Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Olika viktplacering för få bra CG?

  1. #1

    Standard Olika viktplacering för få bra CG?

    CG på ett flyg har ju sin plats, men man kan ju placera vikter lite olika och ändå bibehålla
    CG på rätt plats. Jag har en Pilatus Porter PC-6 som jag fick i perfekt balans och flyget
    glider otroligt bra och går att styra utan problem när motorn stannat, om än lite segt.
    Men när motorn är i gång och jag styr lite och har mig så vet jag inte vad som är fel,
    flyget slingrar sig och hamnar lätt i spinn, det drar till vänster rejält och svarar dåligt
    på skev till höger. Kan det vara viktplaceringen, eller är det motorn som pekar fel?
    Jag har placerat acken som på bilden nedan enligt B. Vill verkligen få detta flyg att
    flyga bra. Har flugit två ggr och den är rackarns så mycket svårare att bemästra
    än helis. Har till och med satt i en massa lampor, "strobes" och "saftblandare". Mer
    blir det... men inte vill jag flyga om det ska bete sig så där! :-o

    Flyget mitt:
    http://www.motorportalen.net/phpbb/v...er=asc&start=0

    Finns film på min senaste flygtur, dock ej fått in den i datorn än pga lite datortrubbel
    för tillfället.

    Och på tal om viktplacering... vad blir effekterna efter dessa alternativ?

    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Vikter ska/bör placeras så centralt som möjligt!
    Det du beskriver beror på en skev vinge! Man ska alltid ha lite wash-out i vingarna, du har säkert som amen i kyrkan lite wash-in i vingspetsarna!
    Kolla vingen med en Robart incidence meter!

  3. #3

    Standard

    Ju mer centralt, desto mer vikter dock. Hm, men att ha en hel ack så där långt bak
    är ju inte bra alls alltså. Borde byta motor från OS55 till OS46 kanske.

    Det där med raka vingar, där sa du nåt! Det har jag aldrig kollat på ett flyg. I och för
    sig så var höjdrodret våldsamt skevt första gången jag flög, det fixade jag, ändå var
    felet kvar. Måste kolla det där. =) Tack för tipset.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4

    Standard

    Har man ingen sån mätare kan man ta två raka trälister och sätta fast med gummiband vid vingspetsarna så att dom pekar bakåt, Sen så kollar man först att listerna är paralella sen så kikar man bakifrån och kollar så att man ser lite av undersidan av vingen vid vingspetsarna då mitten av vingen är plan.

    Mvh Mats J
    Mats Jonsson född 1971. Flugit RC sedan 1996 pysslade med friflygande gummimotormodeller före det.

  5. #5
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Jag har flugit ett par kärror med mycket vikt längst bak i stabben. Även plan med acken längst bak och jag har aldrig märkt att jag fått någon märkbart sämmre flygegenskap.

    Enda gången jag märkt något är vid spinn. Då ett plan med mycket vikt bak har en tendens att överspinna lite jämnfört när jag inte hade vikt där bak. men det är inte så konstigt för det blir ju lite fart i grejerna där bak när man spinner.

    Det är ju bara å tänka sig hur många kärror är det itne som har sina servon monterade bak i kärrorna nu för tiden? Det är ofta konstflygare som har det så och så skulle man ju inte göra om vore "förödande" för flygegenskaperna.

    Roligast va i sommras när jag hade drygt 100g bly som lossnade från motorkåpan. och under flygningen letade sig 2m längre bak i kroppen utan att jag märkte ett jota, modellen behövde inte enns trimmas om. Modellen är en rock 'N roll 2x2m F3A/3D maskin.


    Kolla så att vingarna är rak först å främst, sen kan du prova att mixa in lite sidoroder när du ger skevroder. Vissa kärror flyger otroligt mycket bättre då. Kommer ihåg att pappa hade en cherokee som va jättekonstig å flyga innan han mixade in lite sida.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Nä...inte är det så viktigt att tyngderna i kroppen ligger centralt placerade! Jag pratade om ett idealtillstånd!
    Naturligtvis kan du placera accen vid stabben och inte uppleva något direkt negativt av det! Har själv accen där på en You-Can-Do .60 och det funkar hur bra som helst!
    Däremot är det viktigt att du alltid kollar vingarnas eventuella skevhet, det struntar många i och vet inte varför deras plan flyger så konstigt!

    Hälsningar!
    Jan K
    Väsby MF

  7. #7

    Standard

    Okej, provar det där med vingarna först. Höjdrodret var första flygturen vint och snett,
    men det rätade jag ut, vart ingen skillnad, så antagligen är det stora vingen som felet
    sitter i.

    Eller kan det månne vara så att CG var fel i bruksanvisningen och jag har flyget baktungt?
    Det gled ju fint tillbaks efter motorstopp, men då var ju iofs tanken nästan full.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Eftersom vingen har samma corda både ute vid vingspetsen sominne vid kroppen är det busenkelt å räkna ut vart TP skall vara, Eftersom lyftkraftcentrum på din vinge ligger 25% bak räknat från framkanten bör din TP ligga strax framför denna punk. (1-2 cm skulle jag tro)
    Ju längre fram den ligger ju fortare å ju mer höjdroderutslag måste du ha för att hålla den flygande vilket i praktiken betyder högre starta å landningshastighet.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  9. #9

    Standard

    Kikade på vingarna om de var skeva, men det skiljer max 1 grad från basen till vinspetsen
    på bägge vingar. Kan det göra nåt? Vingen har nästan helt platt undersida.

    Nåja, jag struntade i vingen när jag upptäckte att motorn var monterad efter bruksanvisningen, dvs vinklad inte ett enda jota åt höger?! Så jag fixade så motorn är vinklad ca 2 grader åt höger. Flyge flyger tokfint nu. :-D

    Satte föresten på lysen samt videokamera (FCO2CrapCam) och ett till ack på 4.8V samt
    balanserade exakt som tidigare, 70mm.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Olika LiPo's laddas olika?
    Av Ålänning i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-03, 22:59
  2. olika simulatorer
    Av ingo i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-01-21, 00:06
  3. servon dra olika!??
    Av kenneth67 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-01, 13:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •