Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Nybörjare

  1. #1

    Standard Nybörjare

    Hej jag hade tänkt att köpa ett elflygplan, jag har aldrig flugit förut, någon som har något bra tips på ett el plan, Jag vill hellst att det ska vara en byggsats

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du verkligen vill bygga i balsa från grunden så kolla byggsatserna från Stevens Aero - http://www.mft.nu/?cid=126014
    Jag byggde en SQuiRT 400 till min son och det är en utmärkt nybörjarkärra som också är mycket tålig - du kan kolla den jag byggt här - http://www.mcregor.se/SASquirt400.htm
    Tyvärr tycks den inte finnas hos MFT längre men storebror SQuiRT 700 finns i vart fall.
    F ö rekommenderar jag att du söker lite i detta Forum och på Svenskt Modellflyg - http://www.svensktmodellflyg.se/forum.asp
    Det finns hur många nybörjartrådar som helst så börja med dom - sen kan du ställa lite mera specifika frågor så får du säkert svar på dessa.
    Om du är helt ny kan du också börja med att kolla igenom min egen "Grundkurs" för nyblivna elflygare - den hittar du via denna sida - http://www.mcregor.se/Elsetuper.htm
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Tack för infon! Men är det svårt att bygg ihop ett med en byggsats?, ingår allting i byggsatsen, (motor, sändare osv). Vad rekomenderar du, att köpa ett färdigbyggt el plan eller en byggsats? och isåfall vad för flygplan lämpar sig bäst, vingbredd, hur många kanaler osv ? Tack H Rasmus

  4. #4

    Standard

    Stevens Aero byggsatserna ska vara väldigt enkla att bygga då de är laserskurna och gjorda på ett sånt sätt att man monterar dom lite grann som ett 3D pussel och sen limmar ihop dom med CA/snabblim varefter man täcker dom med lämplig klädsel.

    Utöver byggsatsen måste du dock köpa till klädsel, motor, fartreglage, ack, servon, mottagare och även sändare om du inte redan har någon. Det brukar dock stå ganska bra på t.ex MFT och Fullkontrolls sidor vilka saker du behöver till och finnas rekomendation på vad som ska passa till modellen du är sugen på.

    Enklaste sättet att komma igång och prova på är nog att köpa nåt RTF-paket med allt som behövs för att flyga eller att ta kontakt med någon klubb nära dig för att köra lite skolflyg.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av QatHome Visa inlägg
    Stevens Aero byggsatserna ska vara väldigt enkla att bygga då de är laserskurna och gjorda på ett sånt sätt att man monterar dom lite grann som ett 3D pussel och sen limmar ihop dom med CA/snabblim varefter man täcker dom med lämplig klädsel.

    Utöver byggsatsen måste du dock köpa till klädsel, motor, fartreglage, ack, servon, mottagare och även sändare om du inte redan har någon. Det brukar dock stå ganska bra på t.ex MFT och Fullkontrolls sidor vilka saker du behöver till och finnas rekomendation på vad som ska passa till modellen du är sugen på.

    Enklaste sättet att komma igång och prova på är nog att köpa nåt RTF-paket med allt som behövs för att flyga eller att ta kontakt med någon klubb nära dig för att köra lite skolflyg.
    Aa tackar, jag köpte nämligen ett rtf paket, en cessna 480 för 1400 kr, byggde ihop det på 1-2 timmar, det saknades en skruv men med lite hemmaskruv så fixades det sig. Jag visste inte att man behövde köpa till motor o allt sånt om man inte köper ett sådan här nybörjarplan så ja valde o börja på en lite billigare variant. Tack för tipset får väll bli av om jag tycker det här är kul, hade tänkt o flyga i helgen

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RR1922 Visa inlägg
    hade tänkt o flyga i helgen

    Har du tränat något alls i simulator ?
    Om inte, se till att någon filmar första flygningen/kraschen,
    och lägger ut filmen här....
    Senast redigerat av jocke1963 den 2009-04-15 klockan 13:23. Anledning: glömde några ord...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7

    Standard

    Tips för första flygningen, förutom att filma som Jocke skrev, är att starta mot vinden, använda små, små rörelser på spakarna och börja med att flyga runt i en cirkel framför dig.
    I början tyckte jag det kändes enklare att tänka att jag sitter i planet för att hålla koll på åt vilket håll jag skulle röra spakarna på radion.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  8. #8

    Standard

    Haha jag räknar med en del krascher - finns det gratis o ladda ned en sådan simulator?

  9. #9

    Standard

    En väldigt enkel kan du hitta här, det är samma som följer med om du köper denna. Det finns betydligt bättre men då kostar de pengar.
    Powered by Joy and a LiPo pack

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RR1922 Visa inlägg
    Haha jag räknar med en del krascher - finns det gratis o ladda ned en sådan simulator?
    Ja, men du måste ändå ha en radio eller "radio-dummy" att styra med.
    Denna finns på ClasOlson för 199 pix, medföljer gör den billiga FMS-simmen, inte så bra, men iaf en början: http://www.clasohlson.se/Product/Pro...px?id=40460311

    Edit,
    rackarns QatHome, du hann före...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #11

    Standard

    Tack! , jag var ute och flög nyss första gången - Det var svårare än vad jag trodde
    Först så körde jag runt på marken- asfalt, för att få känn lite, sedan var det take off och det gick ju åt helvete, den flög upp åt höger sedan så drog jag in på gasen så den störtade 3-4 m ned på gräset haha sitter nu med ett trasigt flyg & massa limm

  12. #12

    Standard

    Ajdå! Men det är sånt som händer, ett tips till nästa gång är att öva lite i simulator, FMS simulator för typ 20000 öre funkar kanon att få in lite spakvana med, jag brukar alltid värma upp lite i 10min i den före jag åker ut till fältet som lite moralisk boost.

    Patrick utan k

  13. #13

    Standard

    Aaa det får bli en sådan från clas ohlsson då, Fan mitt limm funkar typ inte, Jag använder ett som heter Zap-o Odoriess Foam Safe ca på frigolit. Någon som vet vad felet kan vara?

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av RR1922 Visa inlägg
    Fan mitt limm funkar typ inte, Jag använder ett som heter Zap-o Odoriess Foam Safe ca på frigolit. Någon som vet vad felet kan vara?
    Du kanske bör ha en "kicker", dvs en spray man sprayar på CA-lim, som gör att det härdar snabbt. Observera att denna kicker oxå bör vara "foam-safe", såvida det inte är en EPP-kärra, då bör man använda vanlig CA och kicker.
    Om det är vanlig cellplast eller frigolit, kan du med fördel även använda vanligt vitt trälim, men denna har längre härdningstid.. UHU Por, en sorts kontaktlim, är oxå bra till alla foamtyper.

    Vad hände med filmen..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    13
    Klubb
    ingen för tillfället

    Standard

    hej jag funderar på ett sånt här flyg
    http://www.nitroplanes.com/2exrcf70edfj1.html

    enligt jag snackat med innan sa att de var det stabilaste av edf planen och att det var de jag skulle satsa på om jag skulle ha ett edf plan som första plan.

    men vad jag har förstått nu så är alla edf plan svårflugna ,så jag undrar om de kan funka att köpa ett sånt om man flyger mkt simulator innan?

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Förstaplanet bör vara självstabiliserande (med ditherdral) och högvingat.
    Börja med att laga ditt första plan så många gånger att motorn knappt orkar lyfta den längre. Då är det dax för andraplanet. Andraplanet bör vara utan V-form på vingen (dithedral), och lågvingat. När du behärskar att flyga 8-or rättvänd och uppåner, då kan du börja med tredjeplanet. Med tredjeplanen kan man prova på något som man är specialintresserad av, t.ex. 3D-flyg, skalaflyg eller EDF.
    Simulatorkrasher är billigare krasher är verkliga.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bor du i närheten av oss i Upplands Väsby (Väsby Modellflygare) så hör av dig, så hjälper jag dig!
    Hälsningar!
    Jan K

  18. #18

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    13
    Klubb
    ingen för tillfället

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Förstaplanet bör vara självstabiliserande (med ditherdral) och högvingat.
    Börja med att laga ditt första plan så många gånger att motorn knappt orkar lyfta den längre. Då är det dax för andraplanet. Andraplanet bör vara utan V-form på vingen (dithedral), och lågvingat. När du behärskar att flyga 8-or rättvänd och uppåner, då kan du börja med tredjeplanet. Med tredjeplanen kan man prova på något som man är specialintresserad av, t.ex. 3D-flyg, skalaflyg eller EDF.
    Simulatorkrasher är billigare krasher är verkliga.
    m.v.h. //Fredrik
    ok då får det troligtvis bli nåt i den stilen till att börja med :P

  19. #19

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    13
    Klubb
    ingen för tillfället

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Bor du i närheten av oss i Upplands Väsby (Väsby Modellflygare) så hör av dig, så hjälper jag dig!
    Hälsningar!
    Jan K
    bor i borås :/

  20. #20
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Ta kontakt med den lokala modellflygklubben så kommer du nog att få hjälp
    http://www.bmfk.se/
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

Liknande ämnen

  1. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  2. Nybörjare
    Av mispen i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 10:25
  3. Nybörjare
    Av jugg i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-02-11, 04:40
  4. Nybörjare på FPV
    Av skygizmo i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 12:29
  5. nybörjare
    Av josi_5 i forum Elmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 16:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •