Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Torpedvägg sned?

  1. #1
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard Torpedvägg sned?

    Hehe dum fråga kanske men torped väggen som man monterar motorn på
    är inte rak utan är sned? då lär motorn peka snett eller hur?

    maskinen är en
    Above all pitts bulldog 50cc
    och ingen monteringsanvisning.

    varför och hur gör man? hehe
    One Life! Live it..!

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av streem Visa inlägg
    Hehe dum fråga kanske men torped väggen som man monterar motorn på
    är inte rak utan är sned? då lär motorn peka snett eller hur?

    maskinen är en
    Above all pitts bulldog 50cc
    och ingen monteringsanvisning.

    varför och hur gör man? hehe
    Wohoo, min 50cc Pitt är sned den med.
    Och om allt står rätt till så är nästan allas sneda. ;-)
    Proppen roterar åt ena hållet och skapar nåt moment som gör att flyget vill dra till vänster,
    så man brukar ha motorn peka nån grad åt höger för att motverka detta så flyget flyger
    rakt när man ska starta, landa och helt enkelt flyga rakt i luften. Jag har haft ett flyg som
    väggen blev lite som den blev (den legendariska vandrarpokalen, jag menar vandrarflyget
    "Härken") och då fick man rätt roliga aproaches med flyget.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Den ska vara sned, det är kompensation för motorrotationen och vrid som propellern åsamkar... Om du sätter i motorn så kommer du se när du monterar kåpan att motorn hamnar mitt i
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4

    Standard

    oj vi skrev visst samtidigt
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    oj vi skrev visst samtidigt
    =) men ändå... hur kommer det sig att ett flyg vill till vänster när propellern roterar?
    Sätter man flyget upp-åt-kull så blir det ju tvärtom? Iofs så är ju thrustlinjen inte
    spikrakt fram, utan dragen från CG på nån vänster, eller? Huh... nu drar det iväg.
    Har inte tänkt desto mer på det där, men nu när man tänker efter lite så kommer
    jag inte på nån klok förklaring. drhanke... Dr Hanke... DOKTOR Hanke måste ha en
    bra förklaring på det där tycker jag nu. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6

    Standard

    Jag har fått lära mig att det är slipströmmen från proppen som träffar fenan därför monterar vi motorerna lite högerriktade.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  7. #7

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mats J Visa inlägg
    Jag har fått lära mig att det är slipströmmen från proppen som träffar fenan
    Men varför står alla och slipar flygen när det räcker med slipström
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  8. #8
    wesses avatar
    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    5 871
    Jobb
    Nykter Alkoholist
    Klubb
    ¤Sunday Team¤

    Standard

    jag har fått lära mig att det ska va snett ... Raka grejor är inge kul det har Tomten och klavins sagt till mig

    Get high with hovering
    not drugs

  9. #9

    Standard

    Jaså slipström. Hm... men fenan är väl spikrak jämfört med flygkroppen och flygkroppens
    korda/centrumlinje? Och momentet förstår jag att vill få flygkroppen att rotera åt andra
    hållet än proppens (flyger heli och det har jag lärt mig ). Och sen så ska väl proppen
    slussa lika mycket luft bakåt på höger sida som på vänster sida. Hmm... nån mer hund
    som är begraven här... Nåt mer är snett som man inte tänkt på.
    Vad ÄR föresten slipström förutom ett roligt svengelskt ord. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  10. #10

    Standard

    Tänk dig att proppen skruvar luften bakåt och då gängan når fenan så trycker den på vänster sida och således vill nosen också åt vänster, högerställer man då motorn lite så motverkar man det.
    Trimmar man bort fenomenet med sidorodret så får man ändra trimmen efter olika gaspådrag och det är ju lite besvärligt

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  11. #11
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    Tack för alla fina svar

    då gör det inget att motorn kommer att peka lite snett :P
    för det ska visst va så
    One Life! Live it..!

  12. #12
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Jag läste en recension av något plan i RCM&E nyligen (glömde vilket), där det stod att stjärtfenan på detta plan var aningen snett monterad, just för att motverka denna effekt. Det var första gången jag hört talas om att man kompenserar med fenan istället för (eller i kombination med) motormonteringen. Är detta vanligt?

    /Leif

  13. #13
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LAN Visa inlägg
    Jag läste en recension av något plan i RCM&E nyligen (glömde vilket), där det stod att stjärtfenan på detta plan var aningen snett monterad, just för att motverka denna effekt. Det var första gången jag hört talas om att man kompenserar med fenan istället för (eller i kombination med) motormonteringen. Är detta vanligt?

    /Leif
    Vet ej hur vanligt det är på modeller.
    Men på SAAB Safir har man valt en liknande konstruktion genom att helt enkelt bygga sidorodret snett!! Och det är välldigt mycket också, skulle tippa på att det är ca 1dm skillnad mellan botten och toppen på sido rodret om man lägger en lodrät linje där.

    Kolla på denna treplans skiss så ser man faktiskt att det är vridet.
    Blev riktigt förvånad första gången jag såg detta i verkligheten.

    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  14. #14
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    För å visa hur slipstreamen är. eller vortex virvlar som dom också kallas (har jag för mig) hittade jag en liten bild på en herkules jag åkte med.

    Tyvärr är bilden tagen innifrån men hade den varit tagen utifrån hade man tydlige sett hur vivlaran synligt gått långt bakom vingen. Och osynligt fortsätter dom ännu mer.
    Alltså som tidigare nämnts utan problem från propp till fena på ett modellflygplan
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	00950136.jpg 
Visningar:	126 
Storlek:	50,3 KB 
Id:	4866   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	00950131.jpg 
Visningar:	110 
Storlek:	39,2 KB 
Id:	4867  
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  15. #15
    LANs avatar
    Reg.datum
    okt 2006
    Inlägg
    188
    Klubb
    Valdemarsviks Mfk

    Standard

    Tack för info, Krille, detta var nytt för mig.

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Krille Visa inlägg
    För å visa hur slipstreamen är. eller vortex virvlar som dom också kallas (har jag för mig) hittade jag en liten bild på en herkules jag åkte med.

    Tyvärr är bilden tagen innifrån men hade den varit tagen utifrån hade man tydlige sett hur vivlaran synligt gått långt bakom vingen. Och osynligt fortsätter dom ännu mer.
    Alltså som tidigare nämnts utan problem från propp till fena på ett modellflygplan
    Snygga vortexvirvlar kring propellerspetsarna. Tyvärr visar inte denna bild hur slipströmmen vrids, utan bara att luften rör sig bakåt i förhållande till propellerns rotationsplan. Oavsett detta så är diskussionen helt korrekt, slippströmen har en viss rotation bakom propellern, men den är ganska liten, mellan tummen och pekfingret några grader. Det kan man till viss del kompenseraa för genom att sidrikta motorn eller att ge fenan en viss sidriktning. Det sistnämnda är vanligast i fullskalasammanhang.

    /Michael

  17. #17

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    P-51 Mustang har t.ex snedställd fena ...finns säkert fler plan som har

  18. #18

    Standard

    Angående den modellen i fråga( Above all Pitts Bulldog 50cc).

    Mät noggrant när du mäter in motorn för smartskallarna som konstrurat modellen har nämligen bara gjort motorspanten med högerriktning och ej längst fram på motorkåpan.
    Dvs att om du bygger taijt med propellern mot kåpan så kommer propellerbladet ta i kåpan på höger sida eftersom det inta är samma vinkel på dom två delarna.... Tänk även på att motorn måsste vara skjuten åt vänster för att propelleraxeln ska hamna centrerat på planet.

    / Fredrik

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik Lundberg Visa inlägg
    Angående den modellen i fråga( Above all Pitts Bulldog 50cc).

    Mät noggrant när du mäter in motorn för smartskallarna som konstrurat modellen har nämligen bara gjort motorspanten med högerriktning och ej längst fram på motorkåpan.
    Dvs att om du bygger taijt med propellern mot kåpan så kommer propellerbladet ta i kåpan på höger sida eftersom det inta är samma vinkel på dom två delarna.... Tänk även på att motorn måsste vara skjuten åt vänster för att propelleraxeln ska hamna centrerat på planet.

    / Fredrik
    Det är väl flygets vänstra sida på kåpan det tar i? Alltså höger om man ser framifrån? Eller?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  20. #20

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Tänk dej att du står framför motorn och propellerströmmen snurrar bakåt runt kroppen. Fenan på ovansidan "sitter i vägen" för propellerströmmen som träffar fenan på vänstersidan sett ovanifrån. Alltså trycks fenan till höger och planet vill svänga till vänster. Därför riktar man motorn lite till höger (1-2%) för att kompensera att kärran vill till vänster.
    Fenomenet visar sig ju som mest när man gasar fullt, på tomgång eller avslagen motor ska kärran gå rakt fram.

    Vid start på fullgas med fullskala, typ sportkärror, måste man trampa högerroder, men vid marschfart (70-85%) har man tillräckligt hög fart och relativt lite gaspådrag, så kärran går rakt fram.
    Retroholic!

Liknande ämnen

  1. Sned stjärtfena
    Av gin i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-09-23, 21:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •