Reklam

 
Sidan 3 av 5 FörstaFörsta 12345 SistaSista
Resultat 41 till 60 av 85

Ämne: Snabba metanolplan

  1. #41

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av js_ Visa inlägg
    Blir nog o hänga på min Irvine 72, så kanske jag kör ifrån dig
    Måste vara ett skämt att man rekommenderar motor från 25 på den kärran
    Blir då att släpa på en hel massa bly i nosen och en trainer flyger snabbare.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  2. #42

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Under 100kmh...!???
    Vilken motor och propeller kör du med då?? Har du OS .46 så passar en APC 9x7 eller 10x6 bra. Likaså en RAM 10x6 eller 10x7.
    Master A (de med vita spetsar) är de absolut sämsta propellrarna på marknaden så undvik dem! MA Scimitar är däremot bättre.
    Med en OS.46 och rätt glödstift,soppa,tank och propeller samt en flygklar vikt runt 1700-1800g ... kommer du lätt upp i 180km/h med Sonic 500.
    Tips! Ta bort överbyggnaden på kroppen!

    Kom gärna över till os på fastlandet och se en pylontävling! Närmast i tid och rum är Q-500 tävlingen (och Super Q-500) i Trosa den 13 juni.
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Blixterboda Q-500 2007,start 1.JPG 
Visningar:	202 
Storlek:	74,4 KB 
Id:	5429   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn-Blixterboda start 1B.JPG 
Visningar:	202 
Storlek:	68,7 KB 
Id:	5430   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC01215.JPG 
Visningar:	203 
Storlek:	44,8 KB 
Id:	5431   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_DSC01209.JPG 
Visningar:	212 
Storlek:	60,0 KB 
Id:	5432  
    Senast redigerat av jaka den 2009-05-22 klockan 09:20.

  3. #43
    js_s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Jag körde med en gammal HP 40 och en APC 10x6, bränsle va 70/15/15 från söders rc.
    Canopyn hade jag borta.

  4. #44

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!

    Vad varvar HP:n med 10x6 RAM eller Graupner snurra?? En så gammal motor (antar att den är körd tidigare) behöver säkert nya kullager för att funka bra.

    Webra .40 GT varvar ca 14000v/m med gamla dämparen och ca 15000 v/m med nya dämparen med 80/20 soppa (20% ricinolja) och Nova Rossi 3 eller 4 stift.

    ASP .40 (Kyosho .40 GX ) varvar ca 14500-14600 v/m med 10x6 RAM eller Graupner cam-prop snurra och Nova Rossi 3 eller 4 stift.

  5. #45

    Standard

    Trodde jag möttes av en trainer när jag kom till fältet, en liten sådan, det
    var ju dock din Sonic JS... Sen ojoj kom nåt ylande förbi, måste vart den
    där styroksbiten du har Mr X. Den gillar jag. Snabb jevvel! ...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #46

    Standard

    Ja dom där pylonracerna pratar om att sätta i mindre maskiner för att det går för fort.
    Mister bob kör ju ca 180 på fältet och styroxbitarna snart nästan lika fort.

    Ska man märka att det går fort måste man nog upp i 250 - 300 här på Åland.
    Senast redigerat av Mr X den 2009-05-23 klockan 18:49.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  7. #47
    js_s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Det sitter en 60 med pipa på den nu, kanske det blir en provtur i morgon kväll

  8. #48

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    ....Måste bli j...framtung med 10cc motor!! ...Förresten...Vilken 10cc då???

    Ett vanligt nybörjarfel att tro att det går fortare bara för man sätter i en större motor. Nej! Sätt i någon av ovanstående motorer .40 (Webra eller ASP (Kyosho GX.40)) istället och kom över och testa lite racing.
    Senast redigerat av jaka den 2009-05-23 klockan 22:01.

  9. #49

    Standard

    Sportsman Aviation Sonic 500 Motor: 25-46 2T

    The djäkenway är tydligen 60 med pipa
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  10. #50

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    ....Måste bli j...framtung med 10cc motor!! ...Förresten...Vilken 10cc då???
    Då är frågan varför flyga med en 40 med bly i nosen när man kan flyga en 60 utan.
    Måste väl gå fortare med en 60 utan bly.

    Fråga inte mig för jag flyger bara frigolit.
    Nu retas jag men JS flyg hade en massa bly i nosen Jaka när jag flög förbi honom.
    Senast redigerat av Mr X den 2009-05-23 klockan 22:15.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  11. #51

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bly!?? Vad vägde kärran då??
    1800g-+ 10g är vad som är riktmärke för en Q-500 kärra! Som i all racing är det låg vikt som gäller.

  12. #52

    Standard

    Hur har det gått med 60:ian i nosen?

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  13. #53
    js_s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Hur har det gått med 60:ian i nosen?

    /Håkan
    Jag fick den aldrig o gå riktigt bra, men i morgon ska den upp med en OS 46 i nosen.
    Tredje gången gillt hoppas jag på nu blir det inte bra nu så får jag väl ta o köpa en värsting motor bara.
    Senast redigerat av js_ den 2009-06-06 klockan 21:26.

  14. #54

    Standard

    Aha!

    Ok, lycka till!

    Hoppas dessutom att ni har videokamera med er så man kan få njuta av en Ålandsfilm på söndagskvällen.

    /Håkan
    "Allting beror på allting"

  15. #55
    js_s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Aha!

    Ok, lycka till!

    Hoppas dessutom att ni har videokamera med er så man kan få njuta av en Ålandsfilm på söndagskvällen.

    /Håkan
    Vi har alltid videokameran med Tänkte även flyga cub med kamera på i morgon, det blir premiär med 100cc i den, har haft DL 50 i den förut.

  16. #56
    EPGs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    327
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Det skulle vara kul att bygga nåt med den här motorn i nosen:
    Nån som har någon erfarenhet av den?
    En i klubben har nämligen drösvis med reservdelar till sådana.
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

  17. #57

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Bly!?? Vad vägde kärran då??
    1800g-+ 10g är vad som är riktmärke för en Q-500 kärra! Som i all racing är det låg vikt som gäller.
    Du har pm.
    Flyg hårt! - Landa mjukt.
    -------------------------
    Spektrum DX7

  18. #58
    js_s avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    669
    Jobb
    Chaufför/försäljare
    Klubb
    RC Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av hakank Visa inlägg
    Aha!

    Ok, lycka till!

    Hoppas dessutom att ni har videokamera med er så man kan få njuta av en Ålandsfilm på söndagskvällen.

    /Håkan
    Nu har jag flugit med os46 o den gick fortare men när jag dök i full fart så låste den sig o börja dra åt vänster, sen så vet jag inte om det är servona som inte orkar eller om det är nåt annat, iallafall så blir den helt normal så fort jag släppte på gasen.

  19. #59

    Standard

    Blev lite snabbare med en OS 46 i nosen tyckte jag.
    Men så där riktigt snabb blev den aldrig.

    Behöver nog vara mera varv på maskinerna för att det ska gå fort och inte klassas som en snabb trainer.
    Men nu blev jag efter med min styroxbit.
    Senast redigerat av Mr X den 2009-06-08 klockan 00:33.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  20. #60
    EPGs avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    327
    Jobb
    Underhållstekniker (instrumentare)
    Klubb
    MFK Oskarshamnseskadern

    Standard

    Annars om man vill åka snabbt så kan man ju göra som jag.
    Skaffa en begagnad F3D, skruva ur Jett, IR, Nelson eller whatever som sitter där framme och lägg den i en låda i väntan på bättre tider.
    Sen skaffar man en trottlad bakutblåst Rossi 40:a med långpipa (och helst med en sån topp så att man kan köra med bi-turbo-glödstift) som man sen lär sig att hantera flygplanet med.
    När man känner sig redo så sätter man i orginalmotorn och flyger.

    Edit: Denna motorn är nog rätt svår att få tag i idag, men MVVS har ju rättså potenta bakutblåsta (om man vill) trottlade motorer.
    Senast redigerat av EPG den 2009-07-03 klockan 02:10. Anledning: trottel
    Måste man blya i nosen så har man en för liten motor.

Liknande ämnen

  1. Tappar kontakt vid snabba/många utslag
    Av Cok i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2012-09-16, 16:19
  2. Bokis snabba P-38 samt barnens Crawling
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2011-09-09, 10:20
  3. Snabba bilar
    Av Sigun i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-05-03, 14:25
  4. UBEC i metanolplan - erfarenheter?
    Av Delta i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2008-03-02, 16:01
  5. Nu var HAB snabba - Cred till Tomas !
    Av McRegor i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-01-21, 10:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •