Reklam

Resultat 1 till 12 av 12

mne: HJLP!!! Vrt modellflygflt r hotat!!!

Gylds avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    361
    Jobb
    Kassa, service och skerhetsansvarig p Mediamarkt
    Klubb
    MFK LOOPING Gvle

Standard HJLP!!! Vrt modellflygflt r hotat!!!

Hej p er!

I Gvle dr vi i MFK Looping har vrt modellflygflt, finns det ven ett fretag som heter Mackyra Svensk Whisky AB.

Detta fretag har planer p en kraftig expansion under kommande r.
    Man har presenterat planer p att bygga ngot som man kallar fr en Whiskyby med desteleri, lager, konferens och boende.
    I detta projekt r man beredd att plja ner runt 500 miljoner svenska kronor.

Projektet i sig r ju helhftigt allra helst med tanke p rdande ekonomiska vrldslge. Det kommer ven att innebra bra mnga nya arbetstillfllen.

Men det kvarstr ett problem ur modellflygsvinkel.
    Deras planerade byggomrde kommer att berra vrt modellflygflt, vilket troligen kommer att innebra en flytt eller nnu vrre en nedlggning av vrt flt.

Nu p tisdag den 24 mars kl 18:30 kommer Mackmyra Whisky tillsammans med Gvle kommun att hlla ett samrdsmte dr planerna kommer att presenteras mer i detalj.
    Vi i MFK Looping har givetvis blivit inbjudna till detta mte.

Vi kommer dessutom att direktsnda presentationen p vr hemsida fr den som inte sjlv fysiskt kan deltaga p mtet.
    Det kommer ven att bli en allmn frgestund dr inbjudna och allmenheten har tillflle att stlla frgor till bde Mackmyra Whisky samt Gvle kommun.
    Detta kommer dock inte att sndas p Internet med tanke p integritetsskydd fr de vriga som deltar i mtet.

Fr den som vill lsa om planerna s kan ni ladda ner detta PDF-dokument.

Frgan r hur vi som liten modellflygklubb ska kunna pverka dessa planer?
    Det vore drfr extra roligt ifall vi kunde f hjlp av er vriga hr p forumet fr att tillsammans kunna komma p hllbara argument till varfr vi stller oss emot denna planerade utbyggnad.

S har du tid och lust, ladda ner dokumentet ovan, men framfr allt vore det roligt ifall du kikade p vr direktsndning som allts kommer att vara p vr hemsida nu p tisdag kl 18:30.

Har du sedan ider om hur vi skall g till vga s tar vi tacksamt emot det hr p forumet.

Stort tack p frhand

/Gyld - och MFK Looping i Gvle
    Kenneth Gyld - Gvle

"Man ska ha sm ml hr i livet - Mellanmlet"

mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp krver inget hederligt arbete lngre.
    Klubb
    Olofstrms & hus Mfk JET-SKNE

Standard

plja ner 500mille, d kanske de har en slant ver till ett nytt flt t er, i detta lge r ett flygflt sm pengar. /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

JET SKNE

wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlgg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    Sunday Team

Standard

Ni ska krama alla ledamter i kommunen o jag personligen hade nog kysst dom ox fr nog tror jag kommunen kan hjlpa er att finna nytt d dom br knna dom flesta markgare runt omkring plus att dom skert har lite mark som r deras ox...hller sllsamt tummarna fr er Semlemann

p.s wesse gillar inte whisky

Get high with hovering
    not drugs

mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp krver inget hederligt arbete lngre.
    Klubb
    Olofstrms & hus Mfk JET-SKNE

Standard

Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlgg
    p.s wesse gillar inte whisky
    Jag tl inte Whisky lngre blir bara dlig i magen ven om det bara r en liten rackare. Bttre att frbrnna alkoholen i en flygplansmotor n i kroppen ha ha mnnskokroppen skall det vara./Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

JET SKNE

Nalles avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    336
    Jobb
    Kvalitets tekniker
    Klubb
    Nykpings Modellklubb: nykmk.se

Standard

Hej.
    Har ni luslst ert hyreskontrakt fr arendet?
    Med tanke p att ni idag antagligen har ett kontrakt som lper ver en viss period
    s borde det st vad som hnder om det finns planer p expandering av er yta s att er verksamhet ej kan fortstta under kontraktstiden. Dvs att kommunen eller vem som idag r markgare skall frska vara bejlpliga i att hitta ersttnings alternativ.

Det viktiga r vl ocks att i detta fall d, ni mts hlla en trevlig profil och frska ppna drrar tillsammans med kommun och Mack Myra. Att bara vara tvr, sur och negativ hjlper nog fga i detta rende.

Bjud in kommun- och Mac Myra folk till er klubb och visa er verksamhet. Det kan skapa en frstelse och ett engagemang fr att lsa era framtida behov.

Lycka till och skriv grna hur det gr fr er.
    /Nalle

Debattglad entusiast
    RCFF - Administratr
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    3 024
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktr
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

Standard

Lter som vidlyftiga planer att anlgga en whiskyfabrik som turistml. Det r vl lika tveksamt som nr brnneriet i Kristianstad hade liknande planer p att gra whisky. En spritfabrik r ju en ganska trkig anlggning - som dessutom med strsta sannolikhet blir modern och automatiserad. Lika intressant som att se mlarfrg torka...

Jag tycker ni alla freningar i omrdet ska g samman och i grupp diskutera fram ett motfrslag. Det verkar ju som om Ni freningar skulle kunna stadkomma betydligt strre vrden fr bygden och turisterna n en spritindustri. Detta i form av rekreation och nje. Stt ihop ett frslag p ett stort uppleveseomrde - med parker, RC-bilbanor, Btdammar, Motionsspr, Hsthagar och varfr inte en stor utomhusscen fr musik och upptrde i sommarnatten. Detta hade innevnarna haft gldje av i r framt. Tryck p vikten av att det ska finnas rekreations- och friluftsomrden. Industrier kan man frlgga var som helst.

Ni freningar ska ocks frga kommunen vilka omrden de planerar att erstta er med om planerna genomfrs och ni blir uppsagda frn fltet.

Vi kommer att flja utvecklingen med intresse.

Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

Standard

Om ett fretag expanderar s stort s innebr det klirr i kassan fr kommunen... Ni som modellklubb vger fjderltt nr man kollar vad en storetablering av Mackmyra innebr rent ekonomiskt.

Ni lr bli verkrda, s frsk frhandla ett alternativt flt, kanske utan arrendeavgift som plster p sren.
    Rkna inte med att kommunen ska ta hnsyn till er d det r big business och stora spelare p planen.

Och som du sger, i dessa tider r nya arbetstillfllen och expansion lttrknade varfr kommunen kommer drgla snlvatten t planerna.
    Senast redigerat av T5 den 2009-03-22 klockan 19:57.

Gylds avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    361
    Jobb
    Klubb
    MFK LOOPING Gvle

Standard

Citat Ursprungligen postat av Nalle Visa inlgg
    Hej.
    Har ni luslst ert hyreskontrakt fr arendet?
    Med tanke p att ni idag antagligen har ett kontrakt som lper ver en viss period
    Ja absolut. Det ska vi titta p till 110%, men jag tror att det r skrivet med 6 mnaders uppsgningstid.
    Och med tanke p att etableringsplanerna strcker sig ver flertalet r, s lr inte den lilla detaljen stta ngra strre kppar i hjulen fr kommunen och Mackmyra Whisky.

Det viktiga r vl ocks att i detta fall d, ni mts hlla en trevlig profil och frska ppna drrar tillsammans med kommun och Mack Myra. Att bara vara tvr, sur och negativ hjlper nog fga i detta rende.
    Ja absolut. Ingen som tjnar p att ngon drar p sig en vrngkeps.
    Vi ska brja med mtet p tisdag kvll som sagt. Kanske det framkommer detaljer dr som vi nnu inte knner till.
    Och som sagt, det mtet kommer att sndas live p vr hemsida ifall ngon av er vill deltaga p distans.

Lycka till och skriv grna hur det gr fr er.
    Tack s mycket.
    Givetvis kommer jag att fylla p med mer info s snart ngot nytt finns att delge!

/Gyld
    Kenneth Gyld - Gvle

Gylds avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    361
    Jobb
    Klubb
    MFK LOOPING Gvle

Standard

Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlgg
    Lter som vidlyftiga planer att anlgga en whiskyfabrik som turistml. Det r vl lika tveksamt som nr brnneriet i Kristianstad hade liknande planer p att gra whisky. En spritfabrik r ju en ganska trkig anlggning - som dessutom med strsta sannolikhet blir modern och automatiserad. Lika intressant som att se mlarfrg torka...
    Nja problemet, om man nu fr sga s, r att Mackmyra Whisky redan har lyckats riktigt bra med sin tillverkning och att ven locka till sig aktiviteter kring detta.
    Man har otroligt mycket whiskyprovningar i och omkring sin anlggning i Mackmyra (bara 1,5 km frn dr jag bor).

Man har ven lyckats bra med sin affrsid dr enskilda intressenter fr g in och kpa upp whiskyfat och sjlva bestmma vilket recept och vilken typ av fat som skall anvndas vid produktionen av just min whisky.

S jag tvivlar inte speciellt mycket p att dom kommer att lyckas. Det har dom gjort hitintills i alla r.

Jag tycker ni alla freningar i omrdet ska g samman och i grupp diskutera fram ett motfrslag. Det verkar ju som om Ni freningar skulle kunna stadkomma betydligt strre vrden fr bygden och turisterna n en spritindustri. Detta i form av rekreation och nje. Stt ihop ett frslag p ett stort uppleveseomrde - med parker, RC-bilbanor, Btdammar, Motionsspr, Hsthagar och varfr inte en stor utomhusscen fr musik och upptrde i sommarnatten. Detta hade innevnarna haft gldje av i r framt. Tryck p vikten av att det ska finnas rekreations- och friluftsomrden. Industrier kan man frlgga var som helst.
    Ja det var en bra id som jag ska framfra inom vr styrelse.

Ni freningar ska ocks frga kommunen vilka omrden de planerar att erstta er med om planerna genomfrs och ni blir uppsagda frn fltet.
    Ja givetvis ska vi gra det.
    Det terstr att se ifall kommunen har tnkt tanken sjlva, eller om dom kallt rknar med att vi fr lsa det sjlva.
    Givetvis kanske vi inte kan rkna med att kommunen kommer att hjlpa oss hur mycket som helst. Det r ju inte vi som har planer p att expandera fr en halv miljard kronor. Men givetvis mste vi ju frga hur dom tnkt lsa det fr oss!

/Gyld
    Kenneth Gyld - Gvle

RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

Standard

Hej Gyld hur gick det p mtet ? fick ni komma till tals ? spolade lite fram och tillbaka i filmen men hittade inget.

/Martin

Gylds avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    361
    Jobb
    Klubb
    MFK LOOPING Gvle

Standard

Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlgg
    Hej Gyld hur gick det p mtet ? fick ni komma till tals ? spolade lite fram och tillbaka i filmen men hittade inget.

/Martin
    Jod... Vi fick komma till tals.
    Men detta r inte med p filmen eftersom kommunen och framfr allt Mackmyra Whisky inte ville att vi filmade sjlva frgestunden.

S det som r med p filmen r sjlva fredragningen frn kommunen och Mackmyra gllande de olika frslagen p exploatering av omrdet.

Fr den som vill se det s ligger det p vr hemsida, och du hittar det hr.

Jag ska frska hinna med att summera lite under morgondagen hade jag tnkt.
    Just nu mste jag ta hand om junior som har ftt terfall p sin roninflamation.

/Gyld
    Kenneth Gyld - Gvle

Gylds avatar
    Reg.datum
    Dec 2006
    Inlgg
    361
    Jobb
    Klubb
    MFK LOOPING Gvle

Standard

Hej p er igen!

Ja lite fakta har ju kommit fram i varje fall.
    Som det set ut just nu s har inte Mackmyra Whisky ngra planer p att etablera sig p just vrat flt. S tittar vi enbart p dom s borde vi inte p ngot stt vara "hotade" just nu.

Men Gvle kommun ser ju ver detaljplanen fr ett betydligt strre omrde n enbart det som Mackmyra r intresserade av. Och tittar man p deras frslag till ny detaljplan s planerar dom att p sikt kunna etablera andra fretag p just vrt nuvarande flygflt.
    Detta gr ju att vi inte p ngot stt r skra. Inte heller vet vi om, nr eller vart vi i s fall mste flytta.
    Kommunen sger att dom just nu inte har ngra planer p att bygga p vrt flt, men att man vill se ver detaljplanen. Detta betyder antagligen att man just nu inte har ngon ny intressent av marken, men om man fr det s vill man ha detaljplanen klar s att en nyetablering i omrdet gr fortare.

S vi kan vl inte knna oss trygga som det ser ut just nu antar jag.

Givetvis s ska vi i styrelsen i MFK Looping formulera en skrivelse till kommunen ang detta. Exakt vad vi kommer att skriva i den r inte klart, och vi fr vl invnta eventuellt svar frn kommunen innan vi vet mer antar jag.

Jag kommer att uppdetera vr hemsida samt hr p forumet s snart jag vet mer.
    P hemsidan finner du ven lite ytterligare info i form av bilder och video frn samrdsmtet.

/Gyld
    Kenneth Gyld - Gvle

Liknande mnen

1. Vrt nya stridsflygplan?
    Av Baua i forum "Publika lnkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2010-10-24, 13:15
  2. Hjlp oss med vrt projektarbete
    Av P_Andersson i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlgg: 2008-11-25, 19:48