Reklam

 
Resultat 1 till 18 av 18

Ämne: Vilken EL-heli skall man välja?

  1. #1

    Reg.datum
    Apr 2007
    Inlägg
    47
    Klubb
    Eslöv & Helsingborg

    Standard Vilken EL-heli skall man välja?

    Hej!

    Funderar på att börja flyga el- helikopter och skulle vilja vet vilken man skall välja som nybörjare? Jag har följande krav på modellen:

    1. Lätt att uppgradera om man vill flyga mer avancerat
    2. Enkelt att byta batteri så man kan flyga med en ack medan den andra laddas
    3. Enkelt att skaffa reservdelar om det skulle behövas.......
    4. Gärna standardstorlek på servona
    5. Jag har en 2,4 GHz radio med avancerade hkp-inställningar redan (Futaba FX40) så det är nog inga problem.
    6. Lämpligt gyro och servo?

    /Lennart

  2. #2

    Standard

    Finns ju en uppsjö av elhelikoptrar. Tänk på att en större modell kräver relativt dyra batterier.
    Batterikostnaden diffar ganska ordentligt på tec en T-rex 600 (8s) och en heli i '450' storlek som kör 3s.

    Kolla här:
    www.rcheli.se

  3. #3

    Standard

    Angående punkt 3 (Enkelt att skaffa reservdelar om det skulle behövas.......) tycker jag det är väldigt viktigt att se till att det är enkelt att skaffa billiga reservdelar. Priserna varierar ju av nån anledning rätt kraftigt mellan märkena. Eftersom jag bor i Göteborg så skulle jag nog ha satsat på en Gaui just eftersom reservdelarna är lätta att få tag i (för mig) och billiga. Kan även vara bra att titta på vad de andra i klubben flyger, om alla andra flyger t.ex. Align så lär det vara lättast att få hjälp och kanske låna delar om du också gör det.

  4. #4

    Standard

    Hejsan
    Logo 400,500 eller 600 delar samt helikopter finns på www.autopartner.se den är en av dom nyaste på marknaden tror dom hadde en drive på 400 för tillfället då kan dy flyga på lipo mellan 4s-6s ska du upp på 600size så är det 10s ackar som gäller

    MVH Uffe

  5. #5

    Standard

    eller en HK450 för $36 från hobbycity.... Otroligt pris, du kan köpa typ 3 helisar för en tusenlapp! Haha

  6. #6
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    T-Rex helisarna brukar väll ligga bra till angående tillgänglighet och priser på reservdelar.
    Likaså ThunderTiger helisarna har väll hafft skapliga priser på reservdelarna har jag för mig.

    Bägge dessa tillverkar ju också helisar i storlekarna 450, 500 & 600.
    Bara att välja

    En Akilles häl brukar ju dock vara priset på ackarna, speciellt när det rör sig om 600 modellerna
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  7. #7
    kims avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fattig som en lus...
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Köp en Beam e4. Den är redan fullt uppgraderad med kolfiber och aluminium. Batteriet är ovanpåliggande (under skalet såklart) och går snabbt att byta. Det är i och för sig en helikopter i 450-storlek så standardstorlek på servo fungerar inte. Reservdelarna är betydligt billigare än tex Align T-Rex i samma klass och då flyger den ändå lika bra som T-Rexen och till och med bättre enligt många professionella 3D-flygare. Skaffar du ett Futaba Gyro 401 så fungerar det till alla helikoptrar (sägs det) och det är ett riktigt bra gyro. Servon och elektroniken beror såklart helt och hållet på hur du tänkt flyga den.

  8. #8

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Som "icke heli-flygare" så har jag reflekterat lite på detta med att vara nybörjare inom det gebitet...
    En nybörjare inom vanligt flyg börjar med någon form av trainer - alltså inte med värsta 3D-kärran. Man hinner ofta avverka några kärror innan man har någon större glädje av en 3D-värsting eller annan avancerad kärra.
    Men som nybörjare inom heli så rekommenderas ofta samma "kärror" som används av riktigt avancerade heli-piloter...
    Finns det verkligen inte plats för en mera nybörjarbetonad helikopter- som alltså bör vara "lättflugen", tålig för normala nybörjarfel och givetvis lättreparerad och med billiga reservdelar. Däremot finns knappast behovet av att kunna flyga avancerat.
    Av det jag sett så hinner en heli-nybörjare avverka nån eller några kärror innan han ens är i närheten av det som många så hett eftertraktar nämligen 3D-flyg (är inte all heli-flygning 3D-flyg förresten).
    En nybörjar-heli (då menar jag inte coaxial-helisar) borde bl a vara extremt lättmekad och enkel att ställa in och reparera.
    Av de jag sett som börjat med heli - under senare år företrädesvis maskiner i T-Rex-storleken - har nästan undantagslöst samtliga kraschat rejält flera gånger med stora reparationer som följd.
    Jag inbillar mig att den avancerade helikoptern som lämpar sig för duktiga piloter borde vara lite mera känslig för misshandel är en heli som konstruerats för nybörjarens behov.
    Och skall man börja med heli så räkna inte med att du flyger samma heli ett år senare när du börjat få såpass mycket kunskap och säkerhet i din flygning att du verkligen har nytta av samma typ av helikopter som "proffen" använder - det är i alla fall min erfarenhet som "åskådare" av åtskilliga nybörjare på heli-flygning.
    Och skall man börja med heli så räkna med att det kostar en hel del...har man inte plats för det i sin budget så tycker jag man istället skall överväga "vanliga" kärror. Det är inte så dumt det heller...
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2009-03-28 klockan 10:34.

  9. #9

    Standard

    Hallå det finns ju HK 450 som är billig men om den är bra kan inte jag avgöra för jag har ingen ,men den är helt av plast så man kan ju inte räkna med att det är mycket som är helt efter en krash började själv med en trex 450 av plast men den blev min dyraste helikopter köpte billiga servon med plastdrev fick byta hur många drevsattser som helst har kunnat köpt flera bättre kvalitetservon som helst ,har efter den köpt helikoptrar av lite bättre kvalitet jag tycker det har lönat sig och jag är ingen 3d pilot men gillar flygetyg av lite bättre kvalitet sen är det upp till var och en att köpa det man själv tycker om
    lycka till
    MVH Uffe

  10. #10

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Min tanke med en mera nybörjarvänlig heli var inte att kvaliteten skulle vara sämre - bara att den skulle vara mera anpassad för den typ av flygning och den lite mera "hårdhänta" behandling som en nybörjare ofta utsätter kärran för. Dessutom vore det nog inte fel om den dessutom var lite mera lättinställd än en kärra som är mera riktad till avancerade flygare.
    Men jag gissar att en sån maskin aldrig kommer och troligen inte heller skulle vara attraktiv för står det inte 3D i beskrivningen faller den nog tyvärr som alternativ för många.... Men man kan ju alltid önska..
    Hälsningar
    Roger

  11. #11

    Standard

    Hallå
    vilken storlek har du tänkt dej? 200,450 600 eller 90size och sen till Mcregor att det står 3D i manualen är inget att bry sej i för att jag tror att varenda helikopter tillverkare skriver det i sin reklam, visst finns det helisar som är mer inriktat till 3d och sen har det mycket med dom inställningar man gör det går att göra en 3d helikopter väldigt snäll att flyga själv är jag ingen 3d pilot visst det vore väl kul att kunna lite men det är bara att inse att man är för gammal för det själv flyger jag runt och har kul ,har du aldrig hållt på med helikopter så är det svårt att ställa in dom själv utan någon hjälp och nu har dom flesta helikoptrar eccpm altså att 3 servon hjälps åt samtidigt men det vet du kanske det är lite enklare med mekanisk mixning och tycker man inte om 3d tycker jag att man ska kolla på en F3c tävling det är mer vanlig flygning samt precision
    MVH Uffe
    Senast redigerat av uffe40 den 2009-03-28 klockan 20:14.

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Uffe,
    Mitt inlägg skrevs inte för att jag själv är intresserad utan var mera allmänt tänkt. Man ser många nybörjarfrågor och det finns ett stort intresse runt heli-flygning - inte minst bland RC-flygnybörjare. Jag har rätt lång erfarenhet som "observatör" och flög själv heli första gången runt 1973 men det är en helt annan sak...
    Många som frågar har nog den uppfattningen att dom tämligen raskt blir kapabla att flyga 3D och vill därför ha en heli med dom möjligheterna. Min erfarenhet som "observatör" är att den första helin sällan blir alltför långlivad och dessutom tröttnar många rätt snabbt - bl a för att det krävs reparationer och att det kanske inte är så enkelt som det verkar.
    Därför tror jag på mera nybörjaranpassade helisar - precis som det finns trainers inom de vanliga flygplanen.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2 724
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av uffe40 Visa inlägg
    Hallå
    vilken storlek har du tänkt dej? 200,450 600 eller 90size och sen till Mcregor att det står 3D i manualen är inget att bry sej i för att jag tror att varenda helikopter tillverkare skriver det i sin reklam, visst finns det helisar som är mer inriktat till 3d och sen har det mycket med dom inställningar man gör det går att göra en 3d helikopter väldigt snäll att flyga själv är jag ingen 3d pilot visst det vore väl kul att kunna lite men det är bara att inse att man är för gammal för det själv flyger jag runt och har kul ,har du aldrig hållt på med helikopter så är det svårt att ställa in dom själv utan någon hjälp och nu har dom flesta helikoptrar eccpm altså att 3 servon hjälps åt samtidigt men det vet du kanske det är lite enklare med mekanisk mixning och tycker man inte om 3d tycker jag att man ska kolla på en F3c tävling det är mer vanlig flygning samt precision
    MVH Uffe
    Ojjj, hela 3 komman i den långa texten !
    Ja, ibland e jag språkpolis, speciellt när jag har svårt att läsa långa texter utan några som helst brytningar...

    /Jocke, som f.ö tycker heli e omöjligt, iaf i simulatorn, skulle inte ens våga flyga en på riktigt..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14

    Standard

    Nu har jag inte hållit på speciellt länge med helikoptrar men förenklat skulle jag vilja säga att ju större helikopter desto snällare flyger den. Små helikoptrar har en tendens att vara nervösa och kräva ständig påpassning. Sen är det som man varit inne lite på tidigare att det i huvudsak är inställningarna av helikoptern vad gäller rotorvarv och pitchvinklar som avgör om den är lämplig för hovring av nybörjare eller 3D-flyg.

    Rätta mig gärna om ni tycker jag har fel
    Powered by Joy and a LiPo pack

  15. #15

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av QatHome Visa inlägg
    Nu har jag inte hållit på speciellt länge med helikoptrar men förenklat skulle jag vilja säga att ju större helikopter desto snällare flyger den. Små helikoptrar har en tendens att vara nervösa och kräva ständig påpassning. Sen är det som man varit inne lite på tidigare att det i huvudsak är inställningarna av helikoptern vad gäller rotorvarv och pitchvinklar som avgör om den är lämplig för hovring av nybörjare eller 3D-flyg.

    Rätta mig gärna om ni tycker jag har fel
    Det finns ingen anledning att rätta din synpunkt då jag håller med till 100%. Jag har under åren hjälpt många helipiloter att komma igång, både genom teorikurser och flygning med hjälp av dubbelkommando. Ifall en helikopter är "snäll" eller svår att flyga har inte med dess 3D kapacitet att göra. Jag vill påstå att alla moderna helikoptrar är så bra att de både passar som nybörjarheli och som 3D helikopter. Det handlar om hur man ställer in helikoptern både mekaniskt och elektoniskt. Helikoptrar är komplicerade maskiner och det är en del av tjusningen i det hela! Det finns inga okrossbara helisar på marknaden. Även en enkel Lama kröker axlar och förstör okrossbara blad då man störtar med den! Det ingår i paketet! Genom att kontakta en klubb och få hjälp med att ställa in en heli samt flyga i simulator så kan många av problemen och krascher undvikas. Det finns inga genvägar till att bli en helipilot! Är man inte införstådd med att det tar lång tid att bemästra en helikopter så ska man inte börja. Ålder när man börjar har stor betydelse. Vi gråhåriga gubbar blir sällan 3D piloter!

  16. #16
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Rc-flygare Visa inlägg
    Hej!

    Funderar på att börja flyga el- helikopter och skulle vilja vet vilken man skall välja som nybörjare? Jag har följande krav på modellen:

    1. Lätt att uppgradera om man vill flyga mer avancerat
    2. Enkelt att byta batteri så man kan flyga med en ack medan den andra laddas
    3. Enkelt att skaffa reservdelar om det skulle behövas.......
    4. Gärna standardstorlek på servona
    5. Jag har en 2,4 GHz radio med avancerade hkp-inställningar redan (Futaba FX40) så det är nog inga problem.
    6. Lämpligt gyro och servo?

    /Lennart
    1. Köp en "riktig" heli på en gång, du slipper uppgradera när du lärt dig flyga. Om det är en nybörjar eller avanserad heli handlar till 90% om de mekaniska och elektroniska inställningarna.
    2. De flässta helisar idag tar man bara av kåpan å lossar på några kardborre spännen så byter man ack.
    3. "Bäst" är att köpa från välkända och välanvända märken som funnits många år t.ex tunder tigre, kyosho, align.
    4. Ska du ha std storek på servona så måste du upp i (vad jag vet) en 550 heli. Dessa kräver ofta 2st 3cells eller 1 6cells lipo och det kostar väll en 1500 per uppsättning ackar.
    5. Inga problem.
    6. Lämpligt gyro är utan problem futabas 401, funkar från små helisar till stora och är mycket enkelt å ställa in.
    Vilka servon du skall använda beror på vilken heli du skall ha.

    Personligen rekomenderar jag en heli i 450 storlek. Dom är hyfsat lätt å stadiga att flyga bara man ställer ner utslagen.
    Men kan bli riktigt rappa å flyga 3D utan problem.
    Köp en "blingad" på en gång. Krashar du en 450 heli med mycket alu så kommer du få byta rotorblad, rotoraxlar och bom. De brukar vara standard.
    Har du däremot plast detaljer på den så bukar dom också kunna gå sönder (bladhållare m.m).
    En 450 heli klarar sig på 3cells lipo på runt 2200 mAh. Då får du mycket flygtid för pengarna.

    Jag själv har haft en hurricane 550, den flög stadigare en den t-rex 450 jag hade innan men det blev för dyrt då det gick åt 2st 3cells lipo varje flygning. Och den drog så mycket ström att ackarna inte höll längre än 15-20 flygningar innan dom börjar på bli dåliga.
    Så jag sålde den och skaffade en tunder tigre mini titan (450 storlek)
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  17. #17
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Jag har bara pulat med helisar ca 2 år, men jag förstår inte varför man ska köpa en "fullblingad" heli som kostar så mkt mer än en basic-maskin??

    Man har ju inte nytta av dess prestanda innan man lärt sig flyga riktigt bra... och det tar tid och timmar... och då är ju helin så fruktansvärt sliten.

    I min värld (mitt i nybörjarstadiet) är det bättre att satsa på en basicmaskin typ Zoom 450, Raptor 30/50 eller Hirobo 50. För man behöver inte 100% aluminium för att hovra runt vilket man gör den första perioden.. Och de helisar jag nämnde nyss tycker jag är bra på det sättet att reservdelarna är väldigt billiga.

    Har en Zoom 425 el och en Zoom 450 nitro som jag nötit på nästan två år till och från, och nu ska jag inhandla en 50-snurra och där har jag blivit övertalad att satsa på en Raptor då den är byggd på gammal beprövad konstruktion samt mycket hög tillgänglighet på billiga reservdelar.

    Just ZOOM-snurrorna kan jag rekommendera pga extrem stabilitet och billiga reservdelar. Ligger en film på youtube när jag hovrar min 425EP, det är allra första flygningen jag gör i verkligheten efter några timmars traggande i simulatorn. Den hänger som i snöre i vardagsrummet

    Kan tillägga att fritt fall från 15 meter kostade 400:- att reparera inkl. kines-accen
    Senast redigerat av Palleman den 2009-04-19 klockan 10:36.
    Mvh Palleman

  18. #18

    Standard

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=dMm4W-DbVGg&feature=fvsr"]YouTube - funcopter[/ame]
    Mvh

    Peter Gårdö

    ~ Ingen kommer ihåg en fegis ~

Liknande ämnen

  1. Vilken sändare skall jag välja
    Av newbadboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 63
    Senaste inlägg: 2012-09-01, 11:22
  2. Vilken LI-PO laddare skall man välja ?
    Av teamfj i forum Batterier och Laddare
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 22:23
  3. Vilken powerbox eller DPSI skall jag välja?
    Av AmRi i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-13, 22:05
  4. Vilken ljuddämpare skall jag välja??
    Av loop i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-12-21, 07:27
  5. Vilken tidning skall jag välja ?
    Av loop i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-08-29, 11:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •