Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: Kondensatorer

  1. #21
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Var hittar man dessa kondingar?

    Jag har lite problem med en elkärra, fartreglagen bootar om lite då och då... har man bra höjd är det inga problem, bara att dra ner gasen, vänta lite och sen fortsätta flyga. Men om man ligger på 40cm och någon står och varvar en bensinare i depån så att man inte hör det, då är man torsk...

    Kanske kondningarna kunde hjälpa?
    /\/\vh // /\/\r J.

  2. #22
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    http://www.conrad.se/

    under komponenter/byggsatser finner du massor om du skall löda en själv !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #23
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  4. #24


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Assans lösning:

    Verkar ju rätt enkelt att löda ihop själv för den som absolut känner behovet.
    Kan även inhandlas i England för ca: 3 £ - http://www.brchobbies.co.uk/?page=sh...dditem&item=52
    Hälsningar
    Roger

  5. #25

    Standard

    "extra omsorg på installationen och att ha bra kontroll över sin strömförsörjning"
    Helt rätt men om man kikar i vissa kärror på träffar så kan man ju undra,
    men jag är nog helt säkert arbetsskadad, vill ha det lite snyggare.

    "Konding vid servot eller ansluten på "strömförsörjningslisten" på mottagaren - kan det vara nån avgörande skillnad "
    om man har problem så kanske, momentant så drar ju en serie motor mest ström när den står stilla i starten och då får man ju max spänningsfall i kablarna som går dit och därifrån.
    Om man vänder på det, så ju längre kablar desto mindre påverkan på mottagaren.

    "Och en frisk ack är väl krasst inte annat än en rejäl elektrolytkonding"
    Helt rätt, men hur snabb är en ack i jämförelse med en konding?
    Jag vet inte, har inte mätt, men kondingen sitter vid servot.
    Acken har kablar emellan och tappar spänning där så GROVA kablar är bra.

    "men nyttan av det hela lär det twistas om"
    jovisst det är det vi gör nu, men det är omöjligt att säga att just i det ögonblicket jobbade konding, för när den gör det eliminerar den felet.

    Vissa spänningsaggregat kan vara känsliga för RF som man kan åtgärda med en keramisk konding på 0,1 myF tvärs över polskruvarna, har lött in några under mina dar.

    Schemat är klart, hoppas att jag kan få in det, ser ut att vara lite enklare nu.

    Håller helt med övriga, gör man rätt och tänker sig för så borde det inte behövas sånt här elektroniskt finlir.

    /Allan
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mfl RX servo.jpg 
Visningar:	78 
Storlek:	43,2 KB 
Id:	4912  

  6. #26


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Fdog och alla andra,
    Börjar säkert bli lite tjatig men min ringa åsikt är att börjar man att löda in kondingar direkt på servot (vid servot) så tror jag att man tillför mycket större felkällor än om man låter bli servokablarna. Jag har liksom du Fdog sett alldeles för många märkliga elektriska kopplingar för att jag skall våga rekommendera en sån lösning. Visst - det finns ett antal flygare som är mycket duktig på det elektriska men många - även elflygare - har väldigt lite kännedom om ens grundläggande ellära. Så skall ni använda konding-lösningen - köp i så fall en färdig "sladd" om ni inte till 100 % vet vad ni ger er in på. Alltså - undvik att manipulera servosladdarna - det kan vi överlåta till de som verkligen vet vad dom sysslar med.
    Jag var också med på den tiden då alla servokontakter var lödda och inte pressade och jag kan säga att en av de större säkerhetsförbättringarna inom RC-världen var just övergången till kontaktpressning. Innan var det mycket vanligt att sladden gick av strax utanför där lödtennet upphörde. Visserligen hade vi ju inte krympslang på den tiden men ändå - undvik lödningar på servosladdar... Och vad ännu märkligare var - vi flög våra .60-kärror "hela dagen" med en ynka 450 mAh NiCd-ack i kärran och utan tillstymmelse till spänningsvakt.. Ok - detta var kanske ett litet slag under bältet men så var det trots allt.
    Hälsningar
    Roger

  7. #27

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Och vad ännu märkligare var - vi flög våra .60-kärror "hela dagen" med en ynka 450 mAh NiCd-ack i kärran och utan tillstymmelse till spänningsvakt..
    Roger
    och så säger man att tekniken går framåt hela tiden, sneglar just nu på min 5000 mAh lipoack till bensinaren.

    Man undrar ibland när folk säger att nu var det en störning igen när dom flyger.
    Tidigare med dom gamla sändarna förstår jag men nu börjar man också klaga på 2,4G
    Med en konding tror man att störningarna är bortta och då flyger man bättre.
    Tänk vad en liten konding kan rädda världen
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  8. #28

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Jag råkade köpa en Corona 8-kanalsmottagare (V.2) och kunde inte låta bli att testa hur låg spänning den klarade av. Resultat: Ner till 2,94 V fungerade mottagaren utan mankemang. Det gick utmärkt att starta om och att binda mottagaren att vid denna spänning. Jag testade också hur mycket ström jag kunde plocka ut från en ett år gammal mottagarack (NimH-ack på 2100 mAh, 4,8 V). Det visade sig att vid ett strömuttag på 15 A som varade 10 s. hade jag fortfarande 3,3 V spänning från acken (mätt vid anslutningskontakten in till mottagaren).

    Jag flyger lungt vidare utan kondensator.

    /Michael

  9. #29
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Jag råkade köpa en Corona 8-kanalsmottagare (V.2) och kunde inte låta bli att testa hur låg spänning den klarade av. Resultat: Ner till 2,94 V fungerade mottagaren utan mankemang. Det gick utmärkt att starta om och att binda mottagaren att vid denna spänning. Jag testade också hur mycket ström jag kunde plocka ut från en ett år gammal mottagarack (NimH-ack på 2100 mAh, 4,8 V). Det visade sig att vid ett strömuttag på 15 A som varade 10 s. hade jag fortfarande 3,3 V spänning från acken (mätt vid anslutningskontakten in till mottagaren).

    Jag flyger lungt vidare utan kondensator.

    /Michael

    Som jag sa innan. Problemet med att tappa spänningen ligger inte när man kör med en ack direkt inkopplad i mottagaren. Utan problemet kommer när man kör med ett fartreglage med inbyggd BEC krets som inte orkar leverera strömen som krävs när alla servon jobbar på max.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •