Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: "bruten pinne"

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard "bruten pinne"

    Hej. På min första flygning ever crashade jag rakt in i ett jävla fotbollsmål. Det mesta höll, men "pinnen" som går till rodren där bak gick rakt av. Jag har försökt att limma med superlim, men det gick inte för det är så jätte lite material (knappt 2mm tjockt). Vad skulle man kunna göra???


    Så här ser det ut:
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF2480.jpg 
Visningar:	146 
Storlek:	20,5 KB 
Id:	5538   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF2481.jpg 
Visningar:	161 
Storlek:	25,4 KB 
Id:	5539   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSCF2483.jpg 
Visningar:	182 
Storlek:	32,3 KB 
Id:	5540  

  2. #2

    Lightbulb

    Det är lite svårt att se på bilderna, men är det själva "kroppen" som gått av? Och är det ett kolfiberrör? Om så är fallet så skulle du kunna laga genom att först trä en krympslang över kroppen, sen limmar du in en kolfiberstav(eller ett mindre kolfiberrör) i kroppen med förslagsvis epoxi. Rugga gärna ytan lite med ett fint sandpapper först. När kroppen sen är ihoplimmad med kolfiberförstärkningen inuti så tar du lite lim på utsidan också och drar krympslangen över fogen och värmer fast den.

    Annars du så kan du ju ta ett grövre kolfiberrör istället för krympslangen och limma det det utanpå kroppen, torde räcka med en 10cm's bit. Då kan du skippa den interna kolfiberstaven också. Båda metoderna torde funka. Gå till din lokale hobbyhandlare och se vad han har för kolfiber rör/stavar om det är någon som passar bra utanpå eller inuti kroppen.

  3. #3
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    Det är tråkigt att sådant händer. Speciellt på premier turen.
    Hoppas nu du får ordning på planet och kom ihåg att aldrig lessna på hobbyn. Att Crasha ingår i hobbyn, det gör alla för eller senare.
    mvh ronas kockaya

  4. #4

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    tack för tipsen, men jag tror jag ska föröka sälja planet (kanske får nån hundring för det) och köpa en kyosho clipped wing cub. Kan det vara ett bra nybörjarplan.?? Till det plan som jag har nu så finns de inga revervdelar att köpa så jag vet int om det sku va så kul å fixa upp de å sen krasha å så finns de inga reservdelar å så måst man ändå köpa ett nytt plan...

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Glöm CUB:n ingen! Det är bra nybörjarkärra! Varför inte laga den du har...det är ju så enkelt! Bara ta bort stabben och trä ett tunt kolfiber/aluminium rör över det befinliga röret och limma med antingen Ca lim eller 5min epoxy. -Det är bra att kunna reparera saker!

  6. #6
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Glöm CUB:n ingen! Det är bra nybörjarkärra!
    ???????
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  7. #7
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Det du behöver för att laga kärran är tunn CA lim och en remsa glasfiber, kolfiber eller bara vanligt tyg!

    Du lindar en remsa av något materialen runt "röret" 5-6cm brett och 2-3 varv, Dränk sedan in matterialet med tunn CA å låt det torka.

    Glöm inte att ta lite sandpapper på röret innan bara så fäster det ännu bättre. En sån här enkel kärra behöver ingen hitec lagning

    Tar 5 min å fixa.
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    När du har lagat ska du kolla tyngdpunkten på planet. Lyft planet med två pekfingrar under vingarna. Där det väger jämt ska inte ha flyttat sig bak för långt, då får du problem. Flytta fram ack, mottagare och annat löst. Tyngdpunkten bör vara enligt byggbeskrivning eller 25%-33% av vingens "längd" eller korda mätt från framkant av vingen.
    m.v.h. //Fredrik
    fredrik

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2009
    Inlägg
    56
    Jobb
    Plugget xD
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Hurdant kolfiber/glasfiber e de jag ska köpa, och var kan man köpa det? E de nåt speciellt CA lim man ska ha (förutom att det är tunt). Det finns väl lite olika, typ för depron, balsaträ och annat..?

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Kolfiberrör finns hos alla hobbyhandlare!

    Går bra med medium Ca också. Alla Ca lim är lika, utom de som har tillägget "odorless"=luktfria (dyrt och sämre på kol/glasfiber/balsa/plywood) som funkar på Foam=depron.
    Själv använder jag "Flash" Ca lim. Accelerator är också bra att ha.

  11. #11
    ronas 22s avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    104
    Jobb
    skolan
    Klubb
    mfk stratos

    Standard

    Hej om du ska köpa en ny kärra, KÖP INTE CLIPPED CUBBEN FRÅN KYOSHO. Flyger knappt på fullgas.
    Finns bättre kärror. Ta kontakt med en modellflygklubb om du vill ta ett steg in i denna hobby.

Liknande ämnen

  1. Svar: 108
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 21:28
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "upplösning" på "borstade" fartreglage?
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-11-17, 09:22
  4. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •