Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: ASP FS 70 vs OS FL 70

  1. #1
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard ASP FS 70 vs OS FL 70

    Är rätt nyfiken på hur de två motorerna ställer sig mot varann. Är det någon större skillnad mellan dem? Är det värt att lägga de extrapengar det kostar att köpa en OS? Eller funkar ASP lika fint den?

  2. #2

    Standard

    Snika inte, ok FL 70 är ju en snik OS men ASP fyrtaktare är ojämna i kvalite. Många går bra men många har dåligt gjutna cylindrar o får problem med läckande ventiler. Kosta på dig en YS 63 så byter du aldrig till något mer . Finns till bra pris i staterna.

  3. #3
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Tackar
    Hur är det med Saito 82.... något att ha?

    Tycket att prislappar runt 1500-2500:- är lagom.

  4. #4
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    dom asp jag har funkar iaf klockrent!
    dom flesta som kritiserar asp har oftast inte haft en
    själv utan bara hört rykten.

    själv får man snika lite då man inte är allt för rik så jag är superglad
    över alla kines grejer hehe
    jag har iaf inte haft ett enda problem med någon än så länge

    har även beställt en 50cc från hongkong
    får väl se om den funkar, annars blir den sänke till
    bottenmetet i sommar!
    One Life! Live it..!

  5. #5
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    kan bara hålla med de asp jag har haft har funkat klockrent för mig

    vi har ju en guru här på forumet tillika en god vän till mig som lägger alla sina motorer under luppen mr diesel många minns kanske hans osp jepp en asp med os delar !

    asp har en annan process på sina toppar där ventil sätena är av annat material som gör att utvidgningen gör att det ibland kan läcka där dvs mellan ventil sätet och toppen INTE i ventilen

    visst man får räkna med att en motor som kostar halva pengen inte håller samma kvalitet men för vardags flygaren som busar runt så är asp ett i mitt tycke självklarare val! jag lägger hellre pengarna på bättre servon mottagare etc ..

    90% av problemen är handhavande fel i mina ögon ,,, men det är vad jag tycker ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  6. #6
    Siguns avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    3 958
    Klubb
    Dackeflyers

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    90% av problemen är handhavande fel i mina ögon ,,, men det är vad jag tycker ...
    Du menar felvända roderutslag och sånt Kenneth . Är nog beredd att hålla med om att de sällan är motorn det hänger på när den väl går

    /Martin

  7. #7
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Låter som om det finns goda erfarenheter av ASP där ute.
    Men kan den ge samma prestanda som en OS?

  8. #8
    streems avatar
    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    169
    Jobb
    Hjälpmedelstekniker
    Klubb
    RFK Fyris

    Standard

    nej det är säkert inte samma prestanda som os
    men därav priset så klart.
    One Life! Live it..!

  9. #9
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Och hur är det då med Saito?
    På min klubb går ordet att Saito inte alls är bra motorer. Struliga, svårstartade och osäker drift. Delas det med er övriga modellsverige?

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Nej det delas inte med resten av sverige..Min erfarenhet är att det till 9o% är skit bakom spakarna som gör att motorer får dåligt rykte,oftast "jag känner en som hade en polare" o.s.v..
    Och så byggs det på..Rätt bränsle,bra glödstift,rätt propp så funkar det mesta,måndagsex finns det av allt..
    Vad gäller pulver så är OS piggare än ASP men för mig som inte flyger pylon så spelar det ingen roll,jag vill bara ha en motor som går OK.
    Saito är också en trevlig motor,litegrann smaken som får avgöra.
    YS är det pulver i men bränsleblandningen har hittils fått mig att avstå...
    OS är Rollsen men kostar därefter,jag tycker att många jämförelser blir underliga,ingen skulle väl få för sig att jämföra en bil för 200.000 med en för 400.000 och tro att de är likvärdiga?
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11
    gimbos avatar
    Reg.datum
    jul 2007
    Inlägg
    713
    Jobb
    IT-Proffs
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb (Linköping)

    Standard

    Tackar för ett utförligt svar. Det är just det som jag är nyfiken på. Att många rykten bygger på gamla erfarenheter och vad polares polare har sagt. Kan ju även ha varit så att kvalitén har varit dålig förr i världen. Men att de har blivit riktigt bra pga egen utveckling.

    Jag är inte riktigt intresserad av att jämföra motorerna mot varann (lite klantig titel) men väldigt nyfiken på hur de olika motorerna uppfattas av de som flyger eller har flugit med respektive. Det vore trevligt med en helhetsbild av hur verkligheten ser ut och inte vad ryktet säger.

    Så här är min uppfattning
    OS - En motor som garanterat ger pulver.
    ASP - Kalas för vardagsflyget till en bra peng.
    Saito - Har jag inget grepp om. Trevlig? Men var skulle den passa? Vardagsflyget? 3D flyget?
    YS - Wesses egna pulverklass

  12. #12
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag kan försöka sammanfatta mina erfarenheter av fyrtaktare: ASP mfl funkar strålande från 52 o uppåt,gillar verkligen både 91 o 120:an,lätta o hålla på med o "bara funkar".
    OS samma sak,de har en fördel förutom lite bättre pulver o det är att "tomgångsnålen" har förpassats ifrån trotteltrummans centrum på de nyare till en egen plats på förgasaren vilket gör den lättinställd på den fronten..
    Saito gillar jag upp till 100 storlek o deras stjärnor,dock(o nu svär jag i kyrkan) tycker jag att deras större enstånkor mer påminner om tändkulor i gången,ruskar tappert o går hårt.Men det är en personlig åsikt..
    Alla ska ha nitro! De går utan nitro men tomgången blir svårinställd o det är inte ovanligt att man enkelt kan få de att knacka på ren metanol,dessutom så går mina varmare utan nitro,ogillas!
    5% o uppåt(vi har 10) och rimliga mängder olja av god sort(klotz,aerosynt/save) där kör vi 10-12%) underlättar oxå för mig..
    Sen säger all unisont: OS F stift! Och jag håller med men det finns bra fyrtaktsstift på andra håll..En personlig favvo om OS stift är otillgängligt är McCoy som jag har i flera o funkar ypperligt.Kan alla få fram som har Minicars sortiment.
    Mycket personliga åsikter ovan och det blir det ju gärna i en sån här fråga och till syvende sist hänger det ofta på att man kan lyssna på sin motor och vet grunderna för o ställa in den,då brukar det mesta funka!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    ja jag kan ju lägga till att ska man ha pulver i maskinen finns det inget annat alternativ än ys ys och ys .. min första fyrtaktare vart en ys .. å jisses vad man blir bort skämd ... liten lätt å pulver som en nästa dubbelt så stor och tung motor .. när jag sedan köpte "vanliga" 4 taktare så var det gnällande hela tiden ingen ork går illa varvar ju inget .. så visst blir man påverkad av vad man har för tidigare erfarenheter av vissa motorer min asp 52 hade jag i en cub på 190 cm kraft i överflöd för ren cub flygning och det var på håret att den orkade hålla cuben i hovring så visst finns det kraft även i asp .. sen beror ju på vad du proppar med vilket bränsle samt även val av stift som bokis säger ...
    saiton har .. om dom inte ändra konstruktion kapslat lager fram mot kam drivningen (precis som TT 75s) vilket i mina ögon hindrar smörjning av kammen och dess lager .. dom rekomenderar ju även att man skall separat smörja kam å drivning med atf olja om jag inte har fel .. har dock inte hört att ngn saito havererat pga av dålig smörjning däråt ... men jag fick min TT75s ombyggd av rcmaffian där jag köpte den ..dvs kapslingen togs bort den ligger för övrigt och samlar dam just nu då den är för klen i mina ys ögon
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  14. #14

    Standard

    Saiton är en riktigt bra motor, vill man ha hög effekt, låg vikt och fin kvalite med superb driftsäkerhet kan man välja en sån. Saito 100 o kanske fler har man fått byta storlager på efter ett tag, om det är konstruktionsmiss eller för snålt kört vet ja ej. Annars är de lättare o starkare än OS o säkerligen därmed några liter mindre i hållbarhet. Jag har haft alla märken utom just ASP, pga att jag sett en del som ej vill gå bra om det varit motoreran eller skit bakom vet ja ej. De fungerar säkert fint men jag vill ha en lätt o stark motor, gärna lättare o starkare än vad som finns idag så ASP o många andra är inget alternativ oavsett pris. Har man inte de kriterierna så köp en o prova.

    Jag vet också att din klubb är OS frälsta, o det med rätta. Men att Saito och YS tex skulle vara dåliga motorer det har de fått om bakfoten rätt rejält. YS tex har väl knappt nån konkurrent i F3A mm då man söker tillförlitliga o starka motorer. Som Kenneth67 sa man blir bortskämd med YS o de fungerar prima med 10-15% nitro o 15% olja

  15. #15
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    det finns ju faktiskt ett alternativ till os mfl dyrare och som håller sig väl i pris klass för att inte tala om kvalitet ! .. nämligen enya ! små tekniska under som tillåmed har dubbla kammar en avgas å en insug .. av ngn anledning så ser man sällan dessa motorer ute på fälten ...
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  16. #16
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kenneth67 Visa inlägg
    det finns ju faktiskt ett alternativ till os mfl dyrare och som håller sig väl i pris klass för att inte tala om kvalitet ! .. nämligen enya ! små tekniska under som tillåmed har dubbla kammar en avgas å en insug .. av ngn anledning så ser man sällan dessa motorer ute på fälten ...
    Dom har väl 2 ventiler som alla modell 4'taktare jag sett?

    Problemet att enya inte ses så mycket är att de har bara 3st 4-taktare. 41, 53, 155 å alla är i ganska knepiga storlekar tycker jag.
    70, 91, 120 är nog de vanligaste 4-taktarna på fältet vad jag vet.

    http://www.enya-engine.com/ListAP4CYL_E.html
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  17. #17
    kenneth67s avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    2 554
    Jobb
    bonna psykolog....
    Klubb
    ulricehamns flyg klubb

    Standard

    jodå krille nog har dom 2 ventiler som alla fyrtaktare ... men alla fyrtaktare har inte 2 KAMMAR som enya har och 53an passar utmärkt i 46-60 storlek de e grymt drag i den lilla motorn ! ...
    Senast redigerat av kenneth67 den 2009-05-19 klockan 21:04.
    FM extra 300s 60size
    black horse extra 300s 46 size asp46
    giles 202 3d CRRC40i bensin ..
    p51 pylon (modeltech) TT36pro
    V-MAR cap 231 ex asp120
    jamara corsair os90fs
    ultimate elite series .40 ST51rc
    Många som yttrar sig har ingen egen mening, bara motsatsen till andras.

  18. #18
    Krilles avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 183
    Jobb
    Flygtekniker JAS 39 Gripen på F7
    Klubb
    Slättlanda MFK

    Standard

    Ah oki.
    Kan du fixa en bild på hur det ser ut? Jag är lite nyfiken på de nämnligen
    //Kristoffer gustafsson

    Flygplan: Vortex F3A, Sebart Wind S Pro, Sebart Wind S 50e
    Helikopter: T-rex 700 DFC,
    Sändare: Futaba T18SZ,

  19. #19
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Ursprungsfrågan gällde väl en OS FL 70 versus ASP FS 70. Aspen kan jag inte uttala mig om men jag har läst en del kritik mot OS FL 70 (en budgetmotor utan kolvring med konisk cylinder som blir "rak" när den blir varm). Själv har jag en O.S. FL 70 i min lilla 46-size Cub (172cm spännvidd). Tänkte köra in FL 70 motorn i planet, men efter att ha startat motorn på fältet och kört på full spätta med rik inställning i ett par minuter märkte jag att allt funkade (tomgång, svar på gasspaken från tomgång till full gas) beslöt jag mig för att premiära kärran genast. Mina erfarenheter av O.S. FL 70 är alltså enbart positiva. Istället för att köra in motorn fick jag flyga direkt och snåla in så småningom.

    Min O.S. 120 Surpass III med pump har aldrig gett mig "dead stick", går bra på tomgång och full gas hur man än ställer in nålarna. 135 flygningar och motorn har aldrig svikit. Tyvärr var jag tvungen att byta lager efter enbart 15 timmars gångtid, alldeles sönderrostade lager trots förvaring i rumstemperatur. Men inga problem i övrigt.

    Saito fyrtaktarna tycker jag är bra vad gäller kraft/vikt. Min Frenzy är alldeles för färsk för att jag ska kunna ge ett omdöme om 125:an. Men det jag hört om att motorn vibrerar har jag inte själv märkt. Pålitlig gång (ingen deadstick ännu, säker vibrationsfri tomgång) och lätt vikt gör den till en lämplig motor i 100-klass 3D-flyg. 125:an är väl dessutom aningen lättare än 100-motorn.

    YS har jag inte kommit till ännu (jag tycker det låter krångligt att tejpa tanken för att den ska tåla trycket osv. men säkert når jag den nivån så småningom om jag tänker mig en 2x2 m F3A-modell så småningom).

    ASP (Super Custom, Magnum eller vilka namn den nu har) funkar säkert bra, men då jag numera har börjat prioritera vikten på motorn blir valet antagligen Saito i nästkommande modeller. När jag blivit tillräckligt varm i kläderna ska jag pröva YS :-)

  20. #20
    Pallemans avatar
    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    354
    Jobb
    Garagepulare
    Klubb
    Sölvesborgs MFK

    Standard

    Enyas 4-taktare kan rekommenderas att prova, har en 41'a och en 53'a. Kan ju börja med att intyga att den lilla 41'an piskar skiten ur en ASP 61 4-takt med hästlängder. Varvar betydligt mer med 12x6 än vad ASP'n gör.. båda på ren 80/20-soppa.
    Mvh Palleman

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •