Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: "Slirande" borstlös motor

  1. #1

    Standard "Slirande" borstlös motor

    Håller på att bygga en 120cm edge 540 och har ett 40amp ESC (AboveAll v1) och deras 3813-18 motor (fullkontroll prylar). Jag testar för tillfället med en 13x4 prop & 4S1P acc. När jag kör på 75% - fullgas så börjar det tjuta i motorn och propellern ser ut som att den slirar och dragkaften avtar. Dock är det inte propellern som slirar utan nåt annat knepigt som händer (har markerat med penna på motoraxeln och propellern). Min tanke är att det kanske är fartreglaget som inte hinner med, kan det ha nåt med timing inställningen att göra? Skall göra fler tester, men har inte tid just nu, så ifall nån där ute har fina ideer så är dom välkommna. Kanske inte är läge att köra mer än 3S här.. Men jag tänkte dra ned strömmen men samtidigt ha kvar effekten.

  2. #2

    Standard

    Så där lät en motor för mig också förut. Ställde om timingen
    med en fartreglageprogrammerare, sen vart det full ös. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  3. #3

    Standard

    Låter lovande, skall testa det härnäst, ställde du upp (high) eller ned timingen?

  4. #4
    gimbos avatar
    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Samma sak för mig med samma fartreglage och motor.... Funkar fint när du fixat timingen. Har för mig att jag ställde min på high (90% säker).

    Står rätt bra i manualen hur du spakar till rätt timing.

    Sedan slog jag av motorbromsen också.

  5. #5

    Standard

    Yes!. Nu funkar det finfint.
    Ställde om till 'high' på timing (broms var redan av).
    Lite väl mycket kräm i kärran måhända... peakar på 700W (57 Amp) vid fullt pådrag.
    Dock är ju motorn speccad till 400W max så det känns lite sådär. ca 200W hade jag stabilt runt 50% gas. Hört att det blir som värst vid statiskt belastning (när jag sitter o håller i...) men är det värt att testa med denna setup i luften (Har eagletree för loggning) eller är risken stor att det kör ihop sig helt?? Har inga mindre propellrar liggandes

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du bränner nog motorn om du fullgasar när du provar. Kör med max 75% gas om du provflyger med din setup och kolla sen på wattsup vad du använde. Kanske prova utslagsbegränsning på gaskanalen?
    m.v,h. //Fredrik
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Borstlös motor i "Big Brute"!
    Av jaka i forum Bilar
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2009-09-18, 18:08
  2. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  3. "Gammal" thunder tiger motor
    Av stekern i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-09, 11:24
  4. OSP 70 "Evil Edition" En ny motor är född...
    Av Palleman i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-04-17, 18:35
  5. """""Wesse undrar """
    Av wesse i forum Metanolmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 17:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •