Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 4-taktsfråga och en fråga ang. Ultimate .40

  1. #1

    Standard 4-taktsfråga och en fråga ang. Ultimate .40

    Hej alla!

    Funderar på en ny kärra till sommaren. Nu undrar jag om Above alls Ultimate .40 är något ni kan reckommendera (kvalitetsmässigt)? det
    är ju faktiskt ett bra pris på den!

    Sen en fråga angående 4-takts motorer som t.ex ASP 61, hur länge håller en sån motor, och hur är det med service/reservdelar? dyrt?

    Tacksam för svar!

    Mvh

  2. #2
    streems avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jag har en AT-6 Texan med en asp 61 fs, motorn går som en klocka
    har inte haft några som helst problem med den, har för mig att OS delarna ska passa till den.

    Har även precis köpt Above alls Ultimate .40 som jag monterat en asp 61 fs i, den ska vara riktigt rolig att flyga enligt fullkontroll!, verkar vara en hyffsad kärra
    men man får ju byta ut alla tunna länkar som följer med dessutom är den rätt skrynklig så fram med strykjärnet

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jag har precis fått ihop min ultimate från full kontroll inga som helst bekymmer med min ... och i mitt tyck även "bra" medföljande hård vara i form av stöt stänger mm men jag har bytt ut de påfrestade linkarna till kul linkar men enbart bara för att jag ska ha den som ren bus kärra med vilda roder fladder ..
    kan väl i det samma säga att jag har satt i en ys 63 i min som ju sparkar skiten ur asp 61 med häst länder så räkna med bus ! ....


    ultimaten verkar i mina ögon vara väl byggd och stabil .. med rejäl landställs infästning dock så lämnar bygg beskrivningen en del att önska helt klart väl värd pengen ...
    vad gäller just asp 61an så vet jag inte hadde själv en asp 52 som var som en gammal klocka bara gick å gick utan nåra som helst bekymmer ! . ända tills ett träd slog av cylindern ... då gick den inget vidare bra nått mer .... man ska ju inte jämföra asp med ex os när det kommer till finnish mm det är en budget motor ... service och reserv delar finns hos det flesta handlare det är ju ingen udda motor ... skulle nästan vilja påstå at den nog är vanligare än os som få har råd att köpa idag pga dollar kurs ...
    Senast redigerat av kenneth67 den 2009-04-07 klockan 20:23.
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4

    Standard

    Låter ju bra det här! blir nog en sån när löningen kommer, hade en extra från above all ca 1 meter i spv. var ett riktigt kul plan! den hade oxå lite skrynkel vid leverans men det är ju lätt fixat! det borde gå att flyga rätt sakta med Ultimaten va?, ganska stor vingyta! tror ni det funkar med en Topas .40 tills man sparat ihop till en rejäl 4-takts motor? eller blir den bara trött?

  5. #5
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag har en World Models Ultimate 40S. Den verkar vara ganska lika den du siktar på.
    http://www.theworldmodels.com/para/p...airplaneid=102

    Samma spännvidd: 1060mm
    Samma angivna flygvikt: 2050g
    Min verkar ha litet större vingyta: 37.3 sq dm, Above all: 32.2 sq dm

    Mitt råd: håll den lätt! En ASP 61 skulle nog vara för tung för World Models Ultimate.
    (ASP 61 fyrtakt väger 445g och en OS LA 46 väger 270g)

    Jag köpte min begagnad med en Enya 50 CX i nosen och bly i stjärten för att balansera. Det gick inte att flyga långsamt överhuvudtaget och det blev bara två lyckade landningar och sedan klippte den när jag gjorde en medvindssväng med lågt motorpådrag den tredje flygningen.

    Sedan bytte jag till en lätt OS 46 LA, och det blev en helt annan maskin. Jag kunde ta bort blyet från stjärten. Den rollar fint och rollande cirklar funkar hur bra som helst, snygga spinnar både rättvänd och inverterad. Ingen 3D-maskin då min har relativt små höjdroder. Above All-modellen verkar ha större höjdroder.

    Problemet är att jag ibland har svårt att se hur den ligger i luften då jag flyger längre bort. Jag antar att det är samma på Above all-modellen. De vita ränderna på undersidan av vingen syns inte så bra om man flyger några hundra meter bort. Kort sagt - ett litet plan, men behändigt att ta med sig färdigt monterat med vingen på.

    Gällande långsamflygning: min går inte att flyga allt för långsamt då "faller den igenom". Jag tror att ett monoplan med tjock vingprofil går att flyga mycket långsammare. Jag har ingen vetenskaplig förklaring till detta men jag tror att luftströmmen kring den övre vingen störs när man flyger med hög nos nära stallfart.

    Ett par videoklipp, först med min tunga Enya 50 CX och sedan ett litet klipp med min lättare OS 46 LA.
    2´33 in i den första filmen kollar jag en medvindssväng utan motorpådrag. Du ser hur modellen "faller igenom" och förlorar rejält med höjd. Samma hände vid kraschen då jag skulle landa tredje gången och "glömde mig".

    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=qrKOS5YRXv4"]YouTube - TWM Ultimate 40S première and crash[/ame]

    [ame="http://vimeo.com/3351704"]TWM Ultimate 40S on Vimeo[/ame]

  6. #6

    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    2
    Klubb
    Stora Mellösa, Ikaros

    Standard

    Hej!

    Kolla vår video med ASP 61 fyrtakt, den flyger väldigt fint och känns absolut inte tung alls, det syns i videon till och med, kolla in landningarna, inga elakheter!
    Vi kör med flera ASP61r och har inga problem alls med dom. Visst är en OS bättre men också ett annat pris...
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=0h_YLvqxMdg"]YouTube - Above All Ultimate ELITE SERIES[/ame]
    Senast redigerat av FullKontroll den 2009-04-08 klockan 08:14.

  7. #7

    Standard

    Tack för alla svar! trist med twm ultimaten sundqvistjohan!=( har du lappat ihop den? jag är ute efter något främst med låg vingbelastning så man kan flyga sakta och den ska inte klippa så lätt. vill kunna filma bra från den. Men AA Ultimaten ser lockande ut, gillar stilen å har aldrig flygit dubbeldäckare förut! sätter nog min sk eller min topas i nosen på den i väntan på fyrtakt! ni har inga andra tips på en billig extra eller edge i samma prisklass? ARF

    ha det!

  8. #8
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    FullKontroll: Jo, jag har sett er video och kan konstatera att Above All-Ultimaten verkar tåla mer vikt än TWM-modellen trots samma spännvidd. Kanske Above All-modellen har tjockare vingprofil som förbättrar lågfartsegenskaperna?

    En 445g motor i min TWM-modell skulle kräva bly bak och ge betydligt högre landningshastighet än vad ni har i er film. Above All-modellen verkar tydligen vara avvägd för en tyngre motor än TWM:s version.

    staflaraf: Jodå, den är reparerad. På den andra filmen i mitt inlägg flyger jag den reparerade TWM-Ultimaten med lättare OS-motor. Tyvärr är klippet filmat med en billig kamera så skärpan är inte den bästa.

  9. #9

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    En liten 1m dubbledäckare med så stark och tung motor som en .61 fyrtakt kommer garanterat inte att kunna erjuda dig någon sakta och lugn flygning!
    Vill du ha det så skaffa en störrre kärra som Bosse Gårdstads "Josefin" (spv ca 130-140cm) eller montera in en .25-.28 tvåtaktare i Ultimaten och kör med miniservon och 4,8V. 850mAh AAA NiMH accar (50g).
    Som du ser i videon ovan finns det kraft i överflöd och kärran är väldigt aerobatic duglig . Men det är ingen "floater" precis.
    Senast redigerat av jaka den 2009-04-08 klockan 16:30.

  10. #10
    streems avatar
    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Jag flög min ultimate 40 kärra från fullkontroll igår för första gången
    har en väl inkörd asp 61 i nosen och den räcker gott och väl till, hovrade med den ett par meter från backen

    Kärran var väldigt lätt flygen, dock var min lite för framtung så jag får nog ändra min cg lite grann!

    En riktig BUS Kärra!
    /Rickard
    One Life! Live it..!

Liknande ämnen

  1. ultimate....
    Av kenneth67 i forum Metanolmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-01-24, 11:39
  2. TWM Ultimate 40
    Av mailman i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-09, 23:21
  3. Ace ultimate fråga
    Av colsson i forum Metanolmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-04, 19:32
  4. CGB Ultimate
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2007-06-07, 16:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •