Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 55

Ämne: Da50r strul

  1. #21
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    824
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Kom igen da Nick! Det är bara att börja skriva
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  2. #22

    Standard

    Läste förresten på FG att man ska kunna ha spjället helt stängt vid tomgång o bara justera lågfarten till den har en bra tomgång. Min är ju rå ännu men är inte i närheten av att gå på tomgång utan att höja spjället ett antal klick på radion. Behöver man öppna spjället så är inte motorn perfekt justerad påstod Xipp, mannen som modifierade DA motorer o var aktad som motorguru. Stämmer det?

  3. #23
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,
    Vill inte påstå att Xipp har fel, men min erfarenhet är annorlunda, Speciellt på 50'an.
    Din motor skall dö när du stänger spjället helt.
    Det finns olika spjäll plattor en del med liten urholkning, en del med hål i, så det är svårt att göra ett så pass generellt utalande som att din motor SKALL gå med stängt spjäll.

    Som tidigare nämnt, kör på grund inställningen, när du fått ett par timmar igenom den är det dags att justera.

    Det som är sant är att 98% av alla kör sina bensinare för rikt, en motor som är justerad för perfekt förbränning kommer att hesitera vid gaspådrag då våra små förgasare inte har accelerationspumpar odylikt. Sant är också att 98% av alla piloter stora namn likväl som klubbflygare kör sina motorer lite rikt, så att det pluttrar ibland, detta för att få en lätthanterad, lättstartad motor som svarar på gaspådrag även ur hovring på låg höjd

    Kan vi inte få lite video på din set-up, skulle vara kul att höra ES pipan.

    Mvh,
    Niklas

  4. #24

    Standard

    Ken, Min erfarenhet är att en bra bensinare med modern elektroniskt tändsystem går på låg tomgång direkt ur lådan och med låg tomgång menar jag runt 1600-1800rpm.
    Nu när din inte gör det så kan det vara stiftet så prova ett nytt av bra märke typ NGK, Champion Bosch osv. Ställ den inte för snålt heller på nålarna för att slippa bluddret i mellanregister för många motorer har detta bludder speciellt när de är nya. Huvudsaken är att tomgång och fullgas är perfekt och tillförlitliga och mellanregistret blir som det blir.
    Sen när jag läste om din pipa slog det mig att det kan vara att den avstämda längden är för kort eller så kan pipan vara för restriktiv. Vad är det för storlek på snurra du kör? För stor snurra kan göra nålarna svårare att få rätt på oxå. Är du säker att det är rätt pipa för 50cc och uppåt som du har? En pipa skall alltid vara helst ngt för stor än för liten. Antar att soppan du kör med är det som DA rekommenderar oxå? Vore kul att se en bild på din motor och pipsetup.

  5. #25

    Standard

    Jag har inga jätte problem med med motorn, att den inte startade för mig väl ute på fältet i helgen berodde på att jag surat ner stiftet. Efter att rengjort det så fungerade motorn igen, och gick skapligt bra. Men nu har jag som Nyroth sa ställt den efter orginal inställning o ska pröva igen i helgen, då fungerar den säkert prima efter några små justeringar. Jag körde också lite låg tomgång o därav mitt motorstopp. Hade jag följt manualen till punkt o pricka hade det inte varit något strul men med så gott som alla metanolmotorer jag ägt har man fått skruva en del på nålarna för att den ska gå bra. I den tron trodde jag samma gällde här, och dessutom så visste jag inte att nålarna inte fungerar riktigt som en metanolare. Pipan är rätt o ska dessutom vara en av de allra bästa till denna motor. Motorn varvar 6900 rpm redan efter två tank o då har jag inte haft optimalt inställd förmodligen. Mejzlik 23*8 proppeller, något tungdriven kanske som inkörningspropp men det kalla vädret runt nollan gör att motorn inte går för varm så det är nog lugnt. Installationen är helt läckagefri o det är inget problem med denna än så länge. Da:n kommer nog gå gött redan i helgen.

    Håller på att ändra min elsetup inne i planet för att få tp längre bak o dessutom lättare justerbar. Men när det är klart o alla roder inställda efter Nyroths grundinställning istället för fullt flax åt alla håll så kommer jag lägga upp en film bara någon följer med o filmar åt mig.

    Förresten Nyroth ska jag ha diff mellan skevens upp o ner o hur mycket, har kört det förr på en del plan men aldrig vetat hur mycket eller om det behövs.


    /Ken

  6. #26

    Standard

    Har ni förresten en simpel och bra lösning på hur jag lätt får en justerbar acc position. Mina mottagaraccar kommer hamna någonstans bakom sidoroder servot, o där finns plats att flytta dem rätt mycket fram o tillbaka. Detta så jag kan finjustera accarna på fältet vid flygning.

  7. #27
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg

    Förresten Nyroth ska jag ha diff mellan skevens upp o ner o hur mycket, har kört det förr på en del plan men aldrig vetat hur mycket eller om det behövs.


    /Ken
    Japp, du kommer garanterat att få en bra kärra ännu bättre med lite diff.

    Jag föredrar att stiga högt, peka nosen rakt ner, och sedan rolla fullt åt höger flera var, rolla rolla rolla, kolla noga in så att kärran snurrar runt kroppens mitt, du ser det väldigt tydligt på en YAK om den inte rollar centrerat.
    Du får prova dig fram, skulle gissa att runt 5-8 % diff om du har en JR radio, men det är bara att testa tills det blir perfekt. När du är nöjd så verifierar du att den beteer sig lika bra när du rollar åt vänster.

    Skälet till att du börjar åt höger är att det är det hållet ett plan oftast rollar sämst/orenast, det är då enklare att känna skillnad på justeringarna.

    Mvh,
    Niklas

  8. #28
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Har ni förresten en simpel och bra lösning på hur jag lätt får en justerbar acc position. Mina mottagaraccar kommer hamna någonstans bakom sidoroder servot, o där finns plats att flytta dem rätt mycket fram o tillbaka. Detta så jag kan finjustera accarna på fältet vid flygning.
    En Plywood bit..med kardborre ytor, som sedan fixeras med buntband eller kardborre straps, finns på clas olsson.

  9. #29

    Standard

    Jaha då var det dags för en nystart med kalibrerat tp som jag tror kommer fungera bättre och motorn tillbaka till grundinställning. Kollat över kärran o allt ser bra ut. Har även programmerat low o high rate, något jag aldrig använt tidigare. Så efter denna dag hoppas jag allt är grundjusterat o sedan får jag testa mig fram tills den flyger riktigt bra.

  10. #30
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Helt rätt! På den bara

  11. #31

    Standard

    Ja då var en fin dag till ända, lite mycket vind annars strålande flygväder. Jag plöjde igenom drygt fyra liter soppa o motorn har ca 5-6 liter nu. Har inte fått den att gå riktigt kalas på låga varv. Gjorde som du sa Nyroth. Startade motorn o värmde upp den, efter det fick jag snåla in lågen nästan ett 1/8 varv för att den skulle gå vettigt men ändå med lite bludder vid låga varv. Tomgång på 1800 rpm o sedan flög jag 4-5 tankar. Tyckte motorn gick bättre o bättre men vid blippandet med lite gas vid harrier flygning o annat så fyrtaktar den lite o är inte så responsisv som man vill om man är nära backen o leker. Tänkte då att jag nålar in den i små små steg men märkte att den den var snål o ville stanna om jag nålade in mer (testade på backen) nålade då ut igen o provade men jag får inte den respons o rena gång jag vill ha vid tomgång o till kanske en 1/4 gas. Står den på tomgång o jag snabbt ger fullt gas så svarar den fint o rent men har jag full gas o släpper sakta ner trotteln så börjar den skaka o fyrtakta rätt kraftigt vid ca 1/4 gas.

    För att sammanfatta det så är antingen motorn extremt känslig på perfekt nålning av lågfart (kanske inom en minuts justering på nålen) för att gå riktigt bra eller så är det högfarten som måste in eller ut för att lura motorn till en perfekt gång.

    Ska inte säga att motorn går illa men den går heller inte så bra som den ska. Tex hänger den kvar vid ca2050-2200 rpm ett bra tag innan den sakta går neråt till ca 1800 rpm, detta oavsett om jag fetar ut eller snålar in lågen. Annars har den bra med kraft o jag tycker den går bra på höga varv.

    Känner att jag inte har riktig koll på när den skakar o lever för att den är snål eller om den går för rikt, svår balansgång det där.

    Annars gick modellen bättre idag o efter ett par tankar så satt harrier rollar o harrier landing riktigt vettigt. Den vingrockar fortfarande trots tp bakom rekommenderat o den klipper gärna till ibland i låg fart. Den är rätt vild vid hovring och vill gärna slingra sig ur trots mjuka rörelser. Det stora problemet är att den vid fullgas vill gå neråt mot backen o vid gasavsläpp stiger den istället. Förmodar att det är motorn som inte sitter rakt gentemot plan kroppen. Den pekar väl uppåt något eller har jag fel? Har mätt alla vinklar med robarts vinkelvertyg o allt ska va nollat men vertyget litar jag inte på då det kändes lite billigt trots det dyra priset. När detta är fixat så modellen går rakt vid både tomgång o fullgas så kan jag börja fila på det andra.

    Tyvärr kostade dagen en Mejzlik snurra. Sista tanken för dagen o jag tränar harrier landning o sätter ner den ett uns hårt men tyvärr är landstället mjukt som gummi o rätt mycket bananform på det efter min hårda landning vid motorstoppet så proppen går i isen o flisar upp sig. Men nu går motorn så pass bra att jag kan trycka dit mitt nya ställ, skulle gjort det innan men man lär av sina misstag.

    /Ken
    Senast redigerat av KenPro den 2009-03-21 klockan 18:41.

  12. #32
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,
    Låter som du är på helt rätt kurs.
    Hade du 23x8 snurra?
    Kan ju vara som så att med din pip setup så trivs motorn med en lite mer lätt driven snurra, typ en 22x10?
    Se inte den brutna proppen som ett nederlag, se det som en möjlighet att prova en till

    Mer tid kommer göra att motorn går bättre och bättre, det finns dom som hävdar att dom ser en kraft ökning genom de första 25 liter soppa.
    Vad kör du för olje inblandning, jag antar att du kör 3% nu, när du gör över till 2% så märker du en hyfsat markant skillnad, speciellt i kombination med justering av nålar.

    Mvh,
    Niklas
    Senast redigerat av Nyroth den 2009-03-21 klockan 19:20.

  13. #33

    Standard

    Kör faktiskt bara 2.5% oljeinblandning, hoppas det inte tar kål på den. Angående att motorn ligger kvar på efter varv innan den går ner på tomgångsvarvtal. Vad beror det på. När jag tävlade i buggy så var det oftast högfarten som var snål eller lågen för rik eller en kombination ibland även med för hög tomgång. Jag vill minnas att du hävdat motsatsen att lågfarten står för snålt när den hänger kvar lite i varv innan den går ner. Funderar på att justera motorn till grundinställning igen och börja om. På FG har xipp skrivit att han justerar dessa bensinare enligt följande med superbt resultat.

    Värm upp


    nåla högfart för fullt varv

    slå av på gas sakta, när motorn börjar fyrtakta så nålar man in tills den går rent med givet gasläge, stäng sakta trotteln tills den fyrtaktar igen, nåla in lågfart osv tills den går rent ända ner till tomgång.

    När man nu öppnar trotteln så kommer motorn tveka, då nålar man ut högfarten lite i taget tills svarar raskt o bra hela vägen.

    Många där borta hävdar att detta fungerar utmärkt o motorerna går riktigt bra.

    Är det något jag ska prova för att få bukt med mina problem?

    Känner som sagt att jag inte har hundra koll var jag är på nålarna då jag inte tycker den går riktigt bra oavsett nålläge.

    Han tillägger även att det ärmycket viktigt att membran o övriga delar i förgasaren måste vara rätt inställda, men det hoppas jag de är från fabrik.

    Angående planets vilja att dyka vid fullgas, pekar motorn lite uppåt då? Ser som sagt inget på vinkelmätaren men får prova med ett vatten pass på brandväggen. Det duger väl med att lägga en bricka emallan tills vinkeln är noll?

  14. #34
    Nyroths avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    704
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej,
    Du har inget att förlora på att prova Xipps metod. Du kan alltid gå tillbaks till grund inställningen om det inte känns bra.

    Viljan att dyka vi fullgas tyder på en viss nedåt riktning på motorn, när du sedan gasar av så trycker propeller disken nosen uppåt.
    Tänk dig att motorn har en grad nedåt rikting.
    Tänk dig också att istället för proppen så har du en stor 23 tums skiva (en pizza) monterad på axeln, om du nu drar kärran efter dig i 60 km/h hur påverkar denna skiva din maskin då...............jo den kommer att trycka nosen uppåt. ganska rejält med.

    Så prova med en bricka som justerar upp linjen, på gamla CAP 232 körde vi med 1.5 grader upp riktning.

    Mvh,
    Nyroth

  15. #35

    Standard

    Det är guld att ha dig Nyroth, tänk dig vad vi newbies skulle behövs kämpa annars.

  16. #36

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!

    Med motorn nedåtriktad dras modellens nos neråt vid gaspådrag.
    Motorn vill ju vrida/rotera modellen med tyngdpunkten som rotationscentrum.
    Pröva att ändra /rikta motorn lite uppåt.

  17. #37

    Standard

    Ken,
    Vad har du för utblås innerdiameter på pipan? Man kan oftast strypa till de ganska ordentligt och få en lugnare tvåtaktare på det viset. Skulle gissa på att du kan strypa den med ett rör som har innerdiameter runt 10-12mm. Den får liksom mera mottryck men ändå inte för mycket i.o.m. att en pipa har så stor volym jämfört med en dämpare. Var noga bara så den inte går för varmt!
    Jag brukar hänga på en 45-graders silikonslang och en bit alurör (typ 100-150mm lång) vid utblåset av piporna på mina metanolare med eller utan pump. 22x8 typ MenzS träsnurra är nog bra till 50cc och då lär den varva runt 7500-8000 med perfekt svar.

  18. #38

    Standard

    Utblåset är 12 mm. Jag vill gärna köra vidare på 23 tummare då EF Yakens motorkåpa är enorm gentemot andra 50cc maskiner. Mejzlik 23*8 kör proffsen på med samma setup så det ska nog gå bra. När vädret tillåter blir det flygning igen så jag får nog ordning på inställningarna vartefter. Tyckte att motorn gick 98% bra i lördags men då justera jag bort mig lite när det sista skulle finslipas, så jag börjar om igen o provar med xipp metoden.

  19. #39

    Standard

    Dags för en liten uppdatering av min Yak o DA50. Efter att ha satt mejzlik proppen i isen så blev det en lång väntan på en ny då typ samtliga handlare i sverige inte låg med passande proppar i lager. Blev till sist en Vess 23A från staterna då den lovordats av de flesta som använd den. Motorn tillbaka till grundläge o vispa igång. Värmde upp motorn o testade fullgas en längre stund för att se vad som hände, denna proppeller varvar ca 500 rpm mer än Mejzlik 23x8 och motorn låg stabilt på 7300, efter det nålade in lågen tills den gick vettigt och jag får samma fenomen som jag alltid fått med motorn, den går inte hundra rent från en 1/5 delsgas ner till tomgång. Nålar jag hårdare på lågen så börjar den strutta o skaka o vill ha mer soppa. Nu svarar motorn bra förutom när den stått på tomgång en längre stund då den spottar till en aning o sen svarar klockrent, tycker gången är godkänd även om den ej är perfekt om man är petig. Det tråkiga är att när man drar ner till tomgång så hänger den kvar vid 2000-2100 rpm ett bra tag innan den sakta tickar neråt 1800 rpm. Vet att det inte ska vara så men hur jag än nålar så är detta fenomenet kvar. Kan det vara så trots upprepade försök att högfarten som jag nu nålat ut ca 10 min från grundläge ska in istället en rejäl dos o lågfarten ut? Nålar jag lågen 1-2 min snålare så går den snålt vid lägre varv o ändå fyrtaktar den lite grann o har tvåstegs tomgång.

    Annars har jag brickat upp motorn så planet flyger rakare i luften, tyvärr behövs det nog ett uns till för att få den att flyga rakt både på tomgång o fullgas. Men det flyger mycket bättre än innan o är så där härligt foamy lätt i känslan. Mycket fin känsla i planet med fina servon o glappfria länkage.

  20. #40

    Standard

    Nålarna står: Lågfart innålad 20 min från grundläge Höfart ut ca 10-13 min från grundläge. Enda stället jag hittat där den går nästan riktigt bra. Motorn har nu gått ca 8 liter o jag ska snart gå över till 2% olja o undrar om man kan köra med Klotz KL200, ren syntetolja som jag har till metanolarna?

Liknande ämnen

  1. Strul?
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 20:41
  2. DJI Naza strul
    Av Boopidoo i forum Quad
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 14:43
  3. Propeller val till DA50R
    Av mds i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 00:40
  4. Yak med en DA50r
    Av harmon i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •