Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 24

Ämne: GWS picomottagare

  1. #1

    Standard GWS picomottagare

    Hejsan!

    Jag håller på med mitt första projekt och känner att jag har tagit mig vatten över huvudet. Jag har skaffat en E-Sky-sändare (35Mhz kanal 72) och har en GWS-mottagare; En R4P2. Fartreglaget, ett ICS100, sitter kopplat mellan batteri motor och mottagare. Servona som jag avser koppla till mottagaren är av typen Futaba S3115.

    Det har uppstått vissa problem. Jag är osäker på vilken av de 4kanalerna på mottagaren fartreglaget skall kopplas till. Servona går inte att koppla eftersom kontakterna har utbuktingar som skaver mot det klena plasthöljet på mottagaren. Modellen svarar inte på några som helst spakrörelser. Jag vet inte ens om det spelar någon roll vilket håll man sätter kristallerna på. Känns definitivt som jag har slängt ut en stor penning på något som inte kommer snurra igång.

    Tack på förhand!

  2. #2
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    fartreglaget ska iaf sitta på kanal 3. är du säker på att du har vänt kontakterna (servokontakterna)rätt.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  3. #3

    Standard

    Najs, då tolkade jag instruktionerna rätt. Batteriacket verkar sakna kräm. När jag kopplar det direkt till motorn händer inget (hade förväntat mig en bränd motor åtminstone), men när jag kopplar ett vanligt AA(1,2V) så snurrar den på lågfart.

  4. #4
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    ja där har du svaret om battariet är slut så kan ju iget drivas.
    du skulle kunna testa att ladda batteriet igen. Du måste dock ha det under uppsyn så att det inte bärjar brinna.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  5. #5

    Standard

    Äsch, kollar bara vad min bästa adapter kan ge, checkar att volten är lagom, räknar ut tiden, och sätter timern.

    Tycker det är lite skumt att Zetterlunds säljer tomma ack...

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    finns du i västerås?? det är inte många företag som säljer fulladdade batterier
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Om du bor i Västerås så är du välkommen att besöka Västerås Modellflygklubbs fält Arosängen så skall vi försöka hjälpa dig - http://www.vmfk.se/Arosangen.htm . Är det fint väder så finns det ofta någon där. Annars kan du "PM:a" mig via den funktionen på detta Forum så löser vi det säkert.
    Sen kan du ju börja med att kolla igenom min "Elflygskola" på min hemsida - http://www.mcregor.se/Elsetuper.htm
    Lycka till hälsar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Jisses vad här fanns vänliga själar. Jag är snart färdigutbildad kamikaze-pilot på Hässlö. Eftersom jag vrålar runt och stör med flygskolans cessnor trodde jag inte att modellflyg skulle bli en sådan utmaning, modellbygge däremot...

    Jag tror jag har ytor så det räcker, men jag måste tacka McRegor för länken även om sidan håller en väl hög nivå för min del.

    Btw, finns det nåt sätt man kan göra R4P:an robustare? Jag tror den faller isär bara jag tittar på den.

  9. #9
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    nämen jag går på hässlö jag med fast jag utbildar mig till flygtekniker istället.
    Vet inte om du såg mig men det är jag som har flygit över området i en paramotor.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  10. #10
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    huset var närmare än vad jag trodde [ame="http://www.viddler.com/explore/daniel_L/videos/19/"]Viddler.com - aaah HUS!!! - Uploaded by daniel_L@@AMEPARAM@@http://www.viddler.com/player/6abfd05b/@@AMEPARAM@@6abfd05b/[/ame]

    Det är verkligen något du borde testa istället för cessnorna.

    Brukar modellflyga lite ute på ängen så vi kanske ses.
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  11. #11

    Standard

    Dig har jag ju träffat på teknikerfester! Har du nån bra laddare, kan jag använda en 9Volts till mitt 7,2V batteri lr är det för mycket? Jag tror inte det blir tillräcklig ems om jag skarvar mobilladdaren på 3,9V.

  12. #12
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    du får nog allt ta och köpa dig en laddare.

    Jag kan verkligen inte plasera dig när träffades vi?
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  13. #13

    Standard

    Jag kan ha förståelse för om du inte minns mig... Återigen, kan man använda en laddare som ligger 1,8V över batterispänningen eller blir det överhettat?

  14. #14
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Börja med att berätta vad du har för batteri, av tidigare inlägg (7,2V) låter det som om det är ett NiMh batteri med 6 celler. Hur stor kapacitet (hur många mAh)?

    Om det är en NiMh ack är det billigaste alternativet en automatisk peak-laddare för 6–7 celler (kostar knappt 300 kr), men om du tror att du kommer att fortsätta hobbyn är det lika bra att köpa en AC/DC-laddare med display som klarar NiCd/NiMh/LiPo/LiIo/Bly/ kostar drygt 1000 kr. Då kan man ladda batteriet med laddaren kopplad till vägguttaget eller kopplad till ett 12V blybatteri.

    Den laddare du pratar om som ligger 1,8V över batterispänningen - vad är den avsedd för? Är det en peak-laddare?

  15. #15

    Standard

    Det är en vanlig batteriladdare, en UNIROSS X-PRESS 150 för att vara exakt. Du har på pricken rätt angående acket, 6st 1,2V celler som ger 300mAh.

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Såvitt jag kan se så är din laddare gjord för att ladda 4 st celler - alltså 4,8V batterispänning nominellt. M a o fungerar den inte att ladda 6 seriekopplade celler med.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Standard

    Nu vet jag inte riktigt om vi talar samma språk här, UNIROSS 150 har portar för 9V batterier (sånna där roliga alla höll på tungan på tekniklektionerna på mellanstadiet för att känna elektroner rusa genom käften). I de portarna (2st) är laddspänningen 9V.

  18. #18
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Du ska inte använda en sådan laddare. En enkel peak-laddare för seriekopplade NiMh-celler eller en "computer-laddare" med display för olika batterityper är vad som behövs.

    Här finns en förmånlig laddare om du inte vill satsa på en mer avancerad. (kopplas till bilbatteri) http://www.hudikhobby.com/visa_produ...Laddare+DP1200

    Angående Futabas servokontakter är det bara att skära bort den lilla plastfliken (men skär inte bort för mycket). Kolla noga att du sätter i servokontakterna och fartreglaget rätt väg. Vanligen - (=svart kabel) utåt eller "neråt" på mottagaren, men det borde nog stå på mottagaren var - ska vara.

  19. #19


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Du kan inte trolla med den laddare du har. Endera laddar den 4 separata celler eller så ett 9V-batteri. Inget av dessa passar din drivack så ny laddare är vad som gäller.
    Hälningar
    Roger

  20. #20

    Standard

    Tack så mycket för den informationen. Fartreglaget hade en ganska utförlig beskrivning, jag kan ju alltid fixa nya kontakter om jag inte vill hacka originalen. Jag har en shysst peakladdare på annan ort, får bli en hemresa i helgen.

    Vet ni nåt bra ställe man kan köpa depronark?

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •