Reklam

Resultat 1 till 2 av 2

mne: G ver frn metanol till el?

Standard G ver frn metanol till el?

Hejsan allesammans, reggade mig precis hr p forumet och fr vl hlsa p alla !

Jag heter Jonathan, r 21 r och bor i Gteborg, hll p med modellflygplan nr jag var mindre och d linflygning, var medlem i AKMG i Gteborg (i frlunda) och byggde mig en "egen" modell med hjlp av den duktige linflygningsmstaren Kauko. S det har blivit ett par modeller genom ren och har allt komplett med en massa extragrejer som ligger, meklda med allt man kan tnka sig och lite RC-modeller.

Funderar nu dock p att gra om min linflygningsmodell till en RC modell och d eldriven med ngon borstls motor som jag har frsttt r bst? Knns lite som att lra sig g igen, men jag hoppas ni kan ge mig ngra tips och rd p vgen. Jag vill ha ngot enkelt, ngon man kan g ut med en sndag och flyga ngra vnder med p nrmsta fotbollsplan.

Det jag behver fr att kunna flyga r:
    Radio
    Servon
    Motor med tillbehr.

+ ev. ngonting mer. !

Bifogar ven lite bilder p min kra modell, motorn r av typen Thunder Tiger 25, behver antagligen kl om den + reparera ena flapsen + modifiera om den till en rc-modell med lite stag hr och var (eller vad det nu kallas).

S jag vill grna ha lite rd och frslag, eller bara ett vlkomnande hit !
    Tack p frhand !

Med vnliga hlsningar.
    Jonathan Lind

Editering:
    inte ett enda svar n trots 88 lsningar, r jag s farlig?
    Kan vl precisera mer vad jag r ute efter:

Jag behver en motor, har kollat igenom flertalet sidor och borstlsa motorer tycker jag verkar vara ett enda stort virrvarv med olika beteckningar etc.. etc.. Vad jag har kommit fram till sjlv r vl att jag behver ngon motor med ungefr 30-45 A (frstr inte riktigt vad de olika beteckningarna KV str fr men min modell vger idag med motor 800g) med motor + batteripack borde det vl packa p en hel del och eftersom jag har en Thunder Tiger 25 motor idag r vl det ungefr jmbrdigt om jag har frsttt allting rtt..

Servon: Vad skall man egentligen anvnda vid RC-flyg?
    Mikroltta? 7-9G? tyngre? Ngot speciellt man br kolla p eller gr det lika bra att kpa billiga servon frn china fr 2-3 dollar stycket inklusive frakt?

Batteripack: Hur rknar man och vad behver man? r LiPo att fredra?

Fartreglage: Ett sdant hr har jag frsttt att man behver... Och om jag har frsttt allting rtt s skall det klara av motorns Amperetal fr att kunna driva hela paketet, kanske r bra att ta i lite i verkant ocks fr den delen?

Laddare: Ja, en laddare har jag frsttt att man behver till detta, men vad skall man egentligen vlja, hade ju vart trevligt att kunna ladda via bilen lagom fort iaf?

Radio: Ja och s en radio d, en 4 eller 6 kanalig kanske r att fredra, undrat lite vad frdelarna p 2,4 ghz bandet egentligen r? mindre strningar? svrare fr radioamatrer att krascha ens modeller? lngre rckvidd? I vrigt, ge mig grna rd och frslag !!
    Annars bestller jag saker frn Kina fr inga pengar alls !!

Kan ven tillgga att jag har en ngot strre flygplansmodell p vinden som jag kanske skulle kunna anvnda att krascha lite med i brjan. !

Hjlp mig snlla
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	STH76352.JPG 
Visningar:	172 
Storlek:	96,8 KB 
Id:	4325   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	STH76353.JPG 
Visningar:	154 
Storlek:	96,6 KB 
Id:	4326  
    Senast redigerat av JLind den 2009-03-23 klockan 19:39.

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Frst: Jag tror inte p att modifiera ett linplan till rc.

Om du ska erstta en .25 motor till el s behver du cirka 300 W eleffekt. 300 W blir t.ex. 10A vid 30V eller 30A vid 10V (11,1V). Jag skulle satsa p det sistnmda. D behver du en motor som ger tillrckligt med dragkraft fr den strsta mjliga propeller som ditt landningstll ger utrymme fr. Om det t.ex r 11" som max fr plats, s ska din motor ge s stort varvtal att 11" ger 300W. Jag gissar p att kV vrdet p motorn blir cirka 1100 rpm/V.

Du behver ett fartreglage som klarar
    1) Spnningen jag rknat p 11,1V
    2) Ge strm t servona, minst 2A@11,1V
    3) Klara max strm till motorn 30A enligt ovan.

Generellt s behver man kanske 200W/kg flygplan om man ej vill flyga avancerat 3D, fr d behvs cirka 350W/kg flygplan. Du kanske ska dimensionera fr det strre flygplanet i stllet.

Du behver ett batteri ocks
    Batteriet dimesioneras efter nskad flygtid (i mAh) och maximal strm som motor/propeller kan dra.

T.ex. en 3S 1500mAh 30C,. Den klarar 30(C)*1500mAh=45A. Om du genomsnittligt drar 15A s rcker batteriet 1500mAh/15A = 1,5/15=0,1 timme = 6 minuter.

Du behver servo. Sida Hjd och skevroder. P din modell antagligen tv servo till skevroder. Servo som orkar dra 20-30 N*cm (eller det oegentliga 2-3 kg*cm). Dessa vger 15-20 gram stycket.

Laddare:
    En laddare som kan balansera batterierna r bra att ha. Just laddare r dyrt. Jag drar mig fr att rekommendera ngon. Jag vet inte om du bara vill prova p eller ska stanna lnge i sporten. Sjlv har jag en Swallow Advanced+extern balanserare. Jag stannar i hobbyn och ska sjlv kpa en iCharger 106B eller 1010B med balanserare. Annars finns billigare alternativ p hobbycity.

Radio: ska du stanna lnge i sporten, eller vill du bara prova p? Kanske Hitec optic med assan 2,4GHz modul, stannar p cirka 2000:-, och perfekt fr mindre plan. Det gr att hitta billigare alternativ, men ven dyrare. Sjlv har jag en Hitec Flash 5X + en Futaba 7C 2,4GHz. Frdel med 2,4 GHz r att strningar av kompisar nstan inte finns. Rckvidd r ungefr samma. Nr det gller 2,4 GHz system finns det tv beprvade system som fungerar, Futaba och Spektrum/JR. De andra r bst fr parkflyers, sna sm plan som inte ddar ngon om du krashar det p.g.a. utelsning.

m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2009-03-24 klockan 20:24.
    fredrik

Liknande mnen

1. Bensin till Metanol?
    Av NickeL i forum Allmnt om flyg
    Svar: 27
    Senaste inlgg: 2013-04-18, 15:48
  2. Svar: 13
    Senaste inlgg: 2013-01-21, 12:05
  3. Svar: 3
    Senaste inlgg: 2011-09-25, 14:59
  4. Ny video frn RCExplorer.se - "Reflections" - Lgflygning ver vattnet
    Av dadde i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras