Reklam

 
Resultat 1 till 2 av 2

Ämne: Gå över från metanol till el?

  1. #1

    Standard Gå över från metanol till el?

    Hejsan allesammans, reggade mig precis här på forumet och får väl hälsa på alla !

    Jag heter Jonathan, är 21 år och bor i Göteborg, höll på med modellflygplan när jag var mindre och då linflygning, var medlem i AKMG i Göteborg (i frölunda) och byggde mig en "egen" modell med hjälp av den duktige linflygningsmästaren Kauko. Så det har blivit ett par modeller genom åren och har allt komplett med en massa extragrejer som ligger, meklåda med allt man kan tänka sig och lite RC-modeller.

    Funderar nu dock på att göra om min linflygningsmodell till en RC modell och då eldriven med någon borstlös motor som jag har förstått är bäst? Känns lite som att lära sig gå igen, men jag hoppas ni kan ge mig några tips och råd på vägen. Jag vill ha något enkelt, någon man kan gå ut med en söndag och flyga några vänder med på närmsta fotbollsplan.

    Det jag behöver för att kunna flyga är:
    Radio
    Servon
    Motor med tillbehör.

    + ev. någonting mer. !

    Bifogar även lite bilder på min kära modell, motorn är av typen Thunder Tiger 25, behöver antagligen klä om den + reparera ena flapsen + modifiera om den till en rc-modell med lite stag här och var (eller vad det nu kallas).

    Så jag vill gärna ha lite råd och förslag, eller bara ett välkomnande hit !
    Tack på förhand !

    Med vänliga hälsningar.
    Jonathan Lind


    Editering:
    inte ett enda svar än trots 88 läsningar, är jag så farlig?
    Kan väl precisera mer vad jag är ute efter:

    Jag behöver en motor, har kollat igenom flertalet sidor och borstlösa motorer tycker jag verkar vara ett enda stort virrvarv med olika beteckningar etc.. etc.. Vad jag har kommit fram till själv är väl att jag behöver någon motor med ungefär 30-45 A (förstår inte riktigt vad de olika beteckningarna KV står för men min modell väger idag med motor 800g) med motor + batteripack borde det väl packa på en hel del och eftersom jag har en Thunder Tiger 25 motor idag är väl det ungefär jämbördigt om jag har förstått allting rätt..

    Servon: Vad skall man egentligen använda vid RC-flyg?
    Mikrolätta? 7-9G? tyngre? Något speciellt man bör kolla på eller går det lika bra att köpa billiga servon från china för 2-3 dollar stycket inklusive frakt?

    Batteripack: Hur räknar man och vad behöver man? är LiPo att föredra?

    Fartreglage: Ett sådant här har jag förstått att man behöver... Och om jag har förstått allting rätt så skall det klara av motorns Amperetal för att kunna driva hela paketet, kanske är bra att ta i lite i överkant också för den delen?

    Laddare: Ja, en laddare har jag förstått att man behöver till detta, men vad skall man egentligen välja, hade ju vart trevligt att kunna ladda via bilen lagom fort iaf?

    Radio: Ja och så en radio då, en 4 eller 6 kanalig kanske är att föredra, undrat lite vad fördelarna på 2,4 ghz bandet egentligen är? mindre störningar? svårare för radioamatörer att krascha ens modeller? längre räckvidd? I övrigt, ge mig gärna råd och förslag !!
    Annars beställer jag saker från Kina för inga pengar alls !!

    Kan även tillägga att jag har en något större flygplansmodell på vinden som jag kanske skulle kunna använda att krascha lite med i början. !

    Hjälp mig snälla
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	STH76352.JPG 
Visningar:	188 
Storlek:	96,8 KB 
Id:	4325   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	STH76353.JPG 
Visningar:	176 
Storlek:	96,6 KB 
Id:	4326  
    Senast redigerat av JLind den 2009-03-23 klockan 19:39.

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Först: Jag tror inte på att modifiera ett linplan till rc.

    Om du ska ersätta en .25 motor till el så behöver du cirka 300 W eleffekt. 300 W blir t.ex. 10A vid 30V eller 30A vid 10V (11,1V). Jag skulle satsa på det sistnämda. Då behöver du en motor som ger tillräckligt med dragkraft för den största möjliga propeller som ditt landningställ ger utrymme för. Om det t.ex är 11" som max får plats, så ska din motor ge så stort varvtal att 11" ger 300W. Jag gissar på att kV värdet på motorn blir cirka 1100 rpm/V.

    Du behöver ett fartreglage som klarar
    1) Spänningen jag räknat på 11,1V
    2) Ge ström åt servona, minst 2A@11,1V
    3) Klara max ström till motorn 30A enligt ovan.

    Generellt så behöver man kanske 200W/kg flygplan om man ej vill flyga avancerat 3D, för då behövs cirka 350W/kg flygplan. Du kanske ska dimensionera för det större flygplanet i stället.

    Du behöver ett batteri också
    Batteriet dimesioneras efter önskad flygtid (i mAh) och maximal ström som motor/propeller kan dra.

    T.ex. en 3S 1500mAh 30C,. Den klarar 30(C)*1500mAh=45A. Om du genomsnittligt drar 15A så räcker batteriet 1500mAh/15A = 1,5/15=0,1 timme = 6 minuter.

    Du behöver servo. Sida Höjd och skevroder. På din modell antagligen två servo till skevroder. Servo som orkar dra 20-30 N*cm (eller det oegentliga 2-3 kg*cm). Dessa väger 15-20 gram stycket.

    Laddare:
    En laddare som kan balansera batterierna är bra att ha. Just laddare är dyrt. Jag drar mig för att rekommendera någon. Jag vet inte om du bara vill prova på eller ska stanna länge i sporten. Själv har jag en Swallow Advanced+extern balanserare. Jag stannar i hobbyn och ska själv köpa en iCharger 106B eller 1010B med balanserare. Annars finns billigare alternativ på hobbycity.

    Radio: ska du stanna länge i sporten, eller vill du bara prova på? Kanske Hitec optic med assan 2,4GHz modul, stannar på cirka 2000:-, och perfekt för mindre plan. Det går att hitta billigare alternativ, men även dyrare. Själv har jag en Hitec Flash 5X + en Futaba 7C 2,4GHz. Fördel med 2,4 GHz är att störningar av kompisar nästan inte finns. Räckvidd är ungefär samma. När det gäller 2,4 GHz system finns det två beprövade system som fungerar, Futaba och Spektrum/JR. De andra är bäst för parkflyers, såna små plan som inte dödar någon om du krashar det p.g.a. utelåsning.

    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2009-03-24 klockan 20:24.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Bensin till Metanol?
    Av NickeL i forum Allmänt om flyg
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2013-04-18, 15:48
  2. Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-01-21, 12:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-09-25, 14:59
  4. Ny video från RCExplorer.se - "Reflections" - Lågflygning över vattnet
    Av dadde i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2010-09-24, 23:42
  5. Från metanol till bensin
    Av Casimir_rc i forum Bensinmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:14

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •