Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 35

Ämne: Yak 54 3D Metanol Twin-cyl 25cc

  1. #1
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard Yak 54 3D Metanol Twin-cyl 25cc

    Hej gott folk...!

    Då börjar jag en tråd här på min Yak. Kom gärna med synpugnter frågor råd och kritik..för det gillar jag.

    Detta är mitt vårprojekt som beräknas stå klart lagom till ShootOut 2009


    Vingspann: 1780mm
    Längd: 1634mm
    Vikt: 3,9-4,1kg
    Vingyta: 62dm2
    Motor: Denna motor ger obegränsade vertikal och hovringsprestanda CRRC PRO 26CC
    Motor: Metanol ASP91 tvåtakt eller ASP120 fyrtakt
    Servo för sidroder: Power HD 7150
    Servo för skevroder och höjdroder: minst 5kg dragkraft och metalldrev
    Spinner 82mm plast/kromad
    Spinner 89mm kolfiber






    Motor blir denna metanol 4-t Boxermotor 25.2cc








  2. #2

    Standard

    Nice den blir nog grym
    /Matte
    Kom ihåg att gravitationen inte bara är ett bra tips: det är en lag. Det är alltså inget man kan ignorera..

  3. #3

    Standard

    häftig!!!
    //Micke B

  4. #4
    wesses avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    5 880
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    oj en Ålandstråd dom gillar jag för Åland äger fett yehhh

    ser finemang ut det där ska bli kul o inspektera kärran o kramas med Ålänningar på shootOuten

    Get high with hovering
    not drugs

  5. #5

    Standard

    Hej,

    Byggde själv ett likadant plan som jag premiärflög för några veckor sedan. Flyger fint tycker jag och är ganska snäll. Vingrockar dock lite vid hög alfa och klipper lite vid för mycket höjdroder men har inte löst alla trimningar och tyngdpunkt på den än.
    Landar spikrakt och snällt, prisvärt plan tycker jag och Edgen från samma serie är oxå rolig och flyga och ännu snällare. Har en Saito220 i min YAk 54 men din boxer låter säkert mycket härligare.

  6. #6
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Hej,

    Byggde själv ett likadant plan som jag premiärflög för några veckor sedan. Flyger fint tycker jag och är ganska snäll. Vingrockar dock lite vid hög alfa och klipper lite vid för mycket höjdroder men har inte löst alla trimningar och tyngdpunkt på den än.
    Landar spikrakt och snällt, prisvärt plan tycker jag och Edgen från samma serie är oxå rolig och flyga och ännu snällare. Har en Saito220 i min YAk 54 men din boxer låter säkert mycket härligare.
    Hur stor tank har du i ditt flyg...?

    Den som följde med i satsen är ju bara 350cc....!!

    Min maskin är ju kanske av den lite törstigare sorten..!

    Nån som har en aning vad som är lämplig tankstorlek till denna flyg/motorkombination ?

  7. #7

    Standard

    Tanken som förljde med planet är nog för bensindrift. Jag har en DuBro tank på 20oz dvs 0,6L som verkar räcka länge. Ungefär hälften verkar vara kvar efter 8 min flygning.

  8. #8
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Tanken som förljde med planet är nog för bensindrift. Jag har en DuBro tank på 20oz dvs 0,6L som verkar räcka länge. Ungefär hälften verkar vara kvar efter 8 min flygning.
    Jag har en tank som är på 720....men det är ju dubbelt vad som kom med flyget....hmmmm...får flytta den så nära c.g som möjligt kanske det jämnar ut sig...eller ska jag satsa på en 500cc tank...kom med synpunkter nu grabbs...

  9. #9
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    oj en Ålandstråd dom gillar jag för Åland äger fett yehhh

    ser finemang ut det där ska bli kul o inspektera kärran o kramas med Ålänningar på shootOuten
    Yeeeaaaahhh....snart vaknar denna ö till liv efter vinterdvalan..alla turister åker ju härifrån till hösten..få se hur det går med våra kära svenska turister nu när eran krona knappt är värd mer än toapappret....se till att få starta en kampanj för byte till euro i sverige nu Wesse... Yeahhhhh

  10. #10

    Standard

    500cc borde räcka till din motor. Har du en OS160 boxer i din Yak? Själv kör jag en OS200FS på 500cc och bränner ca hälften efter 8min flygning.

  11. #11
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Nej det är en kina kopia Planethobby 160 heter den....hade tänkt beställa denna tank http://www.fullkontroll.se/graupner-...ml-p-3734.html

    Tror du att det är en bra ide att placera den lite närmare c.g....! Med tanke på den extra bränslemängden....eller är det bara att placera den på originalplatsen....finns plats att dra hela tanken bakåt en hel tanklängd

  12. #12

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Inte större än 500cc till 20cc fyrtaktare!

  13. #13

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kamikaze Visa inlägg
    Nej det är en kina kopia Planethobby 160 heter den....hade tänkt beställa denna tank http://www.fullkontroll.se/graupner-...ml-p-3734.html

    Tror du att det är en bra ide att placera den lite närmare c.g....! Med tanke på den extra bränslemängden....eller är det bara att placera den på originalplatsen....finns plats att dra hela tanken bakåt en hel tanklängd
    Den tanken du länkade till är nog lagom stor.
    Tyngdpunkten påverkas inte nämnvärt av att man förbrukar ett par deciliter soppa. Om du flyttar tanken en tanklängd bakåt som du nämnde finns det risk att motorn går snålt när man stiger. Optimalt är att alltid ha tanken så nära motorn som möjligt. På en pumpad motor kan man flytta bak tanken över TP.

  14. #14
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Inte större än 500cc till 20cc fyrtaktare!
    Den är 25cc...så jag tror det blir lagom..! Men tror du jaka att det ska gå bra utan tryckmatning från ljudämparen...! Denna maskin har ju raka rör...

  15. #15
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Den tanken du länkade till är nog lagom stor.
    Tyngdpunkten påverkas inte nämnvärt av att man förbrukar ett par deciliter soppa. Om du flyttar tanken en tanklängd bakåt som du nämnde finns det risk att motorn går snålt när man stiger. Optimalt är att alltid ha tanken så nära motorn som möjligt. På en pumpad motor kan man flytta bak tanken över TP.
    Okej..! Då beställer jag graupners akrobatiktank..som e 500cc och placerar den så nära spisen jag kan

  16. #16

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Visst funkar den bra utan tryckmatning!
    Kör helst med Uni-flow set-up!

  17. #17
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Visst funkar den bra utan tryckmatning!
    Kör helst med Uni-flow set-up!
    Kan du visa en illustration på en sån installation..utan tryckmatning.....?

  18. #18

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Så här ser en sådan Uni-flow set-up ut...bara en extra klunk till i tanken där ventilationsslangen kopplas in.
    Överskottsslangen som går upp i taket på tanken... pluggas igen efter att man tankat.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Tankslangar 1.JPG 
Visningar:	115 
Storlek:	33,2 KB 
Id:	4410   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Tankslangar 2.JPG 
Visningar:	98 
Storlek:	27,2 KB 
Id:	4411  

  19. #19
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Så här ser en sådan Uni-flow set-up ut...bara en extra klunk till i tanken där ventilationsslangen kopplas in.
    Överskottsslangen som går upp i taket på tanken... pluggas igen efter att man tankat.
    Så den korta slangen med en klunk på skall alltså bara va en ventilationslang..?

    Den långa med klunk till förgasaren..?

    Och den korta som pekar uppåt..tankar man i och pluggar sedan under flygning..?

    Har jag fattat rätt nu.. ??

  20. #20
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    I dag blev det lite gjort igen då... 8)




    Sporrhjulet och stjärten blev klar och alla servon monterade.



    Vingarna färdiga..servon monterade.



    Motorn blev fastskruvad och gasservot kom på plats





    Kablar till ombordglöden kom på sin plats.



    Nu väntar jag på ombordglöden från staterna och tanken från fullkontroll...
    Senast redigerat av Kamikaze den 2009-03-27 klockan 11:27.

Liknande ämnen

  1. Roto 25cc Grymm
    Av magnuswrang i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 09:05
  2. Roto 25cc i cmpro cessna
    Av lennart wiklund i forum Bensinmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-05-16, 21:54
  3. Giles G-202, ARF, spv 1800mm, motor 15-25cc CM-Pro
    Av Johan´s i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-05-19, 20:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •