Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 55

Ämne: Da50r strul

  1. #1

    Standard Da50r strul

    Hej

    Har åkt på strul med min nya DA50, drog igång den igår o den startade efter ett tiotal flip o gick helt ok, drog upp den på full gas efter en halv tank för att se vad jag hade för varvtal. 6700 rpm så jag började försikt att nåla högfarten men märker direkt att ingenting händer åt något av hållen. Nålar ca ett halvvarv fram o tillbaka o det blir ingen skillnad på varvtalet. Kollar så alla slanganslutningar är täta och att den ej tjuvar någonstans men hittar ej något fel. Efter justering av lågfart så svarar motorn riktigt bra men går inte på tomgång med spjället helt stängt oavsett hur jag än nålar in eller ut. Idag skulle jag fin slipa justeringen o premiära planet tänkte jag o drog ut o skulle starta, tyvärr råkade jag flöda den så den blev sur men fick igång den igen o den gick rätt bra men reagerar inte nämnvärt på högfartsnålen. Efter ett par starter o justeringar o ca totalt en halv tank så vill inte motorn starta alls och nu har jag ingen gnista, stiftet ser fint ut o accen har mycket kräma kvar. Är det stiftet som gett sig eller något allvarligare. Kan ju ha kört motorn lite snålt korta stunder då jag testat inställningarna.

  2. #2

    Standard

    Var med om detta fast med DA-85, givarkabeln till tändboxen hade råkat hamna åt fel håll, så kolla att du har satt givarkabeln åt rätt håll. Vi hade samma med nålarna samt att den varvade exakt 6200 oavsett hur man skruvade på nålarna samt att den var svår startad.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    Har kollat o alla kablage är rätt inkopplade om de nu stämmer från fabrik. Ser som sagt ingen gnista alls så jag får börja med nytt stift o sedan gå vidare med tändbox. Kan jag mäta spänningen i tändhatten för att se om allt står rätt till med boxen?

  4. #4

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Kenpro,

    Att justera en bensinare är annorlunda än en glödstiftare, så det kan vara lite nytt att lära sig.

    I enkla ordalag så är är det lågnålen som bestämmer den fulla tillgången på bränsle till motorn, om lågnålen är snålt ställd, så hjälper det inte hur mycket du vrider ut högnålen du får ingen respons.

    I ditt fall så rekommenderar jag att du ställer in nålarna på den av fabriken rekommenderade grundinställningen (1-5/8 låg samt 1-7/8 hög) samt byter ut stiftet (har du fått det surt är det alltid ett käbbel att få det rent igen) och sedan flyger du motorn en 5 liter på denna lite rika inställning (kanske inte så rik i Sverige då ytter tempen är nära nollan?).
    Under denna period kommer du märka hur motorn går rikare och rikare, du justerar då (lågnålen) i mycket små intervaller, max 1/16 dels varv.

    Att din motor inte går på tomgång är också en indikation på att den får för lite bränsle på lågen, så var observant på att du verkligen är på grundintsällningen, då går dom alltid lite rikt om inget annat så som slangar och tank placering strular.

    Ha även i åtanke att en låg tomgång på en 50cc bensinare utan svänghjul är ca 1800 RPM. Det är lätt att lockas nedåt 1500rpm men då kommer inte tomgången vara stabil.

    Hoppas du finner en enkel lösning i detta, (nytt stift, lite tid på motorn, justera måttligt)

    Bästa hälsningar,
    Niklas

  5. #5
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    Hej Kenpro,

    Att justera en bensinare är annorlunda än en glödstiftare, så det kan vara lite nytt att lära sig.

    I enkla ordalag så är är det lågnålen som bestämmer den fulla tillgången på bränsle till motorn, om lågnålen är snålt ställd, så hjälper det inte hur mycket du vrider ut högnålen du får ingen respons.

    I ditt fall så rekommenderar jag att du ställer in nålarna på den av fabriken rekommenderade grundinställningen (1-5/8 låg samt 1-7/8 hög) samt byter ut stiftet (har du fått det surt är det alltid ett käbbel att få det rent igen) och sedan flyger du motorn en 5 liter på denna lite rika inställning (kanske inte så rik i Sverige då ytter tempen är nära nollan?).
    Under denna period kommer du märka hur motorn går rikare och rikare, du justerar då (lågnålen) i mycket små intervaller, max 1/16 dels varv.

    Att din motor inte går på tomgång är också en indikation på att den får för lite bränsle på lågen, så var observant på att du verkligen är på grundintsällningen, då går dom alltid lite rikt om inget annat så som slangar och tank placering strular.

    Ha även i åtanke att en låg tomgång på en 50cc bensinare utan svänghjul är ca 1800 RPM. Det är lätt att lockas nedåt 1500rpm men då kommer inte tomgången vara stabil.

    Hoppas du finner en enkel lösning i detta, (nytt stift, lite tid på motorn, justera måttligt)

    Bästa hälsningar,
    Niklas
    Jag har också en DA50R och har inga som helst problem med den, har gjort precis som Niklas skrivit ovan.
    Jag hjälpe en vän till mig med likadan motor som inte vill gå på tomgång och var näst intill omöjlig att starta, återställde till fabriksinställningar och allt gick nästa perfekt förutom små, mycket små justeringar för att få bra tomgång, som sagt lätt att gå för lågt vilket gör att man kan få tjuvstopp. Hoppas det löser sig för dig /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  6. #6

    Standard

    Har varit o premiär flugit kärran före jag läst era inlägg. Ja märkte att nålarna ej beter sig som vanligt. Jag fick igång motorn när jag rengjort stiftet o justerade den så den går bra på fullgas men vid mycket daltade runt tomgång så fyrtaktarar den o vill dö väl i luften. Får bli att göra som du säger Nyroth o börja om från scratch men jag tyckte den gick på tok för rikt vid låga varv med grund inställning. Hur mycket nålning pratar vi om på lågfarten från grundinställning när väl motorn är inkörd. O när ska ja börja nåla högfart? efter att justerat lågfart eller? Fick förresten ett stopp på ca 5-7m höjd o böjde landingstället efter två tankar hehe. Men jag har ett nytt hemma som åker på när motorn går som jag vill. Förresten tyckte jag inte det var någon speciellt med ett större plan, lite sävligare men alla elaka tendenser fanns där så jag måste tweaka den lite innan jag är nöjd med egenskaperna.
    Senast redigerat av KenPro den 2009-03-15 klockan 17:52.

  7. #7

    Standard

    vad sitter den i för kärra?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8

    Standard

    EF Yak 88"

  9. #9

    Standard

    a just det, den i byggforumet va?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #10

    Standard

    Japp, tror den blev lite tung, motorn orkar med bra men flygegenskaperna kunde nog varit lite bättre. Men måste som sagt jobba lite med den innan jag ger ett utlåtande

  11. #11
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Bilder och film från premiären då !!.. när kommer det ?

  12. #12
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Du har säkert redan läst denna men i fall att.
    http://www.desertaircraft.com/manuals/50Manual.pdf

    /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  13. #13

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Har varit o premiär flugit kärran före jag läst era inlägg. Ja märkte att nålarna ej beter sig som vanligt. Jag fick igång motorn när jag rengjort stiftet o justerade den så den går bra på fullgas men vid mycket daltade runt tomgång så fyrtaktarar den o vill dö väl i luften. Får bli att göra som du säger Nyroth o börja om från scratch men jag tyckte den gick på tok för rikt vid låga varv med grund inställning. Hur mycket nålning pratar vi om på lågfarten från grundinställning när väl motorn är inkörd. O när ska ja börja nåla högfart? efter att justerat lågfart eller? Fick förresten ett stopp på ca 5-7m höjd o böjde landingstället efter två tankar hehe. Men jag har ett nytt hemma som åker på när motorn går som jag vill. Förresten tyckte jag inte det var någon speciellt med ett större plan, lite sävligare men alla elaka tendenser fanns där så jag måste tweaka den lite innan jag är nöjd med egenskaperna.
    Halloj,

    Har inget 100% svar på din fråga om lågnålen då jag inte kört med ES pipan, men liknande set ups brukar hamna på ungefär 1/8 dels varv snålare när den har fått 5 liter, och utetempen är 20 grader.
    Du kan nåla toppfart när du har lågnålen där du tycker den startar bra, trottlar bra och går vettigt på mellan reg. då kan du prova med högnålen 1/8 åt vart håll för att se hur det reagerar. Min erfarenhet är att högnålen inte ger några större skillnader, och jag märker dem mest i lååååånga vertikaler, inte på marken.

    Dina reflektioner på din maskin låter som en kombination av två kanske tre saker, Högt ställda förväntningar (skall du givetvis ha ), långt uppehåll (det är vinter, och kanske det vart lite mycket depron flax, allt känns elakt efter en depron vinter), och sist men inte minst, lite stora utslag på normal lägena och kanske en lite nostung maskin...?

    I normal lägena (allt utom 3D utslag) bör du inte ha mer än 10-12 graders utslag på höjd, detta är VÄLDIGT lite men fullt tillräckligt, mer gör den bara elak. Gärna med 15-20% expo efter tycke o smak. Skeven bör du ha runt 18-25 grader utslag ( med diff så den rollar rakt) och ca 20-30 % expo.
    På sidan kör du precis så mycket så att du kan hålla kärran i knivegg i lagom flygfart, samt ca 30-35% expo.

    I 3D läge så skall du ha minst 40 grader på höjd, helst mer och runt 40-50% expo brukar vara lagom. På skev så är 35-40 grader och 30-40% expo ett bra grund värde. På sida så mycket du mäktar samt uppemot 60-65% expo.

    Med dessa utslag och en tyngdpunkt som gör att din kärra när du rollar runt den går i en svag båge mot marken, så bör du ha en kärra som är redo för att justera in lite mixar för att inte dra åt något håll i kniveggen, inte skall den heller rolla ur eller i med sid utslag.
    När du fixat detta, så kommer du ha en mycket kapabel maskin som du kommer växa in i med varje liter du bränner.

    Det är fortfarande stor skillnad på en 2.2 och en 2.6 meters kärra, likaväl som en 3 meters är ännu stadigare.... Men din kärra bör med ovanstående intrimmningar kännas riktigt bra och ge dig en känsla av kontroll i alla farter.

    Lycka till,
    Niklas

  14. #14

    Standard

    Ok, det låter. Själv har jag aldrig haft high och low rate på någon maskin ej heller expo. Men denna maskin har jag satt upp som rekommenderat i manualen med mycket expo och jättemycket utslag ca 47-50 grader.

    Ska prova ovanstående, o jag vet redan nu att med en väl fungerande motor och tyngdpunkten helt rätt så blir ja nöjd med modellen. När den vingrockar vid harrier tex vad beror det på eller är det fler faktorer som spelar in. Den klipper elakt till vänster varje gång fast jag balanserat den lateralt.

  15. #15

    Standard

    Får justera mig fram till jag blir nöjd, det tråkiga är bara att jag inte kan det där med hur man löser en del tråkiga egenskaper, tex drar den hårt mot stället vid knivegg, värr än någon annan maskin jag ägt, o då har jag byggt denna så nogrannt jag kunnat med alla vinklar uppmätta och korrekta.

  16. #16

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Båda ovanstående fenomen tyder starkt på en nostung maskin.

    Ving rockandet kan minskas genom att korsa lite skev och sid, men utan TP där den bör vara så är det svårt att dölja med såna enkla trick.

    Vad blev den slutliga vikten, har så svårt att tro att du fått den onormalt tung, det är en stor kärra så den klarar en del vikt.

    / Niklas

  17. #17

    Standard

    Jag provade på min digitala personvåg att väga mig själv o sedan med planet två gånger om o kom fram till 8.5 kg, låter tungt. Jag har en ju den lättaste motorn o pipan jag kan hitta kavan hjul, urborrade hjulaxlar men iofs elsetup ala Tobbe O som väger lite mer än nödvändigt. Vet ej hur precis vågen är men jag kan tänka mig att den är i närheten. TP justerade jag mitt emellan de givna värdena men jag märkte direkt att den var rejält nos tung väl i luften och fick kompensera med rätt många klick höjd. Ska ner o bygga en brygga där jag lättare kan justera accarna fram o tillbaka tills jag hittar rätt. Mixar o sånt har jag aldrig heller brytt mig om även om jag tänkt tanken då de flesta plan jag ägt alltid haft nåt fuffens för sig vid knivegg.

    /Ken

  18. #18

    Standard

    Lite bilder på pärlan
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00768.JPG 
Visningar:	208 
Storlek:	281,9 KB 
Id:	4254   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00769.JPG 
Visningar:	178 
Storlek:	291,8 KB 
Id:	4255   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00770.JPG 
Visningar:	161 
Storlek:	283,1 KB 
Id:	4256   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00777.JPG 
Visningar:	189 
Storlek:	284,5 KB 
Id:	4257   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00779.JPG 
Visningar:	169 
Storlek:	293,7 KB 
Id:	4258  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00780.JPG 
Visningar:	146 
Storlek:	269,1 KB 
Id:	4259   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC00784.JPG 
Visningar:	141 
Storlek:	99,2 KB 
Id:	4260  

  19. #19
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Den är snygg Ken , nu är allt vi önskar oss en Nyroth skola i hur man programerar mixar och annat i sin radio hihi och framför allt hur man använder sig av dem.

    /Martin

  20. #20

    Standard

    Man tackar. Jag tycker Nyroth kan köra en vår turné o justera in våra plan o motorer till perfektion så vi bara kan flyga sen. Men man får väl lära sig den hårda vägen istället.

Liknande ämnen

  1. Strul?
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-05-10, 20:41
  2. DJI Naza strul
    Av Boopidoo i forum Quad
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2012-08-24, 14:43
  3. Propeller val till DA50R
    Av mds i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-10, 00:40
  4. Yak med en DA50r
    Av harmon i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-03-24, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •