Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Multiplex Acromaster och Turnigy

  1. #1

    Standard Multiplex Acromaster och Turnigy

    Jag undrar om någon använt en Turnigymotor till en Acromaster? Motorfästet till Acromastern har en symmetrisk hålbild medan motorn har två av skruvhålen lite närmre centrum. Jag får endast dit två skruvar alltså.
    Hur får jag enklast dit motorn bra?

    Jag har funderat på att ersätta motorfästet med en vanlig hård plywood. Eller ska jag ha typ plexiglas?
    "I Belgien är alla husdjur grå. Eller så var det en svartvit tidning."

  2. #2
    kims avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fattig som en lus...
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Den ska bara sitta med två skruvar... De andra fyra skruvarna är till för att justera motorns riktning eller centrera den om du så vill... Använd tillhörande motorfäste, det är trots allt optimerat för den kärran. Själv använder jag orginalfästet till en plettenberg motor.
    Senast redigerat av kim den 2009-03-26 klockan 21:00.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag tror han menar hur man fäster Turnigy på motorfästet av plast. Jag tog bakplåtspapper och överförde avståndet från motorns skruvar till plastbiten, varpå jag helt sonika borrade hål i den, tog dremeln och karvade bort lite plast från framsidan där skruvhuvuden skulle vara, och skruvade dit de två skruvarna (nr 3 och 4 alltså).
    Det går säkert utmärkt att använda hårdplywood (jag skulle minst ha använd 4 mm) eller plexiglas.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  4. #4
    kims avatar
    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fattig som en lus...
    Klubb
    MRFS

    Standard

    Ahh, mitt misstag... Kollade på min Acro nu. Det är klart bara att borra två nya hål i plattan.

  5. #5

    Standard

    Det sorgliga är att de två nya hålen hamnar precis på kanten till det stora hålet i mitten på motorfästet. Som av något anledning är JÄTTEstort. Motoraxeln är ju trots allt 4 mm. :-)
    "I Belgien är alla husdjur grå. Eller så var det en svartvit tidning."

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Använd bricka så glider inte skruven till hålet för axlen
    (insåg jag efter att ha pajat första hålet)
    fredrik

  7. #7

    Standard

    Jag testar detta annars får det bli en ny bit med plywood. Varför i hela livet är det en 15 mm hål i mitten? Motoraxeln är ju max 3-5 mm!
    "I Belgien är alla husdjur grå. Eller så var det en svartvit tidning."

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om du vill trycka tillbaks propadaptern maximalt så går den ju fri... Men jag håller med, en ganska kass idé.
    m.v.h. //Fredrik
    Tänk på att borra försiktigt i kanten på plywooden där de 2 skruvarna till fästet + 4 till riktningen ska sitta.
    fredrik

  9. #9

    Standard

    hejsan..jag har precis monterat min 35-42D i min acromaster nu..ocg om jag kollar på min framifrån så tycker jag att motorn pekar väldigt mkt åt vänster..ska de va så? och plastmotorfärstet som motorn är monterad på ska de bara skruvas in i 2 skruvar i kroppens fastlimmade plastfästen? de är 4a hål i motorfästet men inga i kroppen..hoppas ni förstår vad jag menar..mvh Fredde

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag har borrat två nya hål i motorfästet, och fixerat 4 skruvar. I de nya hålen har jag fått dremla till skruvskallarna så att de inte tar i propellerfästet.
    De fyra hålen i kanten av motorfästet är till för att rikta motorfästet. De ska ha de korta skruvarna i byggsatsen, står beskriver i handledningen hur dessa ska skruvas in för att rikta motorn neråt åt höger. Jag tror övre vänster ska skruvas in så att den sticker ut 1 1/2 varv på baksidan, nedre vänster och övre höger sticker ut 1/2 varv och nedre höger ska skruvas så den inte sticker ut.



    m.v.h. //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2009-09-06 klockan 09:34.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. inställning multiplex acromaster
    Av per i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-12-24, 13:32
  2. acromaster med turnigy motor.
    Av tavelsuddaren i forum Elmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-30, 09:36
  3. Premiär Multiplex Acromaster
    Av Christer J i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2007-08-22, 22:30
  4. Multiplex AcroMaster
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-19, 21:11
  5. Bygge, Multiplex Acromaster
    Av K-Å i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-06, 21:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •