Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 38 av 38

Ämne: En bunt nybörjarfrågor ;)

  1. #21

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Sök först upp en klubb!!!!
    Välj sedan flygplan.
    Planet "Radian" som vi pratat om ovan är väl ganska skaplig men är inte alls vad jag själv skulle rekomendera till nykomlingar som bli modellflygare om de har tillgång till klubb med allt vad det innebär. De flesta av oss modellflygare har nog som mål att kunna starta och landa från ett fält eller asfaltbana och vill flyga flygplan som ser ut som flygplan.
    Då är det betydligt bättre med en högvingad metanoldrien kärra som Kyosho "Calmato"...eller Multiplex högvingade el-motsvarighet "Mentor".

    Valet av plan handlar mycket om hur gammal man är, hur mycket pengar man här beredd att spendera initialt, vilken typ av modellflyg man vill ägna sig åt, hur involverad i modllflyget man vill bli, om man har tillgång till fält/klubb eller inte. Vad är det Du vill?
    Hur gammal är du och var bor du?
    Senast redigerat av jaka den 2009-03-20 klockan 14:35.

  2. #22

    Standard

    sundqvistjohan, låter lite som att du skulle rekomendera att man köpte sig en 4kanals med skevroder som nybörjarplan istället för ett 3kanal utan?
    Vad är 3D egentligen? Det är nått jag inte har fattat än.
    Jag har testat med skevroder i G3 och kännt att jag inte använder sidoroder alls då(krashar rätt fint med både 3 och 4 kanals), jag lyckas hela tidet ändra gasen då, haha!

    Det där med att sänka simulatorhastigheten är verkligen nått jag skall testa. ibland går det verkligen för fort när man överstyr och måste parera.

    Jaka, ja det där med klubb har jag tänkt på om det kanske är smart att åka till med innan jag verkligen gör mitt val, har inte spec långt till gävle`s ca 2,5mil 110väg
    Men det är rätt svårt i den här djungeln när man får så mycket olika input hela tiden. Men det får man ta, bättre det än ingen alls.
    Så det kanske är vettigast att söka upp en klubb snart så man kan få se och prata lite med nån öga mot öga.
    Men känns som att metanol/bensin är nått jag väntar med. El verkar så pass behändigt och inget kladd och extraprylar.

    Jag är 25år och bor i Sandviken(gästrikland). Vet inte om jag vill lägga allt för mycket cash på modellflyg än. Har andra prioriteringar med, plus att jag för tillfället är varslad och vet inte om man lever på a-kassan till hösten?

    McRegor, ahh ok, ja det låter logiskt. Krävs det inte rätt mycket vana för att hitta och utnyttja de där termikvindarna? Låter skoj att kunna köra länge utan att behöva "ladda om".
    Senast redigerat av Rabo den 2009-03-20 klockan 19:50.

  3. #23
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rabo Visa inlägg
    Funderar skarpt på att köpa en radian och sen kanske köpa en slow stick utan sändare om jag blir fast i träsket. Den har gått relativt lätt i simulatorn(om man jämnför med alla andra modeller!!).
    Slow Stick är världens bästa nybörjarkärra utan tvekan, om man lever i ett vakum...
    Över två m/s mår den definitivt bäst på marken...
    /\/\vh // /\/\r J.

  4. #24
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Tja, det jag ville säga var att det inte är svårare med skevroder, snarare tvärtom. Att du är passiv med sidrodret när du flyger en skevroderkärra gör inget. Det är betydligt lättare att vända en skevroderkärra upp mot vinden än om du svänger med enbart sida och höjd.

    Sedan måste jag bemöta Mr J:s kritik av SlowStick. Den är trevlig att flyga när det är vindstilla men när man har litet vana går det bra att öka på sidroderutslaget och flyga även när det blåser. Jag har "hangflugit" min vid en vägkant utan att använda motorkraft i närmare en halvtimme, då blåste det ca 5 m/s.
    Första sommaren när jag hade upptäckt RC-hobbyn på nytt flög jag en hel del med min Slowstick, och eftersom både jag och kollegan var nybörjare flög vi oftast på kvällen när vinden hade mojnat. Sommarkvällar är oftast lugna och Slowsticken kan flygas på mycket små områden. En modell som är lätt och har stor vingyta är mycket lättflugen och du hittar knappast ett plan som är lika långsamt och lätt att flyga som en Slowstick.
    Uppgraderar du Slowsticken med borstlös motor orkar den bära en vanlig digikamera hur lätt som helst.

    Här är en liten film från 2005 när jag flyger planet (300 speed borstmotor). Numera är kroppen lättare och motorn starkare (350).

    Här i Finland kostar planet under 40€, det tycker jag är mycket förmånligt för ett välflygande nybörjarplan som inte går sönder om man skulle landa litet hårt.

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=KBy2FVG7gGY"]YouTube - Slowstick inverted[/ame]

  5. #25
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Johan,

    missförstå mig rätt

    Jag har en borstlös motor i min Slow stick, och jag älskar den kärran...
    Jag kan flyga den i mer vind än 2 m/s, men då handlar det mer om att kompensera för vinden än att flyga dit man vill...
    Är man ny i den här underbara hobbyn så kan det vara svårt att avgöra om man själv gör nåt tokigt, eller om det är vinden som är lite väl stark för kärran man flyger. Och mtp. vindarna i den här regionen så tror jag att det finns bättre "all-round" plan än Slow sticken.
    Själv flyger jag den ute ett par tre gånger om året, men desto fler gånger innomhus, det är lika roligt varje gång dom andra flygarna konstaterar att dom har byggt 10-20 olika depronflax på samma tid jag har flugit runt med min SS, låt vara med en hel del vitlim...

    Ärligt talat är det nog min bästa all-roundkärra, jag flyger den regelbundet med "rotorvingar" (autogyro), och jag har haft mycket kul med den mitt i natten, som mörkerkärra med lysdioder lite här och där...

    Så att jag skulle såga den är fel, däremot står jag fast vid att den inte är så lyckad utomhus för absoluta nybörjare utom de få dagar när det är nästan vindstilla.

    Jag måste erkänna att jag är djupt imponerad av din ryggflygning med SS'n, jag har provat några gånger, men aldrig fått nån riktig rätsida på det...
    Senast redigerat av Mr J den 2009-03-20 klockan 21:58. Anledning: Jag kom på lite till... :-)
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #26
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr J Visa inlägg
    Johan,
    Jag måste erkänna att jag är djupt imponerad av din ryggflygning med SS'n, jag har provat några gånger, men aldrig fått nån riktig rätsida på det...
    2005 visste jag nog inte mycket mer än att upp är ner och ner är upp då man flyger inverterat. Numera har jag konstaterat en (för mig) märklig sak:

    - Flyger jag inverterat med ett skevroderplan med rak vinge ska jag svänga höger med skev när jag vill styra åt höger, men ska jag styra till höger med sidrodret ska jag föra sidroderspaken till vänster (helt logiskt eftersom planet vill rolla åt samma håll oberoende av om det är uppochner eller rättvänt medan sidrodrets verkan blir tvärtemot när planet är uppochner).

    Flyger jag däremot en högvingad kärra med kraftig V-form utan skevroder (så som Slow Stick) i inverterat läge så funkar sidrodret på samma sätt som skevrodret. Dvs. ska du svänga till höger, för du spaken till höger oberoende om planet är rättvänt eller intverterat.
    Har inte funderat närmare på varför det blir så, men så är det.

  7. #27

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Då kommer nästa fråga. Vad är det du vill med ditt modellflyg?
    Vill du flyga små svirriga/vindkänsliga (nu var jag elak) elkärror du just sett på bild ovan eller vad är det du önskar ???

  8. #28


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Jaka,
    Det kan faktiskt vara så att man kan "lära sig krypa innan man kan gå" - alltså man kan mycket väl börja med en liten enkel elkärra - när man sen förhoppningsvis får smak på denna härliga hobby så har man alla möjligheter att utvecklas och en "gren" på utvecklingen kan mycket väl vara att lära sig flyga en något större förbränningsmotorkärra. Men känner man inte för det kan man fortsätta med "små-el" - det finns många utvecklingsmöjligheter även inom det segmentet. När du och jag började fanns nästan inga välflygande småkärror - främst beroende på att radioutrustningen var relativt stor och tung samt att man till mindre kärror fortfarande var förvisad till små förbränningsmotorer vilka inte jämt var de enklaste att hantera. Men med dagens borstlösa drivsystem och LiPo-ackar är det plötsligt möjligt att få även mindre kärror att flyga utmärkt. Visst - en stor kärra är ofta lugnare i sina rörelser men det finns andra fördelar med mindre/lättare/enklare kärror -fördelar som jag personligen definitivt lärt mig uppskatta på äldre dar..
    Även jag flög förbränningsmotordrivna pylonkärror i min ungdom men det hindrar definitivt inte mig från att nu på ålderns höst ha konverterat till 100 % el och då främst "små-el". Och jag tror knappast jag är ensam om den resan...
    Så till Rabo vill jag säga att börja du med nåt enkelt eldrivet - det är bättre att starta med något enkelt som man har hyfsade möjligheter att klara av än att ta sig vatten över huvudet och misslyckas. En elseglare är bland de enklare nybörjarkärrorna så jag håller på T5´s förslag (ja, detta med avsaknaden av modellminnen var förståss lite svårt att svälja.. ).
    Sen är det definitivt ett stort steg att ta från en elseglare till en lite större/snabbare förbränningskärra men det steget kommer senare - om det överhuvudtaget kommer.
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2009-03-20 klockan 22:59.

  9. #29
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Nej då Jaka, du var inte alls elak. Du har all rätt i världen att anse att den högvingade Calmaton med 40-motor är dem bästa starten när det gäller RC-flyg, men det finns också andra sätt att få en bra början på sin RC-karriär så att intresset utvecklas och håller i sig.

    10 månader efter mina svirriga/vindkänsliga plan visste jag att RC-flyg var en hobby för mig, och då var det plötsligt möjligt att flyga även om det blåste 10 m/s. Fortfarande hade jag inte ägt en högvingad 40-trainer.

    [ame]http://media.putfile.com/Sukhoi-flight-4-5[/ame]

    Utan steget via billiga lättflugna små elmodeller hade jag själv aldrig börjat på nytt med denna underbara hobby. 6 mil till närmaste klubb med metanolflygare var för mig otänkbart i början, med familj och mycket jobb är det inte lockande att köra 120 km för att flyga en sväng. Nu är det jag och min kollega som flugit ungefär lika länge som mig som är de aktiva i klubben vi bildat här på orten.

  10. #30
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Sök först upp en klubb!!!!
    Välj sedan flygplan.
    Planet "Radian" som vi pratat om ovan är väl ganska skaplig men är inte alls vad jag själv skulle rekomendera till nykomlingar som bli modellflygare om de har tillgång till klubb med allt vad det innebär. De flesta av oss modellflygare har nog som mål att kunna starta och landa från ett fält eller asfaltbana och vill flyga flygplan som ser ut som flygplan.
    Då är det betydligt bättre med en högvingad metanoldrien kärra som Kyosho "Calmato"...eller Multiplex högvingade el-motsvarighet "Mentor".

    Valet av plan handlar mycket om hur gammal man är, hur mycket pengar man här beredd att spendera initialt, vilken typ av modellflyg man vill ägna sig åt, hur involverad i modllflyget man vill bli, om man har tillgång till fält/klubb eller inte. Vad är det Du vill?
    Hur gammal är du och var bor du?
    Hej Jaka !
    Varför tjatar du alltid på alla nybörjare att de ska kontakta närmaste klubb, och köra metanol i dubbelkommando ?

    Jag började flyga för drygt ett år sen, (har fastnat i elbranschen), lärt mig flyga alldeles själv, mha simulator, billiga friggokärror, depronplan osv....förvisso har det gått åt en del lim, men ändå....

    Alla måste inte lära sig på en klubb via dubbelkommando...!
    Man kan ha långt till en ev klubb, eller ha stora ängs- el åkermarker precis utanför knuten där man kan flyga själv, som jag hade till nyligen.
    Med dagens simulatorer tycker jag man har kommit otroligt långt, det skippar ju lixom steget med dubbelkommando. Sen att man slipper köpa ett eget plan för att "se om detta är något för mig" är ju iofs ett argument, men jag tror att om man väl bestämt sig för att börja, vill man nog ha en egen kärra, pronto ! Och sen blir det fler o fler o fler kärror, det är ta mej tusan som ett knark det här....

    Vissa har talang ändå... Har flera exempel på detta, lurat in flera jobbkollegor i rc-flyg-branschen, de är jätteduktiga !!
    Senast redigerat av jocke1963 den 2009-03-23 klockan 01:08. Anledning: La till lite text...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #31

    Standard

    Tack för alla svar på frågor och all kritik! Vill ha mer

    Jaka, jag förstår hur du tänker. Men jag vill som sundqvistjohan säger lära mig lite först och känna på hobbyn.
    Det är lite som när jag skaffade mc-kort. Jag köpte inte någon dyr mc först, jag köpte en "att krasha med". Lära och sedan avancera, men det är bra med alla synvinklar! Vill höra vad alla tycker så jag kan få min egna uppfattning om hur jag skall gå tillväga.
    Men jag vill inte råka krascha och sen sitta utan flyg under längre period heller, hur hållbar är multiplex`s metor?(antar det inte är en trä maskin, eller vad man skall kalla den?). För jag antar den kommer behövas lagas inom kort, oavsätt vilket plan jag väljer.

    sundqvistjohan, men om det är "lättare" att köra med ett 4kanals med skevroder, är det verkligen bra att köra en 3kanals radian då?

    Men som ni nu säger så har jag två nybörjartips att välja på hittils?
    Det är parkzone´s Radian eller multiplex`s mentor(då jag vill ha el).
    Stryker slowsticken då den tydligen inte är spec vindtålig(ser bara så nice ut när andra kör den).

    Härligt ni står ut med mig och mina frågor(än så länge)!

  12. #32


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen (många "igen" blir det),
    En avgörande skillnad på Mentor och Radian är att en Mentor kräver ett "riktigt" fält - alltså att du kan starta och landa från marken. Elseglaren kaststartar du och den kan du landa även om det är högt gräs - och det fungerar inte så bra med en större och tyngre trainer. Mentor är byggd i någon form av EPP-plast och det är säkert också Radian.
    Tänk inte så mycket på detta med sidoroder eller skevroderstyrning. I båda fallen styr du med högerspaken och du kommer inte att märka nån avgörande skillnad vid normal nybörjarflygning. Även gamlingar som undertecknad blandar och ger - många kärror är skevroderkärror men t ex har jag bl a elseglare som "bara" har sidoroder. Jag tycker att du tänker rätt med detta att börja på en enkel nivå för att känna dig för. Sen kan du givetvis välja alternativet att skolflyga på en Klubb - då behöver du inte köpa på dig något alls utan kan ta några lektioner så får du lite känsla för vad detta är. Tänk dock på att för vissa kan det ta ett tag innan känslan kommer - men sen börjar det roliga... Så ge inte upp även om det kan kännas lite tungt de första gångerna !
    Hälsningar
    Roger

  13. #33

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    501
    Klubb
    Edefors Penguins

  14. #34

    Standard

    OM jag nu skulle ta och beställa ett radian paket någon dag, finns det några rekomenderade reservdelar man skall köpa då? eftersom radian inte verkar finnas inom rikets gränser så kanske det är ett alternativ att köpa reservdelar samtidigt?

    PÖ, oj det där var verkligen ett billigt plan. Är det bra därefter med? Vet du vad det är för radio med(om det är nått bara för där eller om man kan använda den med(sökt men inte lyckats hitta några detaljer)?

    Tack för svaren, Peter

  15. #35
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Kyoshos Perfex-radio kan vara litet trixig. När jag köpte Kyoshos RTF J3 Cub 2005 funkade radion bara med det planet (servon med 5 kablar istället för 3, integrerat fartreglage/mottagare.

    Är det på samma sätt ännu med Kyoshos Ready to fly-plan (RTF) kan du alltså inte använda radio, och servon i en annan modell. Det går inte heller att uppgradera till bortslöst om du vill ha mera kraft, eftersom mottagare och fartreglage är en enhet.

  16. #36

    Standard

    Så pass t.om. Det är verkligen ingen radio man blev sugen på att skaffa då. Då väger Radian ännu mer i valet.
    ***** när tillverkarna gör det så drygt som möjligt för folk att t.ex använda radion till annat plan osv. Borde finnas standard tycker jag

    Nu skall jag ta och kontakta en rc-flygklubb och får se om det blir besök där innan jag beställer ett radian.

    Men är det inga reservdelar som man kanske skulle beställa i samma veva?(t.ex extra set propellrar?)

  17. #37

    Standard

    Man köper enkelt graupner och aeronaut fällbara proppar i sverige. De är bättre kvalitet än Radianproppen och om du skulle behöva en ny propp i framtiden är det rätt väg att gå.

  18. #38

    Standard

    I övrigt ska Radian vara av god kvalitet och inget som går sönder bara sådär. Krashar du våldsam (så våldsamt det nu kan bli med en foamieseglare) så får du se då vad du behöver. Ingen ide' att köpa reservdelar till ett plan som med största sannolikhet kommer tuffa på en lång tid.

Liknande ämnen

  1. Nybörjarfrågor ang el
    Av Defuncta i forum Elmodeller
    Svar: 40
    Senaste inlägg: 2012-07-29, 22:22
  2. Nybörjarfrågor om bensinmotorer
    Av frerut i forum Bensinmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-08-10, 15:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •