Modell: Spitfire

Fabrikat: ESM/KMP

Pris: Ca 3500 för modellen och ca 1900 för pneumatiska skala-landningsställ

Spännvidd: 184cm

Längd: 162cm

Vikt: Ca 6kg

Antal Servo: 8 (men jag har 9st pga 2till höjd för säkerhets skull)

Hur bra var manualen? Mycket bra. Följer man den blir det inte mycket fel. Vissa smådetaljer kan man ju givetvis vilja ändra på. Instruktionen för de infällbara landningsställen var inte uppdaterad. Ställen jag köpte var den nya versionen med luft-in luft-ut, men instruktionen var för luft-in fjäder-ut. Regulator-nipplarna man ska sätta på slangarna för o bromsa ställens hastighet var inritade på fel ställe.

Svår / lättbyggd: Mycket lättmonterad. Allt stämde mycket bra. Passformen var nästintill perfekt på allt utom vinghalvorna, där felade det ca 1,5mm (om man nu ska vara petig) Viss vana av montering underlättar ju dock. Inget första-objekt.

Byggtid: Svårt o skriva, men går rätt fort att sätta ihop.

Prisvärd: MYCKET privsärd!

Rekommenderad motor och propeller: Rekommenderas 91-4takt, men då skulle jag tro den blir lite väl motorsvag. Jag monterade i en Enya 155-4C och det räcker gott och väl! Jag har provat 16*8 och 15*10-propeller. Det är inte så stor skillnad, så det är väl upp till var och en

Fördelar: Hög kvalitet och snygg modell.

Nackdelar: Infästningen av motorkåpan bör man förstärka med lite mer än de träbitarna som följer med, de är lite väl klena. Modellen blir gärna väldigt baktung, så sätt i en lite större motor och montera en stor mottagaracc så långt fram ni kan om ni vill slippa bly

Övrigt / Flygegenskaper: Flyger helt perfekt utan några som helst överraskningar. Jag ställde in utslagen exakt efter instruktionen, och det räcker gott och väl. När man kommer in för landning och fäller ut klaffarna bromsar modellen in mycket jämnt och fint.
Tilläggas bör att min Spitfire är avvägd så att den är mycket lite baktung. Detta för att den inte så gärna ska stå på nosen i landningarna. Detta har dock inte påverkat flygegenskaperna över huvudtaget då baktungheten är mycket liten!

[ame="http://www.youtube.com/watch?v=1NrWiMz-IvY"]YouTube - Spitt[/ame]

MVH//Per Pålsson