Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: yak 54

  1. #1

    Standard yak 54

    hej ! jag håller på å bygger en great planes arf yak och undrar om någon vet ett vettigt sätt att få sidoroderservona att samarbeta eftersom dom installeras i stjärten och borde gå åt olika håll samt att installera en da-50 istället för en 43cc som rekommenderas.radio = spectrum dx7

    mvh.mikael 54

  2. #2
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Mikael.
    Det är inte speciellt svårt att fixa till detta i DX-7:an. Kolla här så löser det sig galant.

    http://www.rcaerobats.net/Spektrum/dx_7_main_page.htm

    sidroder förresten ? är det inte dubbla höjdroderservon ?

    /Martin

  3. #3

    Standard

    tack för svaret/det är både dubbla sid och höjdroderservon

  4. #4
    js_s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Jag har det flyget med en DL50 i o det funkar fint, men jag har bara ett servo på sidorodret, fast jag har insett att det är för lite i knivägg.
    Jag köpte det beg o ägaren före mig hade 2 servon o powerbox.

  5. #5

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Kan inte vara möjligt med två servon på sidrodret...!? Inte på en "liten" 50cc kärra...
    Det krånglar bara till det. Kör med ett istället!

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jaka, manualen http://manuals.hobbico.com/gpm/gpma1411-manual-v1_1.pdf rekommenderar pull-pull om man använder metanolmotor och två servon i stjärten med stötstänger om man använder bensinmotor (sid 18). Detta för att få till tyngdpunkten utan att blya.

    Finns det någon som har ett konkret tips om hur Mikael ska programmera denna mix i sin DX7:a? - Annars finns det risk att jag "hjälper" honom i programmeringen och kvaddar ett par fina servon


    Alltså 2 kanaler till skev, 2 till höjd, 2 till sida och 1 till trottel.

  7. #7

    Standard

    Har för mig att DX7:an har ett par fria mixrar, eller hur? och då mixar man sidorodret med en ledig kanal som blir så kallad "slav" kanalen med 100% rörelse av masterkanalen.

    Hur starka servon tänkte du använda dig dubbelt av till sidorodret? Dubbla stumma stötstänger på ett sidorodrer och till två servon låter slitsamt för servona för rörelsen på de blir aldrig 100% exakt. Ngnstans måste det få ge med sig lite annars går ngt av eller drar onödigt mycket ström.

    Kanske ett starkt servo på 24-30kg räcker?

  8. #8

    Standard

    servona till yaken är futaba s3305/8,9 kg 6v.man tycker ju att det som står i byggmanualen torde vara möjligt att utföra utan så mycket extra trubbel.

  9. #9

    Standard yak 54

    hej igen! jag kommer även att ha problem med motoristallationen eftersom ja lägger i en da-50 istället för en fuji-43,templaten till brandväggen stämmer inte.åsså va det elinstallationen,tänkte lägga 6v till servona och skild 4,8v system till tändsystemet. vad rekommenderar ni som byggt mycket jag tror på keep it simple

  10. #10

    Standard

    då borde ett servo på 24kg typ Hitecs HS7955TG kunna ersätta dina servon med andra ord. DA:n är ju en lätt motor kanske t.o.m. lättare än Fujin? Du får nog himmla bra vertikalprestanda!
    Ja, tändaccen är separat.
    håller med dig, keep it simple!

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av js_ Visa inlägg
    Jag har det flyget med en DL50 i o det funkar fint, men jag har bara ett servo på sidorodret, fast jag har insett att det är för lite i knivägg.
    Jag köpte det beg o ägaren före mig hade 2 servon o powerbox.
    Anledning till två kan vara att de rekomenderar 3305 som drar 7kg på 4.8V och med den gigantiska armen som man har i manualen är det nog bara runt 2,5-3kg kvar i kraft minus det man förlorar bak så skulle tippa att man har väl nått kilo kvar. Ett 12-15kg servo skulle råda bot på det hela om man vill köra med ett servo.

    Tittar man på ett servo så anges kraften ex 7kg vid 1cm ut på armen, 2cm ut är det bara hälften kvar sen får man räkna bort även beroende på hur långt ut den sitter rodret, därav många som har "stora" servon i större maskiner detta för att kompensera de ofta stora armarna som krävs.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #12
    js_s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Anledning till två kan vara att de rekomenderar 3305 som drar 7kg på 4.8V och med den gigantiska armen som man har i manualen är det nog bara runt 2,5-3kg kvar i kraft minus det man förlorar bak så skulle tippa att man har väl nått kilo kvar. Ett 12-15kg servo skulle råda bot på det hela om man vill köra med ett servo.

    Tittar man på ett servo så anges kraften ex 7kg vid 1cm ut på armen, 2cm ut är det bara hälften kvar sen får man räkna bort även beroende på hur långt ut den sitter rodret, därav många som har "stora" servon i större maskiner detta för att kompensera de ofta stora armarna som krävs.
    Jag har ju 50mm aluarmar på min o stagen längst ut, så jag har inte så många gram dragkraft kvar.
    Edit: det är 3305 servon som jag har med.
    Sorry, det det kanske inte va mitt flyg som det skulle diskuteras om i den här tråden.
    Senast redigerat av js_ den 2009-03-19 klockan 14:16.

  13. #13

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bättre att sätta dit ett JR 8711 ellelr Hitec:s motsvarighet så slipper du tyngd i bak på kärran... Med lättare motor i nosen (DL jämfört meed Fuji) är det lättare att få till tyngdpunkten om du skippar ett servo baktill och bara använder ett starkt servo till sidorodret, ex JR 8711 eller Hitec 7955TG ...eller något annat starkt servo som klarar 12-15kg. JR 8711 och Hitec 7955Tg är ju overkill på en 50cc kärra då dessa drar 25kg vid 6V.

    Själv kör jag med 4,8v, 2500mAh GP accar på tändningen och 2stycken 6,4v 2000mah LiFePo accar (A123 ) till radion (Spektrum Ar9100, 9 kanalsmottagare).
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Yak-54. Motorutrymme med accar.JPG 
Visningar:	79 
Storlek:	50,6 KB 
Id:	4269  
    Senast redigerat av jaka den 2009-03-19 klockan 17:02.

  14. #14

    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    412
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hm, en tanke. Varför mixa nått? På sidorodret borde det väll bara räcka med en Y-kabel?

    Om båda armarna pekar neråt och det sitter ett servo på varje sida om kroppen så drar ju den ena och den andra skjuter?
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •