Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: CMPro Ventus 2.6m

  1. #1

    Standard CMPro Ventus 2.6m - Era erfarenheter.

    Tjena gubbar.. I'm back

    Undrar lite om någon har erfarenhetr av den fina kärran Ventus på 2,6m från CMPro?
    Har ni så får ni gärna dela era med mig här..
    Har läst en hel del om den på rc universe och lite andra ställe.. men hade vatt kul med personliga erfarenheter från er också om ni har..

    http://www.aircpro.com/airc/homepage...&CartID=13292-

    Är beställd, väntar på leverans..
    Senast redigerat av Smajly den 2009-05-15 klockan 22:22.

  2. #2
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    har inte av just cmpro modellen men köpte en ventus av rztech som säkerligen var av "samma" kina kvalitet och jag kan ju säga att det lilla jag flög den innan den dog i skåne så var det en trevlig kärra ! tyvärr så oerfaren på segel så dog den i lite klen vind på hanget i skåneland .. lätt byggd och skaplig kvalitet ..
    men å andra sidan så om du snackar med håkan på åircpro så får du all input du behöver .. han e kanon att ha å göra med och har iaf till mig varit ärlig om man vart på g att köpa nått tveksamt i kvalitet eller flyg egenskaper ! ..

    iaf så behöver ventusen flygas "aktivt" dvs med alla roder för att inte falla igenom !
    just cmpron verkar enligt bild vara mycket mer stabilt byggd än den jag köpte ..
    och så är ju priset rätt attraktivt med ju ... synd att den är rest noterad!!
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  3. #3

    Standard

    Tveksam är jag inte utan jag ska ha en sådan här kärra.
    Anledningen till att den är restnoterad kan vara att den sista han hade är på väg med posten till mig i skrivande stund Han brukar ju inte ha några mängder av varje hemma utan bara enstaka antal..
    Man får väl tåligt vänta tills på måndag innan den dyker upp här.
    Har till 90% bara läst bra grejer om den både va gäller flygmässigt och kvalite på rcuniverse. Där har man också fått alla tips man behöver för att fixa dom 10% som inte är bra.

    Skulle bara vatt kul att höra lite erfarenheter från några i sverige också.

    Jag har också läst som du skriver att den måste flygas aktivt. Den lär vara väldans snabb och ha ett glidtal som får stålmannen att stå still.
    Ska bli väldans intressant att sätta ihopa och testflyga..

    Kanske tillomed kan bli en byggtråd här av det när den kommer..

  4. #4

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Inte för att skrämmas eller avråda, men...

    Jag köpte en FlyFly DG 1000, ungefär samma klass som Ventusen men med liite smalare korda på vingarna.
    Den flög ca 15 sekunder på hanget på Hammars backar, sen vingtippade den så snyggt ner i sjön att det hade blivit 9,8 för det konstnärliga om den deltagit i nån simhoppstävling....

    Alltså, ska den flyga bra så ska det vara en sjuhelsickes fart på kärran.

    Felet jag gjorde var förmodligen att jag stod och "mjölkade" mot vinden och det tålde den INTE!! Stalltipparna var helt omöjliga att häva.

    Vill nån ha resterna så går det bra att överta dom för fem hundringar! Fullt lagbart! Den ligger bara och tar plats på hyllan.
    Retroholic!

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    och jag har vingarna kvar från min "mini" ventus om ngn är hugad !
    jag satte min i backen så glas fibern urde .. och samma misstag där .. fegade och "mjölkade" som du kallar det tomas .. vips så vart det inget kvar !
    Senast redigerat av kenneth67 den 2009-05-15 klockan 20:52.
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Thomas Visa inlägg
    Inte för att skrämmas eller avråda, men...

    Jag köpte en FlyFly DG 1000, ungefär samma klass som Ventusen men med liite smalare korda på vingarna.
    Den flög ca 15 sekunder på hanget på Hammars backar, sen vingtippade den så snyggt ner i sjön att det hade blivit 9,8 för det konstnärliga om den deltagit i nån simhoppstävling....

    Alltså, ska den flyga bra så ska det vara en sjuhelsickes fart på kärran.

    Felet jag gjorde var förmodligen att jag stod och "mjölkade" mot vinden och det tålde den INTE!! Stalltipparna var helt omöjliga att häva.

    Vill nån ha resterna så går det bra att överta dom för fem hundringar! Fullt lagbart! Den ligger bara och tar plats på hyllan.

    Nädå, varken skräms eller avråds..
    Har flygit några kärror genom tiderna och gått i backen en hel del ggr också
    Dock är det en del år sen för först tog metanolflyget över och på senare tid har helikopter tatt över allt.
    Nu är det dags att börja om på segel igen och tänkte testa en sån här kärra.

  7. #7

    Standard

    Nu har den anlänt.. Lägger in lite bilder senare i veckan..

  8. #8

    Standard

    Första inspektion gjordes av Moa (dottern på 1,5år).. Hon älskar flygplan, helikopter och bilar









    Inte mycket grejor i lådan.


    Mycket förlimmat.






    Ja då börjas nattens och det som ska bli morgonens monterande.
    Huvhållare limmad.


    Hjulet och luckor monterat, limmat och tejpats på plats.






    Bromsarna limmade i vingen.




    Piloten monterad. Denna satt i min andra segelkärra, en SB10 på 3m sp.vidd, som numera inte flygs med.




    Servo till roder monterat, linorna dragna och monterade.
    TIPS: Fick slipa ner alu.servoarmen på undersidan då denna var helt för tjock för dom små linkarna.






    Höjdroderservo monterat.


    Vingspetsarna limmade


    Islagshylsorna i vingarna limmade


    Servokablar lödade och skevservo monterade. Skevorna skar av och sattes tillbaka med tejp.


    Ja det var det som jag orkade med under gårdagens kväll/natt och nu på morgonen. Tanken är ju att ta premiären imorgon så det är full rulle på byggandet Bara hoppas jag orkar få ihopa det sista tills imorrn.

  9. #9

    Standard

    Blev ingen premiär idag.. skitkass väder på förmiddan, grejade i trädgården på eftermiddan och sen blev det grillning o beera nu ikväll
    Hoppas på bra väder imorgon istället..Blev ingen premiär idag.. skitkass väder på förmiddan, grejade i trädgården på eftermiddan och sen blev det grillning o beera nu ikväll
    Hoppas på bra väder imorgon istället..

  10. #10

    Standard

    Skulle ju vatt ute med min idag men de har vatt helt vindstilla.. jedra mög.
    Tog en runda med raptorn istället, första gången för i år
    Tur va de för nu märkte jag att den behöver en ny batteripack och en ny tank.

    Ska se om jag inte kan klä nått mönster på vingarna på Ventusen sålänge..

  11. #11
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Smajly Visa inlägg
    Skulle ju vatt ute med min idag men de har vatt helt vindstilla.. jedra mög.

    Kapa nosen o tryck i en motor i fronten då..?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  12. #12

    Standard

    Hehe.. Det skulle man kunna göra men då kan jag lika bra köpa ett motorplan till.
    Då försvinner lite av tjusningen med just segelflyg.

  13. #13

    Standard

    Hej igen..
    Brossan (zymox) och vår fassa har nu testflugit sina ventus.
    Kan ju bara säga att den har inga av dom tendenser som det snackas mycket om.. att den skulle vilja klippa väldigt lätt.. inga alls. Testflygning först med standardmodell och senare med elkonvertering/motor.
    Inte svårare/jobbigare att flyga än andra modeller..
    Lägg TP så nära 50mm du kommer och håll vikten. Zymox väger runt 1600.

    Bifogar lite bilder



























    Finns också filmsnutt.. enklast att ladda ner och kolla i datorn pga storlek:

    http://www.jan-ake.com/ventus/ventus.wmv
    Senast redigerat av Smajly den 2009-10-09 klockan 18:40.

  14. #14
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Härlig film!
    Den ser ju ut att flyga riktigt fint

    Hur är bromsar och landningshjul? De ser lite plastiga ut på reklambilderna...
    Är det bra verkan i bromsarna?
    /\/\vh // /\/\r J.

  15. #15

    Standard

    Vi har ännu inte testat bromsarna, inte heller landningshjulet.
    Där vi flyger är det lite för grövt/högt/knutigt gräs/äng så det hade nog tusan gått av vid första landning.

    Bromsarna är lite plastiga ja. Mina gör iallfall lätt upp o ner. Har dock inte testat dom vid flygning och det verkar inte behövas heller.
    Den behöver inte flygas så jädrans fort vid landning trots rycktet om klipptendens vid lågfart.. men detta är inget som vi märkt nått av iallfall.

  16. #16

    Standard

    Fortsätter lite här i ventus-tråden.. Finns väl ingen särskild tråd för dekaltrim o dylikt..

    Ska måla ett flyg till min fassa.. en FOX i EPP..
    Mönstret vet jag så jag gjorde ett litet test på min ventus bara för att se hur det kunde bli..









    .

  17. #17

    Standard

    ojojoj vilken maskin helt plötsligt känns min seglare som den kom får 1800-talet...

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av dacke jocke Visa inlägg
    ojojoj vilken maskin helt plötsligt känns min seglare som den kom får 1800-talet...

    Hehe.. din kärra är av snygg modell.. ser fin ut..
    Kroppen liknar lite min SB10..
    Hoppas på lite fina flygbilder på din sen också..

    Hade det inte regnat hade man nock vatt ute idag o tatt ett par svängar..

  19. #19

    Standard

    Vilka servon har du använt? Ska bygga ihop en DG-1000 från HC med 2.63m spv.
    "I Belgien är alla husdjur grå. Eller så var det en svartvit tidning."

  20. #20

    Reg.datum
    mar 2008
    Inlägg
    190
    Jobb
    Underhållstekniker
    Klubb
    Borås modellflygklubb

    Standard

    Halloj!

    Har också en Ventus 2,6a, flyger fint! Bromsarna är mycket effektiva!
    Se till att bogserlinans öglas knut är utanför planet, annars kan den fastna inne i det lilla röret vilket hände mig så man fick flyga med en lina bakom.

    Har även bytt ut vingbalken mot en 6mm kolfiberrör med ett 5mm rör inuti sig som extra säkerhet. Bytte även ut de två 3mm stängerna som man låser vingen i till kolfiberstång.
    Detta sparar en del vikt då orginal balken väger 140g

    Har tyvärr vart med om en incident då vi bogsera upp den och det blev lite knas så mitt plan hamna och krasha upponer vilket gjorde att ena vingspetsen lossna och huven sprack vilket är väldigt synd då man har massa sprickor med lim i sig nu. Någon som vet om man kan få tag på en huv i reservdel????

    Härligt swisch ljud på den uppe i luften!
    Kommer även sätta dit en vinchkrok snart.


    //Sebbe

Liknande ämnen

  1. Ventus 2C - 6 m
    Av teamfj i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2010-11-03, 09:11
  2. cmpro zero filmen
    Av Boost III i forum Bensinmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-11-18, 21:17
  3. F-4U CORSAIR 120 ARF CMPro
    Av js_ i forum Metanolmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-09-19, 22:23
  4. CMPro Katana 140
    Av odysseas i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-09-05, 08:00
  5. CmPro Mustang 140
    Av Kamikaze i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 21
    Senaste inlägg: 2007-08-29, 10:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •