Reklam

 
Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: SU-27 fläktkärra - flaps, luftbromsar m.m.

  1. #1
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard SU-27 fläktkärra - flaps, luftbromsar m.m.

    Köpte mig en begagnad Art-Tech SU-27 Russian Knight för någon dag sedan. Provflög den igår - kul flyg! I.a.f. för mig som bara flugit trainers och depron tidigare...

    Bytte mottagare i den till en AR6100, och passade samtidigt på att lägga skevroderservona på skilda kanaler. Provade med lite flaps på en trelägesswitch - med lite intrimmning så ska det nog bli bra!

    Startsträckan för flyget (på asfalt) är rätt lång, skulle vilja ha kortare sträcka. Tänker böja tillbaka de bakre landställen så att planet får lite högre attackvinkel på marken, det borde ju förbättra det hela en del. Nu skulle jag dock vilja ha några åsikter från någon som har mer koll på aerodynamik än jag...

    För att få kortast möjliga startsträcka, vilket av dessa alternativ fungerar bäst: att fälla ned skeven (använda dem som flaps) eller mixa dem med höjdrodret (d.v.s. att skeven fungerar som ett extra par höjdroder)? Någon som har någon bra teori?

    Tänkte även använda mig av luftbromsar (eller vad man ska kalla dig) efter att flyget landat. Tanken är alltså att få flyget att stanna så fort som möjligt efter att det tagit mark. Programmerade först fullt utslag uppåt på både höjd och skev, men det känns som om det kan gå på tok om man har lite för hård fart - flyget kanske lyfter igen! Finns det någon bättre kombination? Skulle t.ex. skeven fullt uppåt och höjd fullt nedåt vara en bättre idé?

    Ska prova lite nästa gång jag flyger, men det vore ju trevligt att på förhand ha lite koll på vad som torde fungera bäst...
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  2. #2
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    En bild på flyget kanske är bra...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SU-27 Art-Tech 1.jpg 
Visningar:	129 
Storlek:	31,7 KB 
Id:	4563  
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  3. #3
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Marcus..
    Vad jag hört så är de ganska motorsvaga i orginalskick så vill du ha ner startsträckan så är de kanske en motoruppgradering som måste till för att få fart på kärran. Motor+fartreglage och eventuellt nytt batteri som klarar den ökade strömåtgången. Kan dock inte tipsa om vilken motor som passar men gissar att en inrunner med rejält med KV värde. Finns säkert någon här på forumet som kan tipsa eller så kan du titta på dessa trådar som innehåller information om hur du bäst fixar till ditt plan för bättre prestanda

    Hobby Lobby Art-Tech Su-27 "Russian Knights" EDF ARF Review
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=771707

    Mini-Review - HL SU-27 Russian Knight Maiden/MOD'S!!!!!
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=773548

    Hoppas de kan hjälpa dig på traven.
    /Martin

  4. #4
    MarcusGs avatar
    Reg.datum
    aug 2008
    Inlägg
    105
    Jobb
    Studerar
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Jo, att de inte är övermotoriserade har jag märkt. Räcker ju för att flyga med, men man skulle vilja ha lite mera kraft ibland. Har inga planera på att byta ut motor/fläkt för tillfället, så jag får klara mig så gott jag kan med det som är. Det är ju därför jag behöver lite tips om vad som funkar bäst!

    Hade hoppats få prova lite mer idag, men det blåste en del, och dessutom sidovind, så SU-27 fick stå kvar på marken. Luftade lite depron istället...

    Som sagt, ingen som vet vilket som borde ge kortast startsträcka: skeven som flaps eller skeven som extra höjdroder?

    Gjorde en liten annan modifikation på flyget - luftbroms modellerad efter hur det är på originalet! Kan beskådas i byggtråden...
    RC Åland - rcaland.ax
    Hangar Flyg: 17 Helikoptrar: 2 | Flotta Båtar: 2 | Garage Elbilar: 2

  5. #5
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Eftersom det redan är ett aerodynamiskt plan så är det inte så mycket du kan göra åt draget, förutom att försöka lätta modellen.

    Ett litet trick du kan prova är att hålla fast flygplanet när du ska starta.
    Håll fast det. Ge fullgas. Släpp när motorerna kör för fullt.

Liknande ämnen

  1. Flaps
    Av grand14 i forum Nybörjare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-21, 06:29
  2. Novis på flaps!!
    Av copterfan i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-08-15, 19:11
  3. Mixa in flaps
    Av ansu2723 i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2010-01-20, 21:49
  4. Luftbromsar och fenor!
    Av mageri i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-03-30, 23:43
  5. Ailerons som flaps?
    Av Ekis i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-03-20, 07:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •