Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: Kondensatorer

  1. #1

    Standard Kondensatorer

    Med hjälp av en kondensator borde man spara acken lite.
    Har också märkt att rycker man i spakarna blinkar ackvarnaren rött.
    Vid spänningsbortfall kan mottagaren tappa signalen någon sekund säger dom som vet bättre.
    Hur stor fördel har man på ett flyg att ha kondensatorn kopplad till mottagaren?

    Capacitor dubbel RX FAAST
    Extern kondensator för mottagare
    Futaba har tagit fram ett par externa kondensatorer som pluggas in i valfritt ledigt servo- eller batteriuttag i mottagaren.
    Dessa kondingar hjälper till att hålla spänningen

    Senast redigerat av Mr X den 2009-04-21 klockan 21:47.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  2. #2

    Standard

    Frågan är ju hur mycket de hjälper? Finns det några tester på det? Någon som har kopplat in ett oscilloskop och jämfört spänningsdipparna? Dessa kondingar är ju för bilar.

    Iofs så hänger det nog på storleken på planet också. Ett stort plan med hungriga servon kommer en liten konding kanske inte hjälpa så mycket, gissningsvis inte ens 22mF varianten (den översta som ser ut som ett lipo)

    Jag skulle börja med att kolla på kabeln/kablarna från batteriet/regulatorn. På mina regulatorer har jag lött om alla kablar till grövre dimension samt fler kontakter, dvs jag har minst två kontakter som jag ansluter i mottagaren. Använder man nu Ni-XX batterier så kör man väl med strömbrytare, även om det skulle vara "heavy-duty" brytare och kablar så är det ju en ett par extra dm sladd som påverkar spänningen, det gäller nog även för ackvarnaren tror jag.

    Om det nu visar sig att kondingar hjälper så skulle jag dock köpa löst från Elfa istället för Futabas egna som kostar som en halv mottagare, iaf den dyrare.

    Elfa
    67-180-76 Lågimp ellyt 10000uF/10V 28,50kr/st exkl moms

    Dvs 10mF, köper man två, tar kabeln från ett trasigt servo eller liknande, parallellkopplar dem sedan har man byggt ett eget kondensatorpack (hå och hej med farbror frej?)

  3. #3
    webmaster RCFF - Administratör DanneGs avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    673
    Jobb
    IT Chef
    Klubb
    Bergs RC

    Standard

    Jag kan meddela att på spektrum fungerar det iaf.
    Hade problem med min katana och digitala servon, när jag gjorde en
    kvickroll så blev belastningen så hög att spänningen föll och mottagaren startade om.
    Sen var det nervöst de 2-3 sekunder det tog för den att starta om och hitta sändaren igen. (den hann ju med 2 extra kvickrollar under den tiden)
    Köpte en kondensator från spektrum och det gjorde susen. Jag har iof
    på senare tid bytt till ett annat fartreglage med separat BEC för att slippa sådana här problem i framtiden.-
    /Daniel Gustafsson

    Radio: JR DSX9
    Flyger: Multiplex Acromaster, Sebart Katana(or) Hangar 9 Extra 260 27%
    Heli: E-sky Belt CP
    Bil: Traxxas Slash 4x4
    Båt: Princess med Zenoah 26cc
    01010010010000110100011001000110

  4. #4

    Standard

    Jag kan förstå att tillverkaren inte kan sätta stora kondensatorer på mottagaren.
    Mottagaren ska kunna användas i olika stora modeller också.
    När modellen blir stor men inte så stor att det behövs powerbox men med starka digitala servon börjar man fundera om det inte behövs en kondensator som utjämnar strömpikarna. NiMh acken är inte gjord för att leverera mycket ström hastigt som lipo acken.

    Nå det finns säkert någon som är duktig på el och kan förklara saken bättre för det var bara en tanke jag hade och har läst om dom som har löst problemen med en kondensator eller dubbla ackar till mottagaren.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  5. #5
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Problemet ligger inte i mottagaran utan i de flessta fall elektriska fartreglage med inbyggd BEC, säg att BECen i fartreglaget lämnar 3A som mest och servona drar just som all peakar som högst 3,1 A i 0.00001 sek. det är då strömen dippar å mottagaren startar om.
    Det är inga problem om man har en ack direkt inkopplad i mottagaren då en ack utan större problem klarar av att lämna ström hög nog för å paja mottagaren.

    De flässta nimh mottagarackar idag ligger på 2500mAh eller mer. Å en sån ack klarar utan problem att lämna 10C under kortare period. Det blir 25A å det är många servon de. Har man många servon å vill använda NIMH ackar är det bara att sätta in sub C celler som utan problem klarar å leverera 50-60A.

    Som sagt problemet ligger inte i ackarna utan våra BEC kretsar.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  6. #6
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    vi kan ju börja med att relatera till bil ljuds byggarna so ju använder sig av iofs riktigt stora kondingar för att klara av att leverera vid riktiga spikar ... å då talar vi om 100-200 amp i "normal" fallet ... så visst är kondingen en bra back up vid höga spikar ! främst då vid "tröga" accar som inte kan leverera så snabbt som är önskvärt ...

    ngn som är duktig på uträkning av storleks behovet kan nog lösa ut hur pass stor konding man behöver ...
    och som ngn skrev tidigare ... elfa eller conrads .. samt en servo kabel så löder mna ihop en sådan konding får några få kronor ! ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  7. #7

    Standard

    Jo visst fungerar nog kondingar i rätt sammanhang. Kollar man också på hur seriösa bil-ljudsbyggare har byggt sina system så ser man oftast typ sex st bilbatterier, strömkablar lika feta som falukorvar ..då är det ju inte så konstigt att kondingarna fungerar bra för det finns resurser att ladda upp dem mellan varje "dunk". Nu är det för visso högre belastning på dem jämfört med ett modellflygplan så kraven är ju också högre.

    När jag gick i gymnasiet så räknade jag ut hur länge jag kunde få en lysdiod att lysa med en uppladdad konding som strömkälla, om jag inte mins fel så fick jag till det.

    C = kapacitet
    Q = laddning
    U = spänning

    I = ström
    t = tid

    C = Q / U
    Q = I x t
    ..så
    C = I x t / U

    Om jag nu har tänkt rätt, och vi har följande krav

    I = 10 A
    t = 0.05 sekunder
    U = 6 V

    så får vi..

    10*0.05/6 = 0.083

    Dvs 0.083 F ska kapaciteten minst vara på...om jag inte har räknat/tänkt helt fel någonstans..


    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    vi kan ju börja med att relatera till bil ljuds byggarna so ju använder sig av iofs riktigt stora kondingar för att klara av att leverera vid riktiga spikar ... å då talar vi om 100-200 amp i "normal" fallet ... så visst är kondingen en bra back up vid höga spikar ! främst då vid "tröga" accar som inte kan leverera så snabbt som är önskvärt ...

    ngn som är duktig på uträkning av storleks behovet kan nog lösa ut hur pass stor konding man behöver ...
    och som ngn skrev tidigare ... elfa eller conrads .. samt en servo kabel så löder mna ihop en sådan konding får några få kronor ! ...
    Senast redigerat av knas den 2009-04-22 klockan 22:54.

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Tiden borde vara en svängning på fartreglaget, 1/8000hz=0,125 ms, då får du 0,2 mF = 200 uF
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  9. #9

    Standard

    Svängning på fartreglaget? Pratar du om timingen på fartreglaget så har det nog inget med saken att göra, hur blir det då om det är en metanolkärra utan fartreglage?

    Till Mr X ursprungsfråga "...Hur stor fördel har man på ett flyg att ha kondensatorn kopplad till mottagaren?..."
    kanske man skulle svarat att om du har problem med att mottagaren startar om, prova med en konding och se om det hjälper, skulle det vara ett fartreglage som slår ifrån pga att BEC-delen blir överbelastad skulle jag byta fartreglage eller antagligen köpa en extern BEC.


    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Tiden borde vara en svängning på fartreglaget, 1/8000hz=0,125 ms, då får du 0,2 mF = 200 uF
    m.v.h. //Fredrik

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Wink

    Citat Ursprungligen postat av knas Visa inlägg
    Svängning på fartreglaget? Pratar du om timingen på fartreglaget så har det nog inget med saken att göra, hur blir det då om det är en metanolkärra utan fartreglage?
    Tänkte inte på det
    Man kanske ska dimensionera efter inre motståndet i batteri (metanol) eller batteri + bec (el) i stället.

    Citat Ursprungligen postat av knas Visa inlägg
    Till Mr X ursprungsfråga "...Hur stor fördel har man på ett flyg att ha kondensatorn kopplad till mottagaren?..."
    kanske man skulle svarat att om du har problem med att mottagaren startar om, prova med en konding och se om det hjälper, skulle det vara ett fartreglage som slår ifrån pga att BEC-delen blir överbelastad skulle jag byta fartreglage eller antagligen köpa en extern BEC.
    Prova då med ett batteri som inte är fullt, och håll emot servona lite grann för att se om det dippar.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  11. #11

    Standard

    Fler förslag:
    Mata servona direkt från plus på ack eller BEC och mata plus via en Schottky diod till mottagaren
    samt en electrolyt-(för strömmen) och en keramisk-(för spikar) kondensator över mottagaren,
    från mottagare till servo bara jord och signal kablar.


    Den här frågan har jag ställt till några top guns vid några träffar men de bara stirrar på mig som om.....

    Varför har man inte elektrolyt kondensatorer VID servot som tar den första strömstöten ?
    Och som ovan keramiska som tar de snabba spikarna vid starten av servot.
    Förmodligen skulle det lugna ner en stökig tillställningen en hel del.


    /Allan

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av FDog Visa inlägg
    Fler förslag:
    Mata servona direkt från plus på ack eller BEC och mata plus via en Schottky diod till mottagaren
    samt en electrolyt-(för strömmen) och en keramisk-(för spikar) kondensator över mottagaren,
    från mottagare till servo bara jord och signal kablar.


    Den här frågan har jag ställt till några top guns vid några träffar men de bara stirrar på mig som om.....

    Varför har man inte elektrolyt kondensatorer VID servot som tar den första strömstöten ?
    Och som ovan keramiska som tar de snabba spikarna vid starten av servot.
    Förmodligen skulle det lugna ner en stökig tillställningen en hel del.


    /Allan
    Kan du göra ett enkelt kopplingschema för detta? Låter som en god idé
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  13. #13

    Standard

    OK, men det tar lite tid, upptagen i helgen. För mig är det som lite extra säkerhet men i bland är det som reservdäcket, det går oftast bra utan det också.
    Hur många är det som kör omkring utan reservdäck?? :-)
    /Allan

  14. #14


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Lite förundrad blir man över detta engagemang avseende kondingar på mottagaren/servona.
    För att fortsätta med billiknelsen - har man bra däck och inte kört ner däcken på "corden" så fungerar det närmast 100 % utan bekymmer med punkteringar. Överför vi det till våra kära leksaker så gäller det att ha bra och stabil strömförsörjning liksom en omsorgsfullt utförd installation - uppfyller man de kraven så lär man knappast få några problem som kan åtgärdas via en konding. Pilotfel är nog avsevärt vanligare än den typen av fel.
    Visst kan man ha både "hängslen och livrem" men den bästa "livförsäkringen" är trots allt att lägga ner lite extra omsorg på installationen och att ha bra kontroll över sin strömförsörjning - och inte minst att använda utrustning av bra kvalitet.
    Hälsningar
    Roger

    PS: Konding vid servot eller ansluten på "strömförsörjningslisten" på mottagaren - kan det vara nån avgörande skillnad ? All strömförsörjning i en normal installation utgår ju från mottagarens "strömförsörjningslist". Den är ju gemensam för mottagare och servon... Och en frisk ack är väl krasst inte annat än en rejäl elektrolytkonding..
    Senast redigerat av McRegor den 2009-04-24 klockan 07:52.

  15. #15
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    Hej,
    Lite förundrad blir man över detta engagemang avseende kondingar på mottagaren/servona.
    För att fortsätta med billiknelsen - har man bra däck och inte kört ner däcken på "corden" så fungerar det närmast 100 % utan bekymmer med punkteringar. Överför vi det till våra kära leksaker så gäller det att ha bra och stabil strömförsörjning liksom en omsorgsfullt utförd installation - uppfyller man de kraven så lär man knappast få några problem som kan åtgärdas via en konding. Pilotfel är nog avsevärt vanligare än den typen av fel.
    Visst kan man ha både "hängslen och livrem" men den bästa "livförsäkringen" är trots allt att lägga ner lite extra omsorg på installationen och att ha bra kontroll över sin strömförsörjning - och inte minst att använda utrustning av bra kvalitet.
    Hälsningar
    Roger

    PS: Konding vid servot eller ansluten på "strömförsörjningslisten" på mottagaren - kan det vara nån avgörande skillnad ? All strömförsörjning i en normal installation utgår ju från mottagarens "strömförsörjningslist". Den är ju gemensam för mottagare och servon... Och en frisk ack är väl krasst inte annat än en rejäl elektrolytkonding..
    Kan bara hålla med ... Börja med att ha en bra grund att stå på....! men det är himla interessant läsning.... så ös på med fler åsikter i denna debatt

  16. #16

    Standard

    Dessa kondingar är främst i Futabas fall framtagna för bilåkare i EL klasserna. Anledningen är att då man gasar ut på en raka eller ur en kurva så kan motorn dra rejält med ström och kör man med som alla gör en ESC där man nyttjar BEC kretsen så kan det förekomma en snabb dipp vilket för mottagaren att boota om, därav har Futaba tagit fram denna lösning med konding för att lösa ett reellt problem.

    Det är därmed inte sagt att man måste ha dem i sin flygplan Däremot har jag själv erfarit i min MPX Blizzard att vi gynnsamma förhållanden så kan setupen dra ström och mottagaren slockna, vid detta tillfälle ha nog en konding räddat min Blizzrd. Kör man el setuper och nyttjar BEC i reglaget skall man ha klart för sig vad detta kan innebära för problem. Var ju en heli kille som fick erfara liknande problem med ett Align reglage varpå man klagade på Futaba mottagaren. De flesta sakerna går att reda ut och få en förklaring på om man tänker till hur sakerna egentligen fungerar och vad det är till för.

    Jag vill nog hävda att rätt använd till det är tänkt så är det en bra lösning.

    Många pratar powerboxar å diverse utr runt omkring men de löser inte alltid problemen så att tro att denna konding löser alla världens problem är nog att hoppa över ån efter vatten. Den är framtagen främst för bilåkare, flygare som använder den i el setupper kan bli hjälpa. Bäst är som skrivet ovan kan man använda separat ack är det den bästa lösningen, har man som jag trångt i modellen så ja kondingen kan vara den enkla lilla lösningen
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Tittar vi på el-bilåkare så har väl 1:12-klassen bara 4 celler i NiMh-acken och det är ju ett annat utgångsläge än för oss elflygare som sällan har så låg utgångsspänning i våra ackar. Så där kan jag förstå problemet vid stora strömuttag. Men med en bra switchad BEC och avsevärt högre ackspänning så bör det inte vara något stort problem för oss flygare. Sen kan man ju som sagt ha en bra, separat mottagaracke och då bör problemet vara helt överspelat.
    Åter - tänk över installationen och välj lämpliga komponenter för den driftsituation ni har i maskinen.
    Hälsningar
    Roger

  18. #18

    Standard

    Intressant tråd! Har upptäckt att dom flesta ackvarnare är som julgransljus när man rör servona. Inte direkt pålitligt. Men tillika har jag märkt att det är olika beroende på vad
    man har för mottagare. För vissa mottagare är det klockrent en LED som lyser när man
    röjer med spakarna, och i andra mottagare så blinkar alla LEDar frenetiskt. Men så länge
    alla blinkar så har inte mottagaren dött. Den har dött (för mig) endast när jag rört på
    spakarna då ackvarnarens sista LED stått på rött. Om jag minns rätt... Är väl månne
    en konding i dom mottagarna som inte får ackvarnare att flippa ur.

    Hur snabbt laddar en konding upp då? Det kommer ju strömspikar varje gång man rör
    servona (med belastning).

    Hur har stora pojkarna som flyger 3m+ aerobatik med massor med 24kg-servon?

    Någon som föresten har skild matning till mottagaren och skild till servona?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Standard

    Fördelen med en konding är att den så enkelt kan flyttas mellan olika flyg.
    En konding till alla flyg låter ju perfekt och enkelt att ha kopplad till mottagaren.

    Bara att plugga i men nyttan av det hela lär det twistas om.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Fördelen med en konding är att den så enkelt kan flyttas mellan olika flyg.
    En konding till alla flyg låter ju perfekt och enkelt att ha kopplad till mottagaren.

    Bara att plugga i men nyttan av det hela lär det twistas om.
    Jo nyttan kan det ordas om i år... Jag tycker så här att känner man sig nöjd och vill ha en konding för det hjälper så sätt i den. Huvudsaken är att man som pilot känner sig säker med modellen
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •