Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 30 av 30

Ämne: Cap 232 vill dyka vid fullgas

  1. #21
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 429
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Du har många fullskalaritningar du!?
    //Tobbe

  2. #22

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jodå!

  3. #23

    Standard

    Några lågvingade med kraftigt uppåtriktade motorer är MD-80/MD-90/Boeing 717 och citation.
    Verkar ju som det funkar skapligt, men det ser rätt underligt ut.

    Verkar vettigt:

    Citat Ursprungligen postat av andWho Visa inlägg
    Det är väl inte så himla konstigt,
    Högvingat med motoraxel-linjen UNDER vingen, rikta motorn neråt.
    Lågvingat med motoraxel-linjen ÖVER vingen, rikta motorn uppåt.
    Tänk på draget/vridmonentet i axialled i förhållande till luftmotståndets aerodynamiska centrum.
    /A

    //Pellee

  4. #24

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Men de har väl motorerna i bak...vilket betyder ett nedåtriktat moment på nosen!
    Någon som hittat en lågvingad kärra med motorn framtill som har motorn uppåtriktad???

  5. #25
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 395
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jaka!

    Eftersom du såvitt jag vet som enda person utanför fabriken sitter på originalritningar till CAP 232 skulle det vara intressant om du kunde tala om hur det är ställt med motorriktningen, dels i höjdled och dels i sidled, på fullskalamaskinen. Det skulle också vara intressant att veta vingens och stabbens anfallsvinkel i förhållande till datumlinjen. Med din tillgång till originalritningar kan du säkert ge snabbt besked.

    Oavsett hur det ser ut i fullskalsammanhang kvarstår faktum att det är ett välkänt fenomen att många CAP:ar i modellstorlek ofta mår bra av lite uppåtriktning på motorn. Som jag utifrån min egen erfarenhet förstår det, är det förhållandet mellan motoraxelns, vingens och stabbens position i höjdled i förhållande till tyngdpunktens läge i höjdled som i huvudsak avgör vilken motorriktning som behövs. Givetvis spelar även vingens och stabbens inbördes anfallsvinklar roll.

    /Michael

  6. #26

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    159
    Jobb
    Konstruktör
    Klubb
    Bollnäs MFK

    Standard

    Hade precis samma problem med min 232:a. Gick i backen på nästan fullgas.

    Dock så var det pga ett mottagaracc som åkt ur
    JET-POWER

  7. #27

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför skulle just CAP:ar behöva uppåtriktning?? Vill mena att något annat är fel om det behövs! Tyngpunkt, Stabbvinkel osv.

  8. #28
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Varför skulle just CAP:ar behöva uppåtriktning?? Vill mena att något annat är fel om det behövs! Tyngpunkt, Stabbvinkel osv.
    Så du menar att greatplanes ingengörer konstruerar flygplan med inbyggda vinkelfel?
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  9. #29
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Hej Jaka jag har en cap 232 120 storlek med 26a bensin har fått rikta min motor med distansbrickor så att den lutar uppåt et par grader hade problem när jag gav full gas så ville den dyka kraftigt det gör den inte mer nu sen jag monterade distansbrickorna
    Hälsningar Trapperwolf

  10. #30
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    824
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Dax att låst tråden? Han har ju fått veta vad han behöver veta.
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 21:40
  2. Flyga var man vill?
    Av gufon i forum Allmänt om flyg
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 19:06
  3. Hej är ny och vill ha hjälp!!
    Av Ben i forum Allmänt och Tips
    Svar: 217
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 19:04
  4. Depron-flyg-motorn storknar vid fullgas
    Av Ålänning i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 18:17
  5. Vill ha tips på...El
    Av hakank i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •