Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Walbro förgasare

  1. #1
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard Walbro förgasare

    Hej hopp..
    De flesta bensinare har väl Walbro förgasare idag så även min MT-57. Tänkte bara höra med er hur jag ska skruva för att rätta till det problem jag har just nu.

    Motorn svara bra på gas från botten till toppen ingen tvekan någonstans här. Problemet är att när jag kommer ner under halvgas så fyrtaktar den rätt bra. Är det lågnålen som måste justeras in så att den går snålare ? eller måste jag snåla in på både hög och lågnålen ? Nålarna jobbar ju ihop har jag förstått men eftersom man är nybörjare på bensinare så tar man tacksamt emot hjälp man kan få

    /Martin

  2. #2
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det beror på att motorn går relativt obelastad från kanske 90% av fullvarvet o nedåt..Hur du än gör kan du inte belasta motorn tillräckligt på dessa varvtal,det ligger i tvåtaktaren natur..
    Den går bra vid belastning,utan detta så blir det sämre..
    Skillnad om det är en moppe eller båtmotor,den belastas på en gång vid gaspådrag,så icke vår flygetyg dessvärre..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  3. #3
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    en walbro skall till att börja med ha grund inställningen på låg nålen beroende på förgasar typ samt storlek på motor men 1 1/4 - 1,5 varv ut sedan skall högfarten justeras in först .. dvs nåla in den på full gas dra sedan av gasen sakta då den börjar takta skall LÅGFARTEN justeras fortsätt så till du når "tomgångs varvtalet" dvs följ med med lågfarten därefter så påt igen med full gas då det defakto är lågfarten som styr en hel del på högfarten kör samma procedur igen ..
    tills du är nöjd ...
    sedan så kan det vara så att det är "luft trycket" vid flygning som spökar till det lite för förgasaren
    det finns även en "nål ventil" inne i förgasaren som går att justera men då bör man ha special verktyg till detta för att vacuum suga förgasaren för att nå rätt flöde ! .. men följ det första tippset jag gav så kommer du få en motor som går riktigt bra igenom hela registret .. men lite fett kommer den att gå just vid gas avdrag !

    lycka till
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej på er..
    Får väl försöka på den igen och justera om lågfarten verkar det som Högfarten trimmade vi in så att den varvar max men behöver väl dra in lågfarten lite försikigt så att man får den till att gå lite bättre på låga varv. Som det är nu så ligger den och börjar fyrtakta precis vid det gas pådrag som behövs när man hovrar modellen och de känns inte riktigt bra. ökar man varvtalet så sticker modellen upp i skyn och drar man av så trillar den i backen för den börjar fyrtakta så just i detta området av varvtalet vill jag ha den till att gå helt rent. Motorn har väl inte gått mer än 4-5 liter soppa än så det är kanske mer inkörning som behövs innan det går att få till detta helt rätt.

    Lufttrycket eller fartvinden borde de inte vara som påverkar så mycket eftersom jag står still och hovrar. Samma fenomen när man står och gasar på marken. Men de är väl bara att jobba på med nålarna så hittar man väl en lämplig inställning framöver förhoppningsvis

    Hur mycket ska man justera åt gången ? 1/16 dels, 1/8 dels, 1/4 dels ? Det jobbiga är när man har kåpan på och justera så är det väldigt svårt att lyckas hålla mejseln på plats men får väl justera lite och slå igång igen och testa. Den startar ju lätt iallafall alltid nått positivt.

    /Martin

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    http://www.flyinggiants.com/forums/f....html#post1871

    här har du fint tips på justering martin ! .. vart lite fel av mig tidigare ,, enna manual har jag gått efter !
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Denna sajt har bra info om hur man gör ska läsa på tills nästa gång så ska de nog gå att få motorn att gå bättre

    http://tech.flygsw.org/walbro_tuneup.htm

  7. #7

    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    316
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard Specialmejsel

    Hej

    För att justera nålar på en walbroförgasare under gång behöver man en lång skruvmejsel som inte hoppar av skruvarna. Detta fixas lätt med en lång skruvmejsel av passande dimension där man lödar på ett litet mässingsrör utanpå spetsen så mejseln inte kan hoppa av skruven utan skruven ligger så att säga inuti röret.

    Med denna mejsel kan man t.o.m justera genom bara ett hål i kåpan bara man kan se in genom fronthålet så man kan sätt dit mejseln innan man startar. Man kan sen justera med motorn igång. Yttersta försiktighet och ostördhet och stor koncentration måste dock råda för att man skall kunna göra detta så nära en propeller på fullvarv.

    Man kan behöva hålla kvar mejseln med ett gummiband om den vill hoppa av vilket absolut inte får ske eftersom den då kan komma in i proppelluren.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    mfk Viking

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Känns som de är säkrare att stänga av motorn emellan och göra små justeringar, bensinare startar ju oftast på första snurren efter sådana stopp.

Liknande ämnen

  1. Hur montera förgasare?
    Av Manni76 i forum Bensinmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2014-11-06, 22:55
  2. Packningar Walbro-förgasare
    Av Lelle i forum Bensinmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 08:09
  3. Flödande förgasare!
    Av Kamikaze i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 16:18
  4. Walbro förgasar problem
    Av krokko i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-04-11, 10:31
  5. Förgasare till OS .15
    Av Robin i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •