Reklam

 
Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 52

Ämne: Lipo i radion

  1. #21
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Jag ska också ringa Futaba service och höra vad dom har att säga om saken.
    Har du ringt än? i så fall återkom gärna med vad dom sa.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  2. #22

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    Har du ringt än? i så fall återkom gärna med vad dom sa.
    Har ringt men inte fått svar.
    Ska ringa i kväll igen.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  3. #23

    Standard

    Nu fick jag svar från FUTABA service, han skrek Neeej i luren direkt.
    Radion är inte gjord för att köra med 11.1V och Futaba själva avråder folk att byta till lipo.
    Komponenterna håller inte i längden att köra med den högre spänningen och radions livslängd förkortas väsentligt

    Nej och åter nej sa han och tyckte jag var klok som inte byter till lipo.

    Blir att köpa en Sanyo Eneloop ack till radion nu.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  4. #24

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Nu fick jag svar från FUTABA service, han skrek Neeej i luren direkt.
    Radion är inte gjord för att köra med 11.1V och Futaba själva avråder folk att byta till lipo.
    Komponenterna håller inte i längden att köra med den högre spänningen och radions livslängd förkortas väsentligt

    Nej och åter nej sa han och tyckte jag var klok som inte byter till lipo.
    Men folk har ju satt ner spänningen på olika sätt från 11,1 till 9,6. Det är väl DET som
    det handlar om. Ingen kör väl 11,1V direkt in i en sändare som skall ha 9.6?!
    Nåja, jag hör till dem som vill ha NiMH i sändaren och aldrig fattat mig på varför man ska ha LiPo, så lika glad är jag för det.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #25

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Men folk har ju satt ner spänningen på olika sätt från 11,1 till 9,6. Det är väl DET som
    det handlar om. Ingen kör väl 11,1V direkt in i en sändare som skall ha 9.6?
    Alla hobbybutiker rekommenderar att byta rakt av utan att sänka spänningen till 9,6V.
    Så tolkar jag när dom skriver så här och även vid telefonsamtal pratar man om att byta rakt av.

    "Sändarack" YT6003 – 11.1V 2400 mAh – Futaba TX ”Cub"
    Passar i Futaba sändare där ett normalt ”Cub” 9.6V NiMH ackpaket passar. Passar bla dessa Futaba sändare: 7C, 8C, 9C mfl.
    Senast redigerat av Mr X den 2009-04-21 klockan 19:23.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Jag tror knappast att "folk" i allmänhet sänker spänningen via zener-dioder och liknande lösningar. Och det för med sig en allmänt struligare hantering vid t ex laddning och även att man måste vara lite extra uppmärksam på hur långt urladdningen gått - står det t ex 9,2 V i radion så gäller det att veta vad detta innebär i polspänning på acken.
    Nä, lyssna på Kaj - jag ser heller ingen orsak till LiPo i sändaren med dom nya NiMh-ackar som finns. Allt blir så mycket enklare att hantera om man stoppar in sådana i st f LiPo i sändaren. "Tekniskt intressanta lösningar" är inte jämt dom bästa även om dom kan vara "intressanta"...
    Hälsningar
    Roger

  7. #27

    Standard

    Fick även rekommendation från FUTABA service att inte snabbladda NiMh acken i radion.
    Orsaken är att när spänningen sjunker går det långsammare om den är laddad långsamt.
    Med snabbladdning sjunker spänningen mycket snabbare vid slutet.

    Hållbarheten ökar också vid långsammare laddning av acken.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  8. #28
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Blir att köpa en Sanyo Eneloop ack till radion nu.
    Vars hittar man dessa ?
    Och, kan man ladda dessa direkt via uttaget på sidan av radion, om man bara stoppar i dem som lösa celler, inte ett ackpaket ? Med 1C ?

    /Jocke, som fattar mina lipos hyfsat,
    men nybörjare på Nimh:s "hemligheter"...
    Senast redigerat av jocke1963 den 2009-04-21 klockan 20:09. Anledning: Glömde en del...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  9. #29

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Vars hittar man dessa ?
    Sanyo Eneloop 2000 mAh 9,6V
    Art Nr: L67299

    Nu har du ström länge i din sändare, dessa eneloop accar har en självurladdning på endast 15% på 12 månader.
    Denna acc är det ultimata fär din Sändare.
    Passare till Futaba, Hitec, Jr, Uppge vilken sändare du har för rätt kontakt mm

    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6057
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  10. #30

    Standard

    Vad är Eneloop http://www.eneloop.info/
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  11. #31
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här finns lösa celler till bra pris: http://www.batteribyen.dk/sanyo_enel...312e9379260f52
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #32
    Senast redigerat av Mr X den 2009-04-22 klockan 09:11.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  13. #33

    Standard

    Alltså att en radio skulle pajja för ett 3 cells lipo pack är bara nånsenns.. (finns unndantag),
    dom flesta apparater klarar att köras med torrbatterier och laddbara med hög spänning, dessa ligger ibland högre änn 12,6V som ett 3 cells Lipo är max, men självklart måste dom säga att det inte går, lite konstigt men är det inte testat så är det inte..


    du får ju byta batteri i bilen utan att det blir problem med garantin..

    Har kört på ett 2500 pack från HC i över ett år och har även glömt på radion i 2 veckor en gång och det gjorde inget.. bara ladda som NiMh tills det var 9-10V sedan ladda som lipo igen och det funkar klockrent..
    Min radio DX7 drar så lite ström att det tydligen inte blev någon skillnad..

    alla radioapprater har spänningstabilisatorer för att ta ner spänningen för elektroniken som inte tuffar på i full spänning från accen, den blir så klart varm om den får hög inspänning, själva radiodelen kan även ibland köras oreglerat men det är bara på gamla 35Mhz burkar, i min radio (DX7)monterade jag en switchad stabbe och radion går säkert 30 timmar konstant, den går förövrigt på 3,3V internt efter stabben och inte 5V som dom flesta andra gamla burkar gjorde.

    nää lipo är klart överlägset för lågströms applikationer.. lättare/mindre.. alltid samma spänning som när du slog av den och snabb att ladda .. inget fuskpeakande med NiMh här inte.. :-)
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  14. #34


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Ludde,
    Jag skulle vara betydligt försiktigare än du att gå ut med mer eller mindre allmänt "upprop" att det är helt ofarligt med LiPo i sändaren.
    Vi har redan i denna tråd anfört ett antal nackdelar och jämfört med den nya generationens NiMh har jag inte sett en enda fördel faktiskt. Att dom är lättare har ingen praktisk betydelse i de flesta sändare - det kan i vissa fall t o m vara sämre ur balanssynpunkt.
    Du har samma kapacitet i en NiMh och "fusk-peakar" är inget man behöver bry sig om när man långsamladdar över natten.
    Visst får du byta bilbatteri i din bil utan att garantin för den skull upphör men då skall du byta till ett 12 V-batteri (i de flesta fall) - sätter du t ex i ett 18 V batteri så lär inte garantin gälla längre. Så att du kan nyttja garantin på sändaren i de fall du ersatt original-acken med en 3S LiPo är definitivt inte säkert.
    Nä - varför göra saker mera komplicerade än dom behöver vara och varför riskera säkerheten. Det pågår ett antal andra diskussioner om bl a behovet av stora mottagarackar, powerboxar och kondensatorer på mottagaren för att öka säkerheten. Varför då riskera sändaren om det inte är nödvändigt...
    Nä - kör radion på en 9,6 V-acke - alltså det som den i de flesta fall är konstruerad för. Undantag finns givetvis men nu talar vi generellt och för flygare om kanske inte alltid är så hemma i elektronikens mysterier..
    Hälsningar
    Roger

  15. #35

    Standard

    Förstog att detta inte skulle passera forumpolisens ögon :-)

    I rest my case..
    -------------------------------------------------------------------
    Xxxxxx Xxxxxxxxx
    Spektrum DX7
    T-Rex 700N Pro, OS HZ-P, Outrage, AR7100R, VBar 4.0, BLS 451*3, BLS 251, mm.
    T-Rex 600N Pro, Hyper 50, Hatori, AR7000, VBar 4.0, 9252*3, 9254, JR8900
    T-Rex 500 ESP stock, BLS 251, mm.
    Sebart Katana S50 Glowpower,
    MagnumR West .50

  16. #36


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Eftersom de flesta som ställer denna typ av frågor antagligen anser att dom inte har egen kunskap/kompetens att bedöma hur man kan/skall göra och inte sällan är relativa nybörjare så anser jag att rådgivningen bör präglas av försiktighetsprincipen. Det vore ju inte alltför kul om en allvarlig olycka inträffar för att t ex en nybörjare fått rådet att byta till LipO men fortsätter ladda med sin vanliga NiMh/NiCd-laddare... Om du kallar den typen av försiktighet för "forum-polisiär" så kan jag ta det. Alla erfarna flygare med egen kompetens inom området lär knappast ställa frågan här utan ta sina egna beslut så dom behöver vi nog inte bry oss om.
    F ö har ju Mr X redan dragit sina egna slutsatser av råden och debatten så för hans del torde detta vara avklarat.
    Hälsningar
    Roger

  17. #37

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    F ö har ju Mr X redan dragit sina egna slutsatser av råden och debatten så för hans del torde detta vara avklarat.
    Hälsningar
    Roger
    När både Futaba-servicen och Futaba själva säger direkt NEJ är det enkelt att dra slutsatsen.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  18. #38

    Standard

    Kör själv Eneloop i både sändare och mottagare. Kan meddela att det fungerar alldeles utmärkt. Funderade ett tag på Lipo innan jag hittade dessa accar. Men som sagt nu när jag hittat dom ser jag ingen som helst anledning att riskera något med sändaren. I mina ögon vinner man absolut ingenting.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  19. #39
    speedo_4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    153
    Jobb
    Datorkonsult
    Klubb
    Matfors MFK

    Standard

    Man blir ju fundersam när man läser här i tråden?
    Har just köpt en futaba 7c å fick rekomendation av klubbkompisen att köra på lipo så beställde den som finns på hobbycity.
    Bör man skippa det å köpa en vanlig sändarack som mft rekomenderar istället t.ex?
    MVH Speedo_4
    Futaba skare va.

    Medlem i Ljungans vänner.

  20. #40

    Standard

    Eftersom Futaba säger defenitivt nej så ser jag det som om att du tar en risk att använda lipo. Risker får man ju ta ibland men då väger man ju dessa mot fördelarna man uppnår. Och jag ser inte vad du skulle vinna i detta fall om du i stället använder Eneloop accarna..

    Om man kan löda själv så finns det billigare sätt att få tag på dom, Tex dessa:
    http://cgi.ebay.com/8-X-SANYO-ENELOOP-Ni-MH-Rechargeable-AA-Battery-Best_W0QQitemZ130299658636QQcmdZViewItemQQptZLH_De faultDomain_0?hash=item130299658636&_trksid=p3286. c0.m14&_trkparms=66%3A2|65%3A15|39%3A1|240%3A1318| 301%3A0|293%3A3|294%3A50

    25 X 8.5 = 212.5 :- X moms 1.25 = ~266 :-

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

Liknande ämnen

  1. Radion inskaffad/Nystart
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 07:51
  2. Trött på att ladda radion!
    Av bogieboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 15:04
  3. meijer på radion :-)
    Av cmeijer i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 23:26
  4. Hur konfigurerar ni radion
    Av Wåfflan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 09:59
  5. Fel på Radion :(
    Av Hyperboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •