Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Bygga in höjdroder servon på kyosho Edge. (Men hur?)

  1. #1
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard Bygga in höjdroder servon på kyosho Edge. (Men hur?)

    jag håller nu på att färdigställa min kyosho edge 540.
    har köpt 2 st servon som jag tänkte använda istället för stöt stången som följer med. men nu är ju frågan om detta är en bra ide?

    Här är lite bilder. Vill gärna ha lite tips av dom som byggt denna tidigare.



    Nånstans här borde dom sitta. men det är väldigt lite material att fästa i. plywood biten kan bara fästas i vänsterkant och neder kant. Känns lite o stabilt.


    Servona:
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  2. #2

    Standard

    Sitter verkligen stället åt rätt håll? Ska de inte peka framåt eller ser det bara skumt ut på bilden... Kan bli att den lätt hamnar på nosen i första tuva på fältet med ställen bakåt.

    Vad gäller servona bak så kolla hur tyngpunkten blir med dem därbak, kan bli så att du måste blya den ifram onödigt mycket. Men att ha dem fram med stötstång är nog enklare och kommer fylla samma funktion.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    Irokees avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    140
    Jobb
    FSE.... Avnet Abacus
    Klubb
    Ekerö RC, Munsö Divisionen

    Standard

    Landstället sitter faktiskt rätt...skall vara så där bakåt svept !
    Detta innebär ganska schyssta påfrestningar på torpedväggen, så man får väll säga som man brukar om Kyosho´s Edge......FÖRSTÄRK LANDSTÄLLSINFÄSTNINGEN !
    "Been there done that"

    Over and out
    Definitivt en nöjesflygare......
    IACE 1978
    Våga vägra Face-bööök

  4. #4
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Jag har mina servon som det är tänkt i flygetyget Jag har 12Kg på sida och 12Kg på höjd.... och det funkar bra Har en klubbmedlem som har satt stället åt "fel" håll, det funkar bra för honom.

    Din tanke om servo där bak är ju inte het galet då en del gillar buskärror som är baktunga. Men,det kräver nogen hel del förstärkning mot vad det är original.

  5. #5
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Hej Speedo_4
    Om du sätter två servon i bak och dom väger ca 25g var innebär det att du får 50g extra i bak, om du skall väga av det i fram måste du blya ca 150g, det är ju ingen jättestor kärra så varför inte bygga ihop den som bruksanvisningen visar. Har en kompis som har en lika kärra och den flyger kanon med en OS 52 i nosen.

    gimbo, 12kg servon i en 40-kärra??
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Varför köra med två servon därbak när du kan ha ett servo längre fram!???
    Det är ju bara att koppla ihop höjdroderhalvorna och använda alu /balsa/björkeller kolfibertötstång!
    Personligen skulle jag limma ihop höjdroderhalvorna med en aluminiumstång från en pil,finns i olika diameter , ca 5mm i diameter är lagom på din kärra och ha ett höjdroderokav stål inne i kroppen...om det nu går för sidrodret. Annars aluminium stötstång (Eaton pil, svarta är starkast/styvast/rakast) med 1,5mm gängad stålstång i bägge ändarn och koppla allt till en av höjdroderhalvorna på vanligt sätt.

    Kärran är ju inte speciellt stor så det är ju onödigt att ha två servon baktill som Janne säger ovan.!

  7. #7
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Corsair Visa inlägg

    gimbo, 12kg servon i en 40-kärra??
    Visst är det overkill. Men så blev det Finns så det räcker och blir över.

  8. #8

    Standard

    Jag har själv byggt om en sådan till höjdservo i stjärten, limmade dit en u formad pianotråd mellan höjdhalvorna och fällde in ett servo och förstärkte med lite lättplywood o en bit björk stav.Blir betydligt rappare och exaktare servoverkan än att ha en halvmeter stag som flexar massor vid stora utslag. Om man har en riktig motor typ YS 63 eller liknande för att få fart i grejerna så balanserar den bättre med lite tyngd i röven. Jag skulle rekommendera att vända landstället så det pekar framåt, blir fulare så men landar man på tjockt gräs så kan det stjälpa framåt annars.

  9. #9
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Är mina klubbkompisar som kommit med denna ide. men isåfall är det lämpligast att bygga maskinen efter ritningen. Den är för övrigt uppgraderade med större hjul denna än vad som medföljer original så ni vet.
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  10. #10

    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    411
    Jobb
    studerande
    Klubb
    Marks modellflygklubb

    Standard

    Hej, Har också en edge 540 i samma storlek fast en fliton. Samma lösning med blompinnen där men jag har gjort som du tänker göra. jag skar ut ett hål på vardera sida på bakkroppen i servots storlek(JR DS 368), sen epoxilimmade jag 2 små plywoodbitar på insidan så att servoskruven skulle ha nått att sitta i och det känns ganska stabilt, vågar dock inte rekomendera det då jag inte provflyget den än...
    Mvh David!
    ---------------
    Sebart katana S50 E | Above all yak 54 120 cm | Fliton edge 540 freestyle | Free Air Blitz EPP | Kyosho Calmato sports | Kyosho Concept SRK

Liknande ämnen

  1. Dubbla servon på höjdroder!
    Av mageri i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-06-05, 07:44
  2. kyosho edge 540 gp
    Av Hyperboy i forum Metanolmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2008-07-18, 13:16
  3. Kyosho edge ep
    Av LAB i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 23:45
  4. Kyosho SQS Edge 540 GP
    Av Ludde i forum Metanolmodeller
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2008-01-08, 22:49
  5. Kyosho´s Edge 540 sqs
    Av Irokee i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 20:41

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •