Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Calmato rejs med onboard kamera!

  1. #1

    Standard Calmato rejs med onboard kamera!

    Var ute och rastade av Calmaton idag med en Aiptek HD kamera ditmonterad! ser bra mycket bättre ut innan youtube komprimerade skiten av filmen, men ett lite mer dämpat kamerafäste måste fixas!=) och sen rikta ner kameran lite mer såklart, inte kul att titta på himmel=)



    Ha de gött!
    Senast redigerat av administrator den 2011-03-25 klockan 11:24.

  2. #2

    Standard

    Använd vimeo eller viddler istället de har mkt bättre kvalitet

    Annars bra film!
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3

    Standard

    ja jag har märkt det, ska ladda upp sen när jag fått nåt bättre kamerafäste tillverkat

  4. #4
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Calmaton är en fenomenal kameraplattform. Gör flera kamerafästen så du kan filma åt olika håll (framåt, bakåt, åt sidan...). Sedan kan man klippa ihop material från olika flygningar.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Calmaton är en fenomenal kameraplattform. Gör flera kamerafästen så du kan filma åt olika håll (framåt, bakåt, åt sidan...). Sedan kan man klippa ihop material från olika flygningar.
    YouTube - Calmato with camera
    SNygg film!! ja den är bra som plattform för detta har jag märkt, jag har monterat kameran till ett servo så jag kan panorera ca 180 grader! måste bara rikta ner den lite så man ser mer landskap!

    kommer mera med lite sjöflyg sen är det tänkt!

  6. #6
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Tänk på att fästa kameran så man får med lite av flygplanet. Man får mycket bättre kännsla av vad som händer då.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av staflaraf Visa inlägg
    kommer mera med lite sjöflyg sen är det tänkt!
    Jag och kollegan ska också producera sjöflygfilmer i sommar. Vi har varsin 40-size Cub som vi ska montera pontoner på, det blir första sjöflygplanet för båda. Vi hoppas på att kunna fånga varandra på bild så det blir litet mera "action".

    I somras övade vi med kamera på hans Calmato medan jag flög efter med Cuben. Det är svårare än man skulle tro att hålla sig i bild. Det gäller att bedöma avstånd och höjd rätt.


    Jag använder familjens vanliga digikamera (Sony CyberShot DSC-T70). När jag köpte den från Gigantti (så heter Elgiganten här i Finland) tog jag en Happy Care-försäkring samtidigt. Går jag och vurpar med planet så kameran hamnar under vatten får jag alltså en ny kamera eller reparationen betald. Försäkringen är ganska dyr, men å andra sidan vågar man då använda elektroniken i flygplanen.

  8. #8

    Standard

    haha, skitsnyggt filmat. såg ut att vara riktigt nära ett par gånger! har du nån bild på hur du löst kamerafästet?

  9. #9
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Mycket festlig flygning, kul med Cuben i bakgrunden......väntade på Cuben skulle landa efter dig.......
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  10. #10
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av staflaraf Visa inlägg
    haha, skitsnyggt filmat. såg ut att vara riktigt nära ett par gånger! har du nån bild på hur du löst kamerafästet?
    Tyvärr ingen bild, det är kollegan som flög Calmaton och jag som flög Cuben (min kamera på Calmaton denna gång). Ett fäste ovanpå vingen med skumgummi under. Skumgummi också inne i fästet och kameran fast med gummiband. En "spoiler" gjord av en gammal "gallon-flaska" för att föra luftströmmen över kameran och minska virvlarna kring höjdrodret. Calmaton flyger märkbart sämre med en normalstor digikamera ovanpå vingen.

    Med FPV kommer man betydligt närmare, det känns nästan som "fusk" att närma sig ett plan då man har videobrillor på sig. I sommar ska jag använda en snabbare laptop som fångar mina FPV-bilder. Det närmaste jag kommit är 3'47 in i filmen. Multiplex EasyStar utan skevroder som jag använder vid FPV-flygning tycker inte riktigt om turbulensen efter en U-Can-Do. Därför är det svårt att hålla sig riktigt nära under längre stunder.

Liknande ämnen

  1. Mytt första RC flyg, onboard och mark-kamera 1a dagen
    Av Fluf i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-07-20, 22:20
  2. Onboard cam på en P-51a
    Av Oaken i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-04, 22:30
  3. Onboard YAK 54
    Av TommyzT i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-09-28, 07:35
  4. onboard kamera
    Av Mikey i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-01-17, 00:12
  5. Onboard kamera Holstebro
    Av Jakob i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •