Reklam

 
Sidan 3 av 3 FörstaFörsta 123
Resultat 41 till 55 av 55

Ämne: Da50r strul

  1. #41

    Standard

    Har du kollat att nålarna är ok?, ser du en ring på nålarna är dom slitna och blir svår/omöjlig att justera..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  2. #42
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Motorn har nu gått ca 8 liter o jag ska snart gå över till 2% olja o undrar om man kan köra med Klotz KL200, ren syntetolja som jag har till metanolarna?
    Svar: Ja!

    Compatibility:
    Blends with BeNOL® castor oil, SuperTechniPlate®, gasoline, methanol alcohol,
    nitromethane and stays in suspension. Will not blend with petroleum oils or synthetic lubricants.

    100% Biodegradable formula.

    Läs här för mer info.
    http://klotzlube.com/tech/KL-200.pdf
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  3. #43
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Air cooled engines mix at 16:1 to 20:1


    Compatibility:
    Blends with BeNOL® castor oil, SuperTechniPlate®, gasoline, methanol alcohol,
    nitromethane and stays in suspension. Will not blend with petroleum oils or synthetic lubricants.
    100% Biodegradable formula.
    Fuel Stability:


    Will dissolve in gasoline at ratios of 15:1 or greater; alcohol at ratios up to 5:1.
    2-Stroke pre-mix: Do not use in oil injection systems.
    Air cooled engines mix at 16:1 to 20:1
    Water cooled engines mix at 20:1 to 32:1
    R/C Model:


    2-stroke glow engines mix at 15 -18%
    Kart: Air cooled mix at 16:1 to 20:1

    //Tobbe

  4. #44

    Standard

    Ja kör med annan olja men tack ändå. Efter lite stillestånd så är det dags att ta upp mekandet med Yaken o Da:n. Har fortfarnade inte fått motorn att gå riktigt bra och provar nu att korta kröken för att se om det blir nån skillnad. Hittar inget som helst fel eller läckage på motor eller avgas så det är en sista utväg innan den skeppas tillbaka till inköpsstället.

    Kanske går vägen vi får se.

    En annan fråga är om vingrockande bara uppstår vid nostung maskin eller om detta kommer tillbaka om man gått för långt bak med tp. Yaken klipper rätt otäckt vid höjdutslag och vingrockar rätt kraftigt trots accar o annat bakom roderservot trots det föreslås att de ska vara så långt fram som går för att få rätt tp.

    Finns lite att jobba på för att den ska flyga som ja vill, men det kommer efter lite justeringar.

  5. #45

    Standard

    En liten uppdatering av Da:n, efter att ha provat en Zimmermann canister o fortfarande samma symptom har den nu gått tillbaka till inköpsstället. Kan säkert va så simpelt som att justera pop off eller annan förgasar historia men jag röstar på att cylinderfotspackningen läcker lite grann. Får se vad Toni Clark kommer fram till.

  6. #46
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Hoppas det löser sig och det fort, inte roligt att behöva skicka iväg prylarna nu när man kanske planerat att flyga som mest och kvällerna är ljusa länge /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  7. #47

    Standard

    Ja det går ju inte så där jättesnabbt att få hem grejerna igen tyvärr. Har blivit 99% mek o resten flyga i år. Men det får ja ta igen på sensommaren.

  8. #48
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Så här snart 2 år senare, hur slutade historian?
    //Tobbe

  9. #49

    Standard

    Gav upp Den var ju nere i Tyskland o fick ny kolv mm pga av fel toleranser. Visst efter det var det mindre vibrationer men jag har höga krav o en motor av den kalibern ska gå som en klocka o det gjorde den inte. Sålde grejerna med ett varningstecken för motorn o efter ett tag så la Cdi boxen av helt. Om ja minns rätt så fick killen köpa en ny box o sen gick den rätt bra så förmodligen var det nåt som inte stämde med tändningen från början.

    Men nu vet ja bättre o har gått tillbaka till rötterna o har införskaffat mig en YS 170 CDI, ok nästan dubbelt så dyr som DA:n men med rätta vridet, gassvaret, ljudet o gången. Har satt den i en Sebart Sukhoi 140 spännvidd, håriga prestanda jämfört med 50 cc arna

    Kan tänka mig Da igen men då med flera cylindrar för mjukare gång

    Du som gammal YS frälst måste prova nya YS 70:n. Ett ord räcker: Brutal

  10. #50

    Standard

    Oj 170 cc i en modell med 140 spännvidd`? Fast efter vidare läsning såg jag att det var 70cc du menade men är det motorstorleken som står efter namnet?

  11. #51

    Standard

    Nja, 170 är ju från kubiktum o denna motor har 27.95 cc i slagvolym. YS 70 är en mindre motor med 11.45 cc. Tex är ju en OS 60 ca 10cc eller 0.60 kubiktum

  12. #52

    Standard

    oj det vart komplicerat ... nu vet jag bättre iaf

  13. #53
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Gav upp Den var ju nere i Tyskland o fick ny kolv mm pga av fel toleranser. Visst efter det var det mindre vibrationer men jag har höga krav o en motor av den kalibern ska gå som en klocka o det gjorde den inte. Sålde grejerna med ett varningstecken för motorn o efter ett tag så la Cdi boxen av helt. Om ja minns rätt så fick killen köpa en ny box o sen gick den rätt bra så förmodligen var det nåt som inte stämde med tändningen från början.

    Men nu vet ja bättre o har gått tillbaka till rötterna o har införskaffat mig en YS 170 CDI, ok nästan dubbelt så dyr som DA:n men med rätta vridet, gassvaret, ljudet o gången. Har satt den i en Sebart Sukhoi 140 spännvidd, håriga prestanda jämfört med 50 cc arna

    Kan tänka mig Da igen men då med flera cylindrar för mjukare gång

    Du som gammal YS frälst måste prova nya YS 70:n. Ett ord räcker: Brutal
    Tråkigt att inte 50cc motorn fungerade bra själv har jag två DA-50 som går som klockor och raketer en som gått 388 och en som gått 38 flygningar. Jag var ute och flög i -10 här om dagen och behövde inte ens röra nålarna, nästan som en YS.

    Prestandan på en "frisk" DA-50 räcker hur bra som helst i en 220cm maskin , vet inte vad man skulle behöva mer effekt till.

    YS170 CDI har jag hört live i sommar och dom låter skönt.
    Du skriver 140 spännvidd men jag tror att du menar Sukhoi 140?

    Jag älskar YS motorer men flyger nästan uteslutande bensinmodeller, jag har en YS63-s i en EF profil YAK 55 och den går som ett skollat....

    Någon 70'a kommer jag nog inte att köpa, jag en ny 63'a som ligger men den har jag annonserat ut.

    Har du köp dig en 70'a?
    //Tobbe

  14. #54

    Standard

    Jo menade såklart Sukhoi 140 o då inte spännvidd, den är 194cm. Prestandan på min DA var över medel enligt Toni Clark som pillade med den o den varvade rejält, men registret o gången var inte 100% på min tyvärr.

    Nae effekt finns det ju så det räcker men tycker det är kul med det där lilla extra pulvret som är svårt att få med förbrännningsmotor annars. Nackdelen är ju såklart soppakostnad men de kan ju köras med låg % olja o nitro om man vill. Själv struntar ja i extra kostnaden då fyrtakt är allmänt trevligare. O CDI:n förbränner riktigt bra så modellen blir inte kladdig

    Ja har tänkt o införskaffa EF profilen länge nu så vad tycker du om den?

    Inhandlade en 70 när de kom o har bara bänkkört den, men oj vilket tryck det är jämfört mot 63an. Fast regulator o ringtätad vev för mer boost + då större slagvolym o lite ändrad i toppen gjorde en bra motor betydligt bättre. Varvar tex en APC 14*4W 11.600rpm o en APC 13*6 12200rpm på 30% nitro + rappare gassvar än förut

  15. #55
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Fina siffror, kanske man får testa en 70'a någon gång i framtiden men jag tycker att draget i 63'an räcker långt.

    EF profilen är riktigt kul men jag har inte flygit den så mycket, den är rejält kvick och väger inte ens 2 kilo om jag inte minns fel.
    //Tobbe

Liknande ämnen

  1. Strul?
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 19:41
  2. DJI Naza strul
    Av Boopidoo i forum Quad
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 13:43
  3. Propeller val till DA50R
    Av mds i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-09, 23:40
  4. Yak med en DA50r
    Av harmon i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 09:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •