Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: WMV-filmerna jag gör hackar!?

  1. #1

    Standard WMV-filmerna jag gör hackar!?

    Tjo!

    Har ny dator, nytt videoredigeringsprogram, ny videokamera, nytt nytt nytt!
    Och vad händer, jo alla videoformat funkar klockrent, men inte WMV, där
    börjar filmen hacka i typ 4-5 fps en stund in i filmen och är crap i stort sett
    resten av filmerna man renderat. Why?! Vad göra?

    Det funkade på min gamla dator. Så nåt är det med den nya. Drivers eller annat.
    Försöker göra RC-filmer på löpande band men det här tar musten ur en.

    Dator: Stationär Asus med Intel Quad 2.66GHz, 4GB DDR3 1333MHz RAM
    OS: Windows XP Home (32-bit endast så det blir bara att använda 3GB RAM) SP3 och fullt updaterad
    Videoredigeringsprogram: Sony Vegas MovieStudio Pro 9
    Videokamera: Sony HDR-SR10E Full-HD 1080i

    Har laddat ner nyare drivers till ljudkort och moderkort.

    Kan det vara nåt Codec-paket? Jag laddade ner senaste ffdshow men det hjälpte inte heller. Finns det nåt bättre?

    Har provat spela upp i olika datorer med bland annat Windows Media Player och VLC
    (senaste av dem bägge).

    Som sagt, det funkade i min gamla dator (P4 3GHz/1GB) förutom att den inte orkade
    med preview och renderingen tog ca 6-10h för en vanlig film på 10-15 min.

    Tips?! :-/

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hej Micke
    Vad har du för inställningar på WMV formatet när du ska rendera filmen ? fps, bps. 25 bilder/sek och runt 1500-2000 bitar/sek brukar generera bra filmer. Ljudet i mp3 format.

    Kan du lägga upp en demosnutt på viddler eller nått så kan vi kolla på den.

    /Martin

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Hej Micke
    Vad har du för inställningar på WMV formatet när du ska rendera filmen ? fps, bps. 25 bilder/sek och runt 1500-2000 bitar/sek brukar generera bra filmer. Ljudet i mp3 format.

    Kan du lägga upp en demosnutt på viddler eller nått så kan vi kolla på den.

    /Martin
    Har provat lite till. Tar ju en stund per gång och när det ska flygas hela tiden så hinner
    man ju inte sitta vid datorn. =) Ser det som en positiv nackdel.

    25 fps, 1280x720, progressive. Har provat CBR och testar nu VBR med lite olika inställningar.
    Jag renderade en film som vart 180MB och den var riktigt bra, men för stor. 13 minuter tror
    jag filmen är. Den kommer upp på Viddler. Men jag vill ju ha en "lagom" stor för att placera
    på hemsidan och överkomligt nedladdbar.

    WMV är ju stream-bart, men om filen ligger lokalt på disken skall den ju kunna spelas upp
    i rätt hastighet. Så det är ju helt klart när filmen skapas som vissa frames (dom flesta)
    verkar bli överhoppade eller nåt pga nån dum begränsning. Och om det är så, då är det dumt.

    Ljudet kan man ställa in i olika Windows Media Player-format?! 9, 9.1 och 9 Pro och vad
    det fanns. Det var i Constant Bit Rate-läget. Minns inte alla inställningar just nu, håller
    på renderar ett nytt test. Kan ta lite skärmdumpar...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Med så hög upplösning så är det inte konstigt att en 13 minuters film blir 180mb, skulle vilja säga att de är rätt normalt. Vill du ha dem mindre så får du nog gå ner i upplösning. runt 720x576 borde väl räcka för webben, dvs DVD format. eller ännu lägre om du vill ha dem mindre.

    /Martin

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Sigun Visa inlägg
    Med så hög upplösning så är det inte konstigt att en 13 minuters film blir 180mb, skulle vilja säga att de är rätt normalt. Vill du ha dem mindre så får du nog gå ner i upplösning. runt 720x576 borde väl räcka för webben, dvs DVD format. eller ännu lägre om du vill ha dem mindre.
    Hm, men hur kan mer komprimerad filmer (mindre filstorlek) bli så fruktansvärd hackiga och
    en stor film blir bra? Pratar alltså om 4-5 fps, kanske sämre. Men iofs, gjorde en film tidigare
    på gamla datorn... 7min35 och den vart 113MB. Var nog nästan samma inställningar om jag
    minns rätt. Men ändå, vad kan man ändra för att få en film att inte hacka? Jag fattar om
    kvaliteten blir sämre om man ställer in så, men inte skall det väl hacka om man väljer 25 fps?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Hur menar du ? mer komprimerade & mindre filstorlek, Vad väljer du för upplösning på filmerna då ? och vad är orginal upplösningen på filmen ?.

    Om du valt en högupplösning med dålig bitrate så blir filmen hackig. Men om du ser till att hålla bitraten runt 2000bitar/sek eller mer så borde det fungera tycker jag. Har själv ingen HD kameran än (ligger på posten och kommer nog imorgon dock )

    /Martin

  7. #7

    Standard

    Komprimerar man så blir ju filstorleken mindre, kan dock inte fatta att ju mer man
    komprimerar en 25 frames per second-film, så hackar den mer, dvs färre frames
    per second.

    Upplösningen skall givetvis vara wide då jag köpt kamera för det. Alltså inte 720x576
    då det är 5:4. Kameran ger ut Full-HD dvs 1920x1080 (16:9) och jag har gjort filmerna
    (i förra datorn åtminstone) i 1280x720 (16:9).

    Bitraten jag testat med vart 1MBit på filmen som vart kanoners, och när jag sänkt till
    500K så har det blitt crap. Skall det inte vara tvärtom? :-/

    Nåja, här är några dumpar tripp trapp trull på rutorna man bökar om i när man ställer in en
    av alla varianter av sätt man kan rendera på.


    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Ju högre bitrate ju bättre film. Om jag kommer ihåg rätt så ligger vanlig DVD kvaltiet på 8Mbit/sek. Så med 0,5Mbit blir det givetvis skit av filmen. Du bör nog lägga dig runt 1 mbit då om du vill ha bra kvalitet eller högre men då ökar ju storleken på filmerna. Men på viddler och Youtube mm är det väl 500mb man får ladda upp. Att lägga ut filmerna på någon egen server känns som overkill idag. Man kan dessutom om man vill tanka ner filmerna från viddler i orginalformatet för de som vill spara på filmen.

    /Martin

  9. #9

    Standard

    Jag håller nog med, hackandet är mysko... Om du drar ner på kvaliteten det som skall ske är att bilden börjar "pixla" (dålig kvalitet helt enkelt) men inte hacka?

    Jag gör mina i 1280x720 2800kbit, de brukar ja kalla "big" sen gör ja dem i 640x360 ca 1400kbit å kallar dem "small". På detta sätt får ja en 7min att bli ca 170mb med hög bitrate å 30mb med låg. Detta för att de som har bredband kan tanka hem stora filmen å de som har smalband eller vill kolla om det är en bra rulle ska kunna göra det innan man ödslar tid på den stora... Jag tycker att den lilla har förvånanvärt bra kvalitet trots hård komprimering.

    Föreslår att om du skall komprimera hårdare så gör även filmens storlek mindre så vinner du kvalitet men förlorar lite storlek och det kan man överleva. Kör däremot ljudet i 96kbit så slipper du "youtube" burk ljudet för det finns inget värre än en film med dåligt ljud, dålig bild kan man överleva om ljudet är bra men inte dåligt ljud då stänger man filmen direkt...

    Så kollar man dina inställningar ovan ger ja följande förslag:
    Kör ljudet på 96 eller 128kbit du kommer inte märka skillnad mot de 192 du har idag men spar lite bitrate till videon.

    1280x720 behöver ca 2000kbit för att börja ge en bra bildupplevelse, man får labba lite fram å tillbaka. För de i lägre kvalitet gå ner till 640x360 ljud på 96kbit och ställ tot bitrate på ca 1200.

    Inställningarna ovan på tot 500k ger din video 500k-192kb för ljudet dvs 308kbit kan vara så att det blir skumt och därför hackar?
    //DrHanke

    *** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

  10. #10

    Standard

    Humm, ska testa lite mer. Men fattar inte varför det ska hacka på min nya dator när jag
    renderat filmerna och inte på gamla... Återkommer antagligen. =)
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Motor som hackar
    Av Vindfrisk i forum Elektronik
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2013-08-08, 12:42
  2. Varför hackar min motor?
    Av Magoozi i forum Bensinmodeller
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2012-04-20, 09:18
  3. Upp med filmerna !
    Av DrHanke i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 49
    Senaste inlägg: 2012-02-05, 20:43
  4. Snälla, lägg filmerna i mediearkivet
    Av Gårdö i forum FPV Allmänt
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-12-09, 21:34
  5. Servon hackar när motorn är igång!?
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-10-30, 10:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •