Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Storlek pilotfigur

  1. #1
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard Storlek pilotfigur

    Har köpt min första "riktiga" aerobatic maskin nu i helgen. En CMP/Jamara YAK54 med 1800mm i spännvidd. I denna kommer min första bensinare någonsin att monteras.Har nu alltså trillat dit i bensinträsket.
    Som ursprunglig skala nörd så känner jag att en pilot är ett måste.
    Dock blir jag fundersam när man kollar pilotbystar till Aerobatic maskiner. Nu pratas stroleken i % i stället för skala.
    Vad ska jag gå på för procent storlek till min YAK? Eller den kanske är för liten för att det ska pratas i procentsats på denna?
    Kanske jag bara ska mäta utrymmet i sittbrunn och ta vad som passar? men vill helst att det ska harmonera.

    Spännvidd: 1800mm. 71.5"
    Längd: 15665mm. 61.5"
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  2. #2

    Standard

    Dum fråga men jag har för mig att i min Jamara så var huven mörkblå så piloten såg varken ut eller man såg in... Kanske ändrat nu?

    Vad gäller motor så håll dig till 25cc eller under, inga skakmotorer i denna för det håller inte motorspantet för om man inte glasfibrar om det innefrån.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  3. #3
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Gissar att de är en 25%:s yak ungefär. eller 1/4 skala som du kanske är mer van vid från Warbirds:en hihi.

  4. #4
    Denkes avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    115
    Jobb
    Instrument & teknikansvarig, Egenföretagare Musike

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av drhanke Visa inlägg
    Dum fråga men jag har för mig att i min Jamara så var huven mörkblå så piloten såg varken ut eller man såg in... Kanske ändrat nu?

    Vad gäller motor så håll dig till 25cc eller under, inga skakmotorer i denna för det håller inte motorspantet för om man inte glasfibrar om det innefrån.
    Vad är en skakmotor dr?
    /Denke

  5. #5
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Fasiken Hanke. Nu fick jag rådet att smälla i en 40kubikare i denna. Och för att hålla ner budgeten så köpte jag en kina motor från Aircpro, SV50cc. Fanns ingen 40cc och dom jag pratade med i fredags tyckte 26cc skulle bli klent i denna modell. Jag vill ju samtidigt köra lite aerobatic, dock ej 3d.
    Nu blev goda råd dyra. Hur göra???
    Ska jag byta motorn till en 26cc och kommer den räcka? Eller finns det något sätt att nyttja 50kubikarn i denna modell?
    Piloten blev ett litet problem just nu märkte jag.
    Jo huven är genomskinlig fast den är tonad i blått.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


  6. #6
    RCFF - Moderator Siguns avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    3 961
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Ompa.. en SV26CC ger ju enligt pappret ca 6kg dragkraft och ska du inte hänga modellen i propellern utan bara flyga den så borde det räcka ? kollade även Roto35vi den ger runt 8kg men då är ju priset betydligt högre

    Hanke verkar ju dock tycka att du inte ska sätta i någon besinare i den ??

  7. #7

    Standard

    Skakmotor menar jag en typ bensinare... Modellen tål helt enkelt inte en motor som skakar för mycket vilket ofta bensinare gör oavsett märke så jag skrev "skakmotor" för att inte peka ut någon.

    Jag har själv haft en med en mvvs 45 vilket är på tok för stort jag vet... Till saken hör att motorspantet lossnade helt, efter ny glasfibring så lämnade spantet planet ännu en gång dock med en mindre bensinare därav mina skrivningar...

    Jag skulle satsa på en metanolare i 150-180 för att planet skall få så lång livslängd som möjligt, det andra problemet med planet är att med den 45:an jag hade så vägde planet baktungt så jag vill nog påstå att vad du än väljer för motor så kommer det bli baktungt... Jag monterade då servon till höjd och sida så långt fram ja kunde men ändå hade ja bly i fram.













    Senast redigerat av DrHanke den 2009-05-11 klockan 11:23.
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  8. #8
    Krilles avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 078
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Angående skalan.

    1,8 (spännvid modell) / 8,16 (spännvid orginal enl wikipedia) =0,22058823529411764705882352941176

    Vilket blir 22% skala eller ungefär 1:5
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Condor magic, SIG 1/6 Piper J3 Cub
    Helikopter: T-rex 550L Dominator, T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba 14SG,

    modellhobby.com

  9. #9
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Standard

    Tjena Tomas
    Om du vill se hur stor gubben du skall ha i en Aerobatikkärra så kolla denna länk,
    www.airliners.net
    Här hittar du nog någon kärra med pilot i, normalt kan man se att endast huvudet syns i cockpiten på aerobatikkärra, kolla min Cap 232 pilot..
    har mer bilder, skall bara hitta den så fort jag kan...
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CAP232_2.jpg 
Visningar:	84 
Storlek:	81,6 KB 
Id:	5116  
    Senast redigerat av Corsair den 2009-05-11 klockan 14:21.
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  10. #10
    Corsairs avatar
    Reg.datum
    Dec 2007
    Inlägg
    639
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Arbete är överskattat, hobby är bättre...
    Klubb
    Södertälje Mfk.

    Thumbs up Kärrorna är små i fullskala...

    Hej igen, Capen har spv. 180cm, hoppas det hjälper dig..
    Scannad och klar, rätt skala på piloten.....
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CAP 232 Pilot1.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	43,1 KB 
Id:	5117   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	CAP 232 pilot2.jpg 
Visningar:	81 
Storlek:	45,6 KB 
Id:	5118  
    Live to fly, fly to live!
    Janne


    FUTABA T12Z 2,4GHz...mums..

    Sig CUB "Clipped Wing" 1/4 Skala. Ligger på Byggdagboken/RCFF...

    www.modellflyg.dinstudio.se

  11. #11
    Ompas avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 957
    Blogginlägg
    2
    Jobb
    Grävmaskinist
    Klubb
    Karlstad MFK

    Standard

    Tack grabbar för alla svar.
    Janne, det där med piloten ska jag kolla vidare på.
    Hanke, det där såg inget vidare ut på bilderna. Hittade ett reportage i dag på just denna modell i AOH, med en SPC 40CC. No probblems som det verkade där.
    Har även per telefon diskuterat detta med en erfaren flygare som även har denna modell. Dock med en 180 4takt glödare. Fick förslag på hur man ska förstärka bla motorspantet så det klarar större motorer.
    Har också pratat med Håkan på Aircpro, om jag känner så är det ok att retunera motorn när den kommer. Har några dagar att fundera vidare på innan paketet med motorn kommer.
    Modellflyg
    En Stört-skön hobby

    //Tomas//


Liknande ämnen

  1. Gå upp i storlek
    Av teamleader i forum Nybörjare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 20:57
  2. Vad är 25 och 40 storlek
    Av Rulle i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-06-22, 11:18
  3. storlek på roderytor
    Av senmathal i forum Metanolmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-03, 07:41
  4. Pilotfigur 30-35%
    Av Sigun i forum Bensinmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-04-17, 23:24
  5. Pilotfigur?
    Av Ompa i forum Skalamodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-02-18, 23:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •