Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Ballansera flyg

  1. #21
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Det var ju iofs principen Christer ville visa därav det lilla planet. Men säger som Corsair att detta visar ju bara var man har tyngdpunkten. Om du flyttar repen några centimeter fram och tillbaka så ändras ju allting ? Hur ska man veta vart man ska placera repen ?

    /Martin

  2. #22
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Det var ju iofs principen Christer ville visa därav det lilla planet. Men säger som Corsair att detta visar ju bara var man har tyngdpunkten. Om du flyttar repen några centimeter fram och tillbaka så ändras ju allting ? Hur ska man veta vart man ska placera repen ?

    /Martin
    Det har ingen betydelse var du placerar repen, även om du flyttar repen fram och tillbaka så kommer lodet fortfarande peka på tyngdpunkten så länge planet hänger vågrät!
    Och det är väl det vi är ute efter, att se var TP är så att vi kan justera vid behov eller vid planering och placering av komponenter?

    Helt rätt Sigun det lilla planet är bara för att visa principen, på mindre maskiner använder jag ochså pekfingrarna,
    Men på Tex Geten eller en större bensinare hänger jag gärna upp maskinen på ett tidigt stadium.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  3. #23
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Nu äntligen trillade polletten ner hos mig !.. det är lodet man ska kolla på ! och sedan jämföra detta mot TP:et i manualen. Tack för din enastående uttålighet

    /Martin

  4. #24
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Var så god Sigun!
    nu kan jag sova lugnt
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  5. #25

    Standard

    Det där med lodet (testade på min Porter och teorin verkar uppenbarligen funka).
    MEN! Jag hade ingen aning om flygkroppens korda (sett från sidan), dvs när flyget
    är i "våg". Vet hur man tar fram den, kan ju inte lita på ögat direkt... Hur vet ni
    när flyget är exakt i våg? CG blir ju liksom lite fel om nosen hänger ner lite (dvs
    att flyget de facto inte ÄR i våg fast man tycker det ser ut så).

    Jag tror på det där med att märka längst ut på vingarna jag och så tar man två
    pålitliga personer (sig själv och en till) och håller fingret (spetsigt om man är petig)
    under dessa punkter (flyget inverterat om man så måste för just den flygmodellen).
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #26
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 159
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Det där med lodet (testade på min Porter och teorin verkar uppenbarligen funka).
    MEN! Jag hade ingen aning om flygkroppens korda (sett från sidan), dvs när flyget
    är i "våg". Vet hur man tar fram den, kan ju inte lita på ögat direkt... Hur vet ni
    när flyget är exakt i våg? CG blir ju liksom lite fel om nosen hänger ner lite (dvs
    att flyget de facto inte ÄR i våg fast man tycker det ser ut så).

    Jag tror på det där med att märka längst ut på vingarna jag och så tar man två
    pålitliga personer (sig själv och en till) och håller fingret (spetsigt om man är petig)
    under dessa punkter (flyget inverterat om man så måste för just den flygmodellen).
    Gör så här, prova att höja och sedan sänka nosen några grader och se hur många mm lodet flyttar sig,
    Gämför sedan med vilken bredd du har på fingret när du lyfter din 8 Kilos maskin

    Och hur vet du att planet är i våg när du lyfter med fingrarna?
    Senast redigerat av Pekkala den 2009-04-20 klockan 07:24.
    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  7. #27
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Har du 2 vågar, ett vattenpass, en linjal, papper å penna och sisst om du inte är jättebra på huvudräkning en miniräknare så kan du mäta fram TP, och även räkna ut hur mycket och vart tyngden ska placeras för att få TP rätt.

    Nu kommer jag inte ihåg i huvudet hur man gör men om intresse finns kan jag ta reda på det och göra en how to do (det är såhär man gör på fullskala)

    Detta sätt tycker jag är jäkligt bra om man har en stor modell, eller dubbeldäckare där det kan vara knepitg å komma åt med vanlig balanserare. Fast tricket med snören i taket har jag inte sett förut men de verkar mycket bra också
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  8. #28

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Pekkala Visa inlägg
    Och hur vet du att planet är i våg när du lyfter med fingrarna?
    Hm, det är ju sant... =) Man bara vet var TP ska vara, ritar in det på vingspetsarna och
    när man sätter fingrarna där och flyget hänger snällt, så vet man ju faktiskt inte om det
    lutar lite fram eller bak. Men teoretiskt sett (dom bägge har smala fingrar) så ska ju flyget
    dunsa över antingen bak (baktungt) eller fram. Men å andra sidan funkar det ju inte så i
    praktiken då man kan få flyget att luta olika genom att flytta CG. Så du har rätt, jag vet
    inte om flyget är i våg, fast det hänger "rakt" när man fingrar upp det. =) Knepigt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #29
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Att lyfta planet i vingspetsarna är väl inte att rekomendera då du kan knäcka vingarna på det sättet. Bättre att markera TP precis vid vingroten och lyfta därinne istället !

    /Martin

  10. #30
    JerryDs avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    303
    Jobb
    Musiker
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    En "lurig" aspekt till när det gäller TP, är att om TP dessutom ligger "högt" på modellen, typ en lågvingad kärra, så kan ju planet tippa både framåt och bakåt om man väger av den med fingertopparna under vingen, och man blir kanske villrådig om vad som gäller (det är därför kärran placeras upp-och-ner på den balanserare som Sigun visar).
    Rest in pieces!

  11. #31
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Att TP är exakt enligt manualen är väl inte det viktigaste. Själv brukar jag utgå från manualens anvisning och så gott det går försöka få tyngdpunkten i mitten av det rekommenderade intervallet (jag bryr mig inte om att planet ska vara exakt i våg, men jag kollar noggrant att jag inte har en TP som ligger bakom det rekommenderade under premiärturen.

    Vill man sedan ha en rent flygande F3A eller IMAC-modell gör man de intrimningsmanövrar som krävs för att konstatera om modellen är framtung eller baktung.
    Se punkt 4 i följande guide: http://www.gbrcaa.org/acrobatfiles/Trim.pdf

    Vill man flyga 3D kräver det att tyngdpunkten är längre bakåt.

    Tillräckligt smala fingertoppar eller att modellen inte ligger exakt i våg med "lod-metoden" har väl ingen större betydelse bara man inte premiärflyger med så baktungt plan att man kraschar.

  12. #32
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag gör som Christer beskriver med den skillnaden att jag lägger linan under vingarna istället. Då minskar man risken att modellen "rollar" i linan.

    Hur vet man att modellen är i våg, var det någon som undrade. Se till att stabben ligger vågrätt, för stabben skall ju vara i noll vinkel vid horisontell flygning.

    /Lasse
    Senast redigerat av LIP den 2009-04-25 klockan 20:54.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  13. #33

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LIP Visa inlägg
    Hur vet man att modellen är i våg, var det någon som undrade. Se till att stabben ligger vågrätt, för stabben skall ju vara i noll vinkel vid horisontell flygning. /Lasse
    Tackar! Det var i alla fall det jag undrade =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. rc flyg
    Av Dick i forum Allmänt och Tips
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 11:56
  2. vinter flyg
    Av per i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2011-01-01, 10:12
  3. Julaftonsmorgon flyg!
    Av peppito i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-12-24, 14:58
  4. flyg dag !!
    Av kenneth67 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-01-04, 12:44
  5. RC-Flyg i
    Av genland i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-17, 18:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •