Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Frenzy 100 ARF-montering

  1. #1
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard Frenzy 100 ARF-montering

    En Frenzy 100 ARF med Saito FA-125 kommer att monteras i sakta mak, hoppas att kunna premiärflyga kärran i maj. Allt är väldigt förberett. Skårorna för mylargångjärnen var färdigt skurna, hålen för skruvarna till roderhornen var färdigt borrade, hål i rätt storlek för en "Heavy Duty"-strömbrytare var färdigt utskuret, bara att skära ut klädseln. Färdiga hål borrade i brandväggen för att motorbocken ska passa en Saito FA-125. Kort sagt en väldigt förberedd modell, helt i min smak. (Dessutom finns en lucka för ackbyte framför cockpit för de som föredrar eldrift, distanser för elmotor + motorbock för metanolmotor medföljer).



    Så har jag då stjärtpartiet klart. 3 servon (två höjdservon och sidroderservot) är monterade i bakkroppen.

    Jag beställde långa servoarmar för att få rejäla utslag på rodren. Tyckte det blev litet väl häftigt med stötstängerna på innersta hålet på roderhornet så jag flyttade ut stötstängerna till mittersta hålet.
    Då ser utslagen ut som på bilderna nedan. Jag har inte mätt med gradskiva ännu, men jag har nog mer höjd (upp/ner) än 35 grader i nuläget, men det behövs kanske för "flat spin".


    Så här står det i manualen:
    Elevator:
    High Rate: 2 1/2-inch (63mm) (35 degrees) up/down
    Low Rate: 1 1/4-inch (32mm) (16 degrees) up/down
    Note: Elevator throw is measured at
    the widest point of the elevator.
    Rudder:
    High Rate: 4 1/4-inch (108mm) (50 degrees) left/right
    Low Rate: 2 1/2-inch (63mm) (25 degrees) left/right






  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Johan..
    De ska bli kul att följa monteringen. En fråga bara du ser ut att ha MYCKET mer dykroder än höjdroder ?? vad beror detta på ? Tar roderarmen i vid höjdroder eller vad är det som skapar dessa skillnader?

    /Martin

  3. #3
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Hej Johan..
    De ska bli kul att följa monteringen. En fråga bara du ser ut att ha MYCKET mer dykroder än höjdroder ?? vad beror detta på ? Tar roderarmen i vid höjdroder eller vad är det som skapar dessa skillnader?

    /Martin
    Stötstången tar inte i någonstans, när man ger utlag kommer ju stötstången lägre tack vare att servoarmen rör sig i cirkelbana.

    Jag har inte mätt utslagen med gradskiva ännu, ska göra det vid tillfälle och justera utslagen mekaniskt för utnyttja servots hela upplösning och kraft. Waterfall och blender är manövrar jag borde få till med detta nerroderutslag bara jag får en bra tyngdpunkt.

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Dyk- och höjdroder hade exakt samma vinkel på bilden ovan (50° upp/50° ner). Väl häftigt då det rekommenderas 35° på "high rate". Har flyttat ut stötstången till hålet längst ut på roderhornet och då kommer jag ner till 44° vilket kan behövas vid vissa manövrar. Jag använder inte expo, vill ha linjärt utlag utan "ketchup-effekt" så jag använder dual rates med mindre utslag vid start, landning och flygning där vingen bär.

    Sidrodret var exakt enligt rekommendation (50°) och skevrodren som jag monterade i förrgår är också enligt manual (35°) med något kortare servoarmar.

    Nu har jag motorinstallation och kåpa kvar. Det kan ta tid då jag först ska köra in Saiton i bänk. Jag antar att motorn vibrerar rejält då man kör den för rikt, och det vill jag inte utsätta planet för.


  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Så har jag fixat en inkörningsbänk för motorn. Ska köra in motorn, montera den i planet och fixa trottel-linkage. Sedan är det bara kåpan och kabinhuven kvar. Hoppas på premiär till påsken.


  6. #6
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Ser fin ut, hoppas det blir en film också när det blir premiär /Mulder
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Idag körde jag in motorn. Nålen 4 varv ut och 1 tank på halv gas (ca 6500 v/min), en tank på full gas med samma nålinställning (tachometern funkade inte längre då det blev för mörkt) och så ytterligare en tank på full gas.

    Sedan trottlade motorn perfekt från tomgång till full gas utan att jag rört tomgångsskruven. Vågade inte börja söka några toppvarv då jag inte kunde kolla med tachometer, onödigt att få en ny maskin att skära ihop. Motorn gick hur som helst pålitligt i inkörningsbänken så nu ska den monteras i planet.

    Vid inkörningen använde jag en APC 16x4W, jag har också en 17x4W propeller. Vilken propeller av dessa skulle ni rekommendera till premiärturen?

  8. #8
    Stuffs avatar
    Reg.datum
    dec 2006
    Inlägg
    118
    Jobb
    Svarvare , Svetsare
    Klubb
    Södra Dalarnas Radioflygklubb

    Standard

    Grattis till en fin modell som är grymt rolig å flyga med har en själv
    I min så kör ja med OS 120 AX å kan lova att det är grymm prestanda
    Kör med 17 x 4W proppen den blir perfekt både för motor och plan
    MvH Andre´

  9. #9
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Nu har jag roderutslagen inställda (Dual Rate) både för sportflygning och 3D-flaxande. 3000mAh mottagarack laddad, sändare laddad, motorn inkörd, dvs. allt redo för premiären som jag hade tänkt mig nu efter jobbet.

    Vad händer då? Jo, det regnar och blåser 10m/s i vindbyarna. I morgon är jag upptagen från 12, så det blir att stiga upp tidigt och kolla att det inte regnar och sedan hoppeligen bege sig till fältet för att premiära kärran.

    Det som ännu är kvar att göra är att "dremla" aluminiumspinnern så att de breda blanden på APC 17x4-propellern ryms i "hålen" + att fixa motorkåpans hål för avgasrör, huvudnål, bränslepåfyllningsslang etc. Motorkåpa och spinner tar jag senare, det är bekvämare utan kåpa vid de första flygningarna när man ska justera tomgången.

    Återkommer med film från premiären om det nu blir en regnfri morgon under påsklovet.

  10. #10
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Det hade snöat på natten och så var det dimma i morse, men Frenzyn skulle upp.
    Vid flygfältets gamla startbana var grinden låst och jag möttes av denna trevliga skylt:


    Efter ett samtal till flygledartornet kom en ur personalen och öppnade hänglåset på grinden.
    Sikt ungefär 500 m, men ska man premiärflyga så ska man!




    Det kommer en liten film senare, och så blir det ny flygning i morgon när man hoppeligen ser planet under flygningen

  11. #11

    Standard

    Spännade Ser fram emot filmen. Är rätt så sugen på en precis likadan setup men nu har jag börjat fundera på bensin istället... Hur kändes frenzyn, tror du den kan flyga långsamt långsamt ?

  12. #12
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag tror en bensinare på Frenzyn blir för tung. Fick till tyngdpunkten perfekt med Saito 125, inga extra vikter någonstans. Och ja, den flyger som en dröm, långsamt, långsamt.

    Filmen finns nu i denna tråd: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...315#post206315

  13. #13

    Standard

    Sweet! Få se lite video nu då Var kanske lite otydlig, skulle jag välja bensinare så hade det fått bli ett annat flygetyg, med större vingarea. Till en Frenzy hade jag valt en fyrtakts-metanolare, kanske en saito-125 eftersom det verkar funka bra Ja ja, har ingen brådska utan ska fundera på vad det egentligen är jag vill ha innan jag slår till den här gången. Nåt som flyger lite lätt på foten ska det va iaf

  14. #14

    Standard

    Tack för videon, såg ut att flyga fint. Har blivit så inspirerad av ditt frenzy-bygge att jag beslutat mig för att låta min gamla Midwest Super Hots återuppstå från de döda. Igår låg den i en låda i förrådet med kroppen avbruten, nosen mosad och vingen knäckt. Efter en epoxi, balsa och lättplywood behandling så ska jag klä den nu. Den är rätt lik frenzyn med samma vackra tjocka lagdugårdsdörr till vinge Måste hitta lite inspiration till klädsen nu bara...

Liknande ämnen

  1. Montering av Goldwing MX-2
    Av K-dala Anders i forum Byggdagboken
    Svar: 54
    Senaste inlägg: 2009-11-20, 01:09
  2. Mera Frenzy
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-06-02, 18:56
  3. Dimmig Frenzy-premiär
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-02, 22:43
  4. Frenzy
    Av sundqvistjohan i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-03-20, 19:40
  5. Frenzy 100 ARF
    Av Stuff i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-08, 15:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •