Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Detta med kortavgifter i butiker

  1. #1
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard Detta med kortavgifter i butiker

    Hade en liten diskution med några klasspolare idag angående butiker som tar ut en avgift om man handlar för t.ex under 100:- med kort.

    Jag hade för mig det inte är tillåtet så jag täntke jag skulle kolla upp det.

    På swedbanks hemsida så hittar jag att det inte är tillåtet att ta ut en avgift om man betalar med VISA kort
    men med mastercard får man ta ut en avgift men butiken skall
    • Avsikten att ta ut kortavgift måste framgå.
    • Butiken måste informera om avgiften klart och tydligt och visa den skriftligt så att du som kund kan fatta ett beslut om på vilket sätt du vill betala.
    • Avgiftens storlek eller det sätt på vilket avgiften beräknas måste visas.
    • Avgiften får inte överstiga butikens kostnad för kortköpet.
    • Avgiften ska sedan redovisas på kassakvittot.

    Någon som vet hur det ligger till om butiken använder t.ex handelsbanken? försökte hitta på deras hemsida men lyckades inte. (andra banker skulle va intressant åsså om nån vet)

    Jag kommer nog ta å skriva ut från swedbanks hemsida å gå till närmaste butik som tar ut en avgift å handla där å visa pappret. bara för å djävlas

    läs mer här
    http://www.swedbank.se/sst/inf/out/i...222310,00.html
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Sånna saker retar mig med, men de tråkiga är att de är handlaren som drabbas hela tiden inte bankerna de blir bara fetare och större för var dag som går. Tycker bankerna skulle jubla över att folk vill använda kort och subventionera det så att de inte kostar något för handlaren som har kortmaskinen. Hanteringen med vanliga pengar är ju betydligt krångligare.

    /Martin

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Hade en liten diskution med några klasspolare idag angående butiker som tar ut en avgift om man handlar för t.ex under 100:- med kort.

    Jag hade för mig det inte är tillåtet så jag täntke jag skulle kolla upp det.

    På swedbanks hemsida så hittar jag att det inte är tillåtet att ta ut en avgift om man betalar med VISA kort
    men med mastercard får man ta ut en avgift men butiken skall
    • Avsikten att ta ut kortavgift måste framgå.
    • Butiken måste informera om avgiften klart och tydligt och visa den skriftligt så att du som kund kan fatta ett beslut om på vilket sätt du vill betala.
    • Avgiftens storlek eller det sätt på vilket avgiften beräknas måste visas.
    • Avgiften får inte överstiga butikens kostnad för kortköpet.
    • Avgiften ska sedan redovisas på kassakvittot.

    Någon som vet hur det ligger till om butiken använder t.ex handelsbanken? försökte hitta på deras hemsida men lyckades inte. (andra banker skulle va intressant åsså om nån vet)

    Jag kommer nog ta å skriva ut från swedbanks hemsida å gå till närmaste butik som tar ut en avgift å handla där å visa pappret. bara för å djävlas

    läs mer här
    http://www.swedbank.se/sst/inf/out/i...222310,00.html
    Jag blir med förbannad på sånt där, jag vet att runt 2004 kom en lag som gör att man inte får ta ut kortavgift. Hört detta av min mor som då jobbade i en skoaffär..... Det är ju inte för att man är snål, bara principen gör mig förbannad!

  4. #4

    Standard

    Helt rätt Krille på dem bara, brukar göra samma tar hellre en fight för ofta så är det flera i kön som tycker samma men inte vågar säga nått förens man själv klagar då brukar det bli fart på bitarna. Snabbare går det om du får ett kvitto där saker inte är redovisade, då säger du att du ska gå till skattekontontoret...

    Om jag som konsument betalar för ett kort per årsbasis eller per månad så ska fasen inte kortet kosta när jag väl står där heller... Då byter ja kort, jag vill ju bara använda mina pengar!

    Det verkar vara väldigt olika mellan butiker hur detta funkar, köpcentrum, mackar är sällan någon utövare av detta utan det är små butiker ofta små cafe eller liknande.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Det konstiga är att det är nästan alltid i större städer jag märkt detta.
    Här i jämtland vet jag inte av någon, men när man är till sthlm så gör de så här
    överallt
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

Liknande ämnen

  1. Tips på butiker som har småskruv?
    Av Oskar Andreasson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-07-21, 13:52
  2. Butiker i Florida
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-06-30, 04:24
  3. RC butiker
    Av Dawson i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-02-22, 20:03
  4. Hobby butiker
    Av js_ i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-08-03, 20:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •