Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Ang bensinare.

  1. #1
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard Ang bensinare.

    Det snackas hej vilt och brett om att bensinmotorer till flyg skall köras in si och så.
    Lite fundering som jag har haft kring detta är att märkligt nog så är det ingen som tar hänsyn till sådant i en 1:5 bil , och inte heller krävs detta från fabrikantens sida ?
    Zenoah motorerna som sitter i FG bilarna står det inget sådant.
    Blanda 4% olja ställ in motorn så den går optimalt på maxvarv och att du har en pålitlig tomgång , sen är det till att gasa *****.
    KONSTIGT , kan jag tycka då ! Tycker det borde vara likadant för flygmotorer med! det är en bensinare den med, och en tvåtktare den med, dock inte lika hårt trimmad kanske som en bilmotor.
    Zenoah´s 23ccm -are varvar 15000 rpm. Sådana varvtal har jag inte sett i någon flygmotors spec.

    Rätta mig om jag har fel , men jag hade nog gett gärnet om jag hade haft en bensinare 2 taktare till plan.

    // Diesel.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  2. #2

  3. #3
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Ok Packo, här kommer ett mothugg då =)
    Min 3W 50cc har jag förvisso låtit gå lite fett hela tiden, men jag har ändå flugit med den en del och den har gått perfekt hela tiden, så där kan jag inte annat än att hålla med dig.
    DL-50n jag har däremot, den gick av någon anledning inte att varva upp längre än till halvgas innan den hade fått 15minuters inkörning. Den fick givetvis mer inkörning, men över halv gas var ingen ide den första kvarten. Nu går den kanonfint! Kan tilläggas att i början spottade den massa svart klägg ur ljuddämparen, och att oljan som kommer ur den nu är ren. Så där behövdes inkörning.

    En mycket god vän och klubbkompis köpte nyligen en Zenoah 26cc, och den behövde lite inkörning innan den gick som den skulle. Det stod förvisso i instruktionen att det inte behövdes, men det gjorde det.

    Kan det inte helt enkelt vara så att bilmotorerna är gjorda så att de ska gå att köra direkt bara för att tillverkarna vet att bilfolk är ena stressade rackare som inte pallar med att köra in sina motorer

    Testa en SV-motor vettja... om det du säger stämmer så ska den gå att få o gå perfekt direkt utan någon som helst inkörning

    //Per
    Våga vägra Powerbox!

  4. #4
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    PER! Du har både rätt och fel......
    Inkörning krävs på alla motorer , det håller jag med om att det är rätt, delarna behöver nöta till sig , så som famför allt kolvring och cylinder.
    Men FETARE blandning behövs INTE !!!! Så länge motorn är nållagrad så vad skall du med mer klet i vevhuset än nödvändigt?
    Är motorn glidlagrad.... Ja då skall man ha lite fetare blandning för att delvis kyla värmeutveklingen som blir innan det sliter till sig , och för att givetvis tillföra mer olja, men det är mer i metanolmotorernas värld.
    Här är allt nållagrat ! Eller hur ?
    Senast redigerat av Diesel den 2009-03-24 klockan 22:41. Anledning: felstavat
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  5. #5

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Tror största skillnaden i en bil och flygmotor ligger i användnings sättet.
    En bilmotor arbetar med en lägre relativ belastning(utväxling), samt med en slirkoppling.
    Det är ju just på grund av dessa saker som den kan varva fullt ut, mm.

    En flygmotor går på femmans växel hela tiden så att säga. Proppen är ju på konstant i hela registret, och därav går den varmare.

    Mer olja är bara en billig försäkring ifrån fabrikanternas sida mot folk som nålar in för mycket ibörjan av motorns liv.

    Mvh,
    Niklas

  6. #6
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jag kör inte in mina motorer jag ger järnet på en gång o mina motorer håller längre än mina flygplan..yehhhhh

    Get high with hovering
    not drugs

  7. #7
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Jopp, du har rätt Nyroth, men är inte det heller att föredra en jämn och tung belastning än ett berg och dal bana i varvtalsregistret, med några sparkar i arslet hela tiden när man hoppar eller när man tappar grepp och återfå det.
    När man hör motorerna på vissa filmer på youtube hur dom skriker för att sedan nästan tvärhuggas.... det gör ont bara tanken att vara vevstake i den motorn.
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  8. #8
    Hanss avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    Mellan två jobb
    Klubb
    FK Nordvingen

    Standard

    Vad säger ni om det här då? http://www.mototuneusa.com/break_in_secrets.htm
    Om Harley Davidsson tillverkade flygplan,
    Skulle du våga flyga då ???

  9. #9
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Det end som jag kan tänka mig att det skiljer mellan flygmotorer och bilmotorer , (invändigt alltså) så är kolvringens tjocklek ock kanske till och med antal ?
    Jag vill minnas att jag har läst på i nån manual till nån zenoah att deras bilmotor som är på 23 eller 26 ccm har en kolvring som är inte mer än 0.7 mm tjock.
    Hur tjocka kolvringar sitter i flygmotorerna ?
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  10. #10
    Diesels avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Hans Visa inlägg
    Helt rätt......

    Snackat med gubben min.... Har kört rally på dinosauriernas tid, med BMW 2002 tii , och när dom pulade ihop en ny motor med massa schnitzer trimdelar då bland annat kammar , kolvar, etc etc....då ställde dom inte några förgasare på fetare blandning, eller snällt puttrade runt, det var gärnet som gällde i 15 min, sedan oljebyte , lite justering av ventiler, förknasare, sen var det startlinjen som var nästa .
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    jag kör inte in mina motorer jag ger järnet på en gång o mina motorer håller längre än mina flygplan..yehhhhh
    Så länge de inte lossnar från planet i luften, ja...?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

Liknande ämnen

  1. Ny bensinare
    Av Thomas i forum Bensinmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-09-12, 01:23
  2. min första bensinare
    Av K-dala Anders i forum Bensinmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 20:02
  3. Min 120 bensinare
    Av Diesel i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-12-20, 18:04
  4. Nåt som vet vad det här är för bensinare?
    Av ChristerL i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-06-27, 14:18
  5. Vad kör ni för snurror på era bensinare?
    Av Tobbe O i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2007-12-23, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •