Hallstahammar MFK. Efter det blev det en Tiger Trainer 60 storlek med en saito 91:a efter det den klassiska Thunder tiger Cub:en, en Tiger Moth följt av en Kyosho "Spit". Sen vaknade mitt intresse för Aircombat som jag brann för väldigt ett tag, slog pannan blodig med den väldigt svårflugna Jamara Focke Wulf. Sen blev det flera "Kawasakis", Henshel HS-129, Douglas Dauntless och min favorit inom combat en rysk kärra Ilyushin Il 2 Shturmovik. Jag och en kompis drog igång en egen skvadron som fortfarande är igång. Efter det flyttade jag till Nykvarn och bodde nästgård:s till Påldalen var med i Södertälje MFK, men efter flytt till Avesta blev sabbatsår igen och har nu dragit igång på allvar igen, började med att smälla ihop en Bellanca Decathlon.

    Vinterprojekt är nu min drömkärra, från när jag var liten en CMP P-40 warhawk.

    Tror det är många som har lite uppehåll ibland, men när man väl fått den här hobbyn i blodet, är det ett intresse som jag tror varar hela livet.
    Senast redigerat av Wulfman den 2009-03-16 klockan 10:21.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  8. #8
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Måste bara säga att nummervisan sittesom etsad i minnet. vaknade mitt i natten av vad jag trodde va en mardröm men icke. tack bokis för att du påminde mig.

    Många glada skratt har vi haft genom åren under arvika träffen
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  9. #9
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag vill ha flera förklaringar på hur,varför och när det började.
    Och hur ni förklarar för omgivningen hur mycket det spenderas på detta utan att bli omyndigförklarade...
    Peiter,minns du skvalandet i skasken oxå?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  10. #10
    peiters avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    356
    Jobb
    Grafiks formgivare/Flexotryckare
    Klubb
    Arvika Mfk

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Peiter,minns du skvalandet i skasken oxå?
    Tror det ,den som sov närmast va väl daniel, eller va det henry. ah kommer inte
    riktigt ihåg men något hände vid slasken som inte borde ha hänt gissar jag på
    M.v.H Peter "Pastorn" Åsman
    Arvika MFK

    We are blessed with things that fly.

  11. #11

    Standard

    TJENA!

    Jag drar väl mitt strå till stacken då Inte bara om mig, utan det blev om Djäkenfältarna också. =) Tyvärr har jag svårt hålla tillbaks med orden så det blev en lång text, märkte jag efter jag skrivit klart. Mitt längsta inlägg nånsin!!!

    Det var en gång... på Åland!

    Som alla andra så var jag intresserad av RC när jag var "liten" i Jet Hopper-åldern (25 år sen ungefär). Jet Hopper var en liten RC-elbil. Jag körde några olika RC-bilar, dom höll inte så bra. Jag tog en paus.

    Sen ville man ha heli (15-17 år sen) och jag letade förgäves efter Lama V3 och Walkera 4-3B, men förgäves. Nej nu blandar jag, dom fanns ju inte då. Jag satt ju och dreglade över alla helikoptrar i Allt om Hobby och liknande tidningar. Nej det var den enda tidningen föresten. Jag dreglade (ordspråk). Jag fastnade helt för en Jet/Star/Long Ranger som hölls upp av en tysk RC-pilot i AoH. Fast dom var dyra envisades jag sätta mig in i att införskaffa en sån, en trainer-heli. En dag kom jag på att helis var för dyrt. Jag skaffade aldrig någon. Jag tog en paus.

    Senare så fick jag för mig att det fanns flyg. Jag for till Karby Hobby och köpte flyg istället. Jag införskaffade alltså en flygbyggsats. Det blev en SIG Kadet Senior med två meters vingspann. En OS-motor, servon, radio, mottagare, klädsel, osv. Helt komplett. Byggde den så gott som klar, förutom att klä den. Tiden tog slut och jag sålde iväg flyget, utan att ha flugit. Jag tog en paus igen.

    Fick sedan höra att Kadet'en vart upp en sväng. Ägaren hade passat på en lugn vinterdag med massor av fluffig snö överallt. Flyget startade fint, lättade, flög runt snällt. Sen ringde hans fru. Vet ej vad som hände, men det sades att mobilen störde ut sändaren och flyget bar i backen. Nåja, ingen större grej med det skulle man tro, det var ju fluffig snö överallt. Förutom där stora traktorn kört, där var det ett väldigt hårt spår. Flyget vart kortare. Ägaren tog en paus.

    På 2000-talet någon gång så fick en systerson tag på en RC-bil, en metanol-Impreza i skala 1:10. Den funkade inte. Jag hamnade på fixa upp den. Det var ju hur roligt som helst och den vart körklar på två kvällar. Efter två timmars försök att starta den så ... tog jag en paus igen.

    Fem minuter senare ringde vi en som hade RC-bil. Vi fick hjälp. Ytterligare fyra timmar till, så startade den. Hur den lät! Sändaren gavs åt ägaren och han körde som en galning tills det inte gick längre, husvägg. Ägaren sade "tusan va roligt, jag hade ingen kontroll alls, var mottagaren på?". Jag tog en paus igen.

    Skala 1:10 vart för litet, det lät som min systerson ville ha en större. Jag fick tag på en 1:8 Mercedes metanolbil. Nej den ville han inte ha. Jag hade nu en egen metanol-bil. Detta var början till en rad med olika metanol-bilar av olika slag. Slutade med att jag också skaffade en bensinare, en FG. Den har jag kvar än idag. Jag tog en paus.

    Nej jag tog ingalunda en paus. Det spårade ur helt efter jag började med bilarna. RC var ju hur kul som helst, att jag inte pysslat med sånt förr!? :-D Jag skaffade en båt också, en metanol-Tonka som användes för tävlingsbruk. Förra ägaren tävlade tror jag. Fixade ihop den och det bar av till sjön för att starta upp och testa. Den startade efter många timmars slit, vi satte den i sjön. Den svängde vänster när jag svängde höger, den kom aldrig upp i nån hastighet, för motorn stannade efter några meter. Vi gav upp för dagen. Jag hade råkat slagit mig rejält i ansiktet med en borrmaskin och det var mörkt. Dagen efter var det is. Jag tog paus.

    Nu var det nog så att jag kom in i nuvarande helikopter- och flyg-era före Tonkan. Och hur gick det till då? Jo jag kom på att jag gått klar alla skolor, hade ett jobb vilket innebar lön och jag hade råd med helikopter!!! Så på nåt vis hamnade jag in på internet och började gluna runt vad som gällde och vad som fanns att få tag på. Beställde hem en Raptor 50 Titan. Flera andra här på Åland skulle skaffa helikopter. Wohoo! Va rhuulit! ;-)

    Men nejnej, det ändrade. Det ska vara flyg tyckte dom, så det vart inga fler helis än min. Snopigt. Kamikaze köpte en 40-trainer i början på 2007 och helvetet bröt lös. Ett helt gäng fick för sig att det var ju roligt värre. Ingen visste vad det handlade om. Alla ville pröva. Ingen visste hur det skulle gå till. Inte fanns det något fält heller. Vi kom underfund med att ett fält var väldigt viktigt att ha. Vi letade ett tag och en kort stund senare så fanns ett fält, eller, en åker som vi stod och tittade på. Vi gick ut på åkern och det tog inte länge förän nån sprang med handjagaren av och an. Det dammade av det torra gräset och den ojämna jorden fick knivarna att omformas till nåt annat. Vi flög PiccoZ, den blåste bort. Djäkenfältet var fött. (våren 2007)

    När fältet väl var klippt så var det premiärdags för första flyget. En liten grupp personer samlades på Djäkenfältet där en ivrig Kamikaze gjorde sig i ordning. Det var en mycket intressant dag. Ingen visste hur det skulle gå. Efter olika försök så kom vi till slut fram till att höjdrodret skall gå åt ett visst håll när man drar i höjdspaken. Första försöket, då ville det sig åt fel håll. Ingen skada skedd. Sen vart det brainstorming, skevrodrena, ena ****** att vara knepiga. Dom skall röra sig åt olika håll, och vi var inte ett dugg överens om vilket håll som var rätt av de tre föreslagna sätten. Men va skit gör det, flyget kom upp, och fort! Efter 11 sekunders fight så var flyget nertaget, efter ett antal loopar i fullgas och nosen rakt ner i åkern på andra sidan diket. Vi tittade på varann och kom fram till att man inte ska flyga när det blåser. Med stolta leenden kände vi att vi lärt oss vår första läxa. Man lär av sina misstag (mummel mummel, fast vi inte minns dom alla ggr).

    Och sen tog det fart. Kamikaze fortsatte med sina tokroliga försök att bemästra flygandet. Vi andra stod som Messerschmitters och berättade hur det skulle gå till. Kamikaze var ändå den första som flög.

    Bernt skaffade flyg och har givit oss oförglömliga flygturer där vi med andan i halsen paralyserats av att inte veta vart vi skall ta vägen i diverse småfadäser. Hobbyn är farlig visste vi nu, men förstod det inte.

    En veteran dök upp, Stefan, han kunde ju detta. Han lärde oss en hel del. Vi lyssnade ivrigt och förstod det mesta. Sen flög vi som vi brukar. Sen lyssnade vi igen. Han lärde oss hur vi inte skulle göra och vi gjorde som han sade att vi inte skulle göra, sen förstod vi. Mannen har ju koll! Tur att vi hade honom.

    En dag kom det en bil till fältet, vi stod som hökar och tittade efter vem det var, kände inte igen bilen, dessutom kom han så nära med sin bil att vi inte vågade flyga. Det var Glidaren! Han tog fram el-seglare och visade hur man gör utan att ha rört en simulator. Alla hade roligt.

    Sen var det ju jag då, jag hade också skaffat ett flyg, en ThunderTiger Tiger Trainer 60 med OS61. Som tidigare nämnda flygare hade även jag flugit i simulator före och kände mig säker på att jag kunde flyga om allt gick bra. Det flyget fick känna på två totalskrotningar under kort tid. Man lär sig, trodde jag. Jag är nu uppe i flyg nummer 26 och heli nummer 8. Jag är inte värst. Men jag är heli-tokigast.

    Sen hade nästa person hittat RC-flyg som intresse. Todi, som skaffat en 40-trainer. Något vart fel i starten och innan flyget var på flyghöjd var flyget av. Efter totalt 5 sekuners flygtid senare så var nästa flyg skadat. Skam den som ger sig.

    Mr X var nästa riddare att bli en flygare. Mänskan flög perfekt och flyget var helt hem?! Nån som totalt missförstått how its suppose to be done. Han lärde oss ingenting.

    Sen dök Nylund upp. Började från noll och blev väldigt hastigt riktigt duktig på att flyga. Glömmer aldrig fullgasrollen längs med banan, bara nån meter ovanför marken. Tills den la sig i backen. Det sprayades balsa över fältet.

    Sedan var JS fast. En till Djäkenfältare intog posten att visa hur det ska gå till. Har aldrig sett nån krascha en Excel 2000 så många ggr på samma kväll utan att förstöra flyget. Och så fortsatte det. Flyget visste inte bättre.

    Första svensk flög på fältet. Ingen såg honom dock, men han flög heli här. Eller?

    En till veteran dök upp, Atte, en bland dom första på Åland som flög RC. Mycket kunnig och vart med om mycket. Busflög och planterade en röd stick i bet-åkern, men med ett leende. På tal om leenden så är det ett av det första som dyker upp när nåt går snett. Det har smittat av sig och av nån anledning är det skrattet som ekar mellan skogarna på fältet direkt efter ett flyg slängt in handduken. Mottot är: Ha kuligt!

    Sen var det någon som inte orkade flyga sitt flyg, så hans polare Peabe tog tag i det hela och släpade flyget och ägare till fältet, och dom flög och flög. Sen dess har vi inte sett av nån av dem.

    Nästa person köpte flyg, men det slutade med att sonen Alexander var den som började flyga. Även där är flyget helt än idag. Förstår inte.

    Tuzze dök upp, övertalad av Nylund. Även han flög bra och blev vildare och vildare och första flyget slutade sitt liv med knäckt vinge, på hög höjd.

    Sen dök Shade upp, som med sin speciella stil visade hur flyg kan flyga fast dom inte är flygdugliga. Mera lim, mera tejp, stripes och vad som nu fanns att tillgå, så kom flyg upp i luften. I ur och skur, snö eller storm, obalanserat eller nä.

    Dawson var med i gänget. Han började med att starta längs med banan, sväng rakt vänsterut, över diket och ner i en jordhög. Flyget är numera förpassat till ett annat land. Men Dawson är kvar.

    Och vi fick första svenska gästen på besök, som vi de facto träffade! Urtrevliga Wulfman var över och flög combat och Decathlon (som dock ej var upp i luften utan flyttade landställ på en åker).

    Nu är det år 2008 och ännu en veteran dök upp, Tobben. Mycket kunskap och mången tips. Bevisade också att gamla grejer fortfarande kan flyga och vi förstod att flyg hade längre livstid än några kvällar. Motorna också. Tusan vad vi lär oss!

    Tobbens son Oscar började flyga och lärde sig steg för steg på rätt sätt hur man skulle göra med denna hobby, allt från bygga, förbereda sig, flyga och landa osv. Det var också ett sätt kom vi andra fram till.

    Det dök upp en man, vi kallar han Merca-mannen. Han hade en 60-trainer. Aldrig flugit. En av oss fick äran att gå igenom flyget och ta upp det. Det är helt än idag. Merca-mannen har inte flugit sen dess.

    Freddy dök upp med ett elflyg och ännu en till är fast i hobbyn, som även lurat med sin far i det hela. Thats the spirit!

    Vicce hade skaffat ett flyg och nu var det dags för uppfärd. Men motorn totalvägrade under flera kvällar, men till slut var vicce i luften. Motorn fick ge med sig. Flyget är dock utspritt idag.

    Glidarns dotter Aurora var första lady på fältet med sin Twin och därmed kan vi pusta ut, jämställdheten har uppnåtts.

    MarcusG hade tagit över den legendariska Härken. Den behandlades väl och är än idag nästan flygduglig trots att det mesta vart i vägen för flyget. Marcus är den deprontokigaste av oss alla.

    Machman, elmannen i gänget, började före Djäkentiden och har förgyllt fältet med glädje och tysta flyg man inte hinner se.

    Andreas dök upp, skaffade flyg och sen har vi inte sett honom. Han flög en gång på Djäkenfältet. Flyget har ändrat form sen dess. Kanske det är därför han inte flyger.

    Kaj och Pär besökte oss flera ggr. Där fanns det kunskap och erfarenhet som hette duga. Öron och mun fick lida men till fördel.

    En helg hade vi till och med träff med gäng från Norrtälje. Det var tokroligt. Konstant flygande och det hände alltid nåt. Detta måste vi göra om.

    Senaste nykomlingen är Jonas, ännu en som bevisar att det går att flyga något som är reparerat, med bland annat silvertejp.

    En hobby som man verkligen kan ha roligt med. Hänger på rcflyg och rcheli samt vårt eget forum på www.motorportalen.net där vi diskuterar vilt och peppar varann. Vi Djäkenfältare har sprängt 100st-flyg-vallen för ett bra tag sen och vi blir bara mer och mer bitna. Vi har fotat och filmat mycket och i det materialet har vi fått ut en hel del skoj som vi lagt in i filmer ni säkert sett, annars har ni missat nåt. Nu ska ni ju inte tro att vi inte kan flyga, för det kan vi nog, men vi pressar kanske gränserna, kunskaperna och liknande till max rätt ofta.

    Ett är säkert... vi har för jäkla roligt och det hoppas jag verkligen ni också har! Hoppas vi ses i sommar, några av oss skall ta oss över till er och flyga lite ;-) och ni är väldans välkomna till vårt fält. Jag ser fram emot säsongen 2009. Tänkte börja räkna upp en massa folk här som satt spår i RC-delen av min hjärna, men ni är så många så jag blinkar med ficklampan över hosironten över Ålands hav, hoppas det syns.

    Föresten, nuförtiden vet jag inte vad paus är. Fick ett depron klart ikväll och justerat en heli nästan klart.

    /MickeM - Ålänning, Djäkenfältare och Motorportalist som nu har hållit på med RC-flygandet i 22 månader (flög första gången 15 maj 2007). Uff!

    Mina egna (avlivade, sålda och kvar)...
    Helis: PiccoZ, BeltCP, LamaV3, Trex450XL, Trex450SEV2, Raptor50Titan, Raptor50V2, Quick60Pro (+ provat ett gäng andra)
    Flyg: SIGKadetbyggsats, Tiger60, Tiger60 nr2, "Härken", DornierDO27, SU31, JätteTrainer, Ultimate50, MustangPTS, UCD46, SU27, DepronUltimate, DepronReflection, GiantUCD, styroksCessna182, "Härken 2", P38byggsats, Cessna182, UCD46 Nr 2, Extra300S, SportTrainer, Tiger 60 nr3, PilatusPorter, DepronFreeBird, DepronGiles202 och nu min första 50cc Pitts!

    Visningsbilden / avatarn är på mig med en Corsair-noskåpa på huvet. Jag har numera en Pitts-kåpa på huvet. I WANNA BE A HAAARD MAAAN!!! Im I worthy? ;-)

    Hej så länge! Ska fika...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Tack för den MickeM!

    Ni verkar ha hittat rätta formen, hur man har skoj.

    Underbar läsning.

    Mvh Kent

  13. #13
    Wulfmans avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    481
    Jobb
    Entrepenör
    Klubb
    Siljansbygdens MFK

    Standard

    Vad ska man säga jag älskar åland ............ni verkar ha sån skön inställning till livet "over there"
    Senast redigerat av Wulfman den 2009-03-17 klockan 10:42.
    Kyosho Extra EP Turnigy 50-55B 600kv / ST MX-2
    Tiger Moth Saito 62 4t
    Piper J-3 Cub OS 70 4t
    Bellanca Decathlon OS 46 fx
    Spitfire Supermarine Saito 62 4t
    Henschel HS-129 dubbla os 10
    Focke Wulf TT15
    Bygger:P-40E Warhawk 1/6 skala OS200 FSP (fortfarande)

    "En gång modellflygare, alltid modellflygare"

  14. #14

    Standard

    jag trillar nästan ur soffan, den storyn är som era videos! väntar med spänning nu på att höra de andras variant på det hela för jag gissar med dessa storys så finns fler sidor av den och det kan bara vara roligt!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  15. #15
    Nalles avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    326
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nyköpings Modellklubb: nykmk.se

    Standard

    Det var en gång på 70 talets slut, jag passerade skolans slöjdlokal efter skoltid, och fick där se hur min klasskamrat bar in en Stooor balsamodell. Hoppade av cykeln och följde med in för att titta vad dem höll på med där inne. Snabbare än jag han fatta satt jag med en byggsats av Flugan och limmade pinnar på pappret. Det gav blodad tand och snart var farsan övertalad och en Yamamoto trainer inköpt. Kompisen på bordet bredvid startade samtidigt sitt bygge av en Yamamoto. Bygget av kroppen var snabbt igång och strax stod våra två bygglärare och små skrattade åt oss. Vi tittade konstigt på varandra och undrade vad som var så kul. Det visade sig att polaren som var vänsterhänt byggt två vänstersidor och jag som högerhänt byggt, ja just det två höger sidor. Nu var det bara att byta delar med varandra och fortsätta bygga. Premiären vart väl inte så som man drömt om. Det försvann i fjärran som en röd prick.
    Det hittades av en svamplockare 6 månader efter flygturen. Inget gick att rädda åt efter världen.
    Nu blev det en paus i RC livet på cirka 20år. Sen dök intresset med rcbil upp och en 1/10 nitro touring inhandlades. Det blev både en, två och tre 1/5’or på hyllan hemma i hobbyrummet innan man sprang på Sotaren. Och vad som hänt sen dess vet väl den flesta. Oljan har bytts mot CA lim och kickers. Inskolningen som Rc pilot är återupptagen och nu efter några rundor med klubbkärran och Sotar vid dubbelkommandot så stod man redo för sin första soloflygning på 25 år. En lugn kväll för några veckor sedan tog jag över min Motorseglare på lagom höjd och flög en Acc. Det kanske inte var den snyggaste landningen som genomfördes, men planet kom ner helt och väntar nu på nästa lugna kväll. För lite mer rutin skadar nog inte innan S35E Draken ska upp.
    /Nalle

  16. #16
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Härlig läsning som man blir kramglad av

    Get high with hovering
    not drugs

  17. #17
    MonaHMFKs avatar
    Reg.datum
    nov 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Personlig assistent.
    Klubb
    Hallstahammars modellflygklubb (bil/båt/heli/flyg)

    Standard

    min historia är väl såhär någonting.
    har så länge jag kan minnas varit intresserad av flygplan.men flyg var inga tjejgrejer enligt min far. min högsta dröm var att få flyga riktigt men det var dyrt. när jag blev 18 fick jag börja jobba på flygplatsen i stan och det var ett drömyrke. när man sen träffade sin gubbe som höll på med modellflyg ville man ju testa. första gången jag provade rc-flyg var augusti 2002. efter det har man varit fast.hade ingen dubbelkomando utan jag höll i radion och så tog han den när det gick dåligt.
    första landningen var så speciell. Dennis skulle prata lite med sin far och jag flög runt i cirklar ovanför. då stannar motorn, har nog aldrig gjort en sån perfekt landning någongång efter det. var en funfly modell jag flög.
    Beställde hem en cessna 177 med 40 motor den vintern, den är inte ens ihopbyggd .ARF dessutom.
    2006 började jag flyga riktigt också då jag inte var totalt nöjd med att stå på marken. Flyga till modellträffar. det är perfekt



    år 2004 köpte jag min första rc-bil. el såklart

    har haft en massa modeller och har nu med. gillar att bygga eget för att se om det flyger så mest såna har jag . jag har aldrig störtat med något flygplan. men en gång hamnade jag i ett träd för det var dimmigt och jag såg inte vilken sida av trädet jag var på .

    favoriten just nu är Dennis stora cub eller speedster, en röd maskin som går jättefort.
    Flygartant nr 1.

    varje start är frivillig, varje landning obligatorisk.

  18. #18
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av MonaHMFK Visa inlägg
    min historia är väl såhär någonting.
    har så länge jag kan minnas varit intresserad av flygplan.men flyg var inga tjejgrejer enligt min far. min högsta dröm var att få flyga riktigt men det var dyrt. när jag blev 18 fick jag börja jobba på flygplatsen i stan och det var ett drömyrke. när man sen träffade sin gubbe som höll på med modellflyg ville man ju testa. första gången jag provade rc-flyg var augusti 2002. efter det har man varit fast.hade ingen dubbelkomando utan jag höll i radion och så tog han den när det gick dåligt.
    första landningen var så speciell. Dennis skulle prata lite med sin far och jag flög runt i cirklar ovanför. då stannar motorn, har nog aldrig gjort en sån perfekt landning någongång efter det. var en funfly modell jag flög.
    Beställde hem en cessna 177 med 40 motor den vintern, den är inte ens ihopbyggd .ARF dessutom.
    2006 började jag flyga riktigt också då jag inte var totalt nöjd med att stå på marken. Flyga till modellträffar. det är perfekt



    år 2004 köpte jag min första rc-bil. el såklart

    har haft en massa modeller och har nu med. gillar att bygga eget för att se om det flyger så mest såna har jag . jag har aldrig störtat med något flygplan. men en gång hamnade jag i ett träd för det var dimmigt och jag såg inte vilken sida av trädet jag var på .

    favoriten just nu är Dennis stora cub eller speedster, en röd maskin som går jättefort.

    yehhh Mona Mona Mona Mona Mona Mona

    wesse älskar Mona på ett sätt o Anneli på ett annat o tur är väl det..yehhhh

    Get high with hovering
    not drugs

  19. #19

    Standard

    Härliga historier, ska försöka bidra med min egen så fort jag får tillfälle.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  20. #20

    Standard

    Min är ungefär så här:jag började när jag var 14 och nu är jag snart 15. 2008: Pappa började att köpa ett flygplan och det såg skit trist ut att flyga när man såg på filmer så mina pengar började jag att spara till en rc bil det tyckte jag verkade vara roligare. Pappa började att köra på simulator och jag testade någon gång men var inte så jätte intresserad då så jag sparade vidare till min bil men när jag hade råd till den så tog flyget intresset i stället. Då hade jag flugit ganska mycket på simulator och det blev bara roligare och roligare så jag började bygga ett depron flygplan som jag fortfarande inte är klar med men det är jättelite kvar på den som kanske blir klar idag http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...t=21349&page=3 när jag hade kommit en bit så tog jag pengarna och beställde en radio (futaba 6ex) Och några dagar senare säger Bokis att han hade lite saker som jag kunde få hav honom till planet så pappa och jag åkte en dag dit och fikade och åt den goda äppelkakan och så fick jag grejerna och när jag var där så var Warben där också och sa att han hade ett Blade som han inte använde som jag skulle kunna få. Så när Hobby mässan var så hade Warben med sig Bladen och då fick jag den och det var motor och allt på den så de var bara att sätta i en motagare och flyga så premiären var med den men det blev inte så jätte roligt jag för höjdrodret var tvärtom så det blev en krasch rakt ner i baken proppen gick sönder och jag fick gå hem och byta propp. Sedan gick vi ut igen pappa och jag och det gick helt okej. Sedan när vi åkte till dalarna gick motorn sönder på bladen men som tur var hade jag köpt 2st motrer av en kille för 100kr som var helt nya så nu sitter en på den fast det var när jag kom hem då fixade jag de. Sedan när jag skulle premiära min PT-17 så var batteriet för klent tror vi så det gick ju inte så bra med den eller så då hade jag inte kvar i Dalarna så jag fick ta pappas depron flygplan och den var enklare att flyga än Bladen. Nu har jag 6plan varav 2 är klara kanske 3 om jag orkar bygga.
    Senast redigerat av M.B den 2009-03-17 klockan 17:12.
    //Micke B

Liknande ämnen

  1. Ny Futaba 8J på gång.
    Av bem i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:03
  2. Ny FPV plattform på gång.
    Av kajakmannen i forum Allmänt
    Svar: 51
    Senaste inlägg: 2011-02-19, 22:20
  3. Det var en gång...
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-18, 17:19
  4. Nya DL motorer på gång
    Av Sigun i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-05-17, 20:43
  5. Har'u vare' me' om de' nån gång?
    Av JerryD i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-04-26, 21:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •