Reklam

 
Resultat 1 till 20 av 20

Ämne: SPE 40cc

  1. #1

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Acroflyers MFK

    Standard SPE 40cc

    Finns det någon som vet något eller har någon erfarenhet om bensin motoren "SPE 40cc"?? Jag tror att det är samma som Air media oxå säljer. Jag vet att det är en billig kina motor , men det är en sådan jag är ute efter.

  2. #2

    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    20
    Klubb
    Acroflyers MFK

    Standard

    Hallå! Finns det ingen som flyger eller har flygit med denna motoren??

  3. #3

    Standard

    om jag inte är fel ute så har Óve själv en sån i sin D-VII kärra om du kollar i foto/film delen....

    tråden e här
    http://www.rcflyg.se/forum/showthread.php?t=23815
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  4. #4
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    1 087
    Jobb
    Lackerare/Processtekniker
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Det är en ok motor, men det är inte nåe vidare klipp i den om du frågar mig. Har ingen själv, men har flugit med en sån o sett andra flyga med såna. Hade i det fallet myyycket hellre köpt en DL50 eller en Zenoah 45cc så det vart lite mer kraft.
    Står man med en låda på magen säljer man korv!

  5. #5
    Debattglad entusiast
    RCFF - Administratör
    AMs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    3 024
    Jobb
    Hobbyhandlare - Simulatorinstruktör
    Klubb
    Lunds Radioflygklubb

    Standard

    Javisst, jag flyger med en SPE 40 i min Fokker D-VII. Den är modifierad i insugningskanalen, men jag är nöjd med den. De väger lite, dubbla kolvringar och hyfsat lättstartad. Priset är OK också tycker jag - 2700 kr.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  6. #6

    Standard

    Har stått på fältet nu och slagit på en SPE 26 i två dagar.
    Startar till och stannar men när jag får igång den med full gas så går den.

    Grannen på fältet svor lika mycket som jag när han försökte att starta en SPE 40
    Just nu ligger inte dom maskinerna bra till ska jag säga.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  7. #7
    trapperwolfs avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlägg
    141
    Jobb
    Statlig anställd
    Klubb
    Åhus MFK

    Standard

    Hej har en SPE 40 jag ställde om tändningen o öppnade lågfarsnålen ett kvarts varv
    det gjorde att den inte slog baklänges längre o startar efter tre flipp med choke har kört den i ett år o är nöjd

  8. #8

    Standard

    Hur ställer ni tändningen?
    Vrider kransen en halv mm i gången och testar?
    Hur vet man när det är rätt?
    Brett spann det går hyfsat på eller är det väldigt smalt?
    Är det känsligt?
    Eller finns det mer sofistikerade sätt eller märkningar?
    Hur många grader handlar det om?
    Har själv tre bensinare (SV26, SV50 och DLE-55) men inte använt nån än... :-/
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    På MVVS motorerna ställer man inte tändningen alls. Allt funkar automatiskt.

  10. #10

    Standard

    Hej, Här finns lite om hur man ställer in tändsystemet (hallelementets position) samt en liten instruktionsfilm.

    http://www.ch-ignitions.com/CHinst.html


    [ame="http://www.youtube.com/watch?v=SydZVV5bCQM&feature=channel_page"]YouTube - Top Dead Center and timing ignitions[/ame]

    mhv/Kurt

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Mr X Visa inlägg
    Har stått på fältet nu och slagit på en SPE 26 i två dagar.
    Startar till och stannar men när jag får igång den med full gas så går den.

    Grannen på fältet svor lika mycket som jag när han försökte att starta en SPE 40
    Just nu ligger inte dom maskinerna bra till ska jag säga.
    Bytte till ett tändsystem från en SPE 40 och nu går maskinen.
    Den går så bra att den inte vill stanna på tomgång.

    Slutsat: Maskinen är bra men tändsystemet är skit.
    Egentligen tror jag att tändhatten är största boven i mitt fall.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  12. #12

    Standard

    SPE 26 fick jag till slut att gå ganska bra men den var lite för svag tyckte jag.
    Bytte till mig en SPE 40 och så blev det samma visa igen. En hel dag på fältet utan att få flyga.

    Slutade med att jag köpte en ny motor och det blev inte en SPE.
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  13. #13
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Själva motorn är det nog inget fel på...! Men däremot så kan man ta en stor slägga och slå till allt man orkar på tändnboxen . har beställt ett nytt tändbox till min Spe 40cc som är splitt ny......! startade och gick i 5 minuter... sen va fan lös...! Men ny tändbox är beställd http://www.hobbycity.com/hobbycity/s...26cc-A_Engines

  14. #14

    Standard

    Hörde att SPE 40 gick som klockan med nytt tändsystem.
    Ska man verkligen behöva byta ut tändsystemet på nya maskiner
    RC Åland
    På tok för många flygande saker.

  15. #15
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Japp...! Den går som tåget....

  16. #16

    Standard

    Håller med till 100%. Efter att ha pajat 3 st. Melody så beställdes nya system från USA och sedan dess går mina SPE26 och SPE40 kalas. Att det sedan fattas lite kraft är en annan historia som inte är kopplad till tändsystemet (tror jag). Rcxl fungerar alldeles förträffligt och finns i Sverige (Full kontroll eller MFT ??).
    mhv/Kurt

  17. #17
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Men nu har ett motorfäste gått av.... ( örat i lättmetall ) Blir att föra på spe på svetsning nu då.......! Man ska inte ge upp....

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kamikaze Visa inlägg
    Men nu har ett motorfäste gått av.... ( örat i lättmetall ) Blir att föra på spe på svetsning nu då.......! Man ska inte ge upp....
    Gummiupphängningar för motorfästet nästa? JS råkade ut för samma med en SV50cc som jag har nu.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  19. #19

    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    1 948
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    Hur har ni löst motorriktningen? Med brickor under stand off´sen eller är motor spantet snedställt?

  20. #20
    Kamikazes avatar
    Reg.datum
    Jan 2007
    Inlägg
    505
    Jobb
    Sjöman
    Klubb
    RC-Åland

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av JonnyE Visa inlägg
    Hur har ni löst motorriktningen? Med brickor under stand off´sen eller är motor spantet snedställt?
    På en bräda fastsatt med 2 st stripes i tvättställningen och bara 3 av 4 skruvar fast i brädan

    så jag har mig själv att skylla....

Liknande ämnen

  1. Extra 300s 1848mm med 40cc bensinare :)
    Av tonic i forum Byggdagboken
    Svar: 25
    Senaste inlägg: 2007-12-03, 17:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •