Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 52

Ämne: Lipo i radion

  1. #1

    Standard Lipo i radion

    Lipo i radion

    Jag har tidigare bara kört med NiMh ack i radion som är på 9,6V i min Futaba 7C 2,4G.
    Såg att nu börjar man sälja lipo till radion som är på 11.1V

    Lättare ack och mindre urladdning är fördelen men hur påverkar den högre volten radion.
    Någon som kör med lipo i radion och kan berätta hur det fungerar sommar/vinter.
    Finns det någon nackdel här eller är det bara fördelar med lipo i radion.

    YT6003 – 11.1V 2400 mAh – Futaba TX ”Cub” Futaba sändare: 7C, 8C, 9C mfl.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  2. #2

    Standard

    Hittade två nackdelar.

    1.
    OBS- kan ej laddas via ladduttaget på sändaren.
    Har ingen större betydelse för mig som alltid laddar via snabbladdaren.

    2.
    Glömmer man radion på så förstör man acken.

    Hur är det när lipo tappar volten i radion.
    Med NiMh går det stegvis men hur är det med lipo, klipper det direkt.
    Visar radions voltmätare rätt med 11,1V lipo i radion.
    Senast redigerat av Mr X den 2009-04-19 klockan 09:06.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  3. #3
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Här har du lite fler funderingar och tyckanden:
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...lipo+s%E4ndare

    Jag har dock inte köpt ännu, men det står på den digra inköpsönskelistan, bland övrigt..
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  4. #4

    Standard

    Där fick jag lite mera info.
    Har också läst att det kan vara problem med så hög spänning som 11,1V
    Om man lämnar på radion en längre tid kan sändaren bli varm och gå sönder.

    Lipo pack can burn Transmitter Module
    http://forum.myrc.biz/index.php?topic=283.0

    Transmitters are designed to be operated on 9.6 volt Ni-cad or NiMh batteries only. Use of Li-Po or other power devices operating at higher voltage can add heat to the system, possibly overloading the power regulating transistor for reduced output. Despite what aftermarket battery manufacturers might suggest, use of non-standard batteries offers decreased reliability of your JR radio. Our service department has received failures associated with Li-Po packs.
    Senast redigerat av Mr X den 2009-04-19 klockan 11:31.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Mr X,
    Ring Futaba-servicen i Sverige och fråga...
    Jag vet i o f s svaret men ibland är det bästa att höra det själv och få förklaringen i sina egna öron..
    Men du är på rätt spår i dina egna "svar"..
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Visar radions voltmätare rätt med 11,1V lipo i radion.
    Får väl svara mig själv lite igen, ja det gör den.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej Mr X,
    Ring Futaba-servicen i Sverige och fråga...
    Jag vet i o f s svaret men ibland är det bästa att höra det själv och få förklaringen i sina egna öron..
    Men du är på rätt spår i dina egna "svar"..
    Hälsningar
    Roger
    Jag kan nog redan räkna ut svaret för radion är skapad för 9.6v.
    Futaba-servicen kan ju inte med säkerhet säga att det fungerar.
    Komponenterna blir stressade av högre volt och ett litet fel i någon del kan orsaka ett missöde.

    Hur bra det fungerar när radion blir lite äldre vet man nog inte.
    Dom som säljer sändare rekommenderar lipo till radion men ......

    Ju mera jag läser så flera nackdelar dyker det upp.
    Kanske lipo-acken bara är bra att ha som nödfall när vanliga NiMh-acken tar slut.

    Börjar nästan ångra mig att jag skapade den här tråden
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    De som sköter service på våra RC-anläggningar har nog betydligt mycket mera erfarenhet av vad som går sönder och orsaken till de uppkomna problemen än vad vi vanliga flygare har. Därför kan det vara bra att kolla med dessa. Dessutom är det dom som bedömer om det är ett garanti-åtagande eller ej om nu oturen skulle vara framme.
    Inte skall du ångra att du skapade tråden - det finns det ingen som helst orsak till. Sen tycker jag att du själv gett många vettiga svar som kan vägleda andra undrande.
    Hälsningar
    Roger

  9. #9

    Standard

    Många har kört med lipo utan något problem i radion.
    Nästan alla hobbyfirmor rekommenderar lipo till Futaba 7C vilket dom inte skulle göra om det var något stort problem.

    Kanske dax att ringa Futaba service och höra.

    FUTABA service
    Hägersborgsvägen 2
    S-720 17 VÄSTERÅS
    Tel: 021-205 15 (kvällstid)
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  10. #10
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jag har kört med lipo i radion men gått tillbaka då jag märkte en olustig sak med lipo...om voltmätaren går ner till tror det va 9,6 ungefär "minns inte" då slocknade radion mitt under flygningen o detta gillade inte jag då jag brukar köra ner så långt med vanliga batterier o visst kan man sätta larm men då jag har en hörselskada så hör jag icke detta ändå så jag gick tillbaka o har nu ett fx-lipopaket till övers om någon behöver

    Get high with hovering
    not drugs

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av wesse Visa inlägg
    jag har kört med lipo i radion men gått tillbaka då jag märkte en olustig sak med lipo...om voltmätaren går ner till tror det va 9,6 ungefär "minns inte" då slocknade radion mitt under flygningen o detta gillade inte jag.
    Det var lite det där jag gissade att lipo dyker hastigt när strömmen blir låg.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det problem Wesse relaterar till kan man ju åtgärda på sätt och vis genom att sänka spänningen in till radion (från acken) via en eller 2 zenerdioder i serie med matningen från acken. Då kommer man att kunna köra neråt 9 V enligt radions voltmätare utan att acken för den skull är nere i dessa "farliga" spänningar. Men ändå rekommenderar jag inte lösningen för du måste ta ur acken ur radion och ta bort "spänningssänkningen" (zenerdiod-kopplingen) innan du laddar. Har du en frisk NiMh-ack - fortsätt då att köra på den. Behöver du köpa nytt så kan du ju t ex köpa de nya NiMh-ackarna som har mycket låg självurladdning. Du har samma kapacitet i en modern 8-cellers NiMh som i de 3-cellers LiPo som passar i batterifacket så den enda fördelen med LiPo är den något lägre självurladdningen.
    Jag har som sagt kört min FF-9:a med 3-cellers LiPo (med 2 zener-dioder i serie) och visst fungerar det - men vad är egentligen nyttan ? Nu har jag återgått till den enklare lösningen med 8-cellers NiMh.
    F ö har jag mycket svårt att förstå hur man som handlare kan rekommendera LiPo till sändare som så uppenbart är byggda för 8-cellers NiMh - främst för att batterivarningen då blir helt värdelös samt att risken finns att man frestar på komponenterna onödigt mycket.
    Hälsningar
    Roger

  13. #13

    Standard

    Att radion dör runt 9.6V med 3S lipo är ju inte så konstigt eftersom lipot är HELT slut runt den spänningen.

    Jag hade tänkt prova med lipo i min JR 9X2 + spektrum, men för att bibehålla varningen så ska jag prova med tre st diodrar i serie. Beroende på diod så borde jag kunna sänka spänningen tillräckligt för att den skall varna vid 9V tror jag det är.

  14. #14

    Standard

    Några dioder vill man inte har för det är alltid den svagaste länken som felar.

    Har ställt mig själv mot väggen och snart är den enda fördelen att lipo är lättare.
    Fördelen med vikten minskar för man ska ju inte hålla i radion utan den ska hänga i halsremmen.
    Backar nog och fortsätter att flyga med NiMh i radion om ingen annan kan övertyga mig att lipo är så mycket bättre.

    Jag ska också ringa Futaba service och höra vad dom har att säga om saken.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  15. #15

    Standard

    Nyttan med lipo i radion ist för nixx är ju bla laddtiden, gör man som jag och kommer på att man ska ut hux flux så är det bara att slänga tx-batteriet på laddning om det behövs och det tar en knappa timme.

    En annan fördel (för mig), jag har bytt till spektrums modul och har inte samma tyngdpunkt på min radio som med 3.5m teleskopantenn , jag kör med spektrums ögla för att flytta den. Med lipo kanske jag slipper öglan.

  16. #16

    Standard

    Ja men dioden är knappast den svagaste länken, om inte du själv väljer en oerhört klen diod. Vi heliflygare använder diodrar, sk "step-down" till stjärtservona för att de inte är specade för högre spänning än 5V. Ett stjärtservo suger bra mycket mer ström än en sändare.

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Några dioder vill man inte har för det är alltid den svagaste länken som felar.

    Har ställt mig själv mot väggen och snart är den enda fördelen att lipo är lättare.
    Fördelen med vikten minskar för man ska ju inte hålla i radion utan den ska hänga i halsremmen.
    Backar nog och fortsätter att flyga med NiMh i radion om ingen annan kan övertyga mig att lipo är så mycket bättre.

    Jag ska också ringa Futaba service och höra vad dom har att säga om saken.

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av knas Visa inlägg
    Nyttan med lipo i radion ist för nixx är ju bla laddtiden, gör man som jag och kommer på att man ska ut hux flux så är det bara att slänga tx-batteriet på laddning om det behövs och det tar en knappa timme.
    Det där med hux flux stämmer ganska bra när man ska ut och flyga.
    Har två NiMh ackar till radion och den ena är alltid nästan full så ingen fördel där för mig.
    Laddtiden tycker jag inte är särskilt lång.

    Ack 1: NiMh AA2000-9.6V / Robbe max 2,0A laddning
    Ack 2: NiMh AA1600-9.6V / Minicars B1001 max 800mA laddning
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  18. #18

    Standard

    Okej, batteriet i min radio är orginal 1100mAh, räcker ju en hel flyghelg minst, men ibland så upptäcker jag att batteriet börjar närma sig 9V. Oftast precis då jag ska ut på fältet

  19. #19

    Standard

    Var helt inne på att byta till lipo i acken när jag postade första inlägget.
    Nu sitter jag här och hittar inga fördelar för löda en massa dioder tänker jag inte göra.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  20. #20

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag har skaffat NimH batterier av typen Sanyo Eneloop som sägs ha väldigt liten självurladdning jämfört med konventionella NimH-batterier. Kapaciteten räcker väl (9 h drifttid med min gamla JR X388s) och det finns inget behov av att "toppa" ackarna efter att radion stått en vecka eller två i väntan på flygväder. I detta sammanhang verkar LiPo vara helt onödigt.

    /Michael

Liknande ämnen

  1. Radion inskaffad/Nystart
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 07:51
  2. Trött på att ladda radion!
    Av bogieboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-09-04, 15:04
  3. meijer på radion :-)
    Av cmeijer i forum Allmänt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-10, 23:26
  4. Hur konfigurerar ni radion
    Av Wåfflan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 09:59
  5. Fel på Radion :(
    Av Hyperboy i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2006-07-08, 20:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •