Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Jet på gräs

  1. #1
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard Jet på gräs

    Som rubriken säger, så var det första gången jag flög Jet på gräs. Detta var ju syftet när Fox Cuben inhandlades, har inte varit läge innan, men nu var jag tillräckligt sugen för att prova. Inga som helst problem(det trodde jag inte heller) P60:n levererar gott om kraft till denna modell, så det blir fler flygningar här, har ju bara 4 km hit hemifrån, så...

    Lasse du får blunda för det är den "fula" modellen, men du kan ju lyssna på ljudet.

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=pnxmKpK4zig"]YouTube - heden090322[/ame]


    Mvh Johan B
    Senast redigerat av DanneG den 2009-03-22 klockan 21:35. Anledning: Fixade embeddning av filmen

  2. #2

    Standard

    Såg ju riktigt trevligt ut! Här i stockholm var man inställd på sommar men för säkerhetsskull så kom det lite mera snö... *suck*
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Häftigt med jet på gräs. Vi hade ju kalle och Patrick hos oss i Tingsryd i somras och de lyckades faktiskt flyga på vårt fält med. Vi får väl förlänga den kortklippta delen av vår bana en bit till så får du komma ner och flyga här med .

    /Martin

  4. #4
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jobex Visa inlägg
    Som rubriken säger, så var det första gången jag flög Jet på gräs..........
    Något för Dragon och övriga att kolla upp! Konvertera till gräsdrift, vilket måste vara mycket billigare än Jet A1 eller fotogen.......
    Rest in pieces!

  5. #5

    Rossos avatar
    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    177
    Jobb
    Systemkonstruktör
    Klubb
    Eskilstuna Radioflygklubb, Norrköpings radioflygklubb, Mellösa IF Radioflygsektionen.

    Standard

    Läckert!

    Berätta lite mer om modellen. Vad är det för utrustning i den. Bilder på installation mm.

    /Jocke
    Fotogen är det modellflygdrivmedel som luktar godast... framför allt när den är förbränd...

  6. #6
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Vilken snygg jetmodell. Var har du köpt den?
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  7. #7
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Jadu Jakob, det var en firma i Malmötrakten som säljer Jet-grejor.....:-)) Du kan få prova den framöver om vi kommer på samma ställe någon gång.

    Jag måste erkänna att jag kan inte minnas fabrikatet på modellen, det kanske säljaren kan bistå med?, den heter iaf Fox Cub.

    Jag har utrustat den med lite blandad kompott av grejor som fanns hemma i gömmorna. 4st Futaba s3151 till skev och klaff, ett Graupner DS8077 till sida + ett Graupner 577 till Noshjulstyrning. Till höjd använder jag ett Hyperion 20 UMD sen ett litet Graupner 261 till bromsventil.

    Mottagare är en Graupner SMC 19 som matas med ström via 2st Graupner "powerbrytare", som strömkälla har jag 1st 4,8 V 3600mAh NiMh acc och till motorn en 2S Lipo 2500mAh.

    Slutligen sitter det en Jetcat P60 SE på den. Liten trevlig motor med bra mycket snabbare gasrespons än min P80.

    Denna modellen köptes från början just för att flyga FRÅN gräsfält och det klarar den galant med sina fasta ställ, ok kinalagren i hjulen var kass och fick bytas ut, men nu funkar det bra.

    Har inte direkt några bilder på installationen, lite syns på filmen, vill någon se bilder, kanske det kan ordnas....:-))


    Mvh Johan Bengtson

  8. #8

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Kul att se att det fungerar som du tänkt.
    Har precis för mig om att jag läst någonstans att det bara funkar från asfaltsbana.
    Lycka till med modellen och hoppas du får många flygpass i år.

    /lasse
    //Lasse

  9. #9
    Jakobs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 875
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap och Åhus MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Kul att se att det fungerar som du tänkt.
    Har precis för mig om att jag läst någonstans att det bara funkar från asfaltsbana.
    Lycka till med modellen och hoppas du får många flygpass i år.

    /lasse
    Det är lite av en myt att man bara kan flyga jet på asfaltsbana. Ett jämnt och bra gräsfält på cirka 100-150 meter går också bra.
    Mvh / Jakob Rydinger. Administratör av http://www.rcflyg.se

    ____________________

    ATT FLYGA ÄR ATT LEVA!

    www.scandinavianplank.se Trätrall i underhållsfri träkomposit för altaner och runt pooler

  10. #10
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    härlig get som brydde himlen o en matanolare fick vi se oxå hurra nu är sommaren snart här....

    Get high with hovering
    not drugs

  11. #11

    Standard

    lite installationsbilder om man får önska
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  12. #12
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Så, då kommer det några installationsbilder, fick tag i en kamera jag aldrig använt förrut, så bilderna kanske inte blev av bästa kvalitet, men något syns det nog. Inga konstigheter med installationen egentligen, så enkelt som möjligt.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	1.jpg 
Visningar:	217 
Storlek:	31,9 KB 
Id:	4339   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2.jpg 
Visningar:	212 
Storlek:	33,9 KB 
Id:	4340   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	3.jpg 
Visningar:	193 
Storlek:	39,2 KB 
Id:	4341   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	4.jpg 
Visningar:	223 
Storlek:	32,4 KB 
Id:	4342   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	5.jpg 
Visningar:	190 
Storlek:	26,5 KB 
Id:	4343  

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	6.jpg 
Visningar:	157 
Storlek:	40,9 KB 
Id:	4344   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	7.jpg 
Visningar:	158 
Storlek:	12,6 KB 
Id:	4345   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	8.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	29,8 KB 
Id:	4346   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	9.jpg 
Visningar:	141 
Storlek:	23,9 KB 
Id:	4347   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	10.jpg 
Visningar:	144 
Storlek:	25,2 KB 
Id:	4348  


  13. #13

    Standard

    prima tackar
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  14. #14

    Dragons avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    575
    Jobb
    Ja
    Klubb
    Åhus MFK /Jet-Skåne

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jobex Visa inlägg
    Så, då kommer det några installationsbilder, fick tag i en kamera jag aldrig använt förrut, så bilderna kanske inte blev av bästa kvalitet, men något syns det nog. Inga konstigheter med installationen egentligen, så enkelt som möjligt.
    Hej Johan!
    Kul att du fått "fulingen" i luften! Där ser man det går ju att flyga Jet med enkla grejer också! Vad fick du för slutsumma på den, det blev väl inga "hundralappar" av det?
    Kanske våra vägar möts i sommar så man kan få se den i verkligheten.
    Hälsningar
    Kalle
    -------www.ahusmfk.net------

  15. #15
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Hej Kalle

    Jo jag är helt övertygad om att våra vägar kommer korsas även denna sommar, jag gillar att flyga hos er på Rinkaby, så jag hoppas jag/vi kan komma ned några gånger, för söndagens flygning gjorde att man blev extra taggad inför säsongen. Jag gav mig på ett annat projekt också, nämligen att måla om Aermacchin, den är snart klar nu och jag har tagit bilder under renoveringen, så det kommer väl sen.

    Jag flög ju Fulingen 4 starter i höstas, men detta var premiären på gräs

    Angående kostnad, så var det en bra fråga, har faktiskt inte räknat på det. Jag använde ju en del grejor som jag redan hade hemma, men jag roade mig precis nu med att ställa upp all utrustning och räkna med nypris idag och då hamnar man på 28334:- motorn står ju för den stora kostnaden på ca 19500:-, den kanske tom är lite dyrare idag.

    Mvh Johan B

  16. #16

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej jobex/Johan,

    Fin flygning där i videon.

    Videon heter ju "heden..." och det ser ju ut att du flyger från en hed. Antar det är lite sand och grus bland grässtråna och tuvorna?
    Jag funderar på just det där med "skräp" (sand osv) som kan sugas in i jetmotorn och skada turbinen.
    - Hur stort sug är det vid luftintaget, sugs det lätt in "skräp" från marken?
    - Om det är så vad finns det för andra modeller, förutom en Fox Cub, som kan vara lämpliga på hedmark där det oftast inte är så fin gräsbeläggning som ett RC flygfält med gräs.

    Ser att du har ett skyddsgaller i fronten på din motor och det verkar ju vettigt, men lär ju inte skydda mot sand.


    Mvh
    Bo
    Senast redigerat av bem den 2009-04-05 klockan 16:03.

  17. #17
    jobexs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    147
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Växjö RC Klubb

    Standard

    Hej Bem/Bo

    Heden är bara en allmän förkortning av Kronobergshed. Ett gammalt militärt övninngsområde som senare blev I11 i Växjö. Fältet har även använts för post/tidningsflyg för många år sedan, numera är det Kronobergs segelflygklubb som håller till här.

    Tror inte det finns ett sandkorn på fältet, utan det är gräs med inslag av ljung, dock är ytan ganska hård och jämn, hade det varit sand, så hade man precis som du säger fått vara försiktig.

    Vi brukar använda fältet särskilt på våren innan vägen till vårt ordinarie fält blir körbar, sen bor jag bara 4km från "heden", så visst är man där och flyger ibland, men nästa helg börjar segelflyget på allvar, så då blir det mindre flygbart.

    Det går säker bra att flyga med andra Jetmodeller på gräs också, är väl mest ställen som blir lidande, men bara de klarar den lite ojämna ytan, så bör det inte vara några problem

    Mvh Johan B

  18. #18

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    95
    Jobb
    mångsysslare
    Klubb
    Valbo flygklubb

    Standard Vampire på gräs

    Var på Rörberg igår Kristi flygare (helt ensam).
    Fick upp Vampiren 4 gånger från grässtrippen!
    Drygt 15kg, OS91 och Byron snurra.
    Ställen blev lite krokiga men det gick!
    Jonas

Liknande ämnen

  1. Skidor och gräs
    Av Mr X i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 16:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •