Reklam

 
Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Ys 63s

  1. #1

    Standard Ys 63s

    Hej

    Har ett par YS 63 or o igår började den ena att krångla, den har gått 40-50 liter soppa o har alltid gått som en klocka förutom en gång när ventilkåpspackningen läckte. Motorn får inte upp trycket efter att ha varit på tomgång om man sedan ger den fullgas, det tar ca 10 sek innan den får upp fullvarv igen. Jag har idag gjort ett antal tester o utitslutit en del saker.


    Bytt stift

    Justerat ventiler

    Bytt ventilkåpspackning

    Bytt baklockspackning

    Bytt o-ringar i insug o förgasare

    Bytt packningen i botten på motorn

    Inspekterat rörliga delar

    Testat backventil, ok

    Test tryckt slangar o tank i vatten, ej läckage

    Plockat isär o rengjort regulatorn hittar inget fel

    Motorn har bra kompression o ger samma tryck i tanken som vanligt.


    Soppan är ny Rapicon köpesoppa, har kört en Saito på samma bränsle o det fungerar bra.

    Kan det vara ventiler eller säten som är slitna eller sotiga så de läcker igenom ett uns trots bra komp, annars måste pumpen vara galen men den ser bra ut. Verkar som att lågfarten inte har någon verkan när man skruvar på den. Motorn har jag köpt ny o den har som sagt alltid gått prima.

  2. #2


    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    151
    Jobb
    Maskinförare
    Klubb
    Gällivare RC

    Standard

    Spraya motorn med vatten med lite diskmedel i och dra runt propellern. Har du då en tryckläcka så blir det ju en jäkla massa bubblor !
    Min YS läckte i packboxen vid främre lagret.
    Flyger:
    EF 88" Extra 300 3W55xi
    EF 88" Edge DLE 55
    EF 104" Extra DLE 111
    Telink EPP Yak

  3. #3

    Standard

    Provat o hittar inga bubblor eller läckage utvändigt, ska testa med en annan ys för att säkerställa att tank och slangar är ok. Fler tips är välkommet

  4. #4
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Kanske är ventilfjädrarna som är slitna och inte hinner med (låter långsökt men det är en idé iaf)?
    Eller så är regulatorn paj av nån anledning. Prova å byta regulator om du har en på en annan motor.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ny köpt soppa ... vad har du i nitro och olja i den ??? har själv 2 st 63or som har vart lite bökiga .. och för min del så har problemen varit att dom har tappat effekt vart lite knöliga att ställa in mm efter nogsamt justerande så har det funkat skapligt men problem fritt blev det när jag började köra med 30% nitro och 20 % olja för lite nitro och för lite olja gillar dom inte ..
    men själva regulatorn är mycket mycket känslig .. minsta lilla skit i den och motorn bli omöjlig ! testa regulator från en av dina andra motorer
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6

    Standard

    Har haft ett antal Ys o de fungerar alla bra på 15 nitro 15 klotz, visst finns det effekt att hämta med mer nitro men de är alla lättinställda och går bra med en superb tillförlitlighet. Jag har bytt regulator men det är samma problem. Jag tror mig dock ha hittat en liten spricka i vevhuset precis vid baklocket som måste undersökas. Jag körde denna motor utan balanserad proppeller ett tag i början o så är ju inte arf maskiners medföljande plastbockar någon höjdare i precision även om jag monterat dem nogrannt. Denna motor har suttit i ett antal kärror så problemet kan ju varit gammalt men att sprickan uppkommit nu som först.

  7. #7

    Standard

    Såg att den nyare motorn har ett par förstärkningar i vevhuset så förmodligen har detta problem med spruckna vevhus uppdagats hos YS

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Ser att du inte har jättelångt upp till linköping. Om du vill så ring saab/bodycote där å fråga om dom har lust å göra en ultraljuds undersökning så kan du se om det och hur djup sprickan är. Dom borde ju ha någon lärling där som kan göra det för ett fikabröd
    Senast redigerat av Krille den 2009-05-03 klockan 11:27.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #9

    Standard

    Sprickan är genomgående tyvärr, jag är smed och kan tiga igen sprickan men tänker skaffa ett nytt vevhus istället. Någon som vet om någon sida med Ys reservdelar o priser, i sverige eller utomalands. Någon kanske vet var man får tag på billigare men högkvalitativa lager till denna motor. Tänkte renovera upp den när man ändå är igång

  10. #10

    Standard

    Original lagren lagren var visst inte så dyra

  11. #11
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Köp SKF lager. jag skulle tro dom är bättre än YS lager, troligen billigare också
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  12. #12
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det där med sprickan har jag haft på den motor jag köpte beggad av tobbeo .. efter ett antal flygningar så började den plötsligt gå underligt .. och hittade inget fel tröttnade å plockade ur motorn då visade sig sprickan .. jag beställde mina delar från rcmaffian kanon snabba så fort dom fått hem delarna .. tog inte många dagar iaf ! .. glöm inte kam axel lagringar ,, och var ruskigt försiktig när du knackar i kam axel lagringen i vevhuset .. annars får du lager haveri som jag ! med ny kamaxel mm som följd ! .. tror jag fick ge knappa 900 kr för lager vevhus samt packningar
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  13. #13

    Standard

    Tänkte beställa från en sida i England där de har allt hemma, tyvärr blir det ingen billig historia då jag soppade in min nya Ys 63S i en jättebjörk i rent slarv o öppnade den idag o ser att både vevaxel o lager har gått i smällen, så det får bli en hel gottepåse delar för drygt 2000:-, riktig kanonhelg det här för min hobby, mekat med ett gäng motorer hela helgen o flugit totalt en tank. Men nu är problemen lösta o delar snart på väg.

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •