Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: OS 26 FS fyrtakt som blivit svår att starta

  1. #1
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard OS 26 FS fyrtakt som blivit svår att starta

    Har en OS 26 FS i min Junior 60 ( se bilder ) inköpt beg för några år sen
    Motorn går helt underbart, låg tomgång, bra ös på fullgas
    Men ...
    På sista tiden har motorn blivit mer svårstartad
    Det verkar som kompressionen har blivit lite sämre

    Ventilspel är ok
    jag kör på 15% syntetisk olja, ingen nitro
    ( alla mina motorer går bra utan nitro )

    Kan det hjälpa med en ny kolvring ?
    Eller låta motorn gå på ricinolje blandning istället ?

    Några tips ?
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0029.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	4812   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	junior.jpg 
Visningar:	142 
Storlek:	86,1 KB 
Id:	4813   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	juniornov073.jpg 
Visningar:	125 
Storlek:	24,5 KB 
Id:	4814  
    Senast redigerat av Deep Purple den 2009-04-19 klockan 19:19.

  2. #2
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Prövat annats stift ?, om du har dålig komp så är det väl som du sa läckage vid kolvring eller vid ventilerna.

    /Martin

  3. #3
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard Stift

    Alla använder väl Typ F som är ett fyrtaktsstift
    även i andra motorer används väl detta om jag inte tar fel ?

  4. #4

    Standard

    Han menar säkert om du provat ett nytt F stift. =)
    Gamla motorer tappar kompen. Den där har väl ingen kolvring antar jag heller...
    Rengöra förknasaren?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  5. #5

  6. #6

    Standard

    Kolla slitage o sotavlagringar på ventiler o säten, rengör o prova igen, sätt i ett nytt stift om det suttit länge. Om ej detta hjälper är det dags för renovering. Kolla igenom alla delar i motorn och inte bara kolvring/ringar om motorn gått mycket. Lika bra när man ändå är igång. Ricinet tätar ju bättre men jag tycker det är en fusklagning att börja köra med tjock olja för att rädda en sliten motor. Lycka till

  7. #7
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard *

    Frågan är om det är värt att börja kosta på en gammal motor med många flygtimmar ?

    Blir verkligen renoveringar bra ?
    - jag menar renoveringar där inte fodret / cylindern byts
    - bara ringbyte

    I en fyrtakts motor kan väl inte heller ventilstyrningar bytas
    hela toppen måste bytas ut ...

    Lite ricinolja .. och simsalabim, den går några år till ???
    ( sen utbyte )

    Här en film på kärran som motorn sitter i:
    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=b8lr_n_B8mg&feature=channel_page"]YouTube - Junior 60 part 2[/ame]

  8. #8

    Standard

    Nja ricinet räddar nog inte motorn om den är svårstartad mm. Personligen skulle jag inte renovera den, jag lägger hellre ut en slant o har fräscha grejer. Men de flesta är ju sparsamma/snåla o man kan säkert renovera den för mindre peng. Ska man göra en riktig renovering så ska man ju byta vevstake lager kolv osv o då kostar en ny motor mindre. Köp en Saito 30:a de kostar inte mycket och är en motor med mindre vikt o mera kräma, o samma pålitliga gång som OS

  9. #9
    Michaels avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 390
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Om kompressionen bärjar bli dålig kan det vara läge på att lyfta bort toppen och kolla ventilsätena så att de ser jämna och fina ut. Eventuellt kan man använda lite slippasta för att polera sätena genom att med lite slippasta på ventilsätet föriktigt rotera ventilen några varv medan den försiktigt trycks ner mot sätet (jag har med framgång använt polerande tandkräm för detta). Är det inte ventilerna som är problemet är nästa steg att kolla fodret. Ser det helt och fint ut, utan repor så är det läge på att byta kolvring. Därefter får man köra in motorn med några tankar ricinoljebränsle och förhoppningsvis har du sedan en motor som går som om den var ny.
    Behovet av att göra "en riktig renovering" som KenPro kan jag inte uttala mig om men jag håller det för osannolikt att det skulle behövas byta vevstake och kolv.

    Kostnaden för ovanstående är en spottstyver jämfört med kostnaden för en ny motor.
    Att byta till en Saito 30 för att spara 14 gram i vikt som KenPro föreslår (jag har bägge motortyperna och har kontrollvägt) verkar lite löjligt. Speciellt för en oldtimer som Junior 60. Effektskillnaden lär du inte heller märka mycket av. Den finns men är i praktiken ganska liten. Min FS-26 ger samma varvtal med en APC 10x5 som Saito FA-30:an ger med en APC 10x6 dvs. runt 10000 rpm med 10% nitro och 15% Aerosave.
    Senast redigerat av Michael den 2009-05-08 klockan 20:05.

    Hitta rätt med
    GPS-fältlistan
    , http://www.freewebs.com/propellerhead/index_gps.htm

  10. #10
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Bra svar Michael

    Jag gillar motorn och den går mycket fint, sen vet jag inte om jag är något Saito fan direkt ...

    Vidare behövs inte någon effekt höjning i den kärra motorn sitter

    Tandkräm som ventil slippasta kan jag prova
    Har pasta till bilar i skala 1:1 men den kanske är för grov då alltså

    Kan prova att byta kolvring, hoppas jag får tag i någon
    dessa 26 Surpass är ju utgångna sen länge

  11. #11

    Standard

    Självklart kan man göra så, jag gav bara min åsikt. fick känslan av att motorn gått väldigt mycket men självklart kan man byta ring o köra tills kolv eller lager går i bitar. O är man inte för ekonomisk så kan det ju vara kul med med nåt nytt ibland

  12. #12
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av KenPro Visa inlägg
    Självklart kan man göra så, jag gav bara min åsikt. fick känslan av att motorn gått väldigt mycket men självklart kan man byta ring o köra tills kolv eller lager går i bitar. O är man inte för ekonomisk så kan det ju vara kul med med nåt nytt ibland
    Att ett kullager går i bitar har jag aldrig varit med om
    Det enda som händer är väl att det börjar låta pga att det blivit skador av
    rost eller förslitnings skador

  13. #13
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Har din motor varit körd på recin innan? En bekant som flög tidigare i klubben hade EXAKT samma symptom på sin gammla (dock 2 takt) när han bytte från ricin till syntetisk olja. Att ricin tätar bättre och sliter mer är ingen hemlighet.

    I så fall är det bara å byta kolvring så ska de funka igen. Det är ju den som står för tätningen mellan kolv å foder.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  14. #14
    Deep Purples avatar
    Reg.datum
    Oct 2007
    Inlägg
    268
    Jobb
    Bilplåtis / Bilmek
    Klubb
    Weak Signal RC - Beverly Forshaga Hills

    Standard

    Den är inköpt beg. så jag vet inte

    Jo ricinolja sliter mera, men tätar samtidigt bättre i cylinderloppet
    så det blir lite bättre kompression i en motor som är lite sliten

Liknande ämnen

  1. Jag har blivit med Jet. Hjälp ;-)
    Av Mr100 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2012-09-23, 21:17
  2. Spitfire - svår att flyga, lätt att krascha?
    Av Kennerdahl i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2010-12-25, 14:08
  3. Bokis har blivit med get !
    Av ivve i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 27
    Senaste inlägg: 2008-11-21, 17:41
  4. Har jag blivit galen!
    Av mageri i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-10-27, 23:09
  5. Svår att nå
    Av connyw i forum Allmänt och Tips
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-10-22, 21:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •