Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: pinad magnum gp pro 46

  1. #1
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard pinad magnum gp pro 46

    som rubriken säger .. pinad är förnamnet ! ... en gammal magnum motor med morrande lager har fått pinas idag !! och ngn här är ju rätt duktig på att räkna ut hastigheter !

    skäll nu inte för jag räknar inte med att den skall överleva så länge men ville testa !

    iaf så fögasaren som puttades in i denna motor räcker väl till mer än väl då den om jag inte minns fel var från början till en moki 250!?? finns det en sån moki ?? iaf en jäkla stor moki ! vilket då ger en betydligt större trottel trumma med mer genomflöde av luften !

    testades med lite olika proppar samt bränsle toppen nåddes med mitt ys bränsle 20% olja å 30% nitro samt en apc(vågade inte ta billig propp) 8x7 varv räknaren stannade på 18000 nu räknar jag inte med exactheten på den varvräknaren .. men uj uj vad det varvade ! höll på säga +-1000 varv men snarare - 1000 varv då kanske .. men iaf vad når man för hastighet med detta varv tal och propp det lär ju gå upp i varv i luften ngt ...

    tänkte skopa ner denna motor med denna propp i min dimond dust delta .. och vikten kommer hamna på kilot ca (kolfiber å klädsel endast i modellen)

    pigga svar tack
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  2. #2
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    Nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Den motorn hade jag utan tvekan satt 10x8 eller liknande på
    Mvh Palleman

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jo har testat det med .... enligt varv räknaren som visar typ 900 om man blinkar framför den så varvar den rätt skapligt med en no name propp 10x7 eller 8 ... så varvar den 17 enligt varv räknaren .. men då ljudet med den lilla proppen steg till ett ilsket ylande så tror jag mer på det senare resultatet från varv räknaren än det första nu ska vi proppa för fart .. enbart fart för mycket styrka med 10x :? din sonic 500 kommer te sig som en trainer i fart jämförelse palleman


    kan lägga till att gas svaret var omedelbart .. på en micro sek var det från tom gång till full varv .. snålade heller inte ur nålen riktigt då jag inte ville ta det absolut sista ... men då soppan tog slut märktes direkt en markant ökning av varvtalet .. innan den började spotta


    motorn e rapp som en bil motor och ylandet likvärt
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    Hej Kenneth.

    Stigning 7" blir 1" = 25,4mm alltså 7 x 25,4 = 177.8 mm / varv
    För att detta skall blir m/s eller km/h då tar du 177.8 = 0,1778 m/varv

    Motorns varvtal är 17000

    Detta delar du med 1000 för att få hastigheten i km/min.
    Alltså 17 och för att få detta i timmen så tar du 17x 60 eftersom 1 timme är 60 minuter.

    17 x 60 = 1020 , sedan tar du siffran 1020 x motorns varvtal som är 0,1778 och då är sluthastigheten 181.356 km/h

    OBS ! detta är en ren teoretiskt hastighet utan planet mottstånd i luften.

    Mvh Diesel
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  5. #5
    Diesels avatar
    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    352
    Jobb
    Service Underhåll
    Klubb
    SolvesborgsMFK

    Standard

    För att göra det enkelt så kan man räkna på ett annat sätt..

    du tar siffran 1.524 som är en konstant faktor.
    Det är tum-en (25,4) X tidsfaktor som är 60
    0,0254x 60 = 1,524.

    Denna siffran får du magasinera i minnet .
    Och då är det lätt.....

    1.524 x stigning (i ditt fall 7 ) x motorns varvtal (utan tusental, alltså 17)

    Svar 181.356
    Motorer , motorer , motorer, Det är vad som gör livet värt att levas. !

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Jag svarade på samma fråga på svenskt modellflyg igår, har lagt ut en excel-tabell med funktionen där man kan ändra på propellerns stigning och varvtalet.
    http://johansundqvist4.googlepages.com/hastighet

  7. #7
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    2 555
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    japp Sjohan jag vet ! men kommer inte åt exel filen då min dator skriker att man måste ha explorer bla bla med service pack 2 ... å se de ha jag inte
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

Liknande ämnen

  1. Weston Magnum R
    Av Arrow 60 i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-10-10, 13:03
  2. Weston Magnum-R
    Av DrHanke i forum Byggdagboken
    Svar: 43
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 14:01
  3. ASP.46 VS MAGNUM.46....
    Av ssn i forum Metanolmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-05-26, 22:30
  4. Magnum 4-taktare?
    Av sundqvistjohan i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-01-20, 11:34
  5. Magnum/ASP/SY/SC
    Av Magnus i forum Metanolmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2006-08-28, 16:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •