Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Batteri och Motorfråga

Hybridvisning

Föregående inlägg Föregående inlägg   Nästa inlägg Nästa inlägg
  1. #1

    Standard Batteri och Motorfråga

    Hej alla är helt färsk på de här med rc plan så nu kommer ett par frågor.. har en 400a motor i nu och vill byta till borstlös..vad ska man ha då? batteriet jag har är ett ni-mh 9.6v 1000mah och igår köpte jag mig en swallow laddare.. laddade batteriet inställt på 6.0A..efter 10 min sa laddaren ifrån att de va klart o batteriet varmt som in i h-vete? ska köpa 2 batterier till för att få mer flygtid i veckan.. kan jag börja köra med lipo batterier då ist utan att byta fartreglage som är på 30a i min kärra
    http://www.rchuset.com/product_info....oducts_id/1124

    mvh Fredde

  2. #2
    LABs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    634
    Jobb
    Rörpulare
    Klubb
    Tranås & Ödeshög

    Standard

    Stopp o belägg låter som en rejäl överladdning 0,6A hade varit bättre.Jag kan inte mycke el men det finns hjälp att få här på forumet.
    Sur gubbjävel!
    LasseB

  3. #3

    Standard

    hehe ja 6a kan skjuta det batteriet rätt rejält. Ladda med 0.5-1.0a för att det ska hålla i längden

  4. #4

    Standard

    Hej.

    Du ska alltså ladda med 0,5-1,0 C, där C är kapaciteten på ditt ack, detta för att tillgodose en god termineringssignal från ditt ack.

    Om du ska börja med Lipo så bör du lära dig mer eller teckna en god hemförsäkring och flytta till en betongbunker.

    Anders

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AndersH Visa inlägg
    ...Om du ska börja med Lipo så bör du lära dig mer eller teckna en god hemförsäkring och flytta till en betongbunker...

    Hehe, bra tips med bunkern...

    Här finns många bra tips för oss el-flygare, där har jag lärt mycket matnyttigt:
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Vill du byta ut din 400 borstmotor så är ett tips att köpa en klockmotor på ca 50 grams vikt. Det finns billiga "combo" på HobbyCity. Om du ringer en svensk handlare så plockar de säkert ihop något lämpligt som ersätter din 400-motor. Om du skaffar ett 2-cells Lipo på ca 1500 mAh kan du ha det till både din gamla setup med 400-motor och en ny borstlös setup.
    Till skillnad från LiPo så kan man faktiskt stressa Nixx-batterier med rejäl ladddström - det är som jag ser enda fördelen med de gamla batterierna. Jag har ofta laddat så att det nästan bränns när man tar på batterierna. Samma gäller förstås när man har flugit och plockar ur batterierna - varma så att man knappt kan ta på dem.
    Det är viktigt att batterierna får svalna riktigt mellan flygning - laddning - flygning.
    Har man gott om tid så mår grejorna naturligtvis bättre av att laddas så att de inte blir för varma och då får man ut fler cykler.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

Liknande ämnen

  1. batteri
    Av osse i forum Nybörjare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-05-30, 20:27
  2. Tx batteri
    Av Ryssen i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-02-23, 16:04
  3. Ni Mh Batteri
    Av Cometen i forum Batterier och Laddare
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-22, 11:29
  4. motorfråga.
    Av sm3xrq i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-01-16, 16:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •