Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

Ämne: Cap 232 vill dyka vid fullgas

  1. #1

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Standard Cap 232 vill dyka vid fullgas

    Hej,

    Premiärflög idag med en Hyperion Cap232 25e. Upp till 3/4 gas så flög den fint men vid fullgas så ville den dyka. Första gången jag stöter på detta fenomenet , vad kan det bero på? (har balanserat modellen enligt instruktion och upplevede inga konstigheter förrän vid fullgas)
    Hälsningar
    /Hans

  2. #2
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Hej! En Cap ska ha ungefär motorn vinklad i 1,5 grader uppåt för att flyga bra
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  3. #3

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vad pratar vi om för storlek på modell här??
    Har aldrig sett eller hört talas om ett flyg som har motorn uppåtriktad (Jo! PBY Catalina)! Möjligen en lite depron modell men inte en större 130-250cm kärra.

  4. #4

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Vad pratar vi om för storlek på modell här??
    Har aldrig sett eller hört talas om ett flyg som har motorn uppåtriktad (Jo! PBY Catalina)! Möjligen en lite depron modell men inte en större 130-250cm kärra.
    Läs ordentligt... Hyperion Cap232 25e, dvs en 25 modell i el utförande från Hyperion.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Standard

    Hej, det var ett intressant tips att vinkla motorn uppåt. Skall detta motverka dykfenomenet? Motorfästet verkar vara förberett för traditionell montering av motorn, neråt och åt höger.

    Modellen är 25-storlek ==> 1186 vingspann. Länk: http://www.hyperion-eu.com/catalog/product/HP-CAP232-25
    Hälsningar
    /Hans

  6. #6
    Robert_ss avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    826
    Jobb
    Lastbilschaufför
    Klubb
    KMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Vad pratar vi om för storlek på modell här??
    Har aldrig sett eller hört talas om ett flyg som har motorn uppåtriktad (Jo! PBY Catalina)! Möjligen en lite depron modell men inte en större 130-250cm kärra.
    Host host! Har redan diskuterat detta ämnet http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?p=204454 Läs och lär igen
    //Robert Söderberg
    Futaba - "We put the future of R/C in your hands."


  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Robert..... det räcker nog inte ens för att överbevisa Jaka.


    T.o.m min CompARF Extra vill ha mellan 0,5-0,7graders uppåt riktning ... iaf enligt beskrivningen , kanske fel om man ska tro Jaka

  8. #8

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Hej,
    Hyperion CAP232 är tydligen lite galet konstruerade vad gäller motorfästet, iallafall tidiga versioner. Läs mer på RCGroups: http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=851784
    /A

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Lite underligt med uppåtriktning på en motor sittande i en lågvingad kärra.
    sneglar man åt fullskalahållet kan jag inte hitta ett flygplan som har den konfigurationen.
    Tror nog fabrikanten har gjort en miss här!

  10. #10

    HaBos avatar
    Reg.datum
    feb 2007
    Inlägg
    53
    Klubb
    Mölndals Modellflyg

    Standard

    Typiskt, min är den tidiga versionen... Skall prova och rikta motorn uppåt eller åtminstone neutralt.

    Hursomhelst, tack för hjälpen.
    Hälsningar
    /Hans

  11. #11
    Tobbe Os avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 434
    Klubb
    Graninge MFK / Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!

    sneglar man åt fullskalahållet kan jag inte hitta ett flygplan som har den konfigurationen.
    Hur vet du det? Har du mätat upp någon fullskalamaskin eller ligger du på orginalritningar?
    //Tobbe

  12. #12

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Oavsett vad JAKA anser så är det ganska vanligt att just CAP 23X-serien behöver lite uppriktning av motorn. Riktigt vad det beror på vet jag ej, men troligen har det att göra med den inbördes placeringen av motor vinge och stabbe. Jag har haft flera CAP:ar i olika storlekar och för att trimma dem så bra som möjligt har det i samtliga fall behövts lite uppåtriktning av motorn.

    /Michael

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    2
    Jobb
    Tekniker
    Klubb
    AMFK/Mölndals Modellflyg

    Standard

    Va, har du skaffat dig en Hyperion Cap232 25e?
    Ingen bild på klubbens hemsida och heller inget meddelande...

    Jaja, hoppas du får till det med vinklarna.
    Jag tror på ideen med att vinkla upp motorn.
    Det skadar inte att prova med en tunn bricka och se vad som händer.

    Ha det gött!
    /Peter

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Originalritningar!

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Originalritningar!
    Hur i hela friden har du fått tag på originalritningar?
    Jag besökte Apex Aircraft utanför Dijon i Frankrike för ett par år sedan för att titta på CAP:ar. Apex köpte för ett antal år sedan Avions Mudry som konstruerat CAP-flygplanen. Det bästa jag kunde få med mig därifrån efter ett i övrigt väldigt intressant studiebesök var några treplansskisser "general arrangement drawings" och ett antal fotografier. Några ritningar var det inte tal om att tillhandahålla.

    /Michael

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 244
    Klubb
    MFK Genlanda

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Hur i hela friden har du fått tag på originalritningar?
    Jag besökte Apex Aircraft utanför Dijon i Frankrike för ett par år sedan för att titta på CAP:ar. Apex köpte för ett antal år sedan Avions Mudry som konstruerat CAP-flygplanen. Det bästa jag kunde få med mig därifrån efter ett i övrigt väldigt intressant studiebesök var några treplansskisser "general arrangement drawings" och ett antal fotografier. Några ritningar var det inte tal om att tillhandahålla.

    /Michael
    Avions Mudry rådfrågade naturligtvis jaka angående
    riktningen av motorn!

    Mvh Kent

  17. #17
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Lite underligt med uppåtriktning på en motor sittande i en lågvingad kärra.
    sneglar man åt fullskalahållet kan jag inte hitta ett flygplan som har den konfigurationen.
    Tror nog fabrikanten har gjort en miss här!
    Men då har även de flässta fullskalakärror en stabbe vars profil är mer väld på UNDERSIDAN vilket ger negativ lyftkraft = trycker ner röven på planet och nosen upp.
    Men den ger även mer negativ lyftkraft ju fortare flyplanet flyger detta för att motverka dels de luftmostånd som blir av vingen som vill ge ett nos nermoment (om vingen sitter lågt) men även så ger mer fart ökat lyftkraft på vingen. Och eftersom att vingens lyftkraftcentrum ligger BAKOM tyngpunkten på planet ger detta ett nos ner moment.

    Och eftersom vi inte har någon profil på stabben på våra små kärror så krävs därför ibland att motorn skall vara riktad uppåt.

    Att jämnföra fullskalakärror med våra små kärror på aerodynamik är inte helt lätt heller. Det är så mycket parametrar som blir annorlunda på fullskala.

    Snälla jaka inse att motorer kan faktiskt vara vinklade uppåt. Om du vägrar tro på det ta aerodynamik kurser så ser du snart själv hur de funkar. (eller för den delen studera modeller som t.ex greatplanes CAP 232)

    Och har du något emot mina teorier så kontakta lufthansa eftersom det är från deras lektions underlag jag basserar de jag skriver.
    Och har du något emot lufhansas underlag så kontakta även EASA/Europeiska byrån för luftfartssäkerhet som har kvalitetsgodkänt lufthansas kurser.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  18. #18

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Det är väl inte så himla konstigt,
    Högvingat med motoraxel-linjen UNDER vingen, rikta motorn neråt.
    Lågvingat med motoraxel-linjen ÖVER vingen, rikta motorn uppåt.
    Tänk på draget/vridmonentet i axialled i förhållande till luftmotståndets aerodynamiska centrum.
    /A

  19. #19
    ivves avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    736
    Jobb
    Rekreationsdocent.

    Standard Uppåt riktade motorer

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Men då har även de flässta fullskalakärror en stabbe vars profil är mer väld på UNDERSIDAN vilket ger negativ lyftkraft = trycker ner röven på planet och nosen upp.
    Men den ger även mer negativ lyftkraft ju fortare flyplanet flyger detta för att motverka dels de luftmostånd som blir av vingen som vill ge ett nos nermoment (om vingen sitter lågt) men även så ger mer fart ökat lyftkraft på vingen. Och eftersom att vingens lyftkraftcentrum ligger BAKOM tyngpunkten på planet ger detta ett nos ner moment.

    Och eftersom vi inte har någon profil på stabben på våra små kärror så krävs därför ibland att motorn skall vara riktad uppåt.

    Att jämnföra fullskalakärror med våra små kärror på aerodynamik är inte helt lätt heller. Det är så mycket parametrar som blir annorlunda på fullskala.

    Snälla jaka inse att motorer kan faktiskt vara vinklade uppåt. Om du vägrar tro på det ta aerodynamik kurser så ser du snart själv hur de funkar. (eller för den delen studera modeller som t.ex greatplanes CAP 232)

    Och har du något emot mina teorier så kontakta lufthansa eftersom det är från deras lektions underlag jag basserar de jag skriver.
    Och har du något emot lufhansas underlag så kontakta även EASA/Europeiska byrån för luftfartssäkerhet som har kvalitetsgodkänt lufthansas kurser.
    Hej Grabbar.

    Kolla in Grumman Widgeon . 4 grader uppåt !http://images.google.se/imgres?imgur...LoTF-Aa83InLBA
    Krille, Du har rätt !
    Finns många fler kärror med liknande uppåtriktning.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Jorå! Men inga lågvingade kärror vad jag vet! Att högvingade kärror har uppåtriktade motorer som Widgeon och Goose, Savoia Marchetti S.55-66. Martin m-130, Sunderland och PBY Catalina mfl är inte så konstigt då motorerna sitter högt över tyngdpunken /lyftcentrum ...men att lågvingade,enmotoriga kärror har det...??? Tveksamt.
    Spitfire-Nej! Hellcat-Nej! Wildcat-Nej! Mustang -Nej! FW -190- Nej! Zero-Nej!

    Någon som hittat en fullskalakärra med uppåtriktad motor...?? nyfiken!

Liknande ämnen

  1. Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-03-09, 21:40
  2. Flyga var man vill?
    Av gufon i forum Allmänt om flyg
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-11-26, 19:06
  3. Hej är ny och vill ha hjälp!!
    Av Ben i forum Allmänt och Tips
    Svar: 217
    Senaste inlägg: 2009-09-27, 19:04
  4. Depron-flyg-motorn storknar vid fullgas
    Av Ålänning i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2008-12-08, 18:17
  5. Vill ha tips på...El
    Av hakank i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-05-13, 23:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •